Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderNee, kachel is gloednieuw. Ik heb nog een andere kachel en die doet 5x zo lang over zijn hout. Het is echt te veel trek.
Maar bij oudere kachels is het vernieuwen van de koorden een goede oplossing, helaas doen mensen het niet, maar de koorden zijn gewoon te koop bij de Brico.Admin
Sleutelbeheerdermaar nee, het is echt een zuiging. Je hoort hem loeien
en bij openen deur is het meteen weg.Heb je niet gewoon een lek in de deur? Als ik bij onze, soortgelijke houtkachel de deur niet geheel dicht maar net met een klein kiertje van een paar mm open laat dan loeit hij ook als een gek! Handig bij aanmaken en weer even op laten flakkeren na getemperd stoken.
Ik heb bij een andere kachel onlangs de afdichtingskoorden vervangen omdat die gaar waren. Die kachel brandt nu ook een stuk rustiger dan met de oude koorden.
Overigens regel ik mijn cuisinière ook gewoon met de geïntegreerde smoorklep, mag officieel niet maar het ding zit er op van origine en het werkt perfect voor de regeling.
Admin
SleutelbeheerderChristian , kan jij uitrekenen wat dat doet met de luchtstroom?
De regel van aanbrengen heb ik boven gemeld, normaal moet een hitte voerende enkelwandige pijp 3x diameter doorsnede van brandbaar materiaal af blijven. 180mmx3 = 50cm ±De klep moet in zicht blijven en in de ruimte van de kachel, verplicht.
Mijn plafond is hout, behalve het stukje beton. Ga ik 1 meter omhoog, bijvoorbeeld zet ik een T na het 1 meter stuk boven de kachel, dan zit die dwarsbuis van de T niet 50 cm geheel boven het beton. Dus de T bij de pijl.
Maar de hitte in het dwarsstuk is hoger ook minder. Dat zou voor mij een minst storende plaatsing zijn, wel moet ik nieuwe buizen kopen. En, je ziet het niet op de foto, maar mijn uitzicht is kilometers ver over de toppen. Zonde van zo’n dwarse buis…
Admin
SleutelbeheerderCristian, inderdaad, hier een foto.

Ik heb hem ingeslepen in het natuursteen en door de vloer. (met een kunststof platte buis en een bocht). Hier staat de kachel op.
Admin
SleutelbeheerderRatatouille,
in jouw situatie (mooi, stijlvol) zou ik de T+klep net boven de zoldervloer aanbrengen.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161401]Ratatouille, zorgt dit luchtkanaal niet voor ’n hoop zuurstof, te veel wellicht ?
Peter (die ’n probleem graag bij z’n oorzaak aanpakt in plaats van te rommelen).[/quote]
Peter,
dit luchtkanaal vanuit de garage is vooral nodig om tocht dwars door de kamer te voorkomen, want anders zou het vuur lucht door alle mogelijke gecontroleerde en niet gecontroleerde openingen aanzuigen (spleten van ramen en deuren). Deze luchtstromen zijn niet goed regelbaar. Bij de door Ratatouille aangebrachte luchttoevoer vanuit de garage zou dit in principe mogelijk kunnen zijn, maar beter is in ieder geval de trek (=onderdruk) daar te regelen waar die beheerst moet worden, namelijk bij de rookgasafvoer van de kachel. Rommelen? Ik vind dit een doelmatige oplossing.@Fransco: Jullie moderateur ziet er helemaal niet zo slecht uit. Zou die niet nog mooier staan als die naar achteren gedraaid is?
@Ratatouille: Ik heb ook zo’n luchtkanaal aangelegd, maar dan voor een traditionele openhaard, zie hier afb.7.
Admin
SleutelbeheerderBedankt voor de reacties zover.
Hallo Fansco, ja die bedoel ik. Moet ik niet op die mooie hond letten? ;>)
Maar jouw kachel heeft een achteraansluiting en die van mij een bovenaansluiting en mijn kachel staat in het midden van de ruimte.
Dus dan komt die zijpijp van de T een stuk hoger, ik zie overigens dat jij die zijpijp niet hebt verlengd. Dan komt er sneller vuil tussen en roet, en functioneert hij minder na een tijdje. (alleen maar gelezen he, deze kennis). De regel is 3x diameter pijp boven de kachel en twee maal diameter pijp opzij.Peter, ik heb die opening in de garage dichtgestopt want ook ik dacht dat hij op die manier werd aangestuwd, maar nee, het is echt een zuiging. Je hoort hem loeien
en bij openen deur is het meteen weg.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161395]Ik heb ook een luchtkanaal aangelegd vanuit de garage die uitkomt onder de kachel, hij krijgt dus verse verbrandingslucht.[/quote]
Ratatouille, zorgt dit luchtkanaal niet voor ’n hoop zuurstof, te veel wellicht ?
