Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderBedankt voor jullie reacties. We gaan het gewoon doen. De installatie is al zoveel mogelijk vernieuwd volgens de laatste normen, met aardlekschakelaars!
De muur waar het omgaat is een buitenmuur. Dus er is helaas geen alternatieve oplossing.Admin
SleutelbeheerderAndere mogelijkheid:
als achter de muur een ruimte is waar een kabel op de muur niet stoort (bijkeuken, hal of iets dergelijks, of als er een voorzetwand is) dan zou ik op de plaats van de lampen een gat van 20mm of zo door de muur boren (of laten boren) en de kabel erin leggen, liefst met een 16mm plasticbuis model IRL 3321.
Maar, zoals gezegd, alles hangt van de situatie ter plekke af.Admin
SleutelbeheerderMislukken, ellende, verdriet? Dat zijn niet mijn woorden. Het kan volgens mij ook zo zijn dat iemand emigreert en er vervolgens achterkomt dat het leven in Nederland zo gek nog niet is en terugkeert. Of dat iemand denkt: ik heb m’n droom bereikt, op naar het volgende doel. Ik noem maar iets. Het hoeven heus geen ellende-verhalen te zijn. Dat gezegd hebbende: ik ben ook benieuwd naar het verhaal achter ‘door verdriet geteisterde spijtoptanten’, zoals Fransco zo mooi verwoordt. Dus die kunnen natuurlijk ook mailen!
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156144]Wij hebben een mooie mur en pierre. Aan de binnenkant willen we drie lampjes tegen deze muur ophangen. Tussen de stenen hebben we net genoeg plaats om een kabel, bv een 3-aderige H05VVF-kabel tussen de stenen door te zigzaggen. Zodat de kabel niet in het zicht is als later de muur gevoegd wordt.
Mag dit?
Alvast bedankt voor het antwoord.
[/quote]Admin
SleutelbeheerderMij lijkt het ook een interessant artikel kunnen worden. En nu Amanda heeft aangegeven voor wie ze wil schrijven en wie ze als journalist is, ben ik nog nieuwsgieriger. Ik had al gezegd dat ik wel mensen ken die terug zijn gegaan zonder het rijtje ellende van Amanda af te werken, maar dat wil niet zeggen dat ik een verhaal over de eventuele door verdriet geteisterde spijtoptanten niet wil lezen. Vandaar ook mijn vraag op de hartenkreet van Joebar.
Frans
Admin
SleutelbeheerderKomkom, jongens, niet zo humeurig. Het is ook best mogelijk dat iemand gewoon beslist om terug te keren om minder hijgerig-verdrietige redenen. Ik ben benieuwd naar het artikel en ondersteun de oproep van Amanda dan ook.
Admin
Sleutelbeheerdermislukken,ellende, verdriet het liefst allemaal een beetje hijgerig dat verkoopt nou eenmaal beter in dat soort tijdschriften.
Ja, en?
Frans
Admin
SleutelbeheerderWaarom deze vraag beetje komkommertijd misschien en
mislukken,ellende, verdriet het liefst allemaal een beetje hijgerig dat verkoopt nou eenmaal beter in dat soort tijdschriften.Admin
SleutelbeheerderVoilà, Mariëtta,
Inmiddels ben ik druk met een aanvraag bij de prefectuur voor de toekenning aan partner van een GIR bij de APA, een verklaring van de gezondheid en daaraan gerelateerde vermindering van onafhankelijkheid. Ten behoeve van thuiszorg. Een piepkleine vergoeding of niet, maar wel toegang tot de diverse mogelijkheden.
Allocation Personnalisée d’Autonomie.Een paspoort in de wereld van de hulpverlening.
Het formulier voor die aanvraag haal je af bij de mairie.
Eén deel vul je zelf in, het andere deel de huisarts.
Nu maar wachten, want bij de APA is een achterstand van een maand.
Wordt je dossier gestart, dan komt er iemand langs om de situatie thuis te bekijken. Dat is geen arts, overigens.
Al met al een trage procedure.
Daarom kan ik iedereen adviseren, er nooit te lang mee te wachten. De GIR wordt bijgesteld, als de situatie verslechtert, dus je bent er nooit te vroeg mee. Als je maar in het systeem terechtgekomen bent.
Natuurlijk schuif je zoiets steeds voor je uit, want je wil liever dat stempeltje met de afhankelijkheidsgradatie nog even niet op het voorhoofd hebben.
Totdat de huisarts de maatschappelijk werkster op je af stuurt.
De laatste is een spin in het web. Ze wil ook aanwezig zijn, als de APA langskomt.
De huisarts is de tweede spin. Die regelt alle prescriptions voor huishoudelijke hulp, assistentie bij de verzorging, eventueel gebruik van de maaltijdenservice, dagbesteding en een dame in huis die 24 uur per dag de taak van de verzorgende partner overneemt indien die even uitvalt of een reis naar de familie maakt. Allemaal zaken, waaraan we nog niet willen denken, want het is veel rustiger, gezelliger en goedkoper als je het nog alleen redt. Maar als de verzorgende partner een heup breekt, is alles sneller in werking gezet, heb je sneller een entree bij de hulpverleners.
