Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderHaagse slijper of decoupeerzaag of knabbeltang.
Ik zou trouwens deze handleiding even doorlezen: http://www.eternit.fr/uploads/tx_arceternit/7_Manuel-de-Pose-Plaques-ondulees.pdf
want die mp_soutuile handleiding is onvolledig en ik kan nu alles opnieuw leggen.Admin
SleutelbeheerderHoe verwerk je die soutuile platen eigenlijk?
Kun je dat zagen? Of heb ik de haakse slijptol nodig?Admin
Sleutelbeheerderdie vraag kan ik niet met ja of nee beantwoorden.
de 25 % korting zoals voor 1 september 2014 bestaat niet meer.
Echter, er is een nieuwe 25% korting regeling maar er zijn voorwaarden aan verbondenAdmin
SleutelbeheerderBonjour Wim3,
Als er geen enkel bezwaar is tegen de in de Déclaration Préalable voorgestelde veranderingen, krijg je in veel gevallen helemaal geen antwoord van de gemeente. Je kunt dan na afloop van de wachttermijn gewoon beginnen. Dit heet een “autorisation tacite”.
Krijg je wél een antwoord, dan is dat niet zelden “slecht nieuws” in de zin dat je niet zomaar kunt doen wat je van plan was. Er worden bijvoorbeeld veranderingen of aanpassingen voorgesteld. Deze kun je niet zonder meer naast je neerleggen. Ik citeer uit de tekst hierover die je bij vrijwel alle gemeenten tegenkomt (nadruk van mij:
Si la mairie s’oppose au projet ou impose des prescriptions particulières, ou adaptation mineure qu’il faut alors respecter, elle fait une réponse motivée, qu’elle adresse par lettre recommandée avec avis de réception.
Het minste wat ik in dit geval zou doen, is even met de brief onder mijn arm naar de gemeente, en uitleg vragen over het hoe en waarom. Wellicht zijn er in overleg andere aanpassingen mogelijk die zowel jou als de gemeente tevreden stellen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat men moeite heeft met het uiterlijk van Velux dakramen en dat je het probleem kunt oplossen door traditioneel-uitziende dakramen voor te stellen. Ik heb goede ervaringen met deze persoonlijke aanpak.
Ik zou in géén geval zomaar beginnen en de aanpassingen negeren. In het gunstigste geval wekt dat ergernis op en dat gaat later tegen je werken. In het ergste geval word je formeel gesommeerd de boel te slopen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderI kan je mijn relaas vertellen, maar heb ook heb geen panklaar antwoord.
Ik had vergunning aangevraagd voor drie dakramen en had een tekening gemaakt waar ze in geprojecteerd stonden. Men wil graag symmetrie zien dus had ik ze in lijn gezet, en in relatie tot de ramen op de begane grond. Afmetingen had ik er niet bij aangegeven. Goedgekeurd zonder verdere opmerkingen.Later bedacht ik mij, en kocht twee Veluxen van 119cm breed. Ik vroeg aan de burgemeester of ik nu een verandering moest maken in mijn aanvraag, het klopte nu niet meer.
‘Nee hoor’ zei hij, minder is altijd beter, laat maar zo. ( ik moet wel verklaren dat ik conform de aanvraag heb gebouwd, wat dus eigenlijk niet zo is…Admin
SleutelbeheerderWim,
ik weet hiervoor geen antwoord, maar ik wil je even het volgende verhaal uit NL vertellen.
Ik had om toestemming gevraagd twee dakramen door dakkapellen te vervangen. Ik had er een tekening bij gemaakt met twee dakkapellen van 1m breed. De ambtenaar van bouw- en woningtoezicht gaf alleen toestemming voor dakkapellen van 90cm.
Maar tijdens de bouw vonden wij dat tussen de sporen 108cm ruimte was. Dus hebben wij dakkapellen van 108cm geplaatst.
Bij de inspectie zei de ambtenaar tegen mij:
“Ziet u, hoe harmonisch – toch goed dat ik u op die 90cm vastgelegd heb.”
Ik moest mij even omdraaien om hem niet mijn glimlach te laten zien.Mijn respect voor ambtenaren heeft toch een behoorlijke deuk gekregen.
