Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderHéél voorzichtig denk ik dat hier wat verwarring is over de begrippen router en modem. Volgens mij kun je overal zelf je router kiezen, maar niet je modem. Niet in Nederland en ook niet in Frankrijk. Ik was overigens blij toen ik mijn eigen oude 2400 baud modem kon weggooien omdat ik er eentje van Orange kreeg. En ik ben ook nog iedere keer blij als mijn modem het begeeft (blikseminslag) of veroudert. Dan kan ik ‘m namelijk telkens zonder veel gedoe omruilen. Ik zie vrijwel iedere keer weer dat door de politiek afgedwongen scheidingen leiden tot minder service.
FransAdmin
SleutelbeheerderNa het dak kwam hier ook een vloer in, na balkophoging van de trekbalk.
En heb ik er twee Velux ramen ingezet, en -hadden we dat niet meteen moeten doen?- heb ik de dakconstructie weer aangepast waardoor er een makkelijkere doorgang kon komen. Kijk naar de diagonale steunbalken.

Maar eerst isoleren en enkele kabels wegwerken.

Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160151]… dan gaan we verder met de dakkapelletjes (is ook nog een heel puzzelwerk de 1e keer) en dus de leien leggen.[/quote]
Chez Nous,
ik heb mij er destijds ook mee bezig gehouden en er een hoop materiaal over verzameld, zie hier vooral hoofdstuk 4. Maar uiteindelijk werd het toch maar een dakraam.
Goede foto’s over dit karwei worden hier zeker op prijs gesteld.Admin
SleutelbeheerderDank u wel voor de info, zal een 2de decoder worden denk ik.
Admin
SleutelbeheerderAls je op de 2e TV onafhankelijk van de eerste wilt kunnen kijken moet je een 2e decoder kopen, een 2e coax kabel trekken naar de LNB en een 2e abonnement afsluiten. Zie de website van TVvlaanderen.
In plaats van de 2e kaart zijn er wel alternatieven via interne cardsharing of cardsplitters, maar dat werkt niet meer op elke zender en wellicht niet lang meer.
Admin
SleutelbeheerderChez Nous,
ik heb nu een alinea 6.1.2 aan mijn stuk over dakconstructies toegevoegd, met gebruikmaking van de foto’s.
Met dank aan Chez Nous en Jos!Admin
SleutelbeheerderJe gelooft het niet hè, een ICT bedrijf dat nog papier toegestuurd wil krijgen…
Admin
SleutelbeheerderOch, heb het maar opgestuurd…
Admin
SleutelbeheerderNou, dat is dan inderdaad een typisch voorbeeld van bureaucratie ten top.
Al geprobeerd via 3900 e.e.a. te regelen?Admin
SleutelbeheerderNee, nee. Ik wou gewoon hun “mandat de prélèvement automatique” doorsturen. 🙂 Tenslotte betaal ik hen toch al jaren voor het gebruik van internet.
Admin
SleutelbeheerderDat is inderdaaad van de gekken, Harold.
Onmiddelijk bij ERDF EN EDF aankaarten natuurlijk. Misschien ook de burgemeester even inschakelen?Admin
SleutelbeheerderBonsoir Harold,
Ik vind dit een heel vreemd EDF verhaal. En volgens mij klopt er ook niets van.
Allereerst staat in hun standaard leveringsvoorwaarden dat ze te allen tijde toegang moeten kunnen hebben tot de elektriciteitsmeter, zie artikel 6-3 en 6-5. Als ze die toegang niet krijgen hebt u als klant een probleem. Dat staat dus helemaal haaks op het verhaal dat ze niet op privé terrein zouden mogen komen.
Mijn eigen hagelnieuwe ERDF meter met buiten-uitleesmogelijkheid bevindt zich op mijn eigen terrein, via een privé toegangsweg van ruim 200 meter. Dat heeft nog nooit iemand van EDF of ERDF tegengehouden om de meter op te nemen of de installatie te inspecteren. Dat hele verhaal over verboden toegang lijkt me dan ook klets.
Wél is het zo dat bij mij de meter maar 2x per jaar wordt opgenomen, de andere termijnen worden geschat. Van die schattingen maken ze elk jaar weer een puinhoop. Bij een behoorlijk constant verbruik variëren de rekeningen van plus 450 tot min 400 euro. Dat zou ik kunnen vermijden door -zoals Wubbe hierboven ook opmerkt- zelf de meterstanden door te geven. Maar op de één of andere manier komt dat er telkens niet van.
Last but not least, weet dat het meteropnemen inmiddels vaak wordt uitbesteed aan allerlei sinistere bedrijfjes, waarvan je je zo nu en dan afvraagt uit welk reservaat ze hun personeel halen. Dus verbaas je niet over de meteropnemers die je tegenkomt en de verhalen die ze je vertellen. Zoals je regelmatig ziet met allerlei tegen afbraaktarieven uitbesteed werk zoals bezorgdiensten, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderWaarom wilden ze dat document dan?
