Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161026]Bonjour,
@Timo, als je simpelweg een drukknop bij elke deur plaatst die altijd alle lampen tegelijk schakelt, en je gebruikt LED zoals Rob ook al zegt, dan is deze oplossing wel zó goedkoop en simpel dat je daar een dikke 1000 jaar stroomverbruik tegenover moet zetten om break-even te komen met een oplossing met relais of PLC. Just sayin’.
[/quote]
Ja dat is wel zo, ik zal eens kijken of ik het haal met led.
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
@Jeroen. Hotelschakelingen zijn goed mogelijk met 2 schakelaars, en met een beetje gepruts en de juiste schakelaars zelfs met 3. Bij 4 of meer schakelaars wordt het een soepzooi van draden waar ik persoonlijk niet aan zou willen beginnen. Je moet een installatie ook nog een beetje kunnen onderhouden. Stel dat je er in de toekomst een 5e schakelaar bij zou willen hebben? Met al die draden zou je wensen dat je nooit geboren was! 🙁
Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de oplossing met een telerupteur en gebruik ze overal, zelfs als ik maar 2 schakelaars heb. Deze is mijn favoriet, er is ook een iets duurdere versie met een timer erin. Ik vind hem niet duur, hij is compact genoeg om ergens in een inbouwdoos weg te werken, je trekt minimaal draad en hij is erg praktisch in combinatie met verlichte drukknoppen. Nee, ik heb geen aandelen.
@Timo, als je simpelweg een drukknop bij elke deur plaatst die altijd alle lampen tegelijk schakelt, en je gebruikt LED zoals Rob ook al zegt, dan is deze oplossing wel zó goedkoop en simpel dat je daar een dikke 1000 jaar stroomverbruik tegenover moet zetten om break-even te komen met een oplossing met relais of PLC. Just sayin’.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderAllen,
Ik ben minder dan een leek op electragebied en wil hetzelfde probleem oplossen als Timo: op vier punten vier lampen kunnen bedienen.
Mijn zoektocht was gericht op hotelschakelingen en heb daar ook een paar oplossingen en schema’s gevonden.
Wat is het voordeel van de ene oplossing boven de andere? En misschien een hele onnozele, ik begreep uit uit animatieverhaal dat een telerupteur gewoon op 220v werkt. Of is dat niet juist? Het lijkt wel de nodige lengte aders te schelen.Jeroen B, 62
Admin
SleutelbeheerderPrecies, maar dat kan dus niet gewoon met een bi-stabiel relais.
Het probleem is het volgende (x=aan, 0 = uit):Lampen
A B C DAlles aan >
x x x x
B uit >
x 0 x x
Als je nu alles uit wil doen dan wisselen ze van status (wat met een bi-stabiel relais zou gebeuren) krijg je dit:
0 x 0 0
Chaos op het Franse platteland ;-).
Er is dus meer logica nodig en dan lijkt in dit geval een programmeerbare unit (PLC) handig. Of een relais met wat logica 🙂
Maar dat lijkt me meer een discussie voor een elektronica forum…
Misschien is het zoals Rob suggereerde toch slim om voor LED en 12 / 24 volt te kiezen dat maakt het wat toch eenvoudiger.Admin
Sleutelbeheerderklik-aan-klik-uit systeem?
Admin
Sleutelbeheerder@Jos, dat kan ook, maar ik dacht het relatief simpel te houden 🙂
Maar nu ik er wat verder over nadenk heb je bij gebruik van een bi-stabil relais hetzelfde probleem als bij het idee van Silex, je weet de stand van de andere relais / schakelaars niet.
Je komt dan toch bij een soort logica uit die je min of meer moet programmeren en dan is een PLC inderdaad wel logisch. Ik dat ding eens wat uitgebreider bekijken, dank voor de tip.Admin
SleutelbeheerderBonsoir Timo,
Als je al dacht aan relais en dergelijke ben je duidelijk niet bang voor complexiteit lijkt me 🙂 . Waarom dan niet gelijk “all the way” met een PLC? Bijvoorbeeld deze past op de DIN rail in je electriciteitspaneel, heeft standaard 4 relais uitgangen en werkt op 230V. En dit merk is heel populair in Frankrijk, er is veel info over te vinden. Dan kun je zo ongeveer alles wat je kunt bedenken. En voor een beetje programmeren ben jij vast niet bang…
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderDe eerste versie -met ergens een centrale schakelaar- was wellicht wat onhandig en er kunnen scenario’s bedacht worden die lastig in gebruikerscomfort zijn, maar het werkt.Tweede voorstel werkt ook, maar…
Stel: je schakelt alle verlichting aan bij B-E, en je wil bij D het licht uit doen wat dan? Je kan niet zien waar er geschakeld is en moet op de gok het geschakelde deurlicht vinden, dus alle deuren aflopen. Maar het is wel leuk bedacht.Ik had in het vorige huis een halogeen buitenlamp; met timer en beweging- en schemer sensor, die had ik toch op een schakelaar binnen aan gesloten.
