Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 12,991 tot 13,020 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Goedemorgen Bosbess,

“Goeiemorgen Mhdvos, ik weet niet waar die enorme lap tekst uit 2001 met vu dit en vu dat toe dient, maar je conclusie in je laatste bijdrage is in ieder geval volkomen onjuist”.

Deze “lap tekst” vormt de basis van het feit dat ik (AOW’er en pensioengenieter) in Frankrijk GEEN CSG hoef te betalen, ik ben namelijk NIET in Frankrijk VERPLICHT verzekerd tegen ziektekosten !! In de discussie werd gesuggereerd dat ik geluk heb gehad dat ik geen CSG hoef te betalen. (dus Bosbess, even bij de les blijven !)

“Je bent tegen ziektekosten basisverzekerd in Frankrijk.” Ik heb in Frankrijk RECHT op zorg zoals dat ook geldt voor de fransen en ter aanvulling van die 70% vergoeding AANVULLEND verzekerd in Frankrijk.

In reactie op: NL versus FR diameter leidingen voor kranen #200290
     Noë
    Sleutelbeheerder

Goedemorgen allemaal, en Erik in het bijzonder.
    Ik zie dat het onderwerp van deze draad sinds de start op de achtergrond is geraakt. Van een mengkraan zijn we bij een WC=aansluiting terecht gekomen.
    Ik weet dat deze reactie een beetje laat is, en ik hoop dat Erik een oplossing heeft gevonden die iets minder drastisch is dan die van Christaan. Indien niet , dan zou hij het volgende kunnen proberen. Door mij al eens met succes toegepast in een situatie waar de loodgieter ook al klaarstond met zijn breekhamer.
    Je monteert de mengkraan ondersteboven op de muurplaatjes, dus zodanig dat het uitloopgat bovenop zit. Als eerste oplossing kun je dan de meegeleverde uitloop doorzagen, en met een sokje (meestal 16 mm) weer in elkaar zetten, maar dan zodanig dat het water na montage weer naar beneden ,in de bak loopt. De kraanuitloop is van verchroomd messing, dus even schuren en solderen is geen probleem.
    Eenmaal geinstalleerd kun je op je gemak bij de diverse sanitairwinkels op zoek naar een echte uitloop. Je hoogtewinst is al gauw 20 cm. (Zoek op Google afbeeldingen naar kraanuitloop, en je vindt wat ik bedoel)

En voor Christiaan, die altijd graag de dingen bij hun naam noemt: De rubberen overgangsring waar jij het over hebt heet een “kasrubber”.

Groeten, Rob

In reactie op: Beton storten #200438
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt forum leden voor jullie tips en raad.

Groet Mariëtte en Rinus

In reactie op: Chéri(e), jai rentré le bois pour lhiver! #193944
     Noë
    Sleutelbeheerder

Schitterend, Bosbess!
    Zo ga ik dit jaar mijn brandhout ook opzetten (of laat het door de kinderen zo opzetten).

Even nog:
    Hoe zit het met de auteursrechten op deze foto’s?

In reactie op: CSG en AWBZ #196912
     Noë
    Sleutelbeheerder

Een kleine aanvulling, wellicht ten overvloede:

Een Nederlander die in Frankrijk woont, aldaar belasting betaalt en van wie in Nederland via AOW of pensioenfonds door het CVZ de bijdrage (beschouw dit als belasting)ZVW wordt ingehouden, is tegen ziektekosten verzekerd in Nederland en NIET in Frankrijk.

In reactie op: CSG en AWBZ #196922
     Noë
    Sleutelbeheerder

Met het onderstaande hoop ik wat duidelijkheid te scheppen in de discussie; GEEN twijfel of de inkomsten uit arbeid moeten komen of uit pensioen/uitkering ed. (zie reactie Rob van Schijndel dd 11-02-2013). Over ontvangen rente uit kapitaal betaal ik WEL CSG.
    Het cruciale punt is namelijk of je in Frankrijk VERPLICHT verzekerd bent tegen ziektekosten of niet.
    Toen ik in 2003, vóór mijn 65-ste, in Frankrijk kwam wonen moest ik een ziektekostenverzekering afsluiten en dat kon alleen maar in Nederland; ik heb dus geen geluk gehad dat ik geen CSG hoefde te betalen, nee, de wetgeving hierover is op een juiste manier toegepast !!!

