Fosse septique zelf plaatsen?

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201287
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag iedereen,

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het zelf plaatsen van een Fosse Septique? Wij hebben voor onze zelfvoorzienende boerderij in de Corrèze verschillende offertes opgevraagd, maar vallen toch wel even om van de prijzen… Voor het meest simpele systeem (dus tank vlakbij het huis) en het minimum van 3000l vragen ze toch al € 7500 en meer… Voor ons onbetaalbaar…

    Zijn er mensen die op ons info kunnen geven?

    Alvast bedankt!

    Sara

    #201294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat het verder zoeken wordt. Zelf hebben we flink minder dan de helft van het door jou genoemde bedrag betaald. Dat is weliswaar al een tijdje geleden, maar zo hard zijn de kosten nu ook weer niet gestegen. Maar wij hadden geen groot bedrijf, maar een klusjesman die de keuring regelde en een grondwerker inhuurde. Ik heb ademloos gekeken naar wat die grondwerker allemaal kon met dat enorme ding. Het was, excusez de woordspeling, in een poep en een zucht gebeurd.

    Frans

    #201295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hadden inderdaad ook gerekend op een bedrag van een € 3500. Ondertussen heb ik dus 7 offertes voor mij liggen, 5 van kleine zelfstandigen en 2 van grotere bedrijven. De goedkoopste is dus € 7500, de duurste is € 10.020…
    De grondwerken uitvoeren is geen probleem, mijn echtgenoot kan perfect een kraan bedienen 🙂

    #201296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan zou ik het lekker zelf doen. Even bij de marie langs voor wat morele steun bij het papierwerk (althans in mijn gemeente kan dat) en aan de slag.
    Frans

    #201289
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sowieso langs de mairie, er waren ook subsidieregelingen om de boel op norm te brengen. Of dat nog zo is ?

    De installatie inderdaad zelf aanleggen, ’t is allemaal niet moeilijk. En laat ’t werk open liggen om pas ná de inspectie (door de Spanc of ’n vergelijkbare club) dicht te gooien.

    Peter.

    #201292
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij deden het zelf (project in de 81, Spanc uit de 31). De keuring-inspecteur wenste enkele détails aangepast, die we afgehandeld hebben. Er zijn diverse websites met uitgebreide plaatjes hoe en wat. Koop de voorgeschreven materialen en onderdelen, fotografeer elke fase tijdens het werk (laat de foto’s evt bij de notaire waarmerken), en laat alles keuren volgens voorschrift. De Corrèze is een lastig departement. Laat tevoren een onderzoek met advies uitvoeren (kosten ca 300 euro, en maak alles zoals aangeraden).

    #201293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de mairie kun je instructies krijgen welke weg moet worden bewandeld. Vermoedelijk wordt je direct doorverwezen naar de spanc.
    Hou er rekening mee dat ten behoeve van het ontwerp een grondonderzoek moet worden uitgevoerd naar de waterdoorlatenheid van de grond, anders kan niet bepaald worden hoe groot het vloeiveld (lit d’epandage) moet worden en welk systeem moet worden toegepast.

    Wilm

    #201290
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zomaar prijzen vergelijken is natuurlijk niet juist. Van belang:

    3000 l?
    vet opvangbak?
    totale lengte vloeiveld?
    afstand tot huisaansluiting?
    afstand tot ontluchting?
    bomen te rooien?
    rotsen in terrein?
    terrein begaanbaar voor vrachtwagens?

    #201291
     Noë
    Sleutelbeheerder

    prima lijstje APA, korte aanvulling:
    tank beton of kunststof?
    afwerking terrein naderhand?
    ook: in veel offerten staat dat uitgegaan is van bepaalde grondsamenstelling. Met andere woorden, er kan een verrekening plaatsvinden als blijkt dat het in de praktijk afwijkt.

    overigens: 3500 euro voor een complete installatie is onwaarschijnlijk laag. Ben benieuwd wie je op het been heeft gezet dat je kunt uitgaan van 3500 euro. Makelaar?

    Wilm

    #201288
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb in 2009 met behulp van een lokale boer met een grote graafmachine, zelf de fosse geplaats.
    Wel van tevoren een (aanleg)vergunning aangevraagd bij de mairie. Als je klaar bent dan krijg je op de verleende vergunning de mededeling van de gereedmelding met een mairie-stempel dat de fosse volgens de voorschriften/normen is aan gelegd.
    Heb van het hele proces uitgebreid foto’s gemaakt omdat uiteindelijk toch de Spanc de zaak zal willen komen keuren. Die verzoeken heb ik de afgelopen jaren een paar keer gehad. Ik was steeds niet aanwezig en sinds 2 jaar is het Spanc-windstil. Verwacht echter geen afstel! Ben in ‘ons’ gehucht (8 woningen) wel de enige met een fosse; de rest loost ongezuiverd op allerlei beekjes en stroompjes (en dat ruik je).
    De fosse is 3000 liter, van kunststof en ingegraven onder het tegelijkertijd nieuw aangelegde terras in het weiland achter onze schuur. Ik had mazzel dat dat het puur toevallig een plek was waar heeeeeel vroeger een soort drinkplaats voor het vee was aangelegd/uitgehouwen met nu de juiste diepte voor de tank. Hij staat op een stevige en vlakke rotsondergrond. Rondom is het bijna allemaal rots. Anders hadden we een springmeester voor de dynamiet moeten inhuren (met gevaar dat de schuur zou kunnen instorten). Het vloeiveld ligt een dik bed van kiezels in het weiland en is afgedekt met doek en aarde. Het weiland wordt ter plekke gebruikt als speelveld voor de kids.
    Ik heb alle onderdelen voor fosse + vloeiveld gekocht in de aanbieding. Dat heeft ongeveer 3 maanden in beslag genomen. Maar qua materiaal was ik ongeveer € 1000,– kwijt. Wat wel duur was was de ca 7 m3 kiezel. Dat moest van ver komen en is geleverd zonder bon op naam van de buurman-boer. Kosten € 600,–. De inzet van buurman-boer met zijn machine (incl het naderhand egaliseren van het terrein inzaaiklaar) kostte ca € 800,–. Dus ik was met veel eigen inzet ca € 2500,– kwijt.
    Het lijkt mij dat het gelet op al het werk het wel niet veel goedkoper zou kunnen.
    Dat de geoffreerde prijzen hoger liggen komt door de door de artisan wettelijk te verlenen garantie(termijn) en door verrassingen die je tijdens de aanleg kunt tegenkomen (juist ja, rotsen!)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?