Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

Dit onderwerp bevat 65 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jaap Pijpe 2 maanden, 1 week geleden.

• Auteur
     Marianne 
    Bijdrager

Inmiddels zijn we meer maanden verder. Nog steeds 0,0 rijbewijs ontvangen en 0,0 reactie vanuit Nantes. Heb weer een aangetekende brief gestuurd met verzoek om inlichtingen / ophelderingen – eind mei : 0 reactie!
    Ik begin mij ernstig zorgen te maken, want het is moeilijk leven hier zonder auto. Het allerergste is dat er gewoon geen mogelijkheid is om tot CERT EPE door te dringen om gewoon te vragen wat er aan de hand is ( behalve dat het men het druk heeft: dat geloof ik wel) of mijn aanvraag wel verder gekomen is dan de voordeur AR ontvangen tot 3 maal toe.
    Ik snap dat ze het daar erg druk hebben met het nieuwe systeem – denk even aan de NL belastingen, daar ging ook van alles mis toen het systeem veranderde. Maar je mag toch van een overheid verwachten dat men iets van een correpondentie service voorziet? Op zoek naar lotgenoten om evt. samen actie te ondernemen. Ben ik de enige?

Ron (03) 
    Bijdrager

Ik snap de zorgen en je kan wel van alles willen en wensen maar aan het einde van de lijn blijft het zoals het is.
    Het advies is, en was ruim van te voren te beginnen met de aanvraag, geeft het minstens een jaar.
    Nu de vakantieperiode er aan komt zal het zeker niet gaan helpen meerdere brieven te sturen.

Bij aangetekend verzenden kan on-line gekeken worden waneer de brief is aangekomen. Daarna begint het lange wachten. Het eerste teken dat u gaat ontvangen is een e-mailtje en daarna komt het tijdelijke rijbewijs per post. Dit als het inmiddels al niet veranderd is.

Herman Leijendekkers 
    Bijdrager

Vorig jaar ook mijn Nederlandse rijbewijs omgeruild voor een Frans permis! Ik zal jullie de frustratie met de préfecture in Bar-le-Duc, de Nederlandse Ambassade (die de in de Meuse vereiste Franse vertaling van de door de RDW in het Engels afgegeven verklaring heeft verzorgd en daar meer dan drie weken voor nodig had) en de RDW besparen. Toen mijn rijbewijs uiteindelijk was afgegeven was mijn Nederlandse rijbewijs inmiddels verlopen. In Bar-le-Duc wilde men mij toen eerst nog een doktersonderzoek laten verrichten, maar daar zagen ze uiteindelijk, gelet op de datum van aanvraag in Bar-le-Duc maar van af. Maar wellicht belangrijk is de mededeling die ik kreeg, dat ik in afwachting van het verkrijgen van het document mocht blijven rijden. Mijn advies aan Marianne is dus: maak je niet al te druk, dat doen de ambtenaren in Frankrijk (en Nederland) ook niet, maar bewaar zorgvuldig de bewijzen dat je al lang geleden het Franse rijbewijs hebt aangevraagd!

Marianne 
    Bijdrager

Beste Ron en Herman, Dank voor jullie reacties. Ik heb nog wel vertrouwen dat mijn franse rijbewijs een dag, zomaaar in de bus komt vallen. Waar ik me het meest druk overmaak is de absolute onmogelijkheid om contact te krijgen met een overheidsorgaan die deze taak uitvoert. Even naar Herman: de gendarme hier zei mij ook, mevrouwtje rijdt u maar gewoon door. Alleen het bewijs van aanvraag meenemen. Maar mijn vezekering (AXA) verzekerde (!) mij dat ik zonder geldig rijbewijs NIET verzekerd ben. Dus overtredingen, geen punt, maar in geval van schade – maar even niet denken een peroonlijke – Tant pis! En dat risico neem ik liever niet.

Herman Leijendekkers 
    Bijdrager

Dat is dan vreemd Marianne, want mijn verzekeringsagent (van Allianz) verzekerde mij dat ik wel verzekerd was!

Jaap Pijpe 
    Bijdrager

Dus….van verzekering veranderen?

6 berichten aan het bekijken - 61 tot 66 (van in totaal 66)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account