Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NoëSleutelbeheerder
Afgezien van de voorbarige conclusie dat het probleem zich in de bekabeling van de klant bevindt inderdaad een zeer professionele aanpak en onvergelijkbaar met mijn eigen ervaringen in het verleden met Orange bij kabelproblemen. Kennelijk heeft de techneut zelfs DLM gereset, anders zou je internetsnelheid laag zijn gebleven, ondanks de uitstekende verbinding.
Nu de kabel is vervangen is de kans op een nieuw defect op korte termijn klein en dat lijkt me het ideale moment om over te stappen…
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Weer even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Ja hoor, de afgelopen week was het weer raak. Om de 10 minuten een hersynchronisatie van de livebox, hoorbaar gekraak op de ouderwetse analoge telefoonlijn, er was weer eens iets uit de haak. Het probleem werd minder als het buiten droog was, maar zodra zich vocht aankondigde in de vorm van regen of mist was het raak. Zelfs als de ADSL wél even gesynchroniseerd was kwam het down debiet niet boven de 1 Mbit/sec uit, waar dat normaal toch 8 a 9 Mbit/sec was.
Omdat ik als aarzelende eeuwige afweger de definitieve overstap naar RED ADSL nog steeds niet heb durven maken was dit een uitgelezen gelegenheid om het actuele serviceniveau van France Telecom/Orange eens te testen. Gelukkig hoefde ik nu bij een storing niet meer naar de telefooncel in het dorp om te gaan bellen naar een onbereikbare helpdesk, dankzij de nabijheid van een GSM mast bracht de hotspot via het SFR RED mobieltje van madame uitkomst.
Ingelogd op mijn Espace Client begon ik de procedure om een storing verholpen te krijgen. Na enige stappen stelde het systeem voor de lijn te testen. Dat testen duurde enige minuten waarna de conclusie was dat er een storing op de lijn was waarvan de oorzaak in mijn woning leek te zitten en waar een technicien aan te pas moest komen. Mét de waarschuwing dat zo’n intervention in het privégedeelte van de installatie tegen 69 euri gefactureerd zou worden. Vervolgens kon ik een dagdeel kiezen, ik koos voor het eerst mogelijke tijdstip, direct de volgende ochtend. Na nogmaals bevestigd te hebben was de procedure ten einde en kreeg ik vrijwel direct een SMS met de bevestiging van de afspraak. Daarop volgde nog een SMS met een nummer dat ik indien gewenst kon presenteren bij de dichtstbijzijnde Orange winkel om gratis een leen-Domino op te halen om te gebruiken gedurende de periode dat ik geen Internet had. Het zag er allemaal veelbelovend uit.
De volgende ochtend tegen 11:00 begon ik toch wat te twijfelen. De ADSL indicator op de Livebox stond al de hele ochtend rood te knipperen ten teken dat synchronisatie niet mogelijk was. En geen technicien te zien. Maar, rond 11:30 reed een hoogwerker van het reparatiebedrijf het erf op. De technicien meldde dat hij reeds 200 meter kabel langs de weg naar mijn huis had vervangen omdat daar storingen in zaten, en dat hij nu alleen nog even vanuit mijn huis kwam testen of alles nu echt in orde was. De man had professionele apparatuur bij zich waaronder een TDR, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. De Livebox opnieuw opgestart, bleek na synchronisatie dat ik nu over een down debiet van zo’n 12 Mbit/sec beschik! De technicien gaf me een kaartje met een nummer dat ik kon bellen voor een snelle interventie als het probleem zich binnen 2 weken weer zou voordoen en nam afscheid. Even later kreeg ik een SMS die bevestigde dat een interventie buiten mijn huis had plaatsgevonden en dat er niets gefactureerd zou worden.
Al met al een pijnloze ervaring, zeer in tegenstelling tot de vorige keren dat ik een lijnprobleem aanmeldde. Ik weet natuurlijk niet of ik nu gewoon mazzel heb gehad, of dat Orange daadwerkelijk hard heeft gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening en de controle op haar partenaires die de reparaties uitvoeren. En ik heb ook geen idee hoe deze procedure bij RED ADSL wordt afgewikkeld. In elk geval verliep dit keer bij Orange alles volgens afspraak en zeer professioneel.
