Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

Dit onderwerp bevat 74 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211078
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels zijn we meer maanden verder. Nog steeds 0,0 rijbewijs ontvangen en 0,0 reactie vanuit Nantes. Heb weer een aangetekende brief gestuurd met verzoek om inlichtingen / ophelderingen – eind mei : 0 reactie!
    Ik begin mij ernstig zorgen te maken, want het is moeilijk leven hier zonder auto. Het allerergste is dat er gewoon geen mogelijkheid is om tot CERT EPE door te dringen om gewoon te vragen wat er aan de hand is ( behalve dat het men het druk heeft: dat geloof ik wel) of mijn aanvraag wel verder gekomen is dan de voordeur AR ontvangen tot 3 maal toe.
    Ik snap dat ze het daar erg druk hebben met het nieuwe systeem – denk even aan de NL belastingen, daar ging ook van alles mis toen het systeem veranderde. Maar je mag toch van een overheid verwachten dat men iets van een correpondentie service voorziet? Op zoek naar lotgenoten om evt. samen actie te ondernemen. Ben ik de enige?

    #211086
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik snap de zorgen en je kan wel van alles willen en wensen maar aan het einde van de lijn blijft het zoals het is.
    Het advies is, en was ruim van te voren te beginnen met de aanvraag, geeft het minstens een jaar.
    Nu de vakantieperiode er aan komt zal het zeker niet gaan helpen meerdere brieven te sturen.

    Bij aangetekend verzenden kan on-line gekeken worden waneer de brief is aangekomen. Daarna begint het lange wachten. Het eerste teken dat u gaat ontvangen is een e-mailtje en daarna komt het tijdelijke rijbewijs per post. Dit als het inmiddels al niet veranderd is.

    #211107
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vorig jaar ook mijn Nederlandse rijbewijs omgeruild voor een Frans permis! Ik zal jullie de frustratie met de préfecture in Bar-le-Duc, de Nederlandse Ambassade (die de in de Meuse vereiste Franse vertaling van de door de RDW in het Engels afgegeven verklaring heeft verzorgd en daar meer dan drie weken voor nodig had) en de RDW besparen. Toen mijn rijbewijs uiteindelijk was afgegeven was mijn Nederlandse rijbewijs inmiddels verlopen. In Bar-le-Duc wilde men mij toen eerst nog een doktersonderzoek laten verrichten, maar daar zagen ze uiteindelijk, gelet op de datum van aanvraag in Bar-le-Duc maar van af. Maar wellicht belangrijk is de mededeling die ik kreeg, dat ik in afwachting van het verkrijgen van het document mocht blijven rijden. Mijn advies aan Marianne is dus: maak je niet al te druk, dat doen de ambtenaren in Frankrijk (en Nederland) ook niet, maar bewaar zorgvuldig de bewijzen dat je al lang geleden het Franse rijbewijs hebt aangevraagd!

    #211108
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Ron en Herman, Dank voor jullie reacties. Ik heb nog wel vertrouwen dat mijn franse rijbewijs een dag, zomaaar in de bus komt vallen. Waar ik me het meest druk overmaak is de absolute onmogelijkheid om contact te krijgen met een overheidsorgaan die deze taak uitvoert. Even naar Herman: de gendarme hier zei mij ook, mevrouwtje rijdt u maar gewoon door. Alleen het bewijs van aanvraag meenemen. Maar mijn vezekering (AXA) verzekerde (!) mij dat ik zonder geldig rijbewijs NIET verzekerd ben. Dus overtredingen, geen punt, maar in geval van schade – maar even niet denken een peroonlijke – Tant pis! En dat risico neem ik liever niet.

    #211109
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is dan vreemd Marianne, want mijn verzekeringsagent (van Allianz) verzekerde mij dat ik wel verzekerd was!

    #211116
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus….van verzekering veranderen?

    #211673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste lezers,

    Eind februari heb ik alle stappen doorlopen (met RDW echtheidsverklaring etc. en uiteraard aangetekend) voor aanvraag verlenging rijbewijs. De stukken zijn opgestuurd naar het adres zoals dit vermeld stond op deze website 8 januari 2018 nl.
    Prefecture de la Loire- Atlantique
    CERT PCI
    6 quai Ceineray
    BP 33515
    44035 NANTES Cedex1

    Inmiddels wacht ik al sinds 26 februari 2018 en niks ontvangen. Vakantie voorbij, lang genoeg gewacht dus ik vandaag eens op deze website gekeken. Daar lees ik dat het adres inmiddels is veranderd in:
    CERT EPE,
    TSA 63527,
    44035 NANTES CEDEX 01

    Heeft iemand suggesties wat ik moet doen? Het oude rijbewijs is verlopen jl maart 2018. Mijn aanvraag was al laat, maar ik vrees nu dat ik tussen wal en schip zit met de aanvraag.
    Bedankt voor jullie reacties.

