Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 5,851 tot 5,880 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: Brandstofprijzen #190385
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hier een link om de brandstofprijzen in frankrijk te bekijken.
    http://www.prix-carburants.gouv.fr/
    Mvrgr
    Rob

In reactie op: laïcité #195123
     Admin
    Sleutelbeheerder
    In reactie op: AOW-vraag #197063
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja, dat snap ik, t.z.t. zullen we zeker ter plaatse een adviseur in de hand nemen, maar een globaal idee zou wel prettig zijn, dus als iemand daarover meer weet, hoor ik het graag.

In reactie op: Verhuisbedrijf #190617
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hallo Dit,

Dank voor je reactie en het was voor mij verwarrend omdat de discussie over reclame maken ging en zo mijn vraag over verhuizers wat naar achter werd geschoven.
    Natuurlijk heb ik de website bezocht en verdere info gevraagd.

Groeten.
    Margriet

In reactie op: Verhuisbedrijf #190616
     Admin
    Sleutelbeheerder

Prive heb ik geen mailtje gezien, dus dan toch maar hier.
    Kijk eens op ma-deuxieme-vie.com , daar staan berichten van verhuisbedrijven.

In reactie op: AOW-vraag #197064
     Admin
    Sleutelbeheerder

Je kunt met de meer specifieke vragen (berekeningen) beter bij een vakmens te rade gaan. Bijv. Rob van Schijndel, frankrjkemigratie.nl of Wim van Teeffelen, met Google te vinden.

In reactie op: laïcité #195125
     Admin
    Sleutelbeheerder

Frans,

het zijn ook eendimensionale figuren! 😉
    Ik probeer me dat voor te stellen …

In reactie op: laïcité #195124
     Admin
    Sleutelbeheerder

[quote quote=154879]De staf van Jozef hangt slap naar beneden en van de ezel is de staart afgescheurd.[/quote]

Dàt verklaart natuurlijk die onbevlekte ontvangenis !

Peter.

In reactie op: laïcité #195128
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik vind de laïcité van Frankrijk een geweldig mooi fenomeen. De scheiding tussen kerk en staat is heilig verklaard, maar tegelijkertijd worden verreweg de meeste van de duizenden kerken, kerkjes en kapelletjes in het land door de staat onderhouden. Dat komt omdat bij de scheiding in 1905 de gebouwen aan de staat vervielen en die dus voor de kosten opdraait. Net een echtscheiding dus.
    Dat een kerststal nu wordt geweerd, is in dit licht gezien slechts een speldenprikje in de voortgaande strijd.
    Overigens wordt in een dorpje bij mij in de buurt elke kerstperiode een stal met eendimensionale figuren van ingezakt en vaal bordkarton buiten gezet. De staf van Jozef hangt slap naar beneden en van de ezel is de staart afgescheurd. Een scheef in een emmer gezette kerstboom vervolmaakt het geheel. En élk jaar staat die kerstboom scheef.
    Als men dit nou zou verbieden…
    Frans

In reactie op: laïcité #195127
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als je het serieus neemt mag ook geen kerstboom in de openbare ruimte staan.
    Erger?

In reactie op: AOW-vraag #197065
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dankjewel voor jullie antwoorden.
    Het roept wel een nieuwe vraag op, want hoeveel bouw je dan op als je wel genoeg verdient en dus wel aan het omzetbedrag komt? Ik bedoel dus als je b.v. 10 jaar aow in Frankrijk opbouwt?
    En als je met zijn tweetjes zo’n verhuurbedrijf begint, moet dat bedrag dan keer 2 zijn? Of zijn er dan andere regelingen?