Het enige nadeel is natuurlijk dat dit mijn afweging om over te stappen naar RED ADSL er niet makkelijker op maakt. 🙁
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderHet bijzondere bij de door Rob v.d.M. genoemde SystèmeD handleiding is dat men de gipslagen op de naden met een verfroller aanbrengt. Heb ik nog nooit gezien. Heeft iemand hiermee ervaring?
NoëSleutelbeheerderAansluitend op bovenstaand berichtje: Ik kreeg het idee dat alleen bij nieuwe aansluitingen (in 71) alvast een Linky wordt geïnstalleerd maar dat de algehele vervanging van compteurs pas rond 2019 zal plaatsvinden.En dat dus de structuren om de Linky aan te sturen in ons departement gewoon nog niet beschikbaar zijn op dit moment.
Groet,
KeesNB: wilde fotootje invoegen van ons tableau, maar hoe??
NoëSleutelbeheerderDe Linky kan uiteraard alleen weten dat er een power cycle wordt uitgevoerd als er een stroom loopt, hoe klein ook. Dat betekent dat in de situatie van uitschakeling door overbelasting er nog steeds een zekere spanning aanwezig moet zijn op de contactdozen, en die is te meten. Meten met een gewone multimeter is tegenwoordig lastig met die verplichte kindveilige stopcontacten, maar het biedt wellicht kans aan een commerciële partij om een ‘Linky uitschakeldetector’ op de markt te brengen.
Mocht de Linky toch niet inschakelen na een power cycle onder scenario2, dan wordt de klant geacht om de helpdesk te bellen en niet zelf te prutsen. Ze kunnen ‘m remote weer aanschakelen, dus dat lijkt me ook de beste optie.
Voordat een techneut de meterkast buiten openmaakt zet hij voor de zekerheid een vlamboog bestendige helm op, om dan een onervaren consument zonder kennis en bescherming de kast open te laten maken om een Linky te resetten is bijna misdadig.
NoëSleutelbeheerder@Rob: Volgens de bijgeleverde documentatie is de Linky voorzien van een “power cycle detectie” voor het geval dat de Linky door de gebruiker niet bereikbaar is.
In het geval van uitschakelen door overbelasting dient de gebruiker dan veel gebruikers, maar niet alle gebruikers, uit te schakelen (ik lees: haal de overbelasting weg) vervolgens de hoofdschakelaar uitschakelen, drie seconden wachten en de hoofdschakelaar weer inschakelen. En dan moet de Linky de stroomvoorziening weer herstellen.
De hamvraag is natuurlijk hoe de gebruiker kan weten wat de oorzaak van de stroomuitval is, want het enige wat de consument weet is dat er geen stroom is. En hier betekent dat meestal dat er gewoon ergens een boom over een kabel is gevallen…
NoëSleutelbeheerderIn dit verband had ik een typerende ERDF-ervaring deze zomer. Na CONSUEL goedkeuring van onze installatie (met dank aan Rob voor de onuitputtelijke info op dit gebied!!) ontstond er wat discussie over compteur buiten aan de weg, of binnen op het tableau-GTL. Omdat de afstand naar ons huis ongeveer 15 meter is werd het uiteindelijk een compteur interieur.
Met enige trots toverde de ERDF monteur een Linky compteur uit de doos (er waren er nog niet zoveel gemonteerd in 71 vertelde hij) en installeerde het geheel met hoofdschakelaar op het tableau. Gezellig babbelend vertelde de man dat álles op afstand was te regelen, dus als ik de facturen niet zou betalen…..haha hop, on sera couper en distance!
Ik zag direct een groot voordeel voor ons, namelijk dat de meteropname dus ook soepeltjes op afstand zou plaatsvinden tijdens onze eventuele afwezigheid. Toen ik dat opperde bij onze vriendelijke ERDF man keek hij me aan alsof hij water zag branden. “Mais non monsieur, ca c’est maintenant pas encore possible, peut être en future…!