    Fransien

    #211674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je aangetekend hebt verstuurd krijg je minimaal een ontvangstbevestiging thuis dus als je helemaal niets hebt ontvangen is er iets misgegaan. On-line bij Laposte kan je de aflevergegevens opvragen van je aangetekende stuk.

    Het beste advies, dat al eerder is gegeven, is niet meer rijden. Je rijbewijs is immers verlopen en dat zal problemen geven bij een ongeval.

    #211692
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Fransien,
    Na mijn frustratie over de communicatie met CERT EPE, viel er dus ineens 5 dagen na mijn laatste bericht hierboven, een attestation du depot de permis de conduire in de bus. Aanvraag ingediend 29 januari. Maar ik had het wel naar het juiste adres gestuurd (aangetekend) en zo’n bewijs ontvangen via La Poste. Ik zou in jouw geval een kopie van mijn aanvraag van februari alsnog aangetekend indienen bij het juiste adres TSA 63527 met vermelding dat je het al in februari naar het oude adres had gestuurd. Je ontvangt dan in ieder geval zo’n bewijs van ontvangst door CERT EPE via en hebt dus iets van bewijs dat je de aanvraag hebt ingediend. Zoals in eerdere berichten te lezen, was ik ook behoorlijk ongerust over e.e.a., omdat er behalve dat AR, maar geen enkele reactie kwam, ook niet op mijn aangetekende brieven. Maar zomaar ineens dus wel. Met deze Attestation + een copie op zak van mijn oude, in maart verlopen NL rijbewijs, mag ik tot 19 maart 2019 de weg op, verzekerd en al. Intussen heb ik het originele NL rijbewijs opgestuurd naar CERT EPE, zoals aangegeven in de brief die tezamen met de Attestation arriveerde. Dat was half augustus en nu maar afwachten wanneer het echte – eerste – franse rijbewijs zal arriveren. Resumé. Houdt moed: Het franse systeem werkt wel, het vergt geduld en het feit dat je geen reactie ontvangt betekent niet dat ze niets doen. Op een dag, zo maar, valt het attestation ook bij jou op de mat. Maar evenals Ron wijs ik erop dat je met een verlopen NL rijbewijs ook in Frankrijk niet verzekerd bent. De politie zal je nog wel geloven als je het uitlegt, maar de verzekerings maatschappij keert niet uit. Het staat in elke polis in de kleine lettertjes dat de verzekering alleen geldt in combinatie met een geldig rijbewijs. Verzekeringen zijn er om zo min mogelijk te betalen. Sterkte.

    #211704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Marianne, stel je niet te veel voor van je “eerste echte franse rijbewijs”. Het lijkt meer op een pasje voor de bieb. Daarnaast staat er bij mij een spelfout in mijn familienaam en zijn de data van het behalen van m’n rijbewijs voorzien van een fictieve datum. In de geboorteplaats ontbreekt een letter “a”. Correctie aangevraagd en na 10 maanden nog geen reactie. Ik laat het maar zo, het leven gaat toch wel door.

    #211727
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ALSOF HET IN DE LUCHT ZAT AFGELOPEN WEEK!
    Inderdaad, zoals Marianne al eerder schreef hierboven: zomaar plotseling lag na 7 maanden vanochtend mijn attestation de permis de conduire in de bus. Enorm opgelucht, blij en weer vertrouwen gekregen in de Post en in het Franse systeem.
    Onnodig zorgen gemaakt over ´Als dan´ situaties. Ik dacht al veel geduld te hebben door te wachten tot na de zomervakantie, maar begin deze week, vond ik dat ik toch wel eens actie moest ondernemen.

    In bijgaand pdf: http://www.prefectures-regions.gouv.fr/pays-de-la-loire/content/download/42107/281936/file/affiche.pdf

    staat trouwens dat het 10 weken duurt!! Mogen ze wel aanpassen, is geheel niet in verhouding met 7 maanden. Enfin, mijn dag is goed begonnen. Bedankt voor de reacties.

    #211746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is er, op basis van de praktijkervaringen, aanleiding om dit artikel te actualiseren?

    Omzetten Nederlands naar Frans rijbewijs

    #212981
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste allemaal,

    Weer terug op dit forum, met helaas, nog steeds hetzelfde probleem.

    A. Na mijn euforie omtrent het ontvangen, zo maar ineens, van de attestation de depot de permis de conduire in juli (aanvraag 30 januari), wordt ik nu toch weer ernstig bezorgd, aangezien de attestation verloopt op 9 maart, ik nog steeds geen frans rijbewijs heb ontvangen  en net als voorheen het niet lukt om bij CERT EPE informatie te krijgen. Inmiddels betwisten de prefecturen van departement Loire-Atlantique en Dordogne elkaar op het terrein van competentie om een attestation de depot af te geven. Loire Atlantique beweert dat Dordogne dat nog steeds mag als wij kunnen overleggen dat we de aanvraag hebben ingediend en dat het is ontvangen (de AR).  Dordogne houdt vol dat zij niets meer te maken hebben met rijbewijzen.