In reactie op: Contactverzoek Donateurs ICNG #196122
     Admin
    Sleutelbeheerder

De woonlandfactor is in 2006 ingevoerd nadat enkele proefprocessen , waarin ICNG participeerde, gevoerd zijn tegen verzekeraars en de Nederlandse Staat. In het proces tegen de staat, dat gedeeltelijk gewonnen werd, werd vastgesteld dat de toen geldende bijdrage die aan CvZ moest worden betaald onredelijk en onbillijk was gegeven de lagere ziekterechten die er in andere landen zijn t.o.v. de ZVW/AWBZ-verzekerden in Nederland. Men moest toen als verdragserechtigde namelijk hetzelfde betalen als in Nederland, in welk woonland dan ook, afgezien van een korting van 25% op de AWBZcomponent in de bijdrage. Ik heb indertijd berekend dat de invoering van de woonlandfactor jaarlijks een verlaging van ongeveer 60 miljoen Euro voor de gepensioneerde verdragsgerechtigden opleverde (iets wat men kan verifieren op basis van gegevens in de verzekerdenmonitoren). Hans Berg heeft jarenlang rekenmodellen gemaakt waarin ook de “winst”als gevolg van het invoeren van de woonlandfactor berekend kon worden door elke individuele verdragsgerechtigde. Toegegeven: de verdragsgerechtigden in de zuidelijke landen en in bilaterale verdragslanden profiteerden daar nog veel meer van dan degenen die in Frankrijk woonden.
    Het is dus onjuist om te stellen dat de ICNG nooit enig succes behaald zou hebben. Zelfs al is de eis tot verdere verlaging van de woonlandfactor indertijd niet gehonoreerd.
    Het tweede succes was de toekenning met terugwerkende kracht van de MKOB aan AOWgerechtigden wonend buiten Nederland , vanaf juni 2011, wat naar mededeling van SZW 100 miljoen Euro per jaar kostte, dus in totaal voor ruim 3,5 jaar ongeveer 350 miljoen Euro (van juni 2011 t/m december 2013 dat de MKOB en de tijdelijke AOW-tegemoetkoming nu bestaat). Zo gezien, in financiele zin dus, mogen (oudere) verdragsgerechtigden, ook in Frankrijk blij zijn met de acties van de belangenverenigingen waaronder ICNG. Nog afgezien van de invloed die men op andere punten heeft gehad. Dergelijke resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat de perceptie van emigranten (ook van de gepensioneerden onder hen) door de Nederlandse politiek bepaald niet gunstig was en is, en dat dus enig tegenwicht in de vorm van een belangenvereniging daarom zeer nuttig en nodig is.
    Dat ik daar af en toe bescheiden assistentie aan ICNG in verleen (ook wat de kosten daarvan betreft) kan de iCNG niet euvel geduid worden, tenzij daar (betere) inhoudelijke argumenten voor aangevoerd zouden worden.

In reactie op: Contactverzoek Donateurs ICNG #196121
     Admin
    Sleutelbeheerder

@voogdj.

“Er hangt overigens nog steeds de dreiging in de lucht van structurele verhoging van de woonlandfactor in verband met in 2010 ingevoerd recht op pensioenlandzorg in Nederland. Alleen dat al is ene reden de ICNG te steunen, naast andere onderwerpen zoals de genoemde kans op bronheffing over pensioenen, het niet goed kunnen afsluiten van reisverzekeringen buiten Europa door verdragsgerechtigden, etc.”

Dat moet een ieder zelf weten en kwaad kan het niet. Maar op de keper beschouwd is er bij alle door ICNG gesponsorde activiteiten heel erg weinig uit gekomen.

En als mijn informatie juist is doet U als ” free-lance adviseur ” wel eens wat betaald werk voor de ICNG. Dat mag natuurlijk best maar daarbij is natuurlijk Uw oordeel over het nut van de ICNG activiteiten wel wat gekleurd. U ziet dat – begrijpelijkerwijze – door een rosa bril.

Feit is om even terug te komen op het relaas van Henri Bik – die zich namens ICNG op de borst klopt over de woonlandfactor – dat deze woonlandfactor helemaal niet de wlf is die in het belang zou zijn van verdragsgerechtigde Nederlandse gepensioneerden.
    Het is de wlf formule die uit de koker van het CVZ en van VWS is gekomen zoals U zelf ook in Uw bericht aangeeft. Of zoals U het noemde – de wetgever heeft de beleidsvrijheid de wlf te definieren zoals deze dat inderdaad gedaan heeft.