Uiteindelijk nam hij afscheid met de mededeling dat een collega van hem morgen langs zou komen om de compteur te programmeren (tijd, puissance, jour/nuit etc). Een behoorlijke glimlach kon ik echt niet onderdrukken….
NoëSleutelbeheerderOok de thermisch trage vloerverwarming vraagt, vooral bij radiatoren in andere vertrekken, om een door de buitentemperatuur gestuurde verwarming.
NoëSleutelbeheerderIk zal de expert vragen naar die stooklijn, want dat lijkt inderdaad wel belangrijk.
Inderdaad!
NoëSleutelbeheerderCees,
Cees, is er bij jou in huis ergens een kastje waarop men de stooklijn in kan stellen?
Die zal er best wel zijn, maar dat laat ik dus maar aan de vakman over.
Alles is in het Frans, en aangezien ik eigenlijk geen moeite heb met de Franse taal, heb ik wel al een paar keer ondervonden dat juist bij computer-gerelateerde handelingen je maar één ding fout hoeft te begrijpen en het hele systeem ligt aan duigen waardoor ik alsnog een specialist kan laten komen wat dan meer kost als ik dat gelijk had gedaan.
Het klinkt lullig, Toen ik in de tachtiger jaren University Westlawn Yachtdesign ging doen tekende we alles op papier, en alles konden we uitrekenen.
Toen ik daar later terugkeerde voor de computerversie die ze aan het ontwikkelen waren, kreeg ik de kans om met m’n bedrijf mee te helpen aan de ontwikkelingen, zo stonden we aan de geboorte van het bouwen van jachten met behulp van de computer en de robot. Enorme schepen werden in Duitsland uit nog enormere schuimblokken gefreesd.
Vanaf de eerste lijn tot de laatse schroef heb ik samen met Westlawn gewerkt, maar oh wee als de computer niet wilde starten.
Ik heb iets met die dingen, ik en computer gaat niet samen.
Ik weet al voor de derde of vierde keer een mobieltje inwendig zo naar de vernieling te helpen dat zelfs de depannage het opgeeft.
Ik heb nu een gloednieuwe Asus bijvoorbeeld waarvan elke foto die ik neem oranje is.
Vraag me niet hoe het kan, ik zit ergens aan wat niet mag en dan is het hommeles.
Volgens mijn partner ben ik te ongeduldig en als de computer dan iets zegt klik ik het weg voordat ik weet wat die zegt.
Ik heb het eens gepresteerd: een computer kreeg nukken op een dag, dus ik dacht, als alles maandag nog werkte en woensdag niet meer, dan is alles wat dinsdag erbij is gekomen schuldig.
Ik veegde een partij rommel wat de computer dinsdag gedownload had de prullenbak in en toen deed het beestje niets meer 🙁Ik zal de expert vragen naar die stooklijn, want dat lijkt inderdaad wel belangrijk.
Overigens heb ik nu de thermostaat nog een streepje naar beneden gedraaid omdat ik teveel door de deur moet naar de garage (ben aan’t klussen) en de kamer geeft nog steeds 21° aan en de kachel heeft al sinds 12h30 niet meer gebrand.
Alle buitendeuren blijven wel dicht, en de garage is verwarmd door de buizen die erdoorheen lopen (graadje of 15 denk ik)
Radiateurs zijn allemaal nagenoeg koud.
Ik ga straks eens kijken hoelang het duurt voor het water weer warm is.
De vloer is nog warm.Cees.
NoëSleutelbeheerderCees,
de GolanTec website is er heel duidelijk over. Het komt overeen met hetgeen ik in de jaren ’50 in de colleges HLK (Heizung-Lüftung-Klimatechnik) over weersafhankelijke CV-regeling gehoord heb:
Er bestaat een eenduidige relatie tussen buitentemperatuur en benodigde aanvoertemperatuur (ook voorlooptemperatuur genoemd) van de CV; die relatie is natuurlijk afhankelijk van de warmteverliezen van het huis, en die zijn weer afhankelijk van raam- en muuroppervlak en de toegepaste isolatie.