    B. gewaarschuwd door mijn ervaring hebben we op 29 mei 2018 een aanvraag ingediend voor mijn man. Zijn Nederlandse rijbewijs zou… pas…. 10 januari 2019 verlopen. Ruim op tijd dachten we dus. Maar nee. Tot heden – 8 maanden! – hebben we geen attestation de depot voor zijn aanvraag mogen ontvangen. Hij mag dus niet meer rijden en ik alleen met een voorlopig attestation tot 9 maart. Niemand kan ons vertellen hoe of waar we mijn attestation zouden kunnen laten verlengen, de prefecturen bestrijden elkaar.  Het ziet er dus naar uit dat we na 9 maart helemaal niet meer mogen rijden. Inmiddels heeft onze burgemeester zich er al mee bemoeid, maar die krijgt ook geen antwoord, de Nederlandse Ambassade in Parijs zwijgt in alle talen… Ik weet het niet meer.   Moeten we nu terug naar Nederland omdat iets simpels als een rijbewijs  verkrijgen  in Frankrijk niet lukt? Onze rijvaardigheid staat nog steeds, het gaat alleen om het document! Om een rijbewijs van binnen de EU, we hebben geen bekeuringen o.i.d. in Frankrijk opgelopen.  Op Internet is makkelijk te vinden dat er veel meer mensen, niet alleen Nederlanders,  met dit probleem kampen. Zelfs de fransen spreken schande van deze incompetentie van hun regering tav verstrekken van rijbewijs, maar met name het gebrek aan mogelijkheid tot communicatie. Er is een petitie gestart richting de Ministre de l’Interieur, de eindverantwoordelijke. Ik vraag me af of er genoeg nederlanders zijn om samen iets te ondernemen. b.v. (toch maar) via de NL ambassade, denk ik dan eerst of via een advocaat. De kosten van het laatste zijn voor 1 persoon erg hoog, maar samen kunnen we het misschien wel. Interesse? Ik ben in voor alle goede ideeën.

    #213375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Situatie nog steeds hetzelfde: Op 27 februari Defenseurdesdroits  ingeschakeld. 28 febr. mail van defenseurdesdroits ontvangen dat hij CERT EPE had geschreven/gebeld? met opdracht ervoor te zorgen dat of mijn man of ik en geldig rijbewijs zouden krijgen voor 9 maart wanneer mijn attestation zou aflopen, zodat wij ons althans zouden kunnen verplaatsen per auto. 1  maart bevestiging van CERT EPE ontvangen dat mijn aanvraag goedgekeurd was en dat zij aan ANTS de opdracht hadden gegeven het rijbewijs te vervaardigen. Met in de mail een nummer van mijn dossier en mededeling dat ik via tel.no 3400 zou kunnen volgen hoe het ervoor stond. Gebeld en zowaar na 5 minuten al iemand aan de lijn, die mij vertelde dat de productie van mijn rijbewijs 15 – 18 dagen zou duren. Op 6 maart viel opeens de attestation de demande de permis de conduire voor mijn man in de bus: hij kan  – tot 1 nov 2019 weer rijden, maar dan alleen in Frankrijk. En La poste bracht op 10 maart een aangetekende brief met… mijn franse rijbewijs: ook ik kan daags na het aflopen van mijn attestation weer achter het stuur. Hulde aan defenseur des droits,  de franse ombudsman, zeg maar. In ons geval was dat een medewerker van de Sous-Prefecture van de Dordogne in Bergerac. Waar maandenlang niets mogelijke leek, was e.e.a. binnen 10 dagen geregeld na interventie van dit  franse overheidsorgaan. http://www.defenseurdesdroits.fr  Wij zijn weer gelukkig in ons mooie Frankrijk!

    #214016
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We zijn aanbeland in 2020. Geen 90.000 mensen die wachten op FR rijbewijs, maar 300.000. Mijn vrouw had in 3 maanden bericht uit Nantes. En een dépôt de permis, enkele dagen daarna haar FR rijbewijs. Zij was met haar aanvraag later dan ik. Ikzelf heb een échange 12 maanden geleden aangevraagd, 6 maanden voordat het NL rijbewijs verliep. Ik vecht nu al zo’n half jaar met CERT en ANTS. Recent eindelijk iemand aan de telefoon gehad. Zij kon me vertellen dat mijn dossier nog steeds niet was aangeraakt en dat ik maar geduld moest hebben.
    Al die flauwekul die op de, overigens slecht toegankelijke sites van CERT en ANTS, wordt verkondigd kan ik met bovenstaand verhaal weerleggen. Een Russische roulette is het. Dinsdag een afspraak met een Défenseur des Droits en misschien daarna naar een advocaat (advocatuur die hier voltallig in hun 7e week staking verkeren). Intussen ligt mijn bedrijfje op apegapen, omdat ik me v.w.b. grotere afstanden niet mag verplaatsen, anders dan met de taxi.

    Veel sterkte (en geluk) toegewenst aan de nieuwe kandidaten!

    Gerard HELLEMAN

15 berichten aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 75)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?