Peter (die ’n probleem graag bij z’n oorzaak aanpakt in plaats van te rommelen).
Admin
SleutelbeheerderJemig, Rob, we worden filosoof. Daar is weinig tegen, maar er zijn zo veel bronnen om uit te putten. Kiezen is ’n keuze.
En bref : ja, une nouvelle société, en dan vooral voorgezeten door ’n Galliër met ’n hoog Astérix-gehalte.
Wie ? Lastige vraag. Laten we beginnen met elimineren, dan houden we ooit ’n keer ’n goede kandidaat over.
Ik begin , wie niet :
Mr Petrus (terwijl die toch ’n passief kiesrecht heeft)
Jos le conseiller
François Hollande
Nicolas S.
Mr Juppé
alle excuustruzen die zich heden ten dage minister mogen noemen
alle stemmers op extreem-rechts
alle stemmers op extreem-links
alle carrière-politici
alle bestuurders die reeds ’n mandaat hebben
…
…
À suivre !
Houden we zo weinig mensen over ? Mooi zo, kwaliteit telt en ’t gaat immers om de inhoud, ook zo’n cliché.Peter.
Admin
SleutelbeheerderEn voor degene die de link niet kunnen openen. Hier de foto:

Let niet op de afdichtingsring die net voor de foto werd genomen langs de kachelpijp naar beneden kwam en op de moderateur bleef hangen. Die hoort er dus niet bij.Admin
SleutelbeheerderDag Rata, Ik heb zo’n moderateur. Gelijk aangeschaft met een nieuwe kachel nadat de oude door oververhitting (ja, dat kan) een barst had opgelopen in het bovenste deel. Ik heb nu een 12 Kw Invicta Mandor. Die regelaar is ideaal naar mijn beleving. Daardoor brandt het hout veel regelmatiger, is de kachel zelfs zuiniger en ook schoner (althans, ik hou vrijwel geen resten over). En het ziet er zo uit.
Admin
SleutelbeheerderMisschien niet helemaal vergelijkbaar…., maar ter informatie:
in onze boerderij in NL zit in een oude schoorsteen met aansluiting op de rookgasafvoer van een kachel in de keuken, een “trek-klep”. Deze zit boven het plafond van de keuken op ca. 2,4m’ boven de keukenvloer en 20 cm boven de vliering-vloer. Aangezien we deze rookgasafvoer niet gebruiken (geen kachel in de keuken) en we het geklepper van het ding storend vonden, heb ik ‘m met een spie buiten bedrijf gezet, waarmee ie nu permanent “dicht” staat.Admin
SleutelbeheerderSowieso langs de mairie, er waren ook subsidieregelingen om de boel op norm te brengen. Of dat nog zo is ?
De installatie inderdaad zelf aanleggen, ’t is allemaal niet moeilijk. En laat ’t werk open liggen om pas ná de inspectie (door de Spanc of ’n vergelijkbare club) dicht te gooien.
Peter.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161381]Het verschil zit aan de diefstalkant (…)[/quote]
Ik snap de gedachtengang, Jos, maar er is nog ’n klein verschilletje : die dief besluit in z’n eentje u te beroven om hem moverende redenen waar ’n overheid belastende en verlichtende maatregelen treft op grond van parlementair aangenomen besluiten.
Dat parlement is nog steeds ’n volksvertegenwoordiging, dus kennelijk besluiten we met z’n allen en in gezamenlijkheid ons te beroven. Dat kunnen we leuk of vervelend vinden, maar dat is ’n andere discussie.Peter.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Fransco,
[quote quote=161344]Ik ben het slechts voor een deel met je eens Jos. Ik vind namelijk dat je veel tot JOUW geld rekent wat het niet is.[/quote]
Volgens mij gaat het in alle gevallen wel degelijk om MIJN geld. Een belastingaanslag is geen vrijblijvend en tot niets verplichtend verzoek om wat geld over te maken. Ik moet ‘m betalen, en als ik dat niet doe neemt de overheid maatregelen, tot en met gevangenisstraf aan toe. Kortom, ik word gedwongen MIJN geld af te staan.