Ik zal melden wanneer de procedure voltooid is. Misschien over een paar maanden?Admin
SleutelbeheerderGoedemorgen, bedankt voor jullie reacties. Het artikel is voor tijdschrift Viva en die amandaschrijft website is niet van mij. Ik ben blijkbaar niet de enige schrijvende Amanda ;-). Mijn publicaties en meer info staat op amandavanschaik punt nl. Als er nog andere vragen zijn of als jullie iemand kennen, hoor ik het graag!
Admin
SleutelbeheerderMee eens, Ratatouille.
Het is zaak om goed uit te zoeken hoe een en ander zit.Naast ’tutelle’ is er de maatregel ‘sauvegarde de justice’, altijd voor korte tijd en minder zwaar dan een tutelle. De rechter kan eventueel gebruik maken van ‘mandataires’ in de omgeving van de betrokkene. Een andere maatregel is een ‘curatelle’ en die laatste bestaat weer in verschillende graden van zwaarte.
Aan alledrie de maatregelen ligt een rechterlijke uitspraak ten grondslag, gebaseerd op o.a. een medische verklaring dat de betrokkene bescherming behoeft.
Is dat allemaal nog niet aan de orde, dan kun je als ouder-wordende alvast zelf je maatregelen nemen door procurations af te geven aan iemand die je vertrouwt. Dit is waar Mimi op doelt denk ik?
Admin
SleutelbeheerderDit is een kwetsbaar maar belangrijk onderwerp. Probeer het svp niet te persoonlijk te maken, (allen) want het heeft potentie om verkeerd te gaan. Terwijl het oud worden, alleen in Frankrijk, vele kanten heeft, en het discussiëren waard is.
Admin
SleutelbeheerderNounounou, Mimi, u vult ’n hoop in.
Ja, ik meen verstand van zaken te hebben aangaande de tutelle in F.
En wat nu, “emotioneel betrokken” ?U vindt uw wiel uit, ’t is misschien uw hobby. Maar neem mij niet kwalijk wanneer ik uw hobby ’n hobby noem en de door u verstrekte informatie corrigeer. Opdat we teleurstellingen voorkomen.
Gaat u m’n vragen beantwoorden ? Dàt lijkt me zinvol.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDank voor de link, Jan, maar ik zie hier (http://www.amandaschrijft.nl/opdrachtgevers-publicaties/) weinig ‘vrouwenbladen’.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderPeter, jij hebt dus verstand van de zaken èn de praktijk, als ervaringsdeskundige.
En je hebt respect voor degene die je begeleidde en daarom doe je geen verslag. Alle begrip hiervoor. Ik merk ook, dat je erg emotioneel betrokken bent bij deze materie.
Misschien maakt Mariëtta een vertaalslag indien deze info belangrijk is voor anderen.
Waarom moet ik het wiel uitvinden, als het hier al rondrijdt. Ik ben inmiddels al goed ingelezen en uitvoerig geïnformeerd, maar de praktijk ken ik niet.
Ook anderen zitten op een punt zaken goed te willen regelen, nu daar nog volop tijd voor is. Bedankt voor je reacties tot zo ver.Admin
Sleutelbeheerderjanv
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156131]
<div class=”d4p-bbt-quote-title”>mimi mentink wrote:</div>
We zitten niet op dit forum om elkaar af te troeven.
Maar we kunnen elkaar waardevol aanvullen.Lijkt me inderdaad een goede basis voor een aangenaam en constructief forum.
[/quote]Inderdaad, Krelis, m’n doel was dan ook niet de wijste te wezen of de langste te hebben, m’n doel was slechts teleurstellingen te voorkomen door al te gemakkelijke informatie.
Peter.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156130]We willen allemaal juist voorkomen, dat we onder curatele worden geplaatst.[/quote]
Mimi, “onder curatele” is ’n typisch Nederlandse, foute vertaling van de Franse tutelle.
De Franse curatelle is iets anders, iets minder ver-strekkends.Kortom I : vraag uw bank naar de juridische status van hun tuteur familial. Mijn inschatting : die status lijkt me juridisch van nul en generlei waarde.
Kortom II : met plezier verklaar ik me ‘blind’ curateur voor deze & gene, maar aleer me bereid te verklaren iemands tuteur te zijn, verdiep ik me eerst in zijn situatie.
En, neen, ik ga hier niet publiekelijk m’n privé-ervaringen verhalen. De situaties zijn dermate verschillend, de ervaringen eveneens. Weet slechts dat ik sinds vier jaar de tutelle voer over ’n vriend van ons. Wim B. weet hiervan, wellicht Marietta K. als zijn zaakwaarnemer ook.
Tot persoonlijk contact bereid,
Peter.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156130]We zitten niet op dit forum om elkaar af te troeven.
Maar we kunnen elkaar waardevol aanvullen.[/quote]Lijkt me inderdaad een goede basis voor een aangenaam en constructief forum.
Admin
SleutelbeheerderHahaha, Peter, niet zo zuchten.
Dus voor alle duidelijkheid: je start nu al met een mandat.