JORF n°103 du 3 mai 2001

ORDONNANCE
    Ordonnance no 2001-377 du 2 mai 2001 prise pour l’application du règlement (CEE) no 1408/71 du Conseil du 14 juin 1971 relatif à l’application des régimes de sécurité sociale aux travailleurs salariés et aux membres de leur famille qui se déplacent à l’intérieur de la Communauté et modifiant les règles d’assujettissement des revenus d’activité et de remplacement à la contribution sociale généralisée et à la contribution pour le remboursement de la dette sociale

NOR: MESX0100047R

Le Président de la République,
    Sur le rapport du Premier ministre, du ministre de l’économie, des finances et de l’industrie et de la ministre de l’emploi et de la solidarité,
    Vu la Constitution, notamment l’article 38 ;
    Vu le règlement (CEE) no 1408/71 du Conseil du 14 juin 1971 relatif à l’application des régimes de sécurité sociale aux travailleurs salariés et aux membres de leur famille qui se déplacent à l’intérieur de la Communauté ;
    Vu le code de la sécurité sociale ;
    Vu la loi no 2000-1 du 3 janvier 2000 portant habilitation du Gouvernement à transposer, par ordonnances, des directives communautaires et à mettre en oeuvre certaines dispositions du droit communautaire ;
    Vu l’avis du conseil d’administration de la Caisse nationale des allocations familiales en date du 3 avril 2001 ;
    Vu l’avis du conseil d’administration de l’Agence centrale des organismes de sécurité sociale en date du 4 avril 2001 ;
    Vu l’avis du conseil d’administration de la Caisse nationale de l’assurance maladie des travailleurs salariés en date du 10 avril 2001 ;
    Le Conseil d’Etat entendu ;
    Le conseil des ministres entendu,
    Ordonne :

Article 1er
    L’article L. 136-1 du code de la sécurité sociale est ainsi rédigé :
    « Art. L. 136-1. – Il est institué une contribution sociale sur les revenus d’activité et sur les revenus de remplacement à laquelle sont assujettis :
    « 1o Les personnes physiques qui sont à la fois considérées comme domiciliées en France pour l’établissement de l’impôt sur le revenu et à la charge, à quelque titre que ce soit, d’un régime obligatoire français d’assurance maladie ;

« 2o Les agents de l’Etat, des collectivités locales et de leurs établissements publics à caractère administratif qui exercent leurs fonctions ou sont chargés de mission hors de France, dans la mesure où leur rémunération est imposable en France et où ils sont à la charge, à quelque titre que ce soit, d’un régime obligatoire français d’assurance maladie. »
    Article 2
    Le Premier ministre, le ministre de l’économie, des finances et de l’industrie, la ministre de l’emploi et de la solidarité et le ministre de l’agriculture et de la pêche sont chargés, chacun en ce qui le concerne, de l’exécution de la présente ordonnance, qui sera publiée au Journal officiel de la République française.

Fait à Paris, le 2 mai 2001.
    Jacques Chirac
    Par le Président de la République :
    Le Premier ministre,
    Lionel Jospin
    La ministre de l’emploi et de la solidarité,
    Elisabeth Guigou
    Le ministre de l’économie,
    des finances et de l’industrie,
    Laurent Fabius
    Le ministre de l’agriculture et de la pêche,
    Jean Glavany

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198410
     Noë
    Sleutelbeheerder

SVB Breda behandelt o.a. Frankrijk. Ander kantoren andere landen. Op de SVB site kan je vinden welk land door welk SVB kantoor wordt behandeld.

In reactie op: Franse overheid geeft toe aan eisen van ambtenaren #192106
     Noë
    Sleutelbeheerder

Wachtdagen hebben weinig zin. Dit is al jaren geleden uitgebreid onderzocht en aangetoond in Nederland. Hier:als mensen dan toch ziek zijn, nemen ze dam maar een hele week want voor die eerste dagen hebben ze toch moeten betalen. Inderdaad zie ik in bedrijven regelmatig “accidents de travail” die volledig betaald worden voor zaken die weinig of niets met het week te maken hebben.
    In bedrijven wordt nagenoeg niet over verzuimoorzaken gepraat (“ziekte is privé”) dus bedrijfsgebonden oorzaken worden niet aangepakt. Het verzuim in de Fonction Publique is huizenhoog omdat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt, communicatie ontbreekt, geen behoorlijk arbobeleid is…. Ik denk het te kunnen weten want heb ervan zo’n 1000 “cliënten”.

