Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

Dit onderwerp bevat 74 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #208921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Korte update:
    Verschillende mensen hebben na ruim drie maanden wachten een tijdelijk rijbewijs ontvangen. Attestation de depot de permis de conduire. Dat was dus drie maanden wachten op het ontvangstbewijs van de aanvraag… een gotspe, maar men telt zijn zegeningen.

    De losse foto wordt gedigitaliseerd (voor op het definitieve rijbewijs) en daarna op het tijdelijke rijbewijs geplakt en in die envelop naar je huis verzonden.

    Als eerste is ‘Paul’ de trotse bezitter van een Frans definitief rijbewijs! Dat is ongeveer 4,5 maand na zijn eerste aanvraag.

    Tot nu toe komen de tijdelijke rijbewijzen ook zonder de RDW verklaring, maar waren die NL rijbewijzen nog niet verlopen. Ik denk dat we nu kunnen zeggen dat als je NL rijbewijs nog ruim 4 vier maanden geldig is, je de aanvraag kan indienen zonder de RDW verklaring.

    Verloopt je rijbewijs eerder dan blijft het advies om die €4,50 uit te geven voor de RDW verklaring. Overigens is de officiële webpagina weer aangepast, de melding van verlopen rijbewijzen is verdwenen, nu staat er meer algemeen dat je aan alle voorwaarden moet voldoen.

    #209155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #209362
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een update van mijn persoonlijke situatie. Het rijbewijs is binnen, met spelfout in mijn achternaam en de data van het verkrijgen van het eerste rijbewijs zijn niet juist.

    De hele doorloop was 4,5 maand vanaf 21 oktober 2017.

    In het rijbewijs van mijn partner zat eerder ook al een spelfout in de geboorteplaats.

    #209367
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima update. Wanneer kreeg je een tijdelijk rijbewijs en had je een RDW verklaring ingezonden? Daar staat de uitgiftedatum op gespecificeerd vanaf 1987.
    Ik zou reclameren met die spelfout, zo is identificatie niet mogelijk, erg slordige fout.

    Het is voor velen de eerste kennismaking met de Franse staat. Je betaald belasting en ook lokaal, maar nu vraag je de Franse staat om een omzetting van je EU erkende rijbewijs. En je stuurt je dossier volledig gereed in: en dan HOOR JE NIETS MEER.

    Je kan niet bellen, faxen, of schrijven, je krijgt geen brief dat je aanvraag in behandeling is, je hebt geen nummer, je kan geen klacht indienen, je weet niet eens of het wel in behandeling is. Alleen de post geeft je een bewijs dat ze het in de brievenbus hebben gestopt (als je voor die dienst betaald hebt). Verder is het afwachten, en het grote zwijgen weerstaan.

    Misschien helpt het als -iedereen- gaat klagen bij de NL Ambassade. Maar het is ambtelijk onbehoorlijk zoals het nu al vier maanden gaat.

    #209374
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is een speciale tab op de pagina van ANTS om een nieuw rijbewijs aan te vragen bij een gemaakte fout. Blijkbaar ontstaan er behoorlijk veel fouten. Je hoeft maar even te googelen en het wemelt er van. Wel weer de hele papierwinkel opnieuw aanmaken en inscannen deze keer.

    Dit is de doorloop:
    week 42 aanvrage opgestuurd
    week 4 tijdelijk rijbewijs ontvangen
    week 7 email ontvangen dat de aanvraag is goedgekeurd
    week 9 rijbewijs ontvangen

    Het is een beetje gammel kaartje dat met moeite de 15 jaar door zal doorkomen.

    #209375
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb geen RDW verklaring meegezonden en mijn NL rijbewijs was nog geldig. Ook geen vertaling laten maken. De strafpuntjes die al waren geregistreerd zijn netjes overgezet op het Franse rijbewijs incl spelfout, dat dan weer wel. Op het tijdelijke rijbewijs was de naam wel goed gespeld.

    Ik heb diverse categorieën die ik op verschillende data heb gehaald. Daar hebben ze geen boodschap aan en nu staat alles op de laatste datum. Vervelend lijkt me want bij de autoverzekering vraagt men altijd waneer je het rijbewijs hebt gehaald en daar zit nu ineens 20 jaar tussen.