Kom je thuis met boodschappen springt het licht aan, ook als je de deur verlaat. Je kan instellen hoe gevoelig, en hoe lang hij moet branden. Met de schakelaar kon ik de sensor overruelen, en het licht buiten aandoen, of uit. Weet niet meer precies wat ik toen geschakeld heb, maar het was erg handig. Daar is vast een schema voor te maken in parallel.
Deed je het licht manueel aan, en weer uit, moest je daarna wel de schakelaar weer op ‘aan’ zetten nadat de duurtijd (van de timer = hoe lang hij moet branden) van de sensor schakeling was doorlopen. Dan was de sensor schakeling weer actief.
Admin
SleutelbeheerderDe vraag beter gelezen
Zo dus

janv
Admin
Sleutelbeheerder
Het kan ook zonder télérupteur
Schakelaar A-D zet de lampen aan.
Schakelaar E zet alle lampen aan die nog niet met A-D zijn aangezet.
janv
21 december 2015 om 15:19 In reactie op: CSG/CRDS en de Affaire de Ruyter – recente ontwikkelingen. #196643Admin
SleutelbeheerderOp verontrust.be staat deze oproep voor verdragsgerechtigde gepensioneerden:
Zoals U wel bekend zal zijn functioneert er bij de VNGS een “denktank”, die in de nieuwe constellatie zich ten doel stelt het bestuur met raad en advies terzijde te staan en gevraagd en ongevraagd problemen te signaleren en oplossingen aan te dragen.
Wij zijn daartoe voortdurend op zoek naar competente mensen, die hun kennis en een deel van hun tijd met ons willen delen. Communicatie verloopt per e-mail, zodat de fysieke belasting tot een minimum beperkt blijft.
Met name zijn wij op zoek naar b.v.
•juristen, zo mogelijk met gedegen kennis van Europees Recht
•gewezen functionarissen bij de EU en op de ministeries van Justitie, Volksgezondheid en Financiën
•”lezers”, personen die bereid zijn wekelijks kranten en periodieken (via internet) door te spitten, op zoek naar publicaties, die voor ons van belang kunnen zijn. Dit geldt ook voor publicaties van de Rijksoverheid, maar ook info in de lokale pers.Verder verheug ik mij op een prettige en vruchtbare samenwerking.
Mijn e-mail adres binnen de VBNGB is leny@vbngb.eu
Met vriendelijke groeten,
namens het bestuur
Leny Turnsek,
Coördinator denktank
Admin
SleutelbeheerderGrappig, ik had nooit eerder van die Pointmaster gehoord, maar heb ongeveer een jaar geleden iets vergelijkbaars geknutseld omdat ik ergens specie in moest spuiten waar ik niet goed bij kon. Dit ziet er iets degelijker uit dan mijn “PVC-pijp-met-afgezaagde-bedpoot” versie. 🙂
Admin
SleutelbeheerderEr van uitgaande dat de firewall van zowel Livebox als PC Skype niet blokkeren kan ik dat alleen verklaren door een probleem met de DNS server(s) van Orange of DNS routing van je Livebox.
Tablet en PC krijgen normaliter (automatisch/DHCP) het IP adres van je Livebox als DNS server toegewezen. Dat kun je zelf aanpassen naar het IP adres van een externe aanbieder. Verander het adres van de DNS server eens in 8.8.8.8 (google) of 208.67.222.222 (opendns)
Admin
SleutelbeheerderHallo
Ik zit met een probleem ivm SKYPE
Op een computer is er skype geinstalleerd en ik kan mij niet aanmelden. Deze computer heeft als telecomoperator Orange.fr (Livebox). Op een tablette heb ik ook Skype staan , ook gebrancheerd aan deze livebox (via wifi) en hier kan ik mij wel aanmelden maar ik sta steeds indisponible.