Je bent nog springlevend en je verklaart dus, dat je nog niet wordt geholpen door een tuteur.Want ik ga er van uit, dat de menen die actief op dit forum zijn, nog niet worden bijgestaan door een tuteur.
Pas daarna ga je nadenken over een eventuele tuteur privé of familiale.
Tussen deze twee activiteiten kunnen jaaaaaren zitten.
We willen allemaal juist voorkomen, dat we onder curatele worden geplaatst.Kun je wat meer vertellen over de situatie die je meemaakte? Dat zou voor een ieder een wijze les kunnen zijn.
We zitten niet op dit forum om elkaar af te troeven.
Maar we kunnen elkaar waardevol aanvullen.
Je zou mij en misschien ook anderen een plezier doen met je ervaring die waarschijnlijk dichter bij ons staat dan die van Bettencourt.Admin
SleutelbeheerderDe vraag van Peter is zeer terecht. En eerlijk gezegd zou ik daar nog de vraag aan willen toevoegen ‘wie is de interviewster’.
Dat zijn toch vragen waar je antwoord op wil hebben voor je vrienden of familie voor de leeuwen gooit. Ik ken overigens ook mensen die zijn teruggekeerd zonder dat ze het rijtje ellende van Ammanda S. deels of geheel hebben afgewerkt.Groet,
Frans
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156125]Je bent nog springlevend en je verklaart dus, dat je nog niet wordt geholpen door een tuteur.[/quote]
Bij voorbeeld. Als je onder voogdij staat, heb je immers niets meer te verklaren.
*zucht*Peter.
P.S. ’n Tuteur : ’n voogd.
’n Curateur : ’n zaakwaarnemer.
’n Mandataire : uw curateur.Nota bene : de tuteur treedt op voor en namens z’n protégé. En is hiervoor dan ook aansprakelijk èn verantwoordelijk.
Dat is ’t verschil met die curatelle.Terzijde : die kwestie Bettencourt is ’n aardige casus …
Admin
SleutelbeheerderGoed, Mimi, we zijn eruit : waar u spreekt over ’n tuteur, bedoelt u dus ’n tuteur familial want die kreet heeft uw bank uitgevonden en komt elders nergens voor.
Dan hebben we ’t dus over iets anders, namelijk over ’n curatelle.Verdiept u zich in de materie alvorens allerlei begrippen rond te slingeren, please.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDus voor alle duidelijkheid: je start nu al met een mandat.
Je bent nog springlevend en je verklaart dus, dat je nog niet wordt geholpen door een tuteur.
Pas daarna ga je nadenken over een eventuele tuteur privé.
Tussen deze twee activiteiten kunnen jaaaaaren zitten.Admin
SleutelbeheerderNee, ik heb het over een tuteur privé of famiale. Onze bank heeft daar een goede prospectus over en zo’n persoon benoemen staat los van het cerfa-formulier. Ik deed de suggestie dat je de persoon die met jou dat voornoemde cerfa-formulier invult ook kunt benoemen tot zo’n tuteur.
http://www.caisse-epargne.fr/cache/guide-conseil-curateur_doc_20120813162734.pdf
Uiteraard kan het – wanneer je niets regelde – gebeuren dat je een tuteur d’état krijgt. In dat geval zou het fijn zijn wanneer dat een Engels of Nederlands sprekende tuteur zou zijn. Daarom mijn suggestie, dat jongere landgenoten die het Frans goed beheersen en werkzoekend zijn, zich laten formeren tot tuteur. Uiteraard moet deze rol ook bij je persoonlijkheid passen.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=156120]Mr Petrus, ik ga eigenlijk uit van een tuteur privé.[/quote]
Mimi, u zaait verwarring. Waar u ’t heeft over ’n tuteur, bedoelt u waarschijnlijk ’n zaakwaarnemer, naar keuze via ’n Cerfa-formulier. Waarop zeer duidelijk, in kapitalen, is vermeld :
“JE DECLARE NE PAS BENEFICIER, A CE JOUR, D’UNE MESURE DE TUTELLE (recopiez cette phrase de votre main)”
Laten we de begrippen niet door elkaar halen, de juridische gevolgen zijn immers van belang.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDank je wel Mimi voor je formulier, ik ga het zeker uitzoeken.
warme groet AdaAdmin
SleutelbeheerderSorry, niet Gerda, maar Ada.
Pfffff, ouderdom?Admin
SleutelbeheerderMr Petrus, ik ga eigenlijk uit van een tuteur privé. Die zou ook een vriend of een volwassen kind kunnen zijn. Of degene die je in je mandat noemt.
Gerda, het beste kun je het model van het mandat downloaden en proberen zelf in te vullen. Het registreren bij de belastingdienst kost plm. 125 euro en dat kun je in kleine hapjes per maand betalen. Bovendien bestaat er ook nog een mogelijkheid deze kosten pas te voldoen wanneer het mandaat tot uitvoering komt. Google maar even of vraag het bij de belastingdienst.
https://www.formulaires.modernisation.gouv.fr/gf/cerfa_13592.do
Admin
SleutelbeheerderVoor welk vrouwenblad ?
Peter.
-
AuteurBerichten