Admin
SleutelbeheerderAls je in de stad woont is het kopen bij de producteurs zelf nogal lastig. Dat heb ik als stadsbewoner uitbesteed aan de heren Heijn, Delhaize en Leclerc. Nu we doorkrijgen dat die dat niet netjes (meer) doen is het tijd ze bij te sturen. Ik wil niet dat ze boeren dwingen plofkip te kweken, of varkens tegen bijna kostprijs te leveren. Voor groenten en fruit ga ik dus weer naar de groentenman, dan hoeft ook niet alles in plastic te worden verpakt. En dat een liter melk minder kost dan een liter benzine is eigenlijk best raar.
JS
Admin
SleutelbeheerderDeze doc had ik nog niet gezien, wel soortgelijken, heb hem helemaal bekeken, en helaas, het is allemaal zo waar! Toch denk ik niet dat de consument duurdere producten gaat kopen, behalve een klein percentage. Diezelfde consument loopt wel rond met de nieuwste I-phone etc. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, daar ben ik me wel bewust van, en dat geeft dan tenminste een goed gevoel voor jezelf. Het mooiste is nog de producten te kopen bij de producteurs zelf. Van de kwalitatief betere producten in de supermarkt gaat ook teveel marge in de verkeerde zakken.
Persoonlijk onderzoeken we nu de mogelijkheid om ons mooie plekje hier als toerisme te gaan bieden. Te beginnen met een eenvoudige boerencamping waar allerlei dieren zijn en het bedrijf te bezichtigen is.Tevens zijn we paardenliefhebbers en de vele ruiterpaden hier bieden volop mogelijkheden om daar iets mee te doen. Op den duur zou dat kunnen betekenen dat we de melkproductie minderen of zelfs stoppen, eerst maar eens kijken hoe het loopt.
Admin
SleutelbeheerderGeldt de korting van 25% op de tax social die er was tot 1 september 2014 ook nog in 2015?
Admin
SleutelbeheerderAls de (EU) landbouwsubsidies er niet waren geweest waren de leuke lokale kaasjes allang verdwenen. Zo lang de consument niet wil betalen voor kwaliteit zal het steeds slechter gaan met de kleine leverancier, en met de boer… Hier een documentaire over supermarkten betreffende dit onderwerp.
JS
Admin
SleutelbeheerderTsja, dat zegt eigenlijk alles over de falende economische politiek in Frankrijk. De achterliggende gedachte is vermoedelijk bescherming van de kleine boeren, net als bescherming van kleine bakkers, boekwinkels etc. Een korte-termijn politiek die niet vol te houden is.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=154117]Ik heb begrepen dat NL boeren door flink te investeren de productie hebben opgevoerd omdat het eindelijk mag in 2015 door afschaffing van de melkquota. Door de productie/bedrijf op te voeren dalen de kosten per eenheid en kunnen de boeren dus beter concurreren. De vraag was ook gestegen, maar bij dalende vraag kunnen Nederlandse boeren kun goedkopere product ook wel kwijt. Daarmee zijn ze hun collega’s in Frankrijk te vlug af als die niet een vergelijkbare investering hebben gedaan.
[/quote]Ik snap die gedachtengang wel, maar eenmaal op het terrein merk je dat ook dit politiek gestuurd is hier. Wij konden bijv. 10 jaar geleden het bedrijf van de buurman erbij kopen, hij bood ons dat aan, maar bij overnames werd 48% van het daarbijbehorende melkquotum afgenomen, want groei werd simpelweg geremd. Voor een jonge boer ging er geen quotum verloren en was de investering dus iets meer rendabel en zo is het gegaan. Dan heb je de Safer nog (grondkamer), die maken het ook moeilijk om groter te worden, zonder kruiwagen weinig kansen. De boeren wilden altijd wel groeien, nog steeds is die mentaliteit er wel, maar velen komen er nu achter dat groter niet persé betekent dat je meer verdient, arbeidskracht is de limiterende factor. Fiscaal is het sinds 2 jaar ook niet meer interessant om te investeren, de regeltjes zijn veranderd, dit drukt de motivatie.
Admin
SleutelbeheerderDe chinezen zijn al flink aan het investeren in bretagne, een melkfabriek is in de maak en de laatste geruchten zijn, dat ze ook een groep melkveebedrijven gekocht hebben. China is al compleet vervuild, en nu gaan ze daar hier mee verder. Dan zeggen de grote bazen van de fabrieken dat hier niet vervuild zal gaan worden want HIER hebben ze normen. Zeker is dat er meer “1000 vaches fermes” gaan komen.
