Elke 29e van de maand Les Hérolles

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #194441
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Albert,
    Wat is een tête de faux, of is het een grapje?
    Zo ja, dan vind ik het wel een leuk grapje.

    mvg/peter.

    #194448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik dacht ook te gaan ik zit er een half uurtje vandaan, maar het zijn de grote hoeveelheid Engelsen die me weerhouden. Ik wacht nog een maand dan is het rustiger en de tete de faux lust niet s’morgens om 7 uur…

    Albert

    #194447
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Albert,
    Wat is een tête de faux, of is het een grapje?
    Zo ja, dan vind ik het wel een leuk grapje.

    mvg/peter.

    #194443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uh dat is zoals in Ned. kopkaas genoemd.
    Streek product uit Les Herolles, fameus, maar niet voor mij.
    Waarschijnlijk heb ik het verkeerd gespeld.

    Albert

    #194450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Albert, je bedoelt waarschijnlijk tête de veau (kalfskop) maar ik blijf jouw tête de faux (valse kop) eigenlijk wel leuker. Ik hou hem erin, bedankt.

    mvg/peter

    #194444
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goeienavond,
    Na even hartelijk gelachen te hebben om de “Marktplaats-werkt-niet”post en het gegooi met modder aldaar vind ik dit soort berichten toch leuker om te lezen.
    Echter : Volgens mij is Tête-de-Veau iets anders dan kopkaas/zult.
    Tête-de-Veau wordt warm gegeten, hier in de buurt (Bourgogne) bij voorkeur met een Sauce Gribiche.
    Fromage de Tête daarentegen wordt koud gegeten, en is het Franse equivalent van Kop/Hoofdkaas ofwel Zult.

    Laten we dus vooral niet vergeten wat John O’Mill hierover te zeggen had :

    “Deze weldaad voor de maag, heet hoofdkaas in Den Haag. Hiermee wordt het zesde gebod dan ook: Gij hoofdkaas niet doden”

    Groet, Rob

    #194446
     bosbess
    Deelnemer

    Daarmee worden de meeste van de tien geboden tot hoofdkaas verwerkt…

    #194445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet niet precies hoe het er uit ziet en zeker niet hoe het smaakt…
    Het zou ook nog een ontbeende kalfskop kunnen zijn die als een plak wiebelend vet met andere onsmakelijke afval opgediend word als een delicatesse, gebod 1 niet eten..
    En ook geen gevulde varkenspoot!!!

    Groet Albert

    #194442
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oh, sorry. ik lette even niet op.
    Maar Albert, wat kom je in Frankrijk doen als je niet bereid bent de culinaire rijkdom te onderzoeken.
    Overigens schoot me nog een andere naam voor Fromage de Tete te binnen, en dat is Preskop. De naam dekt de lading ook goed. Vlees van de gekookte kop, in een vorm geperst en met gelatine gebonden.
    Afgelopen najaar heb ik met een paar vrienden enkele varkens opgefokt in een parkje in het bos, en die zijn na een kort maar scharrelrijk leven naar “de wintersport” gegaan (lees: vriezer).
    Van alle afsnijdsel hebben we rillettes, pate en fromage-de-tete gemaakt. Alles gesteriliseerd, en dat voorziet ons nu al de hele zomer van vleeswaar van eigen beest, gegarandeerd zonder hormonen of andere rommel. De ham hangt nog op zolder. Die wil ik een jaar de tijd geven alvorens hem aan te snijden.
    Het najaar komt er aan. Vruchten in de vergistingston. Ratafia maken, alcohol (laten) stoken.
    Grote pret.
    En een nieuw varken.

    Groet, Rob

    #194451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Rob,
    Ik kook dagelijks voor gasten en heb van de week nog ree lever gegeten, de culinaire ervaringen hebben mij juist doen besluiten hier permanent te verblijven, de kwaliteit van de geboden waren zijn extreem goed en erg lekker. Maar de kop en de voet zijn mij te basaal, zelfs de varkensvoet gevuld met foie gras lust ik niet, een keer geprobeerd bij het wel bekende “Le Garage” alwaar ik wel de uitsmijter Foie gras erg lekker vond! Ja, ik denk er ook over een varken te nemen, we hebben zoveel waardevol afval dat kan beter in een varken dan op de compost. M’n grootvader zal zich omdraaien in z’n graf als tie dit zou weten, die had wel drie varkens en die werden elke october terug bereid naar allerlei lekkere producten. Maar ik kan me de kop niet meer herinneren.

    Voila hier is het goed en de lokale producten uitstekend.

    Albert

    #194452
     Wim Bavelaar
    Moderator

    De Fransen à la campagne eten alles van het varken. Bekend is dat generaal De Gaulle verzot was op gebakken varkensoren.

    Wim

    #194449
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tout est bon dans le cochon

    Rob

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?