Aardlekschakelaars: type A of type AC?

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201266

    In de eerste plaats nieuwsgierig of het me lukt een eenvoudige link op te nemen toch ook maar meteen iets over een onderwerp dat niet alleen Fransen telkens weer blijkt te boeien. Hoe zit dat nou, de normen zeggen toch nadrukkelijk dat er minimaal één aardlekschakelaar van het type A moet zijn, en de rest van het type AC en niets anders? Wordt de Consuel inspecteur boos wanneer hij of zij overal interrupteurs différentiels ontwaart van het type A?

    Hoe letterlijk moet je al die tabellen nemen in de Franse normen. Fransen neigen naar een nogal rigide, formele legalistische interpretatie, bevreesd als zij zijn voor het hogere gezag. Voor de beveiliging van stopcontactgroepen met 2,5 mm² draad staat een disjoncteur van 20 A vermeld, voor lichtgroepen met 1,5 mm² draad 16 A. Terwijl bijna iedereen in de branche daarvoor disjoncteurs van resp. 16 en 10 A gebruikt. Allemaal in overtreding? Nee, want er staat met kleine letters bij vermeld dat het de maximum toegestane waarde betreft.

    Bij de aardlekschakelaars hebben de Franse regelgevers echter gemeend wat meer onduidelijkheid te moeten inbouwen. Pas in 2007 kwam Promotelec met een toelichting voor de professionals dat overal waar het type AC wordt genoemd die in de praktijk vervangen mag worden door het type A. Bij de laatste A5 update van de NF C 15-100 staat dat nu eindelijk ook zwart op wit in de normen zelf, citaat:

    Amendement 5.

    Chapter 10.1.4.7.3.2

    Tableau 10-1G: Choix des dispositifs différentiels

    Les circuits suivants:

    * le circuit de la cuisinière ou la plaque de cuisson;

    * le circuit alimentant le lave-linge;

    * le circuit alimentant l’IRVE (le cas échéant); (= laadpaal voor elektrische auto’s);

    doivent être protégés par un DDR Type A

    Les autres circuits doivent être protégés par un DDR Type A ou Type AC.

    Die tekst wordt hetzij letterlijk, hetzij in net iets andere bewoordingen nu gelukkig door iedereen vermeld in voorlichtingsbrochures, zoals hier in deze passage van de laatste guide normatif et réglementaire van Hager.

    Om het prijsverschil hoeft u het niet te laten, de A types kosten tegenwoordig misschien iets meer. Maar met de oprukkende elektronica in huis valt het aan te bevelen overal de A types te gebruiken. In de Nederlandse NEN 1010 normen staat vanaf april 2000 te lezen: ” Een installatie mag geen aardlekschakelaar van het type AC bevatten; alleen aardlekschakelaars van het type A mogen worden gebruikt (bepaling 8.531.2.1.4).”

    Ook in heel wat andere EU lidstaten mag de AC aardlekschakelaar al jaren niet meer worden toegepast in de nieuwbouw. Het was zo eenvoudig geweest voor de Franse regelgevers om bij de laatste grondige vernieuwing van de elektranormen (Amendement 5) nu eens afscheid te nemen van dit stuk elektra verleden. Een gemiste kans.

    #201268
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Mijn aardlek schiet er niet uit…. de links zijn gelukt! Hoera!

    #201269
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen ik zo’n 5 jaar geleden de elektrische installatie grotendeels heb vervangen was ik al overtuigd van het nut van aardlekschakelaars van het type A. De verkrijgbaarheid en de prijs bleken echter doorslaggevend om toch maar AC te gebruiken. Type AC lag ‘overal’ voor het grijpen in de schappen van de Brico’s voor een prijs van enkele tientjes per stuk. Type A was alleen ’te bestellen’ voor ca € 60 ,- per stuk.
    Daarom maar besloten tot 3 stuks type AC. Tot op heden heeft dit nog niet tot problemen geleid en de elektrische installatie is een stuk veiliger dan oorspronkelijk. Je wilt niet weten welke gevaarlijke klunsoplossingen ik allemaal heb aangetroffen in de oude installatie.