Nu wandel ik s’avonds over straat, in het gelukkige bezit van MIJN portefeuille met 500 euro erin. Plotsklaps sta ik tegenover een dief die mij met “je geld of je leven” dwingt MIJN geld af te staan. Echter, ik weet niet waarom, maar nadat ik hem MIJN 500 euro heb overhandigd geeft hij mij 100 euro terug. Volgens mij is dat nog steeds MIJN 100 euro en niet die van de dief.
Maar we gaan verder. De dief sist mij toe “die 100 euro gooi je nu in die collectebus daar, want anders…”. Dus door de dief gedwongen gooi ik MIJN 100 euro in de collectebus. De dief verdwijnt en ik blijf achter met een lege portefeuille.
Voor mij is er geen verschil tussen een “normale” dief die de benen neemt met MIJN 500 euro, of een “ingewikkelde” dief die mij dwingt 100 van MIJN euro’s in een collectebus te gooien en dan er vandoor gaat met MIJN resterende 400 euro. In beide gevallen ben ik 500 euro armer.
Het verschil zit aan de diefstalkant, in de zin dat de “ingewikkelde” dief er zich later op kan beroepen dat hij slechts 400 euro van mij heeft gestolen, terwijl de “normale” dief overduidelijk een diefstal van 500 euro op zijn geweten heeft.
Welnu, de FR overheid gedraagt zich in mijn ogen als een ingewikkelde dief. Ze roeptoetert alom dat de lasten voor de burger niet stijgen, terwijl ze gelijktijdig via allerlei omwegen die burger steeds meer op kosten jaagt. Als ik zoiets als bedrijf zou uithalen zou ik in no time de DDCRF op mijn dak hebben met een klacht wegens flessentrekkerij. Maar bij de overheid heet dat “reglementation”. En ik heb de indruk dat dit verschijnsel in FR vaker voorkomt dan in andere EU landen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderAh ha, alleen de serieuze links doen het niet.
wimbAdmin
Sleutelbeheerder@ ratatouille er zijn hier geen trollen en gekken meer, die hebben tegenwoordig hun eigen forum :
trollenengekkeninfrankrijk.com
wimbAdmin
Sleutelbeheerdereen test met spaties
http://www.consuel .com/nouvelle-norme/dat werkt dus wel, zonder spatie verdwijnt alles.
wimb
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161336]Je kunt er natuurlijk ook weer voor kiezen helemaal niet meer te verhuren.Dat scheelt in ieder geval gedoe.[/quote]
Heerlijk, zulke verhelderende relativeringen mis ik soms (en dit is niet cynisch bedoeld).
Peter.
Admin
SleutelbeheerderVerdachte personen en websites, bedrijven, maximalisering van verdachte links… Het moet niet meer suspense worden! Aan de andere kant; trollen en gekken zijn al een tijdje niet gesignaleerd, dus er werkt wel wat…
Admin
SleutelbeheerderFrans heeft al m’n broeiende reacties al heerlijk verwoord. Op één punt ga ik iets verder : prijzen van zonnepanelen, houtkachels &c. lopen in F opeens op omdat, vanwege die subsidies. Daar zou F eens mee moeten stoppen, met al die marktverstorende ingreepjes. In alle sectoren, overigens.
Of Jos ’n “ouwe chagrijn” is geworden, weet ik niet. Zo oud zijn we toch nog niet, Jos, en zeurpiet was je geuzennaam.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderRobert, alles staat of valt met de beslissing van de CPAM : vergoeden zij iets, dan de mutuelle ook.
Wordt ’n prothese “uit urgentie” aangemeten ? Kon u niet wachten op ’n F tandarts ? Dat soort vragen zullen u worden gesteld.Peter.
Admin
SleutelbeheerderDie schakelaar zit er ook. Een disjoncteur van 40A in de GTL, dan een kabel van 3×10, 14 meter, dan een gewone schakelaar, goed voor 63A waarvan de uitgang naar de twee aardlekschakelaars gaat.
Maar heel erg bedankt voor de tip, want op het schema ben ik hem vergeten en dat moet ook correct zijn.
wimbAdmin
SleutelbeheerderHier alleen maar type A, drie van 63A van Schneider die passen op een soort backplane, niets te schroeven dus. Dan nog twee ander in het tableau secondaire, beide 40A type A, SanVis.