Mijns inziens kunnen dus betrokkenen beter hun hand op de knip, en hun geld in de zak houden, zich in de materie verdiepen en hun eigen boontjes doppen. Daarmee hebben zij waarschijnlijk meer kansen om te scoren dan het ICNG te steunen omdat daar – zoals reeds aangegeven – eigenlijk niets uit is gekomen. Het ICNG/SBNGB “proces van de eeuw” over de ZVW is op niets uitgelopen. Het heeft wel een half miljoen gekost aan advocatenkosten terwijl het geheel toch helaas allemaal “gebakken lucht” is gebleken te zijn.

Men kan natuurlijk ook uitgaan van het principe : Baat het niet dan schaadt het niet. En dan is 100 euro per jaar niet veel. Advocaten en free-lance adviseurs moeten ook leven niet waar ?

In reactie op: zorgverzekering #197016
     Admin
    Sleutelbeheerder

Uit de toelichting op de nieuwe woonlandfactoren:

“Nieuwe gegevens zijn bekend van de landen Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kaapverdië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Macedonië, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Als gevolg hiervan wijzigen voor deze negenentwintig landen de woonlandfactoren 2015.
    Uit de analyse van de woonlandfactoren blijkt dat de woonlandfactor van een aantal landen in sterkere mate is toe- of afgenomen. De voornaamste oorzaken hiervoor zijn een aanzienlijke wijziging in de hoogte van de gemiddelde zorgkosten in de betreffende landen, het feit dat sommige landen in het afgelopen jaar hun gemiddelde zorgkosten over meerdere jaren hebben bekendgemaakt en koersverschillen.
    Voor het woonland Frankrijk is de woonlandfactor voor het jaar 2012 destijds vastgesteld op 0,7685. Gebleken is dat de berekening van deze woonlandfactor foutief is geweest. Een van de onderdelen van de Franse zorgkosten is namelijk onjuist in de berekening overgenomen. De correcte woonlandfactor is 0,7659.
    Dit betekent dat voor het jaar 2012 op grond van de Regeling zorgverzekering een te hoge verdragsbijdrage is geheven bij de in Frankrijk wonende verdragsgerechtigden. Voor zover zij teveel hebben voldaan, is het Zorginstituut Nederland overgegaan tot restitutie. Deze wijziging heeft geen effect op de hoogte van de zorgtoeslag. Deze wordt niet ten nadele van de verdragsgerechtigden gecorrigeerd.”

In reactie op: Contactverzoek Donateurs ICNG #196119
     Admin
    Sleutelbeheerder

De ICNG (samen met SBNGB als Europese federatie) heeft gestreden (via de rechter) voor een dergelijke woonlandfactor, die dus op de doelgroep van gepensioneerden afgestemd was. Die stond zelfs eind april 2006 al in de Staatscourant (een ambtelijke vergissing volgens het kabinet). De rechter stelde belanghebbenden niet, en de Nederlandse autoriteiten wel, in het gelijk. Argument was: wat gepensioneerden willen is ook mooi, maar de wetgever heeft de beleidsvrijheid de woonlandfactor te definieren zoals deze deed. Er hangt overigens nog steeds de dreiging in de lucht van structurele verhoging van de woonlandfactor in verband met in 2010 ingevoerd recht op pensioenlandzorg in Nederland. Alleen dat al is ene reden de ICNG te steunen, naast andere onderwerpen zoals de genoemde kans op bronheffing over pensioenen, het niet goed kunnen afsluiten van reisverzekeringen buiten Europa door verdragsgerechtigden, etc.

In reactie op: Contactverzoek Donateurs ICNG #196118
     Admin
    Sleutelbeheerder

@henribik

“waaraan onder meer de woonlandfactor is te danken”.