Maar, en nu komt het: Men kan dus een buitentemperatuurregeling toepassen, die bij iedere buitentemperatuur de juiste voorlooptemperatuur kiest. Zo hebben alle ruimtes van het huis gemiddeld de juiste temperatuur. Maar behalve dat zijn nog per vertrek andere invloeden zoals zoninstraling, verliezen door het openen van deuren en ramen en de niet precies op de warmtebehoefte van het vertrek aangepaste radiatorcapaciteit (radiatoren worden immers niet op maat gemaakt maar worden uit een standaardreeks gekozen). Deze invloeden kan men alleen compenseren door radiatorthermostaten in elk vertrek – is ook praktisch, als men bijv. de momenteel niet gebruikte gastenkamer op een lage temperatuur wil houden.
Cees, is er bij jou in huis ergens een kastje waarop men de stooklijn in kan stellen?even terzijde:
1) omdat toen, 1956 of ’60, nog geen regelunits op basis van buitentemperatuur bestonden, werd dit principe alleen genoemd als toepassing bij gebouwen zoals ziekenhuizen en kazernes, waar de regeling door een goed opgeleide stoker of huismeester gebeurde.
2) Buitentemperatuurregeling is bij gebouwen met dikke stenen muren, die thermisch traag zijn, beter dan kamerthermostaatregeling die vaak tot een JoJo-effect leidt: als de regeling eindelijk op de door de gedaalde buitentemperatuur ook dalende binnentemperatuur reageert kan het buiten al weer warmer zijn.addendum 15:50
Cees, ik lees even dat je een manual hebt. Staat daarin iets over het kiezen/aanpassen van de stooklijn?NoëSleutelbeheerderKlopt Rob, en ik heb een manuel, alles is aanwezig.
En ook lees ik ” Als er in de ruimte nog andere warmtebronnen zijn zoals een openhaard of zon-instraling, dan heeft dat negatief effect op andere kamers.
Aangezien de architecten in 1975 toen ze ons huis bouwden kosten nog moeite hebben bespaard op welk vlak dan ook, kan ik me niet indenken dat ze klungelig te werk zijn gegaan met de verwarming.
De ketel is in 2008 vervangen door een nieuwe, maar het systeem is hetzelfde gebleven.Cees.
NoëSleutelbeheerderJa Christian, als jij het al niet snapt, hoe kan ik dat dan snappen?
Maar jouw reactie zetten me aan het denken, ja wat doet dat torretje nou eigenlijk.
Ik vond dit artikel, en nu snap ik er een behoorlijk stukje meer van 🙂Wellicht interessante lectuur voor jouw om in te voegen in jouw boekwerken.
http://www.golantec.be/Weersafhankelijke%20regeling%20stooklijnen.htm
Cees.
NoëSleutelbeheerderNu begrijp ik het even niet (afgezien van de plaatsing van de radiatoren).
Er is buiten een kastje met een ‘torretje’ erin. Dat is een temperatuursensor. Die heb je normaal bij een door de buitentemperatuur geregelde verwarming.
Maar je hebt het over een binnenthermostaat in de gang (gang is minder doelmatig dan een van de woonvertrekken).
Daarom is het voor mij niet duidelijk hoe de verwarming gestuurd wordt.NoëSleutelbeheerderBen al weer wat wijzer geworden, en inderdaad wat Jos zegt klopt.
Ik ben inderdaad een all season T-shirt guy, maar dat zou in geval van stoken toch niet uit mogen maken.
Als ik vraag om een huis van 21° dan moet de kachel gewoon die 21° respecteren.
De vraag is alleen waarom doet die dat dus niet op een gewone manier?
Als ik het goed begrijp zijn er verschillende functies die dat systeem bepalen.
Hij meet dus de temperatuur middels een thermostaat in de gang waar OOK een radiator hangt.
Hij meet de temperatuur van het terugkomende water.
Hij meet de buitentemperatuur.Ik ben eens gaan tekenen en dacht: als de maximum temperatuur rond de 60° ligt, en de minimum rond 45°, als dat water een rondje huis heeft gedaan en terug komt en is dan 44°, dan slaat de kachel dus aan.
Hoelang duurt zo’n rondje huis.
1 radiator in de gang, een in de salon naast het ronde gedeelte, 3 convectors onder de openslaande deuren, en 1 achter de bar onder de galerij.