    #201270

    De adviesprijzen voor de kwaliteitsmerken – Hager, Legrand, Schneider, ABB – liggen steeds dichter bij elkaar: type AC en type A (de schroefuitvoering). Met enige regelmaat zijn er speciale aanbiedingen met daarbij ook merken als Siemens en AEG. Aan de low-cost kant van de markt zijn er merken als Debflex, die geven nog weleens de geest heb ik gemerkt, dus die zou ik maar mijden. Bovendien: zo’n groepenkast is een eenmalige investering, die paar tientjes extra voor veiligheid lijken me welbesteed. Wanneer je een week eens geen boodschappen zou doen bij de Franse supermarkt (broekriem + boterham met pindakaas + woensdag gehaktdag) en je hebt het al terugverdiend. Een minder dan half volle kar kost in LDF toch al snel meer dan een volle in het land van traag stromende rivieren.

    #201271
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier alleen maar type A, drie van 63A van Schneider die passen op een soort backplane, niets te schroeven dus. Dan nog twee ander in het tableau secondaire, beide 40A type A, SanVis.
    Binnenkort komt de Consuel me vereren met een bezoek en dan hoor ik wel wat er nog niet goed is.

    @ Rob – ik ben gewend aan Zwitserse prijzen dus voor mij is het heel goedkoop hier voorbeeld : CH kapper 35 franken, in FR 18 euro.
    wimb

    #201272

    @ Wannox: twee ID’s in le tableau secondaire, daar hoort dus ook een interrupteur sectionneur bij, een aparte (sub)hoofdschakelaar. Voordat de Consuel inspecteur daar wat over gaat piepen…..

    #201273
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die schakelaar zit er ook. Een disjoncteur van 40A in de GTL, dan een kabel van 3×10, 14 meter, dan een gewone schakelaar, goed voor 63A waarvan de uitgang naar de twee aardlekschakelaars gaat.
    Maar heel erg bedankt voor de tip, want op het schema ben ik hem vergeten en dat moet ook correct zijn.
    wimb

    #201275

    @ Wannox, mijn antwoorden verdwijnen weer in het digitale niets, ik ben volgens de strenge software goden waarschijnlijk te vaak, te lang aan het woord of de links naar Consuel worden gezien als een vorm van reclame of spam. Wat ik wou zeggen, zonder de link naar het Consuel formulier: je kunt bij het aanvragen van de keuring aangeven of het volgens de oude dan wel de nieuwe normen (Amendement 5) moet gebeuren. Maar waarschijnlijk had je dat al op het netvlies.

    #201277

    Zojuist alleen de Consuel link pogen te versturen, en dat mag niet zo te zien.

    #201278

    Is het nu het aantal links, ik ben al door m’n dag maximum heen, of is het de organisatie waarnaar gelinkt wordt die leidt tot een gevoel van onbehagen in het digitale gemoed?

    Vriend TinyURL maar gevraagd om iets te doen:

    http://tinyurl.com/zd62vjc

    #201279

    Nu de link via TinyURL wel blijkt te werken is mijn conclusie dat de website van de Consuel klaarblijkelijk op een verdachtenlijst staat. Bien étonné de trouver l’adresse IP du Consuel sur une blacklist. Is daar enige aanleiding voor, hebben minder gunstige berichten de programmeurs van de forumsoftware en spamfilters alhier in gebruik bereikt over het mogelijk onbetrouwbare karakter van deze organisatie? Voortaan die website maar niet bezoeken?

    #201280
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verdachte personen en websites, bedrijven, maximalisering van verdachte links… Het moet niet meer suspense worden! Aan de andere kant; trollen en gekken zijn al een tijdje niet gesignaleerd, dus er werkt wel wat…

    #201282
     Noë
    Sleutelbeheerder

    een test met spaties
    http://www.consuel .com/nouvelle-norme/

    dat werkt dus wel, zonder spatie verdwijnt alles.

    wimb

    #201284
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ ratatouille er zijn hier geen trollen en gekken meer, die hebben tegenwoordig hun eigen forum :
    trollenengekkeninfrankrijk.com
    wimb

    #201285
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah ha, alleen de serieuze links doen het niet.
    wimb

    #201267

    @ Wannox: terug naar de aardlekschakelaars, met die 63 ampère types zit je al keurig op het spoor van de nieuwe amendement 5 regels. Was vroeger zo’n zware en dure jongen een uitzondering – alleen voor een stevige hoeveelheid elektrische (vloer)verwarming – nu lijkt het erop dat ze de 40 ampère types gaan verdringen. Zie deze tekening van een groepenkast A5 style uit de laatste Promotelec brochure. Het blijft lastig: is het nu kW of kVA? Slip of the pen bij de eindredactie daar, ze hebben er KWA van gemaakt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?