De chinezen zijn gewend hun werkende volk uit te buiten en zal diezelfde strategie hier ook wel doorzetten. Dat er een markt is voor zuivel en vlees daar ben ik van overtuigd, maar wie dat alles in handen hebben, dat stemt mij somber.Als je nagaat dat een 50-80 jaar geleden de mensen alleen op zondag vlees aten en hoe of dit enorm veranderd is in een relatief korte tijd, dan vraag ik mij af hoe deze maatschappij er over 25 jaar uitziet…
Volgend filmpje in 1964, ik bestond toen nog niet, maar heel interessant filmpje vind ik
http://www.ina.fr/video/CAF93021799/la-greve-blanche-greve-des-laitiers-video.htmlAdmin
Sleutelbeheerder[quote quote=154100]Bonsoir,
Ik maak mij geen enkele illusie, de westerse wereld is een imperium in verval, de bureaucraten vergaderen terwijl de barbaren op de poort staan te bonken.
[/quote]Maar, hoe moet het anders dan? We hebben democratie, we kunnen stemmen, en de zittende machthebbers en het beleid hebben we toch echt zelf gekozen, inclusief Europa.
De NL economie lijdt ernstig onder enorme hypotheekschulden, maar uiteraard blijft de partij die daar het meest vóór is de grootste. Het hemd is immers nader dan de rok. Zo lang er niet een ècht ernstige crisis uitbreekt blijft het vast wel even zo. Dus, nog even wachten tot de olie op is, of de barbaren een atoombom weten te krijgen uit Pakistan, of zoiets.
Tot die tijd alvast proberen minder onzin uit China te kopen, meer lokale producten aan te schaffen, en het boekje van Piketty te lezen. Hoewel ik dat laatste liever aan de deskundigen overlaat.
JS
Admin
SleutelbeheerderIk heb begrepen dat NL boeren door flink te investeren de productie hebben opgevoerd omdat het eindelijk mag in 2015 door afschaffing van de melkquota. Door de productie/bedrijf op te voeren dalen de kosten per eenheid en kunnen de boeren dus beter concurreren. De vraag was ook gestegen, maar bij dalende vraag kunnen Nederlandse boeren kun goedkopere product ook wel kwijt. Daarmee zijn ze hun collega’s in Frankrijk te vlug af als die niet een vergelijkbare investering hebben gedaan.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=154099]Markteconomie, …
Ik heb in Frankrijk bijvoorbeeld niks gehoord over Franse melkboeren die klaar zijn voor vrije productie van melk. Nederlandse boeren hebben de productie zelfs al zo ver opgevoerd dat boetes zijn uitgedeeld. Geen punt, de extra winst was hoger dan de EU boete. Zo berekenend zijn Franse boeren kennelijk niet.
[/quote]De NL boeren hebben de produktie opgevoerd omdat China héél veel melk zou gaan kopen. Helaas, dat gaat nu weer niet door, en de Russische sancties helpen ook niet. Binnenkort is er dus weer een melkplas, of een rundvleesberg.
JS
Admin
SleutelbeheerderDie landbouwsubsidies zijn ontstaan direct na de Tweede Wereldoorlog (“nooit meer honger !”, Sicco Mansholt e.a.).
Met boterbergen en melkplassen tot gevolg.Tegenwoordig regeert de industrie, op ’t wrede af. Zo zag ik ’n keer ’n documentaire over boeren op ’n tropisch eiland (ik weet niet meer waar), die erin geslaagd waren Jersey-koeien geschikt te maken voor hun vegetatie èn ’n hoge melkproduktie te leveren. Prompt kwam daar zo’n multinational die de melkpoeder ver onder de kostprijs dumpte. Hadden die keuterboertjes weer geen omzet. Dank, Mr Nestlé.
Terzijde : jaren geleden, op ’t ‘oude’ forum, kwam de positie van de boeren ook eens langs. Ik permitteerde me toen enkele opmerkingen over ’t aantal zelfmoorden onder boeren. ’t Taboe dat hierop rust, is aan ’t slijten, we lezen er steeds meer over. Toen kreeg ik nog op m’n donder, zelfs van Wim die toch terughoudend modereerde.
Paysannes positie lijkt me geen vrolijke, m’n schoonzuster is met haar melkvee gestopt want inderdaad, ze werd gedwongen tot investeringen door de melkfabriek. De melkwagen kwam steeds minder vaak, de rvs-opslagtanks moesten steeds groter, bij voorbeeld. Ze werkte hard, met verlies.
