• Auteur
    Zoek resultaten
  • #199362

    Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 10/11/2013 13:45
    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont. Steven

    Hierop wil ik toch enig commentaar geven.
    In de stad is alles geen probleem want daar heb je een gemeenteriool. Of kent iemand des fosses septiques en ville?
    Alles wat je gegeten en gedronken hebt gaat weer terug in de natuurlijke kringloop als het de weg toilet->huisriool->fosse sept->vloeiveld doorloopt. Dus geen probleem. Maar hoe zit dat met andere stoffen, bijvoorbeeld medicijnen en huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Zijn die volledig afbreekbaar? Ik denk van niet. Dus dat is het kleine probleem dat bij alle waterzuiveringen, collectief of individueel, overblijft. Helemaal afgezien van stoffen die in geen enkel afwatersysteem thuis horen, zoals verfresten en oplosmiddelen.

    #199365

    Noë
    Sleutelbeheerder

    Joost,

    dat vanaf 2015 septictanks en fosses toutes eaux verboden worden is nieuw voor mij. Kan je officiële documenten of bronnen aangeven?
    Niet dat ik iets aan een septic tank moet doen (wie zijn op een gemeenteriool aangesloten), maar uit algemene belangstelling.
    Alles bij het oude laten is overigens iets dat in Frankrijk bij veel problemen helpt!

    #199364

    Noë
    Sleutelbeheerder

    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont.
    Advies: wel geld opzij zetten maar wachten tot je er niet meer onderuit komt.

    Steven

    #199363

    Noë
    Sleutelbeheerder

    😀 Hoe verzinnen ze het…. Heeft iedereen net voor veel geld zijn oude fosse vervangen, kunnen ze weer aan de slag. Alsof het allemaal niks kost

    Dank je wel, Joost. Gelukkig hoeven we niet meteen aan de slag, dus we hebben nog even de tijd om de nieuwer-dan-nieuwe wetgeving af te wachten.

    #199366

    Noë
    Sleutelbeheerder

    Het schijnt dat Brussel een nieuwe regel in de maak heeft , waarbij vanaf 2015 septictanks en fosses toutes eaux verboden worden, en allen vervangen dienen te worden door een micro-station. Dus mijn advies om in dit mooie land met steeds wisselende spelregels voorlopig af te wachten, en alles bij het oude te laten.

    Joost Kubbe.


    Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 10/11/2013 13:45
    De gemiddelde fosse septique of fosse toutes eaux levert geen noemenswaardige vervuiling van de omgeving op indien je in een landelijke omgeving woont. Natuurlijk een ander verhaal als je midden in de stad woont. Steven

    Hierop wil ik toch enig commentaar geven.
    In de stad is alles geen probleem want daar heb je een gemeenteriool. Of kent iemand des fosses septiques en ville?
    Alles wat je gegeten en gedronken hebt gaat weer terug in de natuurlijke kringloop als het de weg toilet->huisriool->fosse sept->vloeiveld doorloopt. Dus geen probleem. Maar hoe zit dat met andere stoffen, bijvoorbeeld medicijnen en huishoudelijke schoonmaakmiddelen? Zijn die volledig afbreekbaar? Ik denk van niet. Dus dat is het kleine probleem dat bij alle waterzuiveringen, collectief of individueel, overblijft. Helemaal afgezien van stoffen die in geen enkel afwatersysteem thuis horen, zoals verfresten en oplosmiddelen.

    #199404

    In reactie op: Asbest?


    Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Ok, bedankt dat scheelt weer stress bij het afvoeren. Het probleem dat jij meldde had ik inderdaad ook, naar binnen gegroeide wortels enzo. Bovendien zat achter de fosse een putje waarin de afwatering dood viel en dus met met wel heel weinig snelheid door deze buizen stroomde….Ik graaf ze op met de hand; wel een leuk karwei vind ik, maar behoorlijk arbeidsintensief vanwege de enorme wortels die ik tegenkom….Wortelsnoei schijnt goed te zijn!:)

    Groet,

    Ronald


    Wim Bavelaar
    Moderator

    Na de overgang naar een nieuwe werkomgeving van deze website is gewerkt aan de actualisering van de rubriek Klussen.

      Daken
      Dakramen
      Elektriciteit
      Even iets ophangen
      Fosse septique
      Franse bouwtermen
      Gipsplaten

    Deze onderwerpen zijn onder handen genomen door Christian von Klösterlein en Rob van der Meulen. De opfrissing van de overige onderwerpen zal spoedig ter hand worden genomen.
    Dank aan Christian en Rob.

    Wim

    #200434

    In reactie op: Beton storten


    Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour LaSource,

    Helaas voel ik me genoodzaakt mij bij de waarschuwingen van Wilm, Christian en René aan te sluiten. U loopt naar mijn mening echt een aanzienlijk risico.

    Ik mag mijzelf als bewoner van de Gers (dept 32) zo langzamerhand wel deskundig op het gebied van kleigrond noemen. In de zomer is het beton waar je met een kango nog niet doorheen komt, in de winter is het een brei waar je een hele 4×4 in kunt laten verzinken.

    Ter illustratie, toen ik mijn object kocht in 2003 heb ik een aannemer ingeschakeld om een hoog deel van het terrein af te graven en met die grond (klei dus) een laag deel op te hogen. Dat is met groot materieel zoals graafmachine en bulldozer gedaan.

    Nu 10 jaar later is die nieuwe ophoging nog steeds niet helemaal tot rust gekomen. Elk jaar zakt ie nog wel een paar centimeter. Geen punt in mijn geval, het is gewoon grasveld, maar als ik daar bouwsels op had gezet was dat niet goed gegaan. De FR aannemer had mij daar destijds al voor gewaarschuwd en heeft daarom ook de fosses toutes eaux zodanig geplaatst dat ze op ongeroerde grond rusten. Een half jaar inklinken is voor zware klei echt helemaal niets!

    U zou eens kunnen kijken of de rol van dat muurtje van 30cm waar u het over heeft aangepast zou kunnen worden zodat het de plaat aan de kant van de geroerde grond kan ondersteunen. Bijvoorbeeld een 50cm brede sleuf graven tot ruimschoots in de ongeroerde grond, en daarin een gewapende steunmuur storten tot de hoogte correspondeert met de onderkant van de zwembadplaat. Stekken uit de steunmuur verbinden met de wapening van de plaat en dan de plaat zelf storten.

    De plaat rust dan aan 1 kant direct op ongeroerde grond, aan de andere kant via de steunmuur op ongeroerde grond. Als u de plaat nu voldoende dik dimensioneert om eigen gewicht plus zwembad te dragen (onder de veronderstelling dat de geroerde grond helemaal niets draagt) krijgt u geen problemen met scheuren of verzakken.

    Ik vrees dat een los muurtje zoals u voorstelt die grond echt niet op zijn plaats gaat houden. De ongeroerde grond zal onder de zware zakkende plaat worden weggeperst en het muurtje gewoon opzij duwen.

    Terzijde nog het volgende. Zelfs als u kunt leven met een gescheurde of scheefzakkende zwembadplaat, als een opzetzwembad niet nauwkeurig waterpas staat wordt het sneller dan u denkt onbruikbaar. Als er 20 kuub water in zit weegt dat 20 ton, bij een hellingshoek van 1 graad staat er al een horizontale resultante kracht van een dikke 300 kg dat zwembad scheef te duwen. Op den duur vervormt dit elk opzetbad en dan ziet het er helemaal niet meer uit.

    Salutations, Jos

    *EDIT* : Na plaatsing zag ik de vergelijkbare reacties van Christian en Wilm. Excuses, ik wilde uw bijdragen niet dubbelen, ik typ gewoon niet snel genoeg. 🙁

Weergave van 9 resultaten - 91 tot 99 (van 99 total)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?