    #209392
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ja hoor…
    Er is weer wat gewijzigd!
    Postadres voor alle wisseling van NL->FR rijbewijsaanvragen is nu bij een andere postbus in NANTES:
    Dus je dossier opsturen naar:

    CERT EPE
    TSA 63527
    44035 NANTES CEDEX 01

    Behalve als je in Parijs woont dan blijft het oude adres:

    Préfecture de Police de Paris
    DPG / SDCLP
    centre des échanges permis conduire étrangers
    1 bis rue de Lutèce
    75 195 Paris Cedex 04

    ——————————————————————————————————-
    Zelf zeggen ze over de te verwachten reactie het volgende:
    “Le CERT (Centre d’expertise et de ressources des titres) de Nantes reçoit en moyenne chaque mois 22 000 dossiers et jusqu’à 90 000 appels, ou encore 1 mail toutes les minutes.”

    #209400
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is nu aan de beheerder om de beschrijving van de procedure rond het omwisselen van een Nederlands rijbewijs aan te passen.
    Eerder in dit draadje gaf ik al aan, dat het niet handig is om formulieren en dus ook adresgegevens op te nemen los van de bron. Bij wijzigingen hierin raakt de info op deze site al snel verouderd en daarmee minder betrouwbaar. Maar het blijft een keuze.

    #209408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij wijzigingen hierin raakt de info op deze site al snel verouderd en daarmee minder betrouwbaar. Maar het blijft een keuze.

    Tja, Leonard, uw waarneming snijdt hout. Waar ’t voorheen op deze site ging om adequate informatie, op vriendelijke en speelse wijze gebracht en gedeeld door veel actieve deelnemers, ligt ’t lot nu in handen van ’n beheerder die weinig tot niets wil investeren, die om niet wil drijven op die actieve deelnemers. Met veel fraaie woorden en functieomschrijvingen zelfs, maar zo werkt ’t dus niet.

    Ik vrees alweer te veel te hebben gezegd, kruip terug !n m’n holletje.

    Peter.

    #209411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,

    Hartelijk dank dat u dit dossier zo scherp blijft volgen. De aanpassingen zijn doorgevoerd. Ook de suggestie van Leonard, een duidelijker verwijzing naar de bron-informatie is opgenomen.

    https://infofrankrijk.com/omzetten-nederlands-naar-frans-rijbewijs/

    Verder vraag ik mij oprecht af of het “algemeen gebruik” moet worden dat de beheerder in dit forum beschimpt en beledigt wordt. Ik verneem graag wat uw adviezen hierover zijn.

    #209412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Anton.
    Overbodig te melden dat beschimpen en beledigen niet op een forum thuis hoort.

    Toch blijf ik van mening, dat een procedurebeschrijving zoals hier opgenomen voor het omwisselen van een Nederlands rijbewijs in deze vorm niet handig is. Het lijkt me beter om de verwijzing naar de bron aan het begin te zetten. Desgewenst kan de lezer dan daarna de Nederlandse, enigszins van de Franse afwijkende, instructie lezen. Zie mijn eerdere opmerkingen (en die van Ratatouille) over de echtheidsverklaring en de kleur van de kopieën.

    #209415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We leven in een mobiele en dynamische wereld. Om het niet moeilijker te maken, heb ik de aanvraag op een rijtje gezet. Met de toen beschikbare informatie, en met de mogelijkheid dat het oude rijbewijs zou kunnen verlopen tijdens de procedure.

    In mijn regio was -bij de Prefecture- de doorloop van een aanvraag omzetting rijbewijs precies drie weken. Dan had je het in handen. Bij de centralisatie (cynisch: leve de vooruitgang) leek die datum plotseling tot zes maanden na aanvraag te liggen, dat is een groot verschil.

    Ik meende dat aanvragers met de geldigheid van hun rijbewijs in de problemen zouden kunnen komen en er was nog niemand die iets gehoord had van zijn/haar aanvraag. Vandaar de aanbeveling om het RDW document toe te voegen, ook om andere fouten te voorkomen, zoals naamspelling. De Franse vertaling kan je waarschijnlijk achterwege laten, (was in regio Parijs bij de oude regeling verplicht).