Steven

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198411
     Noë
    Sleutelbeheerder

Volgens mij naar Breda. Alle contacten en correspondentie van/voor Nederlanders in het buitenland worden door de SVB via Breda geleid. Neem voor alle zekerheid het adres dat is vermeld op de brief of aow specificatie waarop je bezwaar is gericht.

Met dank aan voogdj en bosbess voor de reacties.

In reactie op: Franse overheid geeft toe aan eisen van ambtenaren #192111
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bij een enquête op de website van BFM Business is 74% van de uitgebrachte stemmen tegen herziening van de maatregel. Logisch, de Franse burger kent z’n ambtenaren.

Maar op wie hebben die kiezers dan gestemd?

In reactie op: Beton storten #200431
     Noë
    Sleutelbeheerder

Nu zitten jullie op de goede weg!
    Met bouwen op gedeeltelijk ongeroerde grond en gedeeltelijk op verdicht puin hou je nog altijd wat ongelijkmatige zetting, maar deze zal vééél minder zijn dan in het oude plan.
    Maar belangrijker: hoe beter de verdichting (uit te voeren in relatief dunne laagjes dus, van b.v. 10 cm) hoe beter het eindresultaat.

Succes,
    Wilm

In reactie op: CSG en AWBZ #196914
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste Jaap Pijpe,

Bedankt voor de reactie.
    Het is mij geheel duidelijk, dat om mijn “recht” te halen, er het een en ander zou moeten worden ondernomen.
    Ik voel echter geen behoefte om te beginnen aan die lange en energieverslindende procedures.
    Het nogmaals lezen van de eerdere berichten over dit onderwerp sterkt mij in dat gevoel.

Groet, Bobt

In reactie op: Franse overheid geeft toe aan eisen van ambtenaren #192112
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Bosbess,

Quote:
    Quote uit bosbess op 23/02/2013 08:34
    Zoals in een ander onderwerp al ter sprake gekomen: onafhankelijke statistieken spreken je tegen.

Ik weet niet welke onafhankelijke statistieken u bedoelt. Toch niet statistieken die worden opgekookt door de FR of EU media, want die zijn natuurlijk allesbehalve onafhankelijk. U zou dit artikel en de daarin aangehaalde Markit cijfers eens kunnen bestuderen.
    Maar goed, ik voel verder geen behoefte om de onverbiddelijke ondergang van de FR economie met cijfermateriaal te ondersteunen. Voorlopig blijf ik bij mijn voorspelling uit deze draad: een extra miljoen werkelozen en een economische krimp van minimaal zo’n twee procent in 2013. Laten we aan het einde van het jaar maar eens kijken hoe het erbij staat.

Quote:
    Man, 49 jaar, werkt een aantal jaren bij een goede werkgever waar alles tot in de puntjes is geregeld, denkt hij…

Dit larmoyante verhaal ondersteunt volledig mijn argumentatie, al zal dat niet uw bedoeling zijn. Laat me dit derhalve even toelichten.
    De narigheid waar de zieke man in dit geval te maken krijgt en de discussie met zijn collega’s tonen wederom onomstotelijk aan dat FR wordt geteisterd door een overmaat aan wetten en regels en het daarmee gemoeide ambtenarenleger. Dat is niets nieuws, de FR code de travail is de meest uitgebreide, gecompliceerde en onbegrijpelijke wetgeving ter wereld. Er is werkelijk niemand meer die alles tot in de details begrijpt. De talloze clausules, voorwaarden en uitzonderingen resulteren vanzelfsprekend ook in veel mazen en leemtes waar bijvoorbeeld de collega’s van de zieke man handig gebruik van maken. Uiteindelijk degenereert die hele ingewikkelde wet in de praktijk weer tot het recht van de slimste- cq sterkste. Full circle. Hele volksstammen aan fonctionnaires zijn dus druk met het bedenken, handhaven, uitvoeren en controleren van een code de travail die door zijn overdaad niet meer voldoet aan zijn elementaire doelstelling. Maar die wél als een molensteen om de nek hangt van werkgevers en werknemers en een rem vormt op de bedrijvigheid als geheel.
    Een échte oplossing zou zijn, een radicale vereenvoudiging van de wetgeving, zodat iedereen weer weet waar hij aan toe is, en een heleboel overbodige fonctionnaires geloosd kunnen worden. Een heleboel vliegen in één klap. Maar natuurlijk in strijd met de étatistische FR volksaard, en helemáál onmogelijk zolang de FR regering volhardt in een centraal geleide planeconomie waarin bureaucraten voorschrijven hoe de markt zich dient te gedragen, met als enig mantra “meer regels!”.