Te danken of the wijten ?

De wlf deugt immers niet. Zij is gebaseerd op de gemiddelde zorgkosten terwijl zij gebaseerd had moeten zijn op de gemiddelde zorgkosten van de doelgroep – personen die een staatspensioen ontvangen. Daardoor werkt deze wlf zeer ongunstig uit voor alle verdragsgerechtigden.

In reactie op: Verhuisbedrijf #190614
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hallo allen,

Gaat het laatste mailtje (Dit) nu alleen over geen reclame maken en privé mailen?
    Het is me nu onduidelijk aan het worden of er nog over verhuisvervoer wordt gesproken.
    Groeten,
    Margriet

In reactie op: Driewegkraan verwarming #199963
     Admin
    Sleutelbeheerder

Goedenavond, ik ben een tijdje niet online geweest, vandaar nu pas een reaktie van mijn kant, maar ben dus nog wel degelijk geïnteresseerd in dit onderwerp.

Hr Ruiter: ik heb u een tweetal weken geleden een mail naar uw privé-adres gestuurd. Heeft u die ontvangen ?

Aan Jos: natuurlijk, als de pomp ook faalt of niet meer juist aangestuurd wordt dan heeft een veer-retour-kraan ook geen nut meer. Die helpt enkel als de kraan niet meer aangestuurd zou worden, maar de pomp nog wel gewoon blijft lopen en er water in het systeem zit enz.
    Daar ik niet weet of en hoe de bewuste kennis een nood-koeling heeft geïmplementeerd zal ik hem eens vragen en indien nodig de optie van een directe koeling met leidingwater voorleggen.

Met dank voor de bijdrage,
    MN 42

In reactie op: Verhuisbedrijf #190615
     Admin
    Sleutelbeheerder

Vanwege het feit dat er geen reclame gemaakt mag worden, graag een prive mailtje, ik antwoord dan met mijn tip. creacominfo@orange.fr

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201134
     Admin
    Sleutelbeheerder

Maakt u zich toch geen zorgen over die controles. De wet schrijft die keuring voor, ja, maar op z’n minst iedere tien jaar.
    Sommige gemeenten schrijven u dat dit iedere zes jaar moet gebeuren. Dat is dus niet zo.

Bij m’n laatste keuring, enkele maanden geleden, heb ik laten vermelden dat ze in 2024 weer welkom zijn. Althans : dat ik niet betaal dan pas in 2024.
    De arme controleur kon er ook niets aan doen maar gaf me gelijk. Hij deed slechts z’n werk, wist ook niet beter.

M’n burgemeester vond me weer eens ’n wijsneus.

Peter.

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201138
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik heb net een controle van de fosse gehad door de Semarap die doet hier in de regio (Puy de Dome) voor de gemeente.
    Ik heb de fosse 13 jaar geleden aan laten leggen volgens de toen geldende norm.
    Na de keuring even alle putten open en alle wc en kranen op gedaan te hebben werd hij na nog even het niveau van de vaste stoffen in de fosse gemeten te hebben in orde verklaart.
    Niet au norme want dan kan je bijna elk jaar aan de gang om wijzigingen aan te brengen,dit is de tekst van de controleur.
    Hij voldoet gewoon(sufficant was zijn tekst) en wat betreft het leeghalen elk jaar vertelde hij mij hij zit nu voor 30 procent gevuld met vaste stof en boven de 60 procent moet je aan leeghalen denken.Er staat iets in de regels van om de 3 jaar maar moet ik u nou gaan vertellen dat er ze er elke 3 jaar bijna niets moeten uithalen.We zien de controle met veel vertrouwen over 6 jaar weer.
    Laat je niet bang maken met spookverhalen en dergelijke onzin,onze buren hebben alleen maar een grote beerput met overloop op eigen terrein.ongeveer 10 hectare zolang niemand overlast heeft van stank en vervuiling is er niets aan de hand.
    Bij de buren is hij overigens ook gewoon goedgekeurd.
    Wat betreft de kosten 30,- euro die worden overigens wel door de gemeente aan ons doorberekent,maar als je er niet bent en hij komt voor niets rekent de semarap 87,- euro.De gemeente moet namelijk controleren maar die hebben de kennis en mankracht niet die besteden het uit aan de semarap.
    Mvrgr groet
    Rob