De vloer van de salon is verwarmd.
Tussen de groene hoekjes hebben we geen plafond (7 meter hoog)
In de keuken hangt (nog) geen radiator.
Eerst was de keuken eerste deur rechts na de entree, en onze nieuwe keuken waren slaapkamer, badkamer en dressing.
Wij hebben die muur er uit geknald tussen keuken en salon.
Het hele klimaathuishouden is dus ernstig verstoord.
Boven zijn twee slaapkamers met elk een radiateur en een open badkamer.
Ik heb een vaste trap boven gebouwd om de zolder die men eerst niet gebruikte ook te gaan gebruiken (twee slaapkamers, badkamertje en fitnesruimte)
Ik heb daar geen radiators gemaakt omdat ik er van uit ga dat de warmte van beneden wel omhoog komt.
Het is 21° beneden, boven, en helemaal boven.
De keuken is 1.5° minder.
Ik ben nu aan het expirimenteren met een electrische radiator in de keuken, ik heb de thermostaat in de gang 1 streep terug gedraaid (dus logischerwijs zou het kouder moeten zijn in huis) de keuken is nu 20°, en de rest nog steeds 21°
De kacheltemperatuur is nu minimaal 40° als die aanslaat, en hij slaat uit op 44° (ipv 45 minimum en 60 maximum)
Zou nu doordat we de muur er uit gebroken hebben tussen keuken en salon de thermostaat verkeerd hangen?
Zou dus het euvel is verholpen als we in de keuken ook een radiateur hangen?Cees.
ps; Als de keuken helemaal af is zal ik een paar foto’s maken Christian.
NoëSleutelbeheerderPS, tijdens het uitschrijven van de werkbon bekeek hij aandachtig onze keuken en vroeg of hij foto’s mocht maken.
Vooral de tegelvloer was zijn droom, zo’n namaak antieke vloer met motief en eromheen een rand in effe kleur.
Iedereen bejubelt het, ben er wel trots op.
Cees.Dus ook van die kant lof en bewondering.
Wordt het niet tijd voor een uitvoerige keuken-rapportage?NoëSleutelbeheerderDank je Jako 🙂
‘T heeft niet lang geduurd of de kachel kreeg weer nukken.
Weer precies hetzelfde euvel.Of de thermostaat in de gang hangt, of elders, dat maakt toch niets uit?
Is er iets met de watertemperatuur misschien?
De kachel geeft aan 55 graden ongeveer, maar bij 44 slaat hij al weer aan.Cees.
NoëSleutelbeheerderDuh:
Schitterend trouwens…
NoëSleutelbeheerderIk weet niet waarom maar van welke host ik ook upload, ze staan altijd op z’n kop op dit forum 🙂
NoëSleutelbeheerderNou hoe is het mogelijk, iets met de duvel of zo.
Staat de monteur opeens op de stoep.
Ik had ze vorige week al gevraagd maar druk druk druk, vandaar mijn eigen zoektocht.Hij kijkt op de display, inderdaad storing.
Jammer dat ze nou niet even de tijd nemen om mij een lesje te leren hoe die display werkt, maar goed, ook daar is internet een uitkomst voor.Wat was het geval, tijdens de werkzaamheden van de rietdekkers is waarschijnlijk per ongeluk buiten een kastje geraakt die op de muur geschroefd zit, het dekseltje verdwenen, en het kleine zwarte torretje wat erin zat ook verdwenen.
Dat zwarte torretje is een temperatuur-sensor.
De ketel kreeg nu maar één soort informatie door, het is buiten min 10 dus stoken maar.
Torretje van 2.36, plus 27 euro voorrijkosten 😉
‘K heb de jongen een lekker bakkie leut gegeven.PS, tijdens het uitschrijven van de werkbon bekeek hij aandachtig onze keuken en vroeg of hij foto’s mocht maken.
Vooral de tegelvloer was zijn droom, zo’n namaak antieke vloer met motief en eromheen een rand in effe kleur.
Iedereen bejubelt het, ben er wel trots op.
Tijdens dat kijken zag hij een ding waarvan wij ons steeds al afvroegen wat is dat?