Quote:
    Volgens mij moet het andersom: de anderen moeten het beter krijgen en de positie van ambtenaren kan daarbij als voorbeeld dienen.

Ik vind dit een prachtige sociaaldemocratische tekst. Er is maar één probleempje mee, namelijk, hoe dit te betalen? Een oud NL spreekwoord luidt “waar niet is, verliest de koning zijn recht”. De FR kassa is méér dan leeg, en de tekorten lopen in steeds hoger tempo op. Nú wordt dat nog gemaskeerd doordat FR goedkoop kan lenen en met dat geleende geld leuke dingen kan doen, zoals de rente op leningen betalen. Maar dat duurt niet eeuwig. Vroeg of laat krijgen de geldschieters door dat het FR economisch bouwwerk niet zo stevig was als ze dachten. Dan moet FR meer rente gaan betalen en is de boot pas écht aan. Een algehele financiële ineenstorting waarin ook de Euro wordt meegezogen kan dan niet meer worden uitgesloten.

Er is maar één oplossing. FR moet bezuinigen, en wel in de betekenis van “minder uitgeven”. Zo niet dan gaat de wal het schip keren en dat zal niet prettig uitpakken. Dan hebben al die mensen met hun lage lonen en uitkeringen pas écht een probleem. En dat hebben ze dan in hoge mate te danken aan hun idool Hollande.
    [/quote]

Overigens…

Salutations, Jos

In reactie op: Beton storten #200439
     Noë
    Sleutelbeheerder

Oepsssssssssss, bedankt allemaal voor jullie zeer gewaardeerde commentaren. Ik heb er niet bij stil gestaan dat er zulke krachten optreden.
    Ik zal jullie raad bevlogen en er een stevige steun muur onder zetten, maar eerst een aantal kilo betonmix bij bestellen.

Dan nog een vraag, als ik de geroerde grond afgraaf en daarvoor verdicht puin stort met daarin een drainage dan zou het inklinken afgelopen moeten zijn??????

In reactie op: Franse overheid geeft toe aan eisen van ambtenaren #192108
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonsoir,

Had iemand iets anders verwacht onder de regering-Hollande? De toch al topzware FR overheid wordt onder dit regime wederom groter en duurder. Dat halen we dan wel weer bij de werkenden en ondernemenden, die daartoe voor de zoveelste keer een extra reef in hun hemmetje moeten leggen.

Zoals ik al eerder stelde, we pakken nog wat haver van het paard dat de kar trekt, en geven dat aan de opzittenden. Is het nu echt rocket science om te voorzien dat dat niet eeuwig kan doorgaan?

De vraag is al lang niet meer óf de FR samenleving zal bezwijken onder de loden last van haar overheid. De vraag is slechts, wanneer. Aangezien er nergens in de EU zicht is op werkelijk economisch herstel, en in FR al helemáál niet, hoeft dat niet lang meer te duren. Dan wordt FR nét zo’n slowmoving trainwreck als Spanje en Griekenland.

Overigens ben ik meer dan ooit hetzelfde van mening 😉

Salutations, Jos

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198402
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dat laatste kan misschien wel, maar stelt geen terugwerkende kracht in werking.