Was het wel echt Orange die er om vroeg? Is hier geen poging om uw gegevens te bemachtigen aan de gang. Phishing….? Wees voorzichtig.Admin
SleutelbeheerderBij mijn dak kan je de trekbalk ook goed zien in een andere dak constructie.
Deze balk is liefs 11.5 meter lang, en 38cm hoog. Hij rust op een ringbalk.
Hier was een hijskraantje voor nodig.
Admin
SleutelbeheerderDe strekking van het geen ik wilde zeggen is dat ik EDF vraag om nieuwe meter met afleesoog, zij opdracht geven aan ERDF om het te plaatsen, en dan naderhand het EDF zegt dat ze het niet kunnen aflezen omdat het op eigen terrein is geplaatst…..
Admin
SleutelbeheerderHoi Christiaan,
Dank voor je complimenten.
Het spant zelf aanpassen was nog niet eens zo heel veel werk, een dagje werk met de kettingzaag 😉 Wat wel heel veel, en vooral zwaar werk was, was het vervangen van de oude doorgezakte en verrotte poutres door nieuwe eiken poutres van 5 meter. Onze buurboer had aangeboden deze met zijn telescope op het dak te plaatsen. Helaas bleek de arm van zijn machine veel te kort en konden we het laatste stuk alsnog met de hand doen (ik en mijn vriendin) Wat een hels karwij was dat bij de nokbalk!!
Je hebt het inderdaad goed gezien dat de trekbalk onder de vloer verdwijnt. De vloer wordt dys flink verhoogd, maar dat is niet anders.Natuurlijk mag je de fotos op je website plaatsen, als anderen er iets aan hebben dan is het mooi meegenomen!
Volgende week zijn we weer thuis, dan gaan we verder met de dakkapelletjes (is ook nog een heel puzzelwerk de 1e keer) en dus de leien leggen.
Admin
SleutelbeheerderBedankt, Chez Nous, voor de vervolgmelding.
Ziet er goed uit, is praktisch de door Jos aangedragen oplossing. Echt ambachtelijk uitgevoerd.
Zie ik het goed dat de trekbalk later in de vloer verdwijnt?
En nog een verzoek: Mag ik twee van de foto’s (de tweede en de vierde) in mijn website opnemen, natuurlijk met bronvermelding?Admin
SleutelbeheerderHet is al weer even geleden dat ik jullie heb gevraagd om een blik te werpen op mijn ontwerp voor het aanpassen van ons dakspant. Inmiddels is het spant aangepast, en ons dak gelukkig weer waterdicht. Alleen nog nieuwe leien erop en we kunnen weer safe de winter door!.
Helaas heb ik geen fotos van voor of tijdens de werkzaamheden, maar misschien vinden jullie het ook wel leuk om onderstaande fotos te zien. Ben er erg blij mee en alles is helemaal volgens plan gegaan!http://postimg.org/image/42faxh3rf/
[img]http://s17.postimg.org/42faxh3rf/image1.jpg[/img]http://postimg.org/image/wx5y3sf2j/
[img]http://s17.postimg.org/wx5y3sf2j/image4.jpg[/img]http://postimg.org/image/gfs54dtfv/
[img]http://s17.postimg.org/gfs54dtfv/image2.jpg[/img]http://postimg.org/image/43p8qw5l7/
[img]http://s17.postimg.org/43p8qw5l7/image3.jpg[/img]Admin
SleutelbeheerderBij ons, en iedereen in de omgeving, zit de meter aan de straat en kan elektronisch uitgelezen worden. Ik ben ook 1 van de ‘gelukkigen ‘ die reeds in de 1e helft van 2017 een Linkey krijgt. Dan hoeft er helemaal niemand meer langs te komen, tenzij die gehackt is natuurlijk 😉
Admin
SleutelbeheerderIk krijg eens in de zoveel tijd een mailtje van EDF waarin ik wordt geattandeerd dat ik de meterstand moet invullen. Ik vul die in en op basis daarvan krijg ik een factuur van EDF. Werkt prima, en vooral handig als de meteropnemer langskomt als je niet thuis bent (wat in ons vakantiehuis heel vaak voorkomt…)
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160135]Hoe wil je anders je radio, TV, telefoon, Livebox, PC, GSMlader … aansluiten in Frankrijk? [/quote]
Bijvoorbeeld zo:

Dit is, u ziet het, geen voorbeeld uit Frankrijk.En onder mijn computertafel ziet het er zo uit:

Aansluitingen/voedingen voor telefoon, verlichting, twee printers, een scanner, soundboxen etc.
Geen enkele verdeelstekker.En voor alles dat opgeladen moet worden (telefoon, scheerapparaat, tandenborstel, batterijen van fototoestellen) heb ik in een la een multiple stopcontact.

Admin
SleutelbeheerderIk gebruik ze wel. Hoe wil je anders je radio, TV, telefoon, Livebox, PC, GSMlader…aansluiten in Frankrijk? Ik let wel op het vermogen zodat overbelasting van de zekering uitgesloten is.
Admin
Sleutelbeheerder@Jos
Ik heb ze allemaal uitgebannen, de bi- tri- en x-plites.
De moderne Franse regels zijn streng, maar als ik de installaties bij oude buren zie dan denk ik toch dat de gemiddelde elektrische veiligheid nog op een laag niveau ligt.Admin
Sleutelbeheerder@Christian,
In FR stikt het nog van de driewegstekkers en je kunt ze nog overal kopen. Google maar eens op triplite. Of tweewegstekkers, de biplite.
Dit onderstaande model is zelfs extra handig, die kun je tot in het oneindige in elkaar blijven steken om er een hele toren van te bouwen.

Ik ben het hartgrondig met Jako en Rob eens. De FR overdaad aan gedetailleerde regeltjes schiet inmiddels het doel vér voorbij. Tenminste, als dat doel is om de veiligheid van de onderdanen te bevorderen, en niet om een onnoemelijk aantal bureaucraten aan het werk te houden. In mijn meer cultuurpessimistische buien vrees ik af en toe dat het laatste het geval is…
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderEn ik steeds denken dat driewegstekkers allang verboden zijn. Ik kan me nog de run op de laatste exemplaren herinneren, die in Duitsland in de jaren ’50 inzette.
Admin
SleutelbeheerderJe kunt met 1 stopcontact ook net zo veel apparaten aansluiten als je wilt. Met verlengkabels, driewegstekkers etc kan alles. Het is alleen minder veilig dan de wanneer de ruimte met veel contactdozen is uitgerust, keurig verspreid over de beschikbare groepen.
Daarom vind ik de strikte Franse regels zelfs minder veilig dan wanneer er helemaal geen beperking is op het aantal stopcontacten per groep. De zekering van de groep beperkt immers het maximum vermogen toch wel, maar dan zonder dat half uitgetrokken verlengsnoeren en half uitgetrokken driewegstekkers dreigen te smelten onder het gevraagde vermogen.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160113]
Prima dan, het is in het voorbeeld gebruikt als lichtvenster in een garage.
Smaken verschillen, maar ik ben niet zo gelukkig met serres, en aanbouw waar een flauw hellend glazen dak op zit, is altijd smerig en -jaja transparantie- je ziet het dus ook[/quote]Dat heb je heel goed. De serre is door een amateur gebouwd (de voormalige eigenaar) en dat kun je zien…Admin
Sleutelbeheerder[quote Rob v.d.Meulen]
Onder de oude regels had je met 8 dubbele stopcontacten in totaal 16 prises de courant tot je beschikking. Nu is het simpel koppen tellen: iedere prise is er één, onverschillig of hij in een enkelvoudige dan wel meervoudige inbouwdoos is verwerkt.[/quote]Dat lijkt me toch logisch. Met 8 dubbele prises kan je twee keer zoveel apparaten aansluiten. Dus de stopcontacten tellen, niet de groepen van stopcontacten.
Of zie ik dat verkeerd?
Men zou ook kunnen argumenteren dat in een ruimte met x vierkante meter niet meer dan y verbruikers geplaatst worden, onafhankelijk van het aantal stopcontacten. Meer stopcontacten betekent dan alleen minder losse leidingen/aansluitkabels.
En nu fantaseer ik een beetje: Idealiter zou ik in de plint stopcontact naast stopcontact willen plaatsen, of speciale rails waar men op ieder plek een stekker in kan steken.
Of denk ik hier te simplistisch?Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160109]
De vraag die je wel moet stellen is hoelang iets transparant blijft met een lage hellinghoek, ik denk aan blad, mos, alg etc.
Hetzelfde principe is hier al jaren in gebruik, en de vervuiling van de platen valt reuze mee.
Bovendien is het dak eenvoudig te bereiken voor een nettoyage.[/quote]Prima dan, het is in het voorbeeld gebruikt als lichtvenster in een garage.
Smaken verschillen, maar ik ben niet zo gelukkig met serres, en aanbouw waar een flauw hellend glazen dak op zit, is altijd smerig en -jaja transparantie- je ziet het dus ook.Admin
SleutelbeheerderDie Jos weer!
Inderdaad, niet op sous-toîture zoeken maar op soutuiles! -
AuteurBerichten