    De Engelstalige bijzinnen van de redactie [bij 3] zijn verwarrend. Nederlands graag.

    Ik heb er voor gekozen om geen redacteur te worden, maar ben starter van dit draadje dat ik ook regelmatig aanpas. Als we het draadje verder schoon houden, dan kan de rijbewijs omzetting voor de Nederlandse lezer zonder problemen verlopen. Je leest het draadje en weet wat je te doen staat. De tekst van het redactionele stuk kan daar eenvoudig op aangepast worden, met de animatie is dat misschien lastiger.

    Jammer is dat gezeur over kleurkopie e.d. door blijft gaan, als je je zin niet krijgt helpt het niet om te blijven herhalen. Ik heb zelf geen kleurenprinter, waarom zou ik extra betalen bij de printshop voor iets waar niet om gevraagd wordt? Dit is de vorm waarvoor is gekozen. Het probleem is de procedure zelf, ze hebben van de minister te weinig tijd gekregen om de omschakeling naar centralisatie te maken, en zijn ad hoc procedurele zaken aan het wijzigen.

    #209421
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heeft een van de heren behoefte om het artikel te herschrijven? Ik hou me aanbevolen.

    #209425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het was alleen mijn bedoeling om aan te geven dat het verstandig is om zo dicht mogelijk bij de officiële richtlijn te blijven.
    Over “gezeur” laat ik me verder niet uit. De lezer kan dat het beste zelf beoordelen, ik heb daar alle vertrouwen in.

    #209428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De officiële richtlijn is om NIET alles in kleur te printen. Verder denk ik dat Noe met de aangeleverde informatie een leesbaar artikel heeft geknipt/geplakt. Even dat Engels vervangen en ik denk dat het zo prima duidelijk is.

    #209429
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En toen was iedereen overtuigd van het gelijk van Ratatouille. Geen gezeur verder. Toch?

    #209430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Worden ze thuis ook gek van jou?
    Ga zelf een bijdrage schrijven, over het importeren van een auto bijvoorbeeld. Hebben we er allemaal wat aan.

    #209465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb vandaag de ‘attestation de dépôt de permis de conduire’ ,tot juli geldig, ontvangen. De attestation samen met een kopie van het oorspronkelijke rijbewijs dient als tussentijds bewijs.
    Ik had alleen de procedure volgens de aanwijzingen op internet gevolgd. Het kan dus zonder de RDW-verklaring!
    Het heeft dus 3 maanden geduurd tot dit punt. Nu nog het nederlandse origineel opsturen en ingewisseld krijgen.

    Ruud J.

    #209478
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is goed om te horen Ruud. Op welke precieze datum heb je de aanvraag gedaan? En was hij nog geldig? Het valt me op dat het vaak precies drie maanden is.

    Op internet staat dat het opsturen van je (NL) rijbewijs alleen steekproefsgewijs zal plaatsvinden maar tot nu toe is dat altijd het geval, en krijg je eerst dat tijdelijke rijbewijs.

    #209480
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen Ratatouille. De avis de reception die werd teruggestuurd, is gedateerd op 11 december 2017.

    Ik wacht nog even met opsturen van het origineel. Ik ben binnenkort even weg en huur dan een auto. Ik heb weinig zin om met een kopie van het rijbewijs en in het frans opgesteld ontvangstbewijs de autohuur te regelen.

    #209484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ratatouille schreef:
    “Op internet staat dat het opsturen van je (NL) rijbewijs alleen steekproefsgewijs zal plaatsvinden”.

    Ratatouille zal ook deze reactie van mij wel weer gezeur vinden, maar op internet staat:
    “Votre permis de conduire étranger original vous sera systématiquement demandé pour en vérifier l’authenticité”. En dat betekent toch echt een standaard controle. Zie https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758

    Gewoon de brontekst lezen en niet (te veel) kopiëren. Maar dat is slechts mijn nederig adviesje.

    #209496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is vlot Ruud, ik begrijp uit je tekst dat je NL rijbewijs nog geldig is. Zelf wacht ik vanaf 23 nov op een bericht, mijn rijbewijs is al wel flink verlopen.