In reactie op: Beton storten #200432
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bij bovenstaande kan ik mij geheel aansluiten. Wat ik me nog wel afvraag La Source, welk deel van de betonplaat nou werkelijk op die losse klei komt? 1/3 van 5 meter of 1/3 van 10 meter? Ik gok op het eerste en dan is er ongeveer 165 cm betonplaat waar geen dragende ondergrond onder is. Op zich is dat niet zo heel veel maar een deel van het ronde zwembad staat hier ook op en al die m3 water tellen goed mee. Wat wordt de hoogte van het water? En wil dat muurtje van 30 cm waar je het over hebt zeggen dat je hier maximaal 30 cm klei hebt opgebracht?

Ik zou inderdaad voor Jos zijn oplossing gaan. Brede funderinggeul uitgraven van zo,n 50 cm diep of ten minste tot op een goede ongeroerde laag zo,n 50 cm onder het oude maaiveld, fundering storten met staal erin en stekken voor het muurtje. Vervolgens muurtje opstapelen van “bloc a bancher” met staal erin en deze ook weer vullen met beton en stekken laten uitsteken welke in de betonplaat komen. Op de buitenrand van de muur “parpaing plein” van 5 cm dik en 20 cm hoog metselen, als bekisting voor de vloer. De rest van de bekisting stellen en dan je vloer maken.

Voor de betonvloer gemaakt wordt is het verstandig om een drainagebuis in grind achter je muurtje te plaatsen, zo laag mogelijk zodat eventueel water niet achter je muurtje gaat ophopen.

Groet René

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198413
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dit is inderdaad de brief. Hierop kreeg ik als antwoord: U heeft geen recht op KOB. Helaas heb ik niet binnen de termijn van 6 weken bezwaar kunnen maken. Wellicht kan ik nu ook nog op elke nieuwe specificatie die ik van SVB ontvang bezwaar maken. Bijvoorbeeld de specificatie die ik onlangs in januari 2013 heb ontvangen.

In reactie op: Franse overheid geeft toe aan eisen van ambtenaren #192109
     Noë
    Sleutelbeheerder

Weer een bewijs dat de Franse ambtenares het best voor zich zelf zorgen, terwijl zij door de burgerij betaald worden en voor de burgers dienen te zorgen. Is Frankrijk niet het land met de meeste fonctionnaires, als percentage van de werkende bevolking? Kost de belastingbetaler weer miljoenen!
    In landen waar ik gewerkt heb moest men al tientallen jaren met variërende aantallen jours de carence leven.

In reactie op: Beton storten #200440
     Noë
    Sleutelbeheerder

Jos, we zitten 100% op één lijn!

Ik heb trouwens ook wel zwembaden gezien waar het water bewust er aan één kant overheen loopt. Erg mooi!

Wilm

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198414
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zou dan alsnog maar een poging wagen middels bezwaar op de eerder ontvangen brief van de SVB.

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198415
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor uw reactie.
    Ik heb geen bezwaar gemaakt op het afwijzen van m’n bezwaar. Ik heb het mij op dat moment dit niet gerealiseerd. Een combinatie van een periode niet aanwezig zijn op m’n woonadres en het missen van de termijn. Een omissie.
    In de recente discussies werd gezegd dat de brief van mei 2011 geen rechtsgrond vermeldde. Ik dacht dat dit een aanknopingspunt voor mij kan zijn om alsnog m’n bezwaren kenbaar te maken tegen het besluit.

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198417
     Noë
    Sleutelbeheerder

U kunt wel alsnog bezwaar maken tegen die brief van mei 2011, maar de kans is dat u niet-ontvankelijk wordt verklaard vanwege een eerdere uitspraak op uw bezwaar in 2012.

Bent u in beroep gegaan tegen de afwijzing van uw bezwara in 2012? Zo neen, waarom niet?

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198416
     Noë
    Sleutelbeheerder

Alsnog bezwaar maken is het advies.
    Hierbij heb ik de volgende vragen:
    Sinds 2012 heb ik recht op AOW. Ik heb toen vanaf de ICNG site de korte brief naar SVB gestuurd, waarmee ik protesteerde tegen het niet uitkeren van de KOB toeslag. Deze brief refereert aan het vonnis van de rechtbank Haarlem. Reactie van de SVB: u komt niet in aanmerking.
    Kan ik nu alsnog bezwaar maken tegen de brief van 5 mei 2011 ? Ook al heb ik deze laatste brief nooit persoonlijk ontvangen.
    Bedankt.