Het ene deel zit op de openslaande terrasdeur het andere op het kozijn?.
Ik wilde het er al af slopen, er zit gene draadje aan, dus zinloos.
Nou, zo zinloos als wij dachten is het dus niet!
Ook dat is een sensor namelijk, die de kachel een seintje geeft “de deur staat open, niets aan de hand”.
Onze keuken was vroeger een slaapkamer van Madam et Monsieur, en die werd natuurlijk gelucht.
Dan hoeft de kachel daar even niet op te reageren.Cees.
NoëSleutelbeheerderOok ik ben geen specialist maar weet wel iets wat van toepassing is op een gas CV. Begrijp dat het hier gaat om een op fuel maar het gaat om het principe
Op gas heb je modulerende ketels en een thermostaat die daar mee om kan gaan. De thermostaat is z.g. lerend in die zin dat hij een stookpatroon gaat begrijpen. Bij warmtevraag gaat de ketel b.v. aan op halve kracht, of laag vuur, hoe je het noemen wilt. Stijgt de temperatuur te langzaam dan gaat het vuur steeds hoger en daarmee stijgt de temperatuur van het water, totdat de kamertemperatuur op een aangename wijze wordt bereikt. Daarna slaat de cv af. Het steeds maar kort aangaan is dan niet de bedoeling maar kan wel. Als de ketel niet modulerend is en de ketelthermostaat vrij hoog staat b.v.
Dan is er ook een thermostaat op het aan/uit principe. Die werkt anders. Zakt de temperatuur tot een bepaalde onderwaarde dan maakt de thermostaat een “aan” contact, de ketel gaat aan. Na enige tijd bereikt de thermostaat de bovenwaarde en het contact verbreekt en de ketel stopt er weer mee. De boven en onderwaarde is instelbaar of ligt rond de 0,5 graad bij een mechanisch model.Handig voor een oplossing van dit probleem is te weten om wat voor thermostaat het gaat dus.
Het zou kunnen zijn dat het een aan/uit type is, hangend in de gang, bij de voordeur. Zo zou het kunnen zijn dat er een bepaalde tocht staat die de gang snel afkoelt. De thermostaat gaat dan pendelen b.v. in een interval van 5 min.
Meten is weten hierbij.Is het een lerende thermostaat dan kan het programma in de war zijn geraakt waarbij je kan overwegen de thermostaat een reset te geven. Hij gaat dan weer opnieuw beginnen met leren. Er zijn dus nogal wat variabelen in dit verhaal.
NoëSleutelbeheerderDank je Christian, ik dacht dat ook al.
Het probleem is dat de service techniek op dit moment razend druk zijn en nog geen tijd hebben gehad om langs te komen.
Ik wil eens kijken of ik er zelf iets aan kan doen.De hal heeft 1 radiateur bij de voordeur.
Als de hal dus warm is zou de kachel aan moeten slaan.
De vraag is dan, is die hal zo snel warm, en zo snel weer koud?
Dat lijkt me een beetje ver gezocht.
Ik zit nu een artikel te lezen op een forum waar ze beweren de watertemperatuur lager te zetten.Cees.
NoëSleutelbeheerderCees,
dat is beslist niet normaal.
Wij hadden dat ook eens, ik kon geen oorzaak vinden. Ik ben geen vakman 😉
De monteur van de service sanitaire heeft toen iets in het besturingskastje ‘gereset’ en alles was weer OK.NoëSleutelbeheerderBonjour,
Interessante discussie en prachtige keuken Cees!
Ik vind het grappig om weer eens te ervaren hoe de duiding “perfectionist” toch weer van persoon tot persoon kan verschillen. Neem nu die stopcontacten. Ik mag mijzelf met een gerust hart een perfectionist noemen (mijn vrouw kan daar sterke staaltjes over vertellen!) maar over de positie van stopcontacten ten opzichte van het tegelwerk heb ik zelfs nog nooit nagedacht. Laat staan daar op voorhand rekening mee gehouden.