Met diezelfde tablette ga ik bij een gebuur, verander niets, behalve dat ik via SFR-operator actief ben, en ik kan Skype wel normaal gebruiken.
Allicht ligt het dus aan een of andere instelling van Orange ?
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken ?
Mvg
Frans
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160930]… wellicht heb je nog een tip om de chaux lekker vloeibaar te maken om het inspuiten te vergemakkelijken, [/quote]
Gewoon proberen. Ik ben begonnen met die consistentie die ik voor het voegen per hand gewend was – veel te dik (onctueux). Dan sloksgewijs steeds meer water toegevoegd tot het lekker te spuiten was. Mijn bevinding was dat in de pointmaster een zekere separatie van water en vaste stof optreedt: aan het einde van de zuigerslag heb je een bal droge specie onder in de koker; deze gewoon eruit halen, terug in de speciekom, en met verse specie doorgaan.
Ik heb geen van de vaak genoemde vloeimiddelen gebruikt, ik had er te veel negatiefs over gelezen.Admin
SleutelbeheerderHier komt de aansluiting op zo’n 4000 euro. De afstand is hemelsbreed 70 meter, dat wordt dan 60 m door de lucht en nog 20 m onder de grond.
In het begin heb ik ook wel eens gekeken naar een “offgrid” installatie, maar ja, 4000 euro is nog te overzien en in vergelijking met de rest van de renovatie viel het nog wel mee.De offgrid systemen worden steeds beter en goedkoper, over een jaar of tien vraagt de ERDF of je niet alstublieft een gratis aansluiting wilt.
Deze vind ik wel interessant
Er zijn er veel meer.wimb
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Xychix,
Als de aanleg niet over eigen terrein kan plaatsvinden bent u inderdaad aangewezen op de uitvoerende partij ErDF, die in principe daarvoor kan vragen wat zij wil, je zou het bijna chantage kunnen noemen. In dit geval sluit ik mij dan ook aan bij de schrijvers hierboven en denk dat u beter af bent zónder aansluiting op het electriciteitsnet. Afgezien van de kosten scheelt dit ook de frustratie van te moeten buigen voor een afzettende monopolist (iets wat voor mij persoonlijk toch behoorlijk sterk zou meewegen) en dan dooft alsnog het licht.
Wanneer u besluit om definitief los te blijven van het electriciteitsnet, kunt u overwegen om wat te investeren in een zo comfortabel mogelijke lokale energieopwekking. Ik denk dan aan een prima aggregaat op diesel zodat u er goedkope fioul in kunt gooien, opgesteld in een apart gebouwtje met goede geluidsisolatie en een flinke brandstoftank. Warm water produceert u het beste met zonnecollectoren die het water direct verwarmen, met een ruim bemeten buffervat eneventueel in combinatie met houtstook. Zonnepanelen eventueel in combinatie met een accubatterij om nóg beter van de zonne-energie te kunnen profiteren.
Wellicht ter overweging, bij onze Amerikaanse vrienden vindt u een schat aan informatie over alle mogelijke vormen van “off grid” gaan zoals zij dat noemen. Ik de USA is dat namelijk een vrij bekend fenomeen, er zijn daar nogal wat afgelegen plekken waar écht geen electricteitskabel komt, en ook nooit zal komen. Bijvoorbeeld dit artikel biedt een heel lezenswaardig overzicht van de materie, met veel tips voor eventuele verdere studie. Zich goed zelfvoorzienend inrichten kan een hele leuke uitdaging zijn en kan zelfs positief uitpakken voor de waarde van uw huis, zoals Ratatouille ook al terecht opmerkt.
Succes!
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderJako,
die 3 maanden is een beetje los uit de mouw; je hebt meestal het hele jaar door electrische energie nodig; denk eens aan ventilatie en verwarming 5vorstvrij houden), bewakingssystemen, etc. ik ben het wel met je eens dat 30k geen aanmoedigende prijsstelling is en je met een generator erg veel kan doen.
wellicht is er samen met de buren iets op te zetten; zie diverse iniatieven in NL.
mvg, HansAdmin
SleutelbeheerderDie elektrische auto heeft een accu en is daarom juist bij uitstek geschikt om op te laden vanaf een niet-constante energiebron als solar en wind. Voor die 3 maanden per jaar zou ik er niet te veel moeite voor doen. Die 30k€ lijkt me wild uit de lucht gegrepen, ze willen er gewoon niet aan beginnen. Dat bedrag lijkt me genoeg om met een grote dieselgenerator de rest van je leven zo veel stroom te hebben als je wilt, en dan hou je nog flink over.