Binnenkort komt de Consuel me vereren met een bezoek en dan hoor ik wel wat er nog niet goed is.@ Rob – ik ben gewend aan Zwitserse prijzen dus voor mij is het heel goedkoop hier voorbeeld : CH kapper 35 franken, in FR 18 euro.
wimbAdmin
SleutelbeheerderToen ik zo’n 5 jaar geleden de elektrische installatie grotendeels heb vervangen was ik al overtuigd van het nut van aardlekschakelaars van het type A. De verkrijgbaarheid en de prijs bleken echter doorslaggevend om toch maar AC te gebruiken. Type AC lag ‘overal’ voor het grijpen in de schappen van de Brico’s voor een prijs van enkele tientjes per stuk. Type A was alleen ’te bestellen’ voor ca € 60 ,- per stuk.
Daarom maar besloten tot 3 stuks type AC. Tot op heden heeft dit nog niet tot problemen geleid en de elektrische installatie is een stuk veiliger dan oorspronkelijk. Je wilt niet weten welke gevaarlijke klunsoplossingen ik allemaal heb aangetroffen in de oude installatie.Admin
SleutelbeheerderWat dat tweede voorbeeld van Fransco betreft, twee vragen: 1) hoe valt te verklaren dat je in Frankrijk twee tot driemaal zoveel kwijt bent als in Nederland of Duitsland voor een zonnepaneel installatie en 2) kunnen alleen door professionals aangelegde installaties een attestation van de Consuel krijgen?
Hoi Rob, ik heb even rondgekeken, maar je stelling dat je in Frankrijk voor een zonnepaneelinstallatie minimaal het dubbele kwijt bent, heb ik geen bewijs voor gevonden. De aanschaf kan wel duurder zijn, maar de subsidie is ook hoger, zodat het netto min of meer gelijk loopt (en dan houd ik geen rekening met de hogere kans op zon in Frankrijk).
Of alleen door professionals aangelegde installaties een attestation van de Consuel kunnen krijgen, weet ik niet. Waarom wil je dat weten? Ga je zelf het dak op?
Wel zet ik vraagtekens bij al die bedrijven die mij een installatie willen verkopen (“u hoeft alleen maar te investeren, de rest doen wij”). Standaard antwoord ik dat ze hun plannen op mijn dak mogen uitvoeren. “Jullie leveren de apparatuur en ik het dak. De winst delen we samen.” Maar dan is de animo ineens behoorlijk minder.
FransAdmin
SleutelbeheerderDan zou ik het lekker zelf doen. Even bij de marie langs voor wat morele steun bij het papierwerk (althans in mijn gemeente kan dat) en aan de slag.
FransAdmin
SleutelbeheerderWij hadden inderdaad ook gerekend op een bedrag van een € 3500. Ondertussen heb ik dus 7 offertes voor mij liggen, 5 van kleine zelfstandigen en 2 van grotere bedrijven. De goedkoopste is dus € 7500, de duurste is € 10.020…
De grondwerken uitvoeren is geen probleem, mijn echtgenoot kan perfect een kraan bedienen 🙂Admin
SleutelbeheerderIk denk dat het verder zoeken wordt. Zelf hebben we flink minder dan de helft van het door jou genoemde bedrag betaald. Dat is weliswaar al een tijdje geleden, maar zo hard zijn de kosten nu ook weer niet gestegen. Maar wij hadden geen groot bedrijf, maar een klusjesman die de keuring regelde en een grondwerker inhuurde. Ik heb ademloos gekeken naar wat die grondwerker allemaal kon met dat enorme ding. Het was, excusez de woordspeling, in een poep en een zucht gebeurd.
Frans
Admin
SleutelbeheerderIk ben het slechts voor een deel met je eens Jos. Ik vind namelijk dat je veel tot JOUW geld rekent wat het niet is. De eerste 2 voorbeelden in het bijzonder. Je krijgt een voordeel (dus je kríjgt), maar om dat voordeel te krijgen moet je er een deel van gebruiken voor een keuring. Tja, als dat de voorwaarden zijn.
Het tweede voorbeeld is nog duidelijker. Je krijgt subsidie (let op: kríjgt) en die moet je goeddeels besteden aan een ‘professionnel’, waar je wel weer werk voor terugkrijgt (nou ja, waarvoor je betaalt met het geld van de overheid).
Het alternatief is er ook: geen keuring en zelf doen. Dus?
Maar wat de verzekeringen en hun regeltjes betreft, ben ik het helemaal met je eens. Alleen denk ik niet dat het in Frankrijk veel anders is dan in Nederland. Ik zal je niet lastig vallen met de vele bemoeienissen van de Nederlandse ambtenarij die me ongesubsidieerd en wel, de nodige extra kosten hebben opgeleverd. Dat gaat in Frankrijk toch wel makkelijker – en goedkoper.
Groet, Frans -
AuteurBerichten