Ik ben behoorlijk precies wat tegelen aangaat. De voegen moeten strak zijn, de lijn boven het aanrechtblad moet kloppen, zo min mogelijk met kleine stukjes tegel eindigen, geen golven en schaduwen in strijklicht, enzovoort. En ook het verhaal van Cees over snoeren door het eten kan ik helemaal onderschrijven. Echter, ik los dat op door gewoon véél stopcontacten aan te brengen, bovendien minimaal dubbele en dus niet die enkele zoals in dat Système D voorbeeld.
Voor wat betreft de positie van de stopcontacten ten opzichte van de tegels en de voegen moet ik daarentegen bekennen hier nog nooit enige aandacht aan te hebben besteed. En nu ik er nog eens over nadenk geloof ik ook niet dat ik dat ga doen. Natuurlijk moeten alle stopcontacten op dezelfde hoogte boven het aanrechtblad zitten, en dus ook op dezelfde positie relatief tot de horizontale tegelvoegen. Maar ik vind ook horizontale ordening belangrijk, dus bijvoorbeeld de stopcontacten spiegelsymmetrisch ten opzichte van de kraan, en/of op gelijke intervallen over de lengte van het blad. Ik maak de inbouwdozen op een hoogte boven het blad die ik plezierig vind werken en dan kijk ik wel hoe ik met de tegels uitkom.
Waarom die “gemakzucht”? Daar zijn meerdere redenen voor. Een netjes gemonteerd inbouwstopcontact dat niet samenvalt met de tegels of voegen stoort mij niet. Daarnaast wordt het zeker bij grote tegels wel eens lastig om mijn bovengenoemde wensen aangaande de ordening van de stopcontacten en de positie van de voegen/tegels te verenigen, dus er ontstaat al snel een compromis. En last but not least stelt mijn betere helft het kiezen van de tegels uit totdat ze ziet hoe de keuken en het aanrechtblad “staan” en aangezien dat aanrechtblad van beton is, zijn de ingefreesde leidingen in de muur achter dat blad op dat moment al aangebracht.
Misschien toch niet perfectionistisch? Of ánders perfectionistisch? Ik weet het eigenlijk niet…
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderKlopt, veel keukenmerken hebben uiteindelijk van die hangende deuren afgezien en doen het nu zo.
Toch vind ik één systeem met alle schappen die tegelijk naar buiten komen praktischer.
Je ziet in één oogomslag waar de suiker staat.
Bij de surogaat lade waar jij de linken van hebt bijhgevoegd moet je weer eerst la 1 opentrekken, dan la 2 en uiteindelijk uitvinden dat de suiker in la 3 staat. 🙂cees.
NoëSleutelbeheerderCees,
dit lijkt nog het meest op onze apothekerskast onder het werkblad. Al sinds jaren bij de betere keukenmerken verkrijgbaar, nu ook bij IKEA.
Alleen de onderste la draagt de voorplaat (‘deur’), de andere kan men individueel uitschuiven.
En dat is een alternatief voor jouw apothekerskast-met-deur.Excuses, wat ooit begon als het onderwerp betegelen van de achterwand boven het werkblad is nu ontaard naar een algemeen keukenonderwerp. Maar zonder deze dicussie hadden wij het keukenproject van Cees niet gezien 😉
NoëSleutelbeheerderOeiiii, dat was nog in het 10×10 tegeltijdperk ”
Ja Cees, dat was 18 of 19 jaar geleden, toen men nog niet het stoeptegelformaat gebruikte.
Het summum: Ik heb kortgeleden een mini-badkamer gezien die met 60x90cm-tegels betegeld was, drie tegels per muur !NoëSleutelbeheerderNoëSleutelbeheerderCees,
inderdaad, die situatie is een beetje anders dan bij ons. Onze lades hebben alleen een hoogte tot aan het werkblad.
Maar ook voor de situatie zoals bij jouw (manshoge apothekerslades) heb ik mechanieken met afstelmogelijkheid gezien.
Ik vind jouw 170-graad-deuren een goede oplossing voor jouw situatie, maar wat als je de deuren dan voor andere kasten slaat?Update 14:02 Ik zie nu op je laatste mail dat jouw kast van drie kanten toegankelijk is, prima!
NoëSleutelbeheerder -
AuteurBerichten