Hier zijn ’n melkveehouder en ’n ondernemer nauw samen gaan werken. Laurent levert de melk, Jérôme fabriceert de kaas. ’n Succesformule.
Anderen beginnen campings, gîtes en ander vertier. Ook ’n idee.
Maar dat er subsidie bestaat om ’n land braak te laten liggen … Dank, Bruksels.Jos’ fatalistische analyse stemt me droef. Ik reken op ’n zeker zelfreinigend vermogen van elk systeem.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderGoed om eens de ervaring te lezen van iemand die midden in die markt staat, maar heel jammer om te lezen hoe die markt er in Frankrijk voor staat.
@Jos: Bijna iedereen denkt dat de ECB net als de BoE, de FED en de BoJ massaal geld in de economie gepompt heeft met opkoopprogramma’s in zuidelijke landen, LTRO’s TLORTo’s etc.
In werkelijkheid zijn de opgekochte zuidelijke obligaties ‘gesteriliseerd’, er is net zo veel geld weer uit de markt gehaald als er aangekocht is en de 1000 miljard aan LTRO’s (long term refinancing operations) waren slechts liquiditeitssteun. Die steun was gelimiteerd in tijd en die tijd zit er al grotendeels op. Dat geld is alweer uit de markt teruggevloeid naar de ECB en de balans van de ECB is nu zelfs kleiner dan voor de crisis in 2008, terwijl die van de andere centrale banken geëxplodeerd is met ‘bijgedrukt’ geld.
De ECB mag dus best weer wat meer geld in de markt duwen om de economie in de eurozone aan te zwengelen. Of staatsobligaties handig zijn is de vraag, men koopt nu Franse hypotheken uit de markt en ook aan bedrijfsobligaties wordt gedacht zodat het geld niet via overheden maar direct in de markt vloeit.
Admin
SleutelbeheerderWe zijn hier al heer wat jaren melkveehouder en volgens mij zijn de subsidies in het leven geroepen om ons produkt “goedkoop” te houden in de winkels zodat consumenten geen honger hoeven te lijden…
Onze prijs voor het product dat we leveren wordt dus min of meer kunstmatig bepaald en ik kan u verzekeren dat onze winst (lees: arbeidsvergoeding) meestal lager is dan de ontvangen subsidies. We krijgen ook zeer regelmatig controles op verschillende dingen en als er ook maar iets niet in orde is word je op die subsidies gekort. Het komt er dus op neer dat we zonder subsidies kansloos zijn….
Heel lang hadden we ongeveer een zelfde rendement als onze nederlandse collega’s omgerekend per liter melk, maar sinds twee jaar wordt dit verschil steeds groter, nederland heeft een gezonde bedrijfsvoering tov de wereldmarkt, maar frankrijk fluctueert alleen mee naar beneden en niet omhoog met als gevolg dat we hier geen reservepotje kunnen maken voor de moeilijkere tijden en andere landen wel. Politiek en grande surface houden dit tegen en de boeren gaan langzaamaan kapot. We gaan dieper in de schulden om te kunnen blijven bestaan, maar springen we nu uit die zinkende boot dan is ons bedrijf niks waard.
Wij hadden liever ook geen premies waardoor zij deels bepalen wat we moeten verbouwen, maar een eerlijke prijs voor ons product, geen rijkdom, maar in ieder geval de studies van onze kinderen kunnen betalen en alles wat nodig is om een gewoon leven te leiden waar we hard voor werken.
Lokale markt klinkt leuk, maar we hebben onze handen al vol aan het werk wat we nu doen. Hoe moet je dan een paar ton melk ook nog eens verwerken? En al stond er een investeerder klaar om die melk te verwerken, dan moet daar zoveel van afgedragen worden dat het uiteindelijke product duurder is dan die uit het buitenland.
De enige manier lijkt nog te zijn: zwarte verkoop, frankrijk wordt een tweede griekenland, een andere uitweg lijkt er niet te zijn. Angstaanjagend, maar wat anders?
Nu merken we al dat de bedrijven waar wij mee werken het moeilijk krijgen omdat wij ook minder investeren, reparaties zelf doen en zo goedkoop mogelijk draaien, de hele sector voelt het, slachthuizen gaan dicht, mensen komen zonder werk te zitten, het is een kaartenhuis en wij staan onderaan.