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201143
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bij mij is die controle in mijn afwezigheid gedaan. Buurman had een sleutel en is met ze meegelopen. Er waren geen kosten aan verbonden en ik heb een keurig en goedkeurend rapport gekregen waarop onder meer vermeld stond dat de fosse nog nimmer geleegd was, zonder dat daar iets afkeurends over werd gezegd. Die fosse was toen 8 jaar oud.

Frans

In reactie op: Verplichting fosse septic op norm #201142
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Forumgenoten, Ik woon (in LDF) in Lot-et-Garonne.
    Ik trof eind november bij terugkomst in Nederland een brief aan dat er op datum van mijn reis terug een inspecteur van de assainissements controle zou zijn.
    er zou een betaling van € 125 moeten plaatsvinden en bij wijziging van de datum van de inspectie nogmaals € 25-30. Men wilde ook een rekening van de SAUR en de rekening van de laatste leging van de fosse.
    Nu heb ik een fosse toute eaux van 3-4 jaar geleden (ruim 4 m3) dus er viel nog niets te legen.
    Ik heb vervolgens gebeld met de dame in de brief en zij was allerliefs en blij iets van mij te horen. Ik zou bij teruggang naar LDF (ergens in maart 2015) even bellen dan zou zij een nieuwe afspraak maken voor de controle.
    Mijn fosse is geïntegreerd in de tuin, zij het wel onder grote kuipen met planten, wel toegankelijk voor inspectie (liever niet) Wat heb ik te vrezen?
    avec sincère salutations, Dominique

In reactie op: Verhuisbedrijf #190619
     Admin
    Sleutelbeheerder

Beste Teun,
    Als je publiek je mailadres laat zien, krijg je geheel automatisch ;>( veel spam.
    Beter is om met elkaar te communiceren via de Persoonlijke Berichten pagina.

In reactie op: zorgverzekering #197020
     Admin
    Sleutelbeheerder

De woonlandfactor blijft voor Frankrijk in 2015 0,7198

In reactie op: Verhuisbedrijf #190618
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank Teun en zie mijn e-mail.
    Groeten,
    Margriet

In reactie op: Verhuisbedrijf #190621
     Admin
    Sleutelbeheerder

Reclame mogen we maken, dus mail me maar op mijn prive e*mail adres.
    Ik weet wel een zeer goede en niet duur/

e-mail rick.harreman@free.fr

In reactie op: bitumen op zink #200675
     Admin
    Sleutelbeheerder

[quote quote=154794]
    maar de uit NL bekende “plat dak oplossingen” zie je hier nergens en dat heeft een reden.
    [/quote]

Ik heb hier in NL zo’n plat dak met bitumen, en ik snap niet waarom je die daken hier wèl ziet. Op Google Maps luchtfotos kan je bij alle huizen in de buurt gewoon plassen water zien blijven liggen. Waarom zit daar geen 5% of zo afschot op..?

JS

In reactie op: bitumen op zink #200674
     Admin
    Sleutelbeheerder

Als je bitumen aanbrengt op een plat dak, moet aan de koude zijde (bovenkant in dit geval) isolatie zijn aangebracht. Anders krijg je te maken met condens onder de bitumen. Dus van onder naar boven: zink (of welke contructie er ook aanwezig is), isolatie en dan bitumen. In een streek met veel zon kun je een laag (afgerond) grind of grof zand aanbrengen op de bitumen.

In reactie op: VPRO – Slag om Europa – Frankrijk #195134
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ok bedankt. Straks eens downloaden. Hopelijk wordt het niet te clichématig.

30 berichten aan het bekijken - 5,851 tot 5,880 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?