Stilte

Dit onderwerp bevat 35 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De chinezen zijn al flink aan het investeren in bretagne, een melkfabriek is in de maak en de laatste geruchten zijn, dat ze ook een groep melkveebedrijven gekocht hebben. China is al compleet vervuild, en nu gaan ze daar hier mee verder. Dan zeggen de grote bazen van de fabrieken dat hier niet vervuild zal gaan worden want HIER hebben ze normen. Zeker is dat er meer “1000 vaches fermes” gaan komen.
    De chinezen zijn gewend hun werkende volk uit te buiten en zal diezelfde strategie hier ook wel doorzetten. Dat er een markt is voor zuivel en vlees daar ben ik van overtuigd, maar wie dat alles in handen hebben, dat stemt mij somber.

    Als je nagaat dat een 50-80 jaar geleden de mensen alleen op zondag vlees aten en hoe of dit enorm veranderd is in een relatief korte tijd, dan vraag ik mij af hoe deze maatschappij er over 25 jaar uitziet…

    Volgend filmpje in 1964, ik bestond toen nog niet, maar heel interessant filmpje vind ik
    http://www.ina.fr/video/CAF93021799/la-greve-blanche-greve-des-laitiers-video.html

    #193256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb begrepen dat NL boeren door flink te investeren de productie hebben opgevoerd omdat het eindelijk mag in 2015 door afschaffing van de melkquota. Door de productie/bedrijf op te voeren dalen de kosten per eenheid en kunnen de boeren dus beter concurreren. De vraag was ook gestegen, maar bij dalende vraag kunnen Nederlandse boeren kun goedkopere product ook wel kwijt. Daarmee zijn ze hun collega’s in Frankrijk te vlug af als die niet een vergelijkbare investering hebben gedaan.

    Ik snap die gedachtengang wel, maar eenmaal op het terrein merk je dat ook dit politiek gestuurd is hier. Wij konden bijv. 10 jaar geleden het bedrijf van de buurman erbij kopen, hij bood ons dat aan, maar bij overnames werd 48% van het daarbijbehorende melkquotum afgenomen, want groei werd simpelweg geremd. Voor een jonge boer ging er geen quotum verloren en was de investering dus iets meer rendabel en zo is het gegaan. Dan heb je de Safer nog (grondkamer), die maken het ook moeilijk om groter te worden, zonder kruiwagen weinig kansen. De boeren wilden altijd wel groeien, nog steeds is die mentaliteit er wel, maar velen komen er nu achter dat groter niet persé betekent dat je meer verdient, arbeidskracht is de limiterende factor. Fiscaal is het sinds 2 jaar ook niet meer interessant om te investeren, de regeltjes zijn veranderd, dit drukt de motivatie.

    #193257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tsja, dat zegt eigenlijk alles over de falende economische politiek in Frankrijk. De achterliggende gedachte is vermoedelijk bescherming van de kleine boeren, net als bescherming van kleine bakkers, boekwinkels etc. Een korte-termijn politiek die niet vol te houden is.

    #193258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als de (EU) landbouwsubsidies er niet waren geweest waren de leuke lokale kaasjes allang verdwenen. Zo lang de consument niet wil betalen voor kwaliteit zal het steeds slechter gaan met de kleine leverancier, en met de boer… Hier een documentaire over supermarkten betreffende dit onderwerp.

    JS

    #193249
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze doc had ik nog niet gezien, wel soortgelijken, heb hem helemaal bekeken, en helaas, het is allemaal zo waar! Toch denk ik niet dat de consument duurdere producten gaat kopen, behalve een klein percentage. Diezelfde consument loopt wel rond met de nieuwste I-phone etc. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, daar ben ik me wel bewust van, en dat geeft dan tenminste een goed gevoel voor jezelf. Het mooiste is nog de producten te kopen bij de producteurs zelf. Van de kwalitatief betere producten in de supermarkt gaat ook teveel marge in de verkeerde zakken.

    Persoonlijk onderzoeken we nu de mogelijkheid om ons mooie plekje hier als toerisme te gaan bieden. Te beginnen met een eenvoudige boerencamping waar allerlei dieren zijn en het bedrijf te bezichtigen is.Tevens zijn we paardenliefhebbers en de vele ruiterpaden hier bieden volop mogelijkheden om daar iets mee te doen. Op den duur zou dat kunnen betekenen dat we de melkproductie minderen of zelfs stoppen, eerst maar eens kijken hoe het loopt.

    #193264
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je in de stad woont is het kopen bij de producteurs zelf nogal lastig. Dat heb ik als stadsbewoner uitbesteed aan de heren Heijn, Delhaize en Leclerc. Nu we doorkrijgen dat die dat niet netjes (meer) doen is het tijd ze bij te sturen. Ik wil niet dat ze boeren dwingen plofkip te kweken, of varkens tegen bijna kostprijs te leveren. Voor groenten en fruit ga ik dus weer naar de groentenman, dan hoeft ook niet alles in plastic te worden verpakt. En dat een liter melk minder kost dan een liter benzine is eigenlijk best raar.

    JS

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?