Achter elke agrarier staan ongeveer 10 werknemers die er ook van leven, (boekhouding, leveranciers, etc).Admin
SleutelbeheerderPatrick en Au revoir, dank voor jullie felicitatie.
Admin
Sleutelbeheerderoeps, foutje
Admin
SleutelbeheerderPatrick en Albert hartelijk dank voor de felicitaties.
Raad&Daad is groeiende, op dit moment staan er 96 vrijwilligers klaar.
Met name voor het noordelijk deel van Frankrijk kunnen wij nog vrijwilligers plaatsen.
Bent u geïnteresseerd? Meld u zich dan aan op onze website.Met vriendelijke groet,
het stuurteam van Raad&Daad2 november 2014 om 04:06 In reactie op: Door de notaris om de tuin geleid en appartement met schuld gekocht. Wie helpt? #202143Admin
Sleutelbeheerder@ Déesse: Nog een paar vragen: Hebben jullie voor het (laten) tekenen van de aankoopacte, van de notaris een “projet d’acte” ontvangen, met een nl vertaling door de vertaler, zoniet dan houdt de handtekening van de vertaler niets in, want dan heeft hij niet vertaald.
Of is het onder de acte de handtekening van een door jullie dmv een “procuration of pouvoir” gemachtigde ?
In 2007 bestond de 7 dagen bedenktijd al in Frnakrijk, dus daar moet je ook sporen van hebben.
Als je zin hebt stuur me dan een compleet dossier per mail, kan ik me/je er nog eens over beraden.Joost Kubbe
2 november 2014 om 03:46 In reactie op: Door de notaris om de tuin geleid en appartement met schuld gekocht. Wie helpt? #202142Admin
Sleutelbeheerder@ Deesse: Alle appartementen die eigendom waren van de promoteur op het moment van de eerste beslaglegging vallen 100 % zeker onder het fiscale beslag.
Verkopers die verkopen “in de wetenschap van” en niets zeggen kunnen door de koper later aangevallen worden op “vice cachée”, als er niets in hun aaankoopacte vermeld staat over dit beslag, maar dat is eigenlijk onmogelijk, want iedere notaris (zoals de notaris die de verkoop begeleide voor jullie) zet onmiddelijk alle sirenes en rode zwaailichten aan, zodra hij de “état hypothécaire” ontvangt.
Dat jullie er bij aankoop om het maar zacht te zeggen “ingeluisd” zijn staat als een paal boven water.
Al je niet dringend op het geld zit te wachten, beperk je dan voorlopig tot (langere termijn) verhuur, misschien ook beter ivm met toekomstige betere verkoopprijzen, maar overtuig je eerst van de verjaringstermijn van een eventuele actie, civiel of penaal, tegen de notaris, alvorens een beslissing te nemen.@ Ratatouille: Een fiscaal (en ieder) beslag op een onroerend goed wordt ingeschreven op de état hypothécaire.
Alle servitudes horen in het cdv te staan, verschijnen er nieuwe = nieuwe 7 dagen; Idem voor zônes rouge of bleu, horen in het dossier diagnostic thuis, te leveren bij het ondertekenen van het cdv.
Heeft U (ver)bouw, zwembad aanleg of carport plannen, laat die dan in het cdv opnemen als ontbindende voorwaarden bij de aanvraag van een Certificat d’Urbanisme Opérationnel.
Kortom, een goede adviseur/aankoopbegeleider/makelaar kost wat, maar kan goud opleveren !Joost Kubbe
Admin
SleutelbeheerderGefeliciteerd en veel succes toegewenst, en voor alle debutanten in het franse land
maak gebruik van deze super helpers!Albert
Admin
SleutelbeheerderIk ben verrast te constateren dat de stilte eindelijk voorbij is! Ja de subsidies zijn de colere van alle europeesche landen, vanwaar dat is gegroeid is mij een raadsel. Hier groeien zonnebloemen, koolzaden en andere gewassen voor de brandstof van transport, in mijn idee is het beter om vreten te cultiveren. Dit is slechts een momentopname van de huidige verspilling van subsidies en gezonde bouwgronden.
Admin
SleutelbeheerderDat de franse melkboeren niet klaar er voor zijn komt door de slechte binnenlandse markt. De grote supermarkten hebben meer te vertellen dan de politiek.
Er zijn nog teveel verschillende melkfabrieken dus concurrentie en daar maakt de grand surface misbruik van.
Het verschil van inkomen tussen de franse boeren en de andere europese boeren is zeer groot geworden, als er een nieuwe crisis komt(en die komt er) gaan er veel boeren failliet. Gevolg de produkten komen dan uit het buitenland(duurder) en het platteland wordt niet meer onderhouden.Dat is nu al gebeurd met de vleeskippen houders, de varkenshouders staat het water ook tot aan de lippen, binnenkort ook de melkveehouders.Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Het gaat helaas niet alleen om deze vastgeroeste republiek. Alle economieën van betekenis lijken een zelfvernietigingspact te hebben gesloten. In Amerika groeit de economie uitsluitend dankzij het militair-industriële complex. In Japan gaat de regering van Shinzo Abe in full-Weimar modus. In Europa drukt uber-mafioos Mario Draghi nog wat geld bij om waardeloos schuldpapier van zuidelijke prutslanden op te kopen. Over Argentinië, Brazilië en Rusland zullen we het maar helemaal niet hebben.
Dit is “the new normal”. Spaarders worden onder de bus gegooid. Schuldenmakers worden beloond met 0% rente. Gammele banken krijgen bail-outs met belastinggeld. NL bezuinigt iedereen arm om onder de 3% EU norm te komen en krijgt bijna een miljard EU naheffing. FR rotzooit maar raak met een exploderend tekort en wordt beloond met een slordige miljard EU teruggave. En onderwijl explodeert de jeugdwerkloosheid, stort de maak-economie in, wordt het midden- en kleinbedrijf afgewurgd en zijn er meer ambtenaren dan ooit die minder toegevoegde waarde leveren dan ooit.
Ik maak mij geen enkele illusie, de westerse wereld is een imperium in verval, de bureaucraten vergaderen terwijl de barbaren op de poort staan te bonken.
Het enige wat ik nog hoop, is dat the powers that be in staat zullen blijken om het opgewarmde lijk van het financiele systeem nog net zolang kunstmatig blijven beademen als nodig is om mij tot het einde van mijn leven in het genot van mijn pensioentje te laten.
En dan het liefst in FR, ondanks de ten dode opgeschreven economie voor mij nog steeds het lieflijkste land ter wereld. Voor pensionado’s dan, als ondernemer wil je er er niet dood gevonden worden.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderMarkteconomie, dan wel compleet. Dus ook weg met de importheffingen op producten van buiten de EU (de importheffingen bekostigen de subsidies). Dan kan iedereen zelfs meer vlees eten van hogere kwaliteit en kunnen de boeren worden omgeschoold naar een beroep met toegevoegde waarde zonder subsidie.
Het is zeer de vraag of Frankrijk wel in staat is het lokale agrarische product te laten concurreren, vooral Spanje en Nederland doen dat veel beter en daar klagen de Franse boeren nu al over.
Ik heb in Frankrijk bijvoorbeeld niks gehoord over Franse melkboeren die klaar zijn voor vrije productie van melk. Nederlandse boeren hebben de productie zelfs al zo ver opgevoerd dat boetes zijn uitgedeeld. Geen punt, de extra winst was hoger dan de EU boete. Zo berekenend zijn Franse boeren kennelijk niet.
Admin
SleutelbeheerderKom kom, Paysanne, niet zo somber maar u hebt ’n punt : ’t zit inderdaad allemaal zo fout. En ’t wordt alleen maar erger als volgend jaar die idiote EU-subsidies voor de landbouw en veeteelt ophouden.
Paniek ? Geenszins, ’t is de hoogste tijd dat er weer ’n markteconomie ontstaat, waar vraag en aanbod samenkomen. Mijn voorkeur heeft dan ’n lokale markt. Zonder grote inkoopmachten als de LeClercs en de Carrefours die de lokale produkteur dwingen z’n prijzen te verlagen.Kortom : ’t is aan de consument, aan u en aan mij. Neem geen genoegen met rotzooi voor weinig, dan maar ’n keer geen vlees.
En wat zei Valls allemaal gisteren in ’t Handelsblad ? Zet ‘m op, Valls, maar de weerstand is groot. Daar kan geen links of rechts tegenop.
Dus Jos kan z’n Cicero’tjes voortzetten, ik zie liever ’n alternatief maar dat zal in deze vastgeroeste republiek ’n haast onmogelijke opgave zijn.
Peter.
-
AuteurBerichten