Admin
SleutelbeheerderIK denk in de zelfde richting als Hans.
De zonnenpanelen en opslag zijn ook prijstechnisch steeds interessanter.
Je zou ook kunnen overwegen om bij de buren een regeling te maken voor het opladen van de auto, of een laadpaal aan de weg. En dan zet je eerst de boodschappen thuis neer, rijd je naar de laadpaal, en met de elektrische fiets weer terug naar huis.30.000 minimaal (+ kosten aanleg binnen op norm, keuring) voor aanleg is te duur, en er zijn tegenwoordig veel liefhebbers voor een groen huis geheel vrij van het stroomnet, het is een plus!
Admin
SleutelbeheerderGezien de ontwikkeling op het gebied van opslag van elektrische energie dmv batterijen, zou ik wachten en de combinatie met zonnenenergie maken. ook daar komen nieuwe ontwikkelingen aan dmv zgn folies, waardoor toepassing nog eenvoudiger wordt.
Grootse struikelblok was altijd de opslag, maar er zijn nu erg veel ontwikkelingen, mede door de electrische auto!
veel wijsheid, HansAdmin
SleutelbeheerderChristian,
het is in ieder geval een omvangrijk werk en excusez-moi voor het woord bijbel; wellicht heb je nog een tip om de chaux lekker vloeibaar te maken om het inspuiten te vergemakkelijken,
mvg, HansAdmin
SleutelbeheerderBonjour,
Eerste vraag, van wie is de grond waarin de kabel moet komen?
Als het om een openbare weg of dergelijke gaat heeft u een probleem, in principe zijn slechts nutsbedrijven in staat daar graafwerkzaamheden en dergelijke te verrichten.
Is het particulier terrein, van uzelf of van mensen die u om toestemming kunt vragen, zijn er wellicht meer mogelijkheden.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIn veel gevallen kan het tunerblikje zelfstandig de juiste waardes berekenen en aanpassen zonder dat de ontvanger dat merkt. Ik vermoedde al dat het 8PSK was omdat dit ook weer extra bandbreedte oplevert, maar ook mijn tuner past dat zelf aan, dus ik kan dat niet controleren.
Admin
SleutelbeheerderVolgens de King-of-Sat site worden de Franse regionale zenders uitgezonden op 12728 V 22000 dvbs-2 FEC 2/3 8PSK. Anders dus dan ik eerder meldde.
Waarom bij mij op mijn ontvangers het wel werkt op de eerder gemelde waardes weet ik niet.
Eventueel allebei proberen dus.Admin
SleutelbeheerderVia het SAT4ALL forum begrijp ik dat de France 3 regionale zenders in SD formaat nog te zien zouden zijn via astra 19.2 (astra1) op 11856 v 27500:
Gezien eerdere berichten zal dit waarschijnlijk maar voor kort zijn.
Blijft dus het advies om naar HD ontvangers over te stappen als men de regionale zenders wil blijven ontvangen.(het is toch wel heel apart, dat we deze informatie over Franse sat zenders het eerste kunnen vinden op een NL forum)
Admin
SleutelbeheerderBedankt, ik heb ze maar even met de hand goed gezet.
Admin
Sleutelbeheerderde 2 voormalige transponders met France 3 regio zenders zijn nu omgezet naar dvbs-2
waarbij alle 23 franse regio`s nu uitzenden via de 12728 V 22000 dvbs-2 FEC 7/8
QPSKvia de 12699 v 22000 dvbs-2 zijn nu 6 multisports kanalen gestart
Admin
SleutelbeheerderHans,
voor zover ik kan zien bevat de pro package een paar extra spuitmonden (nozzles) en zuigerafdichtingen (piston washers).
Voor een paar vierkante meters natuursteen hebt u zeker maar één nozzle nodig, en de piston washers zou ik eenvoudig van rubber knippen.Bijbel? Vind ik een beetje hoog gegrepen.
Admin
SleutelbeheerderJa, mee eens, had het wel wat eerder kunnen doen maar i.p. wordt het de eerste keer na bijna een jaar stoken want alles is toen nieuw/schoon geïnstalleerd. Anyway, ik ga een goede nylonset kopen en in het februari aan de slag.
-
AuteurBerichten