Vergoeding tandarts

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190967
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben een maandje of wat in Nederland en heb bij mijn Nederlandse Tandarts mij een boven tandprothese laten aanmeten.
    Mijn vraag is of er enige vergoeding hiervoor, In Nederland of Frankrijk, te verkrijgen is. Ben verzekerd via Carte Vitale + Mutuelle.
    Is er misschien iemand die hier al ervaring mee heeft ?

    #190972
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Beste Robertes, in het overzicht/contract van de Mutuelle staat voor hoeveel procenten tandheelkundige hulp wordt verzekerd via de Franse verzekering. Het is waarschijnlijk wel een beetje mosterd na de maaltijd maar je kunt het proberen of je Franse verzekering nog wil vergoeden voor een ingreep die al door een Nederlandse tandarts is verricht…. bellen en je weet het.

    #190973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Robert, alles staat of valt met de beslissing van de CPAM : vergoeden zij iets, dan de mutuelle ook.
    Wordt ’n prothese “uit urgentie” aangemeten ? Kon u niet wachten op ’n F tandarts ? Dat soort vragen zullen u worden gesteld.

    Peter.

    #190969
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank u Mr Petrus en Sacourieu voor uw adviezen.

    Ik snap nog steeds niet hoe zaken geregeld zijn wanneer ik in Nederland ben.
    Voor een prothese van mijn bovengebit heb ik in Frankrijk bij mijn tandarts een offerte aangevraagd, welke op € 2200,- uitkwam. In Nederland kon mijn tandarts hetzelfde aanbieden voor € 800,- ! Zo’n gigantisch verschil had ik niet verwacht en heb het in Nederland naar tevredenheid laten uitvoeren. Eventuele vergoedingen van beide landen zijn voor mij uiterst onduidelijk.
    Mogelijk dat het voor anderen ook nuttig kan zijn ook in Nederland te kijken voor dit soort behandelingen.
    Met vriendelijke groet……………Robertes………………

    #190970
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mocht u nog eens zoiets overkomen, dan kunt u wellicht beter vooraf overleggen met uw Franse verzekering of zij dit vergoeden.

    #190971
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk snijdt Marietta’s opmerking hout. Overleg vooraf is gewenst.

    De CPAM is op voorhand niet tégen ingrepen door buitenlandse artsen, maar niet zomaar. Ze willen graag de reden weten, en die hoeven niet altijd van strikt medische aard te zijn.
    De rekening willen ze wel graag in ’t Frans, met heldere codes en omschrijvingen van de ingreep (die codes in Het Noorden zijn niet dezelfde als in F, dit waren ze althans niet zo’n twaalf jaar geleden). En : de vergoedingen worden naar de Franse tarieven berekend.

    Voor acute, urgente ingrepen gelden natuurlijk andere overwegingen, je zult maar onverwacht elders overvallen worden door helse pijnen.

    De CPAM verstrekt overigens zonder extra kosten zo’n Europees (+ Suisse) ziekenfondskaartje, la Carte Européenne d’Assurance Maladie.

    Peter.

    #190968
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je in Nederland verzekerd bent als verdragsverzekerde worden de in het buitenland gemaakte kosten niet vergoed. Je moet ze dan in Nederland declareren bij het Zilveren Kruis. Voor een volledige prothese is een vergoeding geregeld in de basisverzekering en daarvoor kom je in aanmerking als verdragsverzekerde.

    Als je op basis van een Frans inkomen verzekerd bent dan worden alleen kosten vergoed die gemaakt zijn in het buitenland voor spoedeisende zorg. Dat lijkt mij hier niet het geval.

    #190974
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vergoeding bovenprothese in orde .

    Heb mijn Nederlandse tandartsrekening ingediend bij Achema/Zilveren kruis en heb inderdaad 75% van het bedrag terug kunnen ontvangen.

    Opmerkelijk is dan ook het verschil in offerte tussen mijn Franse en Nederlandse tandarts. ( € 2200,- en € 800,-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?