    Leonard, goed dat je dat corrigeert, systematisch is altijd, althans als het systeem functioneert, ik had dat zo niet begrepen.

    #209516
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er blijken toch wat mensen te zijn waarbij de rijbewijsaanvraag lange tijd niet is behandeld. Sommigen hebben dus resultaat na 4 maanden, anderen wachten al vanaf oktober en hebben een goed dossier opgestuurd maar niets gehoord. Waar kan je terecht met vragen? Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor het functioneren van deze -datum 08-03-18- op het internet zwervende nummers. Ook heb ik nog niemand kunnen vinden die succes had bij het benaderen van de Prefecture, zodra het ging over een dossier gerelateerde vraag. Hier een voorbeeld hoe het een willekeurig persoon verging:

    ‘Bonjour, j’ai le même problème. J’ai tenté de contacter la préfecture de Loire Atlantique mais celle-ci n’offre aucun numéro de téléphone. J’ai tenté de les contacter par e-mail, sans succès. Le service ANTS n’aide pas non plus. Il est très difficile (voire impossible) de les joindre (l’attente dure 1 heure pour le service se déconnecte). En même quand une fois j’ai réussi à les joindre, leur réponse était très inutile car ils m’ont indiqué de contacter la Préfecture alors que celle-ci n’offre aucune alternative de contact.J’attends mon échange depuis 3 mois, sans aucun retour de la part de la Préfecture ni aucun moyen de les contacter.’

    Maar je kunt het proberen!
    algemeen tel: 3400 (0,06 ct/pm) automaat, voor algemene vragen die je ook op internet kan vinden
    tel: 0240412020 prefecture in Nantes algemeen nummer
    fax: +33240412025 prefecture in Nantes algemeen nummer
    tel: 118612
    Twitter: @Prefet44
    mail: cert-pc-epe-44-instruc1@interieur.gouv.fr
    contactformulier: http://www.loire-atlantique.gouv.fr/Contactez-nous
    web: http://www.loire-atlantique.gouv.fr
    Nederlandse Ambassade: https://www.nederlandwereldwijd.nl/contact/contactformulier

    #210062
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vraag aan Ruudj : Heb je inmiddels al iets vernomen omtrent je rijbewijs?
    Ik heb in januari aangevraagd – methode als boven met CERFA formulieren, foto’s en de hele ratteplan.
    Aanvankelijk verstuurd per lettre suivi > La Poste bevestigde aflevering.
    Omdat ik maar helemaal niets hoorde, in maart weg zou zijn en mijn rijbewijs 10 april zou verlopen, heb ik de hele bubs gecopieerd en eind februari nog maar eens ingestuurd, met brief erbij dat ik zo ongerust wordt vanwege geen enkele reactie etc / geen mogelijkheid om contact te krijgen met het CERT EPE. Ditmaal aangetekend verstuurd> dag of 2 erna al het AR terug met stempel van het bureau de circulation. Ik had inmiddels via het vragenformulier op de website al 3 x de vraag gesteld en steeds alleen een automatisch antwoord ontvangen dat men mijn vraag zou gaan beantwoorden. Ik kan mijn dossier op de website niet volgen omdat ik mijn dossier niet kan vinden: het rijbewijsnummer is het dossiernummer en dat moet 12 cijfers hebben en mijn Nederlandse rijbewijs heeft er maar 10. Via telefoonnummer 3400 wordt je – als je na 45 minuten wachten een echt mens aan de lijn krijgt – van het kastje naaar de muur en weer terug gestuurd.

    Ben dus heel benieuwd of intussen al iemand zijn rijbewijs heeft ontvangen? Hoe lang uiteindelijk de wachttijd was en of men – net als ik – geen enkele reactie op de aanvraag ontving: geen bevestiging van ontvangst anders dan het AR via de Post. Ik vind dit zo raar….. want eigenlijk weet ik helemaal niet of er nu wel of niet aan mijn aanvraag wordt gewerkt….. misschien is het wel zoek? En de geldigheid van mijn Nederlandse rijbewijs is inmiