Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199402
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig met het verhelpen van een verstopte afvoer en en stuit op oude rioleringsbuizen. Ze zijn zo’n 1 of 2 meter lang ongeveer en ik vraag mij af of hierin asbest zit verwerkt.

    14962569sc.jpg

    Weet iemand dat?

    Alvast dank voor een reactie!

    #199403
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald,
    duidelijke foto: dit zijn de typische betonnen afvoerbuizen, asbestvrij. Werden gebruik tot in de jaren ’60 of ’70. Asbestbuizen hadden een veel geringere wanddikte.
    Ik had ook deze betonnen buizen. Meest voorkomend probleem: omdat de buizen niet goed op elkaar aansluiten, vooral als men geprobeerd heeft met rechte buizen een bocht te leggen, groeien de wortels van planten erin. Bij mij waren de buizen ‘droog’ aan elkaar gelegd. Ik weet niet of dat overal zo is/was.

    Overigens welkom op dit forum.
    Zakelijk geformuleerde vragen worden hier meestal zakelijk beantwoordt.

    #199404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Ok, bedankt dat scheelt weer stress bij het afvoeren. Het probleem dat jij meldde had ik inderdaad ook, naar binnen gegroeide wortels enzo. Bovendien zat achter de fosse een putje waarin de afwatering dood viel en dus met met wel heel weinig snelheid door deze buizen stroomde….Ik graaf ze op met de hand; wel een leuk karwei vind ik, maar behoorlijk arbeidsintensief vanwege de enorme wortels die ik tegenkom….Wortelsnoei schijnt goed te zijn!:)

    Groet,

    Ronald

    #199405
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Ronald,

    mag ik je om een foto van een buis-met-wortels vragen?
    Ontbreekt in mijn archief, en toen een buurman zijn buizen opgroef heb ik er niet aan gedacht.

    Bij voorbaat dank!

    #199406
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Ah helaas die heb ik niet (meer). Bij het er uithalen maakte ik het gelijk enigszins schoon….Anders graag gedaan natuurlijk!

    Hartelijke groet,

    Ronald

    #199407
     Noë
    Sleutelbeheerder

    PS Toch nog een nieuw fenomeen; een deel is gedaan met rode buizen, baksteenachtig. Deze zijn volledig volgegroeid met wortels. Die buizen zijn er niet heel uit te krijgen, maar hier een foto van en deel van de buis en de wortels die erin zitten. Geen asbest hoop ik?

    14976342oe.jpg

    Groet,

    Ronald

    #199408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan zijn het toch gewone terracotta buizen? Niet echt de beste keuze, maar ja.
    Asbest is zwart, en komt vrij als stof als je erop in hakt. Daarom dat het enkel schadelijk is als het vrijkomt, omdat die stofpartikels recht je longen in gaan.

    #199409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor je reactie, ik zit even in de asbest-trip geloof ik 🙁 Ja terracotta is het denk ik ook… Het is na jaren in de grond liggen zacht en dus helemaal vol met wortels. Gelukkig is het mooi weer om het eruit te hakken!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?