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195052
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 22/02/2013 13:06
    .. en nu blijkt dat hij een bandenfabriek in Normandië heeft, jawel in Frankrijk, met die luie, veel te veel verdienende (wettelijk minimumloon), wijn-zuipende franse werknemers!

Hij heeft dus enige ervaring met Franse omstandigheden. Zijn statements betreffende Amiens waren dus niet alleen op een dag spreken met de managers gebaseerd.

In reactie op: Beton storten #200433
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Wilm,

Natuurlijk hebt u gelijk. Ik had die 50cm ook bedoeld als voorbeeld maar dat wat ongelukkig opgeschreven. Afhankelijk van het soort ondergrond zal de voet van die steunmuur mogelijk breder moeten worden.

Dat probleem van die ongelijke zetting onder de plaat en onder de steunmuur blijf je natuurlijk houden, hoewel het minder ernstig wordt naarmate je de voet van de muur groter dimensioneert.

Ik realiseer me dat uiteindelijk de énige 100% zekere oplossing is, de gehele oppervlakte van de plaat uit te graven tot op de ongeroerde ondergrond en dan naar de gewenste hoogte op de hogen met steenslag of dergelijke.

Maar ter relativering, we praten over een zwembadvloer en niet over een voet van een GSM mast of windmolen of iets dergelijks. Een onvolkomenheid in de bouw brengt geen mensenlevens in gevaar. Dus een béétje onzekerheid omwille van de haalbaarheid van het project lijkt me acceptabel. Mits LaSource maar weet waar hij aan begint.

Salutations, Jos

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198404
     Noë
    Sleutelbeheerder

Voor 1 keer is voldoende.

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198382
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dat ga ik dan maar doen. Zou dat dan voor ieder jaar moeten of is één keer voldoende?

In reactie op: EC daagt Nederland voor EHvJ #198381
     Noë
    Sleutelbeheerder

Volgens mij is het nodig dat alsnog te doen, en wel vanaf datum dat u 65 jaar bent geworden en AOW kreeg. De hierboven genoemde voorbeeldbrieven kunnen gebruikt worden (met aanpassing naar maand van ingang van uw AOW). Doet u het niet dan heeft u grote kans dat u de MKOB niet met terugwerkende kracht krijgt als het EHvJ de EC in het gelijk stelt. Merk op dat de uitspraak van het EHvJ nog wel even op zich zal laten wachten: naar schatting wordt dat medio?? 2014. Niet onaannemelijk is bovendien dat het hoger beroep bij het Gerechtshof (Amsterdam) in al lopende zaken opgeschort wordt tot het EHvJ arrest wijst.

In reactie op: Beton storten #200395
     Noë
    Sleutelbeheerder

Verstandige woorden van Jos, in het bijzonder de laatste linea over gevolgen van scheefstand.

Toch een kanttekening: het idee van een gewapende steunmuur is in beginsel goed, maar de dimensionering van de voet ervan – voorgesteld is 50 cm – is mogelijk onvoldoende.
    In het gunstigste geval wordt de fundering van het muurtje met een lijnlast van 32 kN/m’ belast, in het ongunstigste geval met 65 kN/m’.
    De toelaatbare grondspanning van de vaste klei is lastig in te schatten. Een gemiddelde voor vaste klei is 100 kN/m2. De voet van het muurtje zou dan minimaal 32 resp. 65 cm breed moeten zijn.

Maar hier zijn twee kanttekeningen bij te plaatsen:
    1.) uitgegaan is van een gemiddeld toelaatbare grondspanning van 100 kN/m2 maar er zijn ook voorbeelden van vaste klei bekend met een beduidend lager toelaatbare grondspanning. En mocht door welke oorzaak dan ook de vaste klei (tijdelijk) veranderen in zachte klei, dan kan de toelaatbare grondspanning teruglopen tot 20 kN/m2.
    2.) geen rekening is gehouden met zettingen. Men moet zich realiseren dat het muurtje toch zal gaan zetten. En omdat de grondspanning ter plaatse van het muurtje altijd hoger zal zijn dan bij het plaatgedeelte op de ongeroerde grond, zal hier dus méér zetting optreden.

Geen goed bericht dus, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

30 berichten aan het bekijken - 12,991 tot 13,020 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?