Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderRob,
bedankt voor de bijdrage en vooral de verwijzingen naar meer uitgebreide informatie.
Hier nog iets over een leiding achter gipsplaat.
Bij (1) zat een stopcontact.
Bij (2) wilde ik er nog een hebben.
Bij (3) zaten de twee montants van de ossature, met een metaaldetctor gevonden.
Dus heb ik naast deze staanders elk een gat (4) geboord.
Vanuit (2) kon ik dan een flexibele lat naar (1) schuiven, deze door de gaten (4) achter de staanders doorfriemelen, dan met deze lat een trekdraad achter de staanders door trekken, en met deze de gaine.

De met de gatenzaag uitgeboorde plaatjes had ik bewaard; die kon ik dan weer inlijmen. Een beetje gips, een beetje verf en er was niets meer te zien.
Links op de tafel ziet u de laptop staan voor die ik de aansluiting nodig had.Admin
SleutelbeheerderIk zou het interessant vinden als hier ook iemand iets vertelt over het leggen van elektrische en andere leidingen in/achter wanden van gasbeton resp. gipskarton. Natuurlijk met inachtneming van de geldende voorschriften.

Admin
SleutelbeheerderMoeten er geen cellofaanpapiertjes tussen? Of slagroom? ;~)
Admin
SleutelbeheerderMen moet die ook op de juiste manier opslaan.

😉 😉Admin
SleutelbeheerderRata, je vermoedt meer kennis bij me dan ik heb. Natuurlijk kunnen we hier een fotoboekje plakken, maar ik heb geen kennis van steensoorten, Ik kan wel zien of vermoeden of een bepaalde steensoort vorstbestendig is, maar de naam weet ik er meestal niet van. Klei en leem zijn er in alle kleuren van de regenboog, voor de leek zijn klei en leem niet te onderscheiden. Er is trouwens onder de cursisten in de afgelopen 5 jaar nog nooit iemand geweest die het verschil tussen klei en leem kent; als vul en kleefmiddel in de specie is dat ook niet relevant. Pigmenten zijn bij traditioneel voegen geheel uit den boze en totaal niet nodig om de oorspronkelijk couleur locale te benaderen. Het doseren, oplossen van pigmenten luistert zo nauw dat als je ze toepast vrijwel elke betonmolencharge van kleur verschilt. Bovendien zijn ze te duur om voor een geheel huis toe te passen.
Vlak uitrijen hoort niet thuis in het hoofdstuk voegen.Wat de eventuele niet vorstbestendige steensoorten betreft : die kom je bij murs en pierres apparentes bijna nooit tegen. Want mocht dat het geval zijn dan worden dit soort steensoorten geheel afgesmeerd om ze te beschermen en dan zit je meteen in een regio of land zonder murs en pierres apperentes.
Rata ga gewoon door met het noemen van items die je wil zien of weten, zelfs al geeft de geit niet thuis. De bok zal proberen elke vraag te beantwoorden.
Admin
SleutelbeheerderMaar Bram, je hebt toch nog veel meer om hier te laten zien en vertellen? foto’s , steensoorten, verschillen in aarde/leem etc. Pigmenten, vlak uitrijen, niet iedereen kan /wil/gaat de cursus doen, dus vooruit met de geit.
Admin
SleutelbeheerderChristian, ik denk dat met je laatste aanvullingen het voegverhaal compleet is.
Admin
SleutelbeheerderEcht waar, toevallig vandaag in de op zand staande schuur geweest waar nog een paar gipsplaten van vorig jaar stonden opgeslagen. En wat denk je ?
Ik had ze plat weg gelegd maar ze zijn helemaal krom, staan nu buiten om naar de stort te brengen. Er staan ook ytong blokken opgeslagen in die schuur, die staan er al jaren, zijn helemaal goed, en over 10 jaar nog. Onvergelijkbaar.Admin
SleutelbeheerderNaar aanleiding van deze discussie heb ik mijn verhaal over het voegen hier en daar een beetje aangevuld.
Admin
SleutelbeheerderNaar aanleiding van deze discussie heb ik mijn verhaal over gasbeton een beetje aangevuld.
Admin
SleutelbeheerderRata, ik was groot gebruiker en liefhebber van zowel gasbetonblokken en gipskartonplaten. Een belangrijk deel van mijn loopbaan was ik in de gkp industie werkzaam en heb meegewerkt aan de doorbraak van gkp wand-en plafondsystemen in de dhz markten in West Europa. Waar in Nederland de 60 cm brede platen al decennia gangbaar waren heeft het nog tot de negentiger jaren geduurd totdat Placoplatre deze maat schoorvoetend in F ging introduceren. Ik ben dus enigszins gedeformeerd. Ik vind Ytong geenszins superieur aan gipskarton. Beiden kennen hun voor-en nadelen. Het plaatsen van een gkp scheidngswand is voor een amateur aanmerkelijk gemakkelijker en sneller dan het verlijmen van een gasbetonblokkenwand. De geluidsisolatie van een buigslappe gkp wand is niet slechter dan die van een 7 cm dikke gasbetonwand. Zelf heb ik in mijn projecten hoofdzakelijk gkpwanden geplaatst, maar voor het bouwen van een inloopdouche met aan de buitenzijde een wasbak heb ik altijd de voorkeur gegeven aan gasbetonblokken. Nadeel van gasbetonwanden is het gemakkelijk optreden van scheurvorming, nadeel van gkp wanden is dat het onzichtbaar spachtelen van de voegen een vakwerk is dat maar weinig amateurs tot in de perfectie beheersen.
Admin
SleutelbeheerderBedankt, Theo,
maar het was eigenlijk niet nodig het bericht van 23-02-2016 14:04 te ontspammen omdat ik op 24-02-2016 om 12:04 reeds een spamvrije versie geplaatst had (gewoon erachter gekomen door trial & error).
Nog eens: bedankt.Admin
SleutelbeheerderVoegen -pas op voor een tennisarm. Te lang voegen is voor ongetrainde armen funest. Je zal niet de eerste enthousiaste doe het zelver zijn die na een paar uur voegen de arm niet meer op of neer kan doen. Zorg dus voor voldoende afwisseling en werk nooit meer dan 1 betonmolencharge van ca 80 liter achter elkaar weg in je uppie. Bovendien begint die charge na enige tijd al uit te harden, dus maak nooit meer specie aan dan je in 1 uur kan verwerken.
Ergonomisch voegt je het gemakkelijkst met de voegspijker op een hoogte tussen navel en schouders. Vermijd zoveel mogelijk hoger of lager. Bij gebruik van een schilderszitje op een ladder of van een rolsteiger bij voorkeur elke sport in de hoogte gebruiken.
Zoals eerder vermeld is kost het gebruik van een pannenstrijker aanmerkelijk minder energie/spierkracht dan bv een kattentong. Los van een fraaiere en vlakker voeg zorgt de hefboomwerking ervan dat je veel minder hoeft te drukken dan met de kattentong. De kattentong zorgt door de veel scherpere punt bijna altijd voor spoorvorming in de voeg.
Dit laatste kan voorkomen worden door de voeg diagonaal af te strijken in plaats van in de richting van de voeg. Het beste eindresultaat wordt bereikt als het voegwerk al voor de nabewerking er fatsoenlijk uitziet. Dit is echter zelden het geval. Niet nabewerkt voegwerk kan een huis onverkoopbaar maken !
Admin
SleutelbeheerderEr zijn inderdaad twee opties bijgekomen: contact+ en Netflix. Ik had de optie internet+ al uitstaan en de optie contact+ blijkt (wellicht daarom) ook uit te staan. Kennelijk kun je op die manier, al dan niet via de livebox, ook films huren en betalen bij Netflix.
Admin
SleutelbeheerderExtreme verschillen in murs en pierres apparentes. Vaak wordt er niet bij stil gestaan dat muren en pierre zelfs op korte afstand van elkaar extreem in uiterlijk (kunnen) verschillen. Alleen al als we de muren van Rata en Christian hierboven zien, is dat duidelijk. Daarom liet ik mijn cursisten altijd foto’s sturen van hun eigen muren voorafgaand aan de cursus om eventueel een aangepast advies te kunnen geven. De muur van Christan is opgebouwd uit heel regelmatige stenen en heeft dan ook een heel regelmatige voeg, die zelfs met de eerder genoemde Pointmaster gevoegd had kunnen worden. Bij de muur van Rata was dat onmogelijk geweest. De hoeveelheid benodigde specie en extra vulsteentjes bij Rata is een veelvoud tov de muur van Christian. In 2011 hebben we het ook gehad over het aantal vierkante meters dat een goede voeger kan realiseren, dat verschilt natuurlijk ook heel veel bij deze muren. Bij Rata zal dat nog geen m2 per uur zijn, bij Christian 3 tot 4 m2.
Ook het gereedschap en de voegtechniek zullen bij deze muren verschillen. Bij de regelmatige en niet al te brede voeg van C.is een kattentong en een pannenstrijker voldoende, terwijl bij de brede en diepe voegen van R. een truelle en heel veel vulsteentjes daar nog aan kunnen worden toegevoegd. Zonder die vulstenen zou er veel te veel specie in meerdere arbeidsgangen gebruikt moeten worden. De muur van C kan afhankelijk van de diepte van de voeg in 1 , maximaal 2 arbeidsgangen plaats vinden, de muur van R kan nooit in 1 arbeidsgang gevoegd worden. DE maximale dikte van aan te brengen voegspecie is bij mij 2 cm. Dikkere specielagen hebben vaak problemen met hechting en vooral het risico van krimpscheuren bij het uitharden.
25 februari 2016 om 08:51 In reactie op: Automatische afschrijving van een buitenlands bankrekeningnummer! #197458Admin
SleutelbeheerderDat kun je regelen op je espace particulier op https://particulier.edf.fr/fr/accueil.html#
Het is voor gebruikers zonder bankrekening in FR nog de enige mogelijkheid om te kunnen betalen.
Admin
SleutelbeheerderVolgens mij hebben ze daarom wijnflessen met schroefdoppen uitgevonden. Dan kan je de tijd een beetje doden in de rij voor de kassa
24 februari 2016 om 23:29 In reactie op: Automatische afschrijving van een buitenlands bankrekeningnummer! #197457Admin
SleutelbeheerderHoe kan je dat regelen? Ik heb het nu via een fr bank, maar zou het liever rechtstreeks vanuit mijn nl bank laten gaan.
24 februari 2016 om 22:48 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193141Admin
SleutelbeheerderBonsoir Jos. Je horror verhalen passen aardig in een volgende editie van het boekje “NOOIT MEER FRANKRIJK! ” Ken je dat ? Maar ook ik ken natuurlijk enige vergelijkbare trieste gevallen van buurtje pesten totdat die buur vertrekt. Eigen weerbaarheid, stressbestendigheid en een goede rechtsbijstandverzekering zouden echter veel van dit soort gevallen kunnen oplossen en ook de kostenloze mediateur de l’Etat wordt veel te weinig ingeschakeld door de slachtoffers.
En tot slot : projecten met een eigen domein van vele hectares zijn schaars en niet een ieder met een Franse droom kan zich dat veroorloven.
24 februari 2016 om 22:20 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193140Admin
SleutelbeheerderBonsoir Bram,
Zeker klopt het dat het vrijwel niet meer mogelijk is om in landelijke gebieden een bouwvergunning te krijgen. Daar heb je inderdaad geen beschermingslinie van 22 hectare of zo voor nodig. Maar bewoonbare bebouwing is helaas niet het enige waar je als huizenbezitter die met rust wil worden gelaten, last van kunt krijgen.
Zo ken ik een vrouw die ook in een landelijk gebied woont, maar de grens van haar eigen grond is aan de zuidkant maar zo’n 20 meter van haar huis verwijderd. De onsympathieke buurman is nog steeds pissed off omdat hij zelf dit huis jaren geleden had willen kopen. Dus laat hij niets na om deze vrouw te treiteren. Nu heeft hij onlangs op zijn eigen grond vlak langs de erfgrens twee reusachtige wijncuves neergezet. Als agriculteur kreeg hij daar vergunning voor. De vrouw heeft dus nu geen uitzicht en ook bijna geen zon meer. Het huis valt niet meer behoorlijk te verkopen, de enige geïnteresseerde is… je raadt het al… de buurman. Die ongetwijfeld, als hij het huis voor een schijntje in handen kan krijgen, de cuves onverwijld zal weghalen.
Ook ken ik iemand die een oud boerderijtje in the middle of nowhere had gekocht. Lang aan gewerkt, veel in geïnvesteerd, prachtig opgeknapt. Lag midden tussen de wijngaarden. Tot de wijnboer met pensioen ging en het bedrijf door de kinderen zou worden voortgezet. Maar die vonden het houden van eenden veel interessanter en lucratiever dan wijn verbouwen. Als agriculteur kregen ze gemakkelijk de nodige vergunningen en bouwden een paar enorme eendenstallen. Ze deden het relatief netjes, niet op de lip van de bewoner van het gerestaureerde boerderijtje, en ook niet direct in het zicht. Wél in de reuk, helaas. Het woongenot van deze man is niet aangetast… behalve als de wind uit het westen komt… en wanneer komt die in zuid-west FR nu níet uit het westen?
Als je de tijd hebt, heb ik nog wel enige tientallen van dit soort horrorstories.
Kortom, ik zal vermoedelijk wel heel star, eigenwijs en betweterig klinken. Maar ik blijf bij mijn mening dat er niets gaat boven eigen terrein. Behalve natuurlijk méér eigen terrein. 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderNa het verhaal van Jos kan ik bijna niet wachten om weer naar ons geliefde Frankrijk te gaan 🙂
Admin
SleutelbeheerderHmmm, e.e.a. heeft een staartje, we kregen een brief met een cheque, teruggave audiovisuelle 96 euro 🙁 Dus 41 euro achtergehouden maar waarom stond er niet bij.
24 februari 2016 om 21:43 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193139Admin
SleutelbeheerderJos, natuurlijk heb je gelijk dat een huidige goede buur geen enkele garantie is voor een opvolgende goede buur. Maar daar heb je echt geen 22 eigen hectares voor nodig. Als je rondom weilanden hebt met een duidelijke agrarische bestemming is het risico voor nieuwe bebouwing met buren heel gering. Er worden in de meeste landelijke gemeentes alleen nog bouwvergunningen verleend binnen of grenzend aan de bestaande bebouwing en op een maximale afstaand van enkele honderden meters van een bestaande brandpomp.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161916]Koesteren niet juist de oudjes de pinpas, omdat het met jichtvingertjes onhandige hanteren met muntjes wegvalt?
[/quote]
Met jichtvingers en een onwillig brein is een pincode typen niet sneller.
JS
Admin
SleutelbeheerderNa het plaatsen van het eerste bericht heb ik later op de middag bij diezelfde Lidl 7 minuten staan wachten op een persoon die toch met een cheque wilde betalen.
janv
24 februari 2016 om 21:12 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193138Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Tsja die buren. Het staat in het verhaal van Bram le Renovateur als één van de valkuilen, maar naar mijn idee is er toch nog wat meer over te zeggen.
Kennissen van mij kochten een stukje bouwgrond op een prachtige lokatie. Schitterend uitzicht en rustig gelegen. Aan de overkant van de weg, op redelijk ruime afstand, één klein huisje met daarin een oud Frans dametje. Idylle alom.
Helaas deed dit oude Franse dametje wat alle oude dametjes in allerlei landen op den duur doen. Ze overleed. Haar huisje kwam te koop, de familie van ver weg regelde de verkoop aan een stel Engelsen van het type hooligan-tattoo-tokkie. Een hele kennel vol honden van het klein-irritant-keffend-mormel type, die met zijn allen aanslaan als ze ook maar een spoor van beweging op het terrein van mijn kennissen waarnemen. Nog wat grote honden erbij voor de feestvreugde. Felle spotlights rond het huis die de hele nacht branden. En inmiddels scheldpartijen als mijn kennissen hun terrein verlaten of betreden, want ze hebben ooit het lef gehad er iets van te zeggen. Hun idylle is een onverkoopbare hel op aarde geworden.
Iets anders om in dit verband rekening mee te houden, in FR bestaat er niet zoiets als “planschade” als je huis minder waard wordt omdat er bijvoorbeeld een snelweg door de tuin komt. Als je in FR een huis hebt en er komt een varkensfokkerij naast, een disco aan de overkant, een wegverbreding met geluidsscherm of een lawaaimakende windmolen heb je gewoon pech.
Om deze redenen ben ik een andere mening toegedaan dan Bram le Renovateur waar het gaat om het kopen van grond. De maximale zekerheid dat je woongenot in FR niet door “nuisances” van buitenaf wordt vergald, krijg je door het kopen van alle grond in je nabijheid. Zelf zit ik midden in 22 hectare eigen terrein en ik vind het fantastisch. Als mensen me vragen waarom ik zo enorm veel grond heb gekocht, noem ik dat “mijn anti-buren verzekering”. Daar ben ik al vaak flink om uitgelachen. Ook door de kennissen uit bovenstaand horrorverhaal, die inmiddels het lachen wel is vergaan.
Mijn credo terzake: beter een verre buur dan een goede vriend 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderKoesteren niet juist de oudjes de pinpas, omdat het met jichtvingertjes onhandige hanteren met muntjes wegvalt?
Admin
SleutelbeheerderBert van Straten heeft voor 2016 3 cursusedities gepland, maar die zijn nu al geheel volgeboekt. Liefhebbers kunnen pas in 2017 weer terecht.
Admin
SleutelbeheerderChristian, ikzelf doe het nooit, ik probeer zo weinig mogelijk te smetten; daarom spons ik ook nooit. Ik ken echter voegers die houden van brandschone pierres en dan is het een prima manier om alles schoon te krijgen. Let wel met een beschermende bril, handschoenen en geen blote lichaamsdelen.
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161909]Lekker ruige muur Rata ! Hoe lang geleden is die gevoegd ?[/quote]
Dat was twee jaar geleden, maar die foto is gemaakt tijdens het werk, vandaar dat de grond hier ook nog okerkleurig is! Nog niet na gespoeld.
Het is nu helemaal schoon, en al en beetje grijs want het is de noordmuur. Overigens heb ik heel veel tijd besteed aan kleur, en grofheid van de mortel, het is een melange van zandsoorten waar ook steentjes aan toe zijn gevoegd, juist die verschillen in korrelgrote zorgen voor een betere weerbaarheid in de vorst.
En ik heb wel een tiental proefstukjes gemaakt met kleine verschillen in structuur en kleur. Bij dit pand past deze ruigheid. De contreforts zijn opnieuw opgebouwd en aan de muur vastgezet. Ook de muur zelf is op sommige plekken wel tot 60 cm diep opnieuw gemetseld, dus niet echt voegen, maar meer behouden;>)
Ik zie zo welke stenen ik zelf uit de rivier heb gevist en er in heb gezet.Was een flinke klus.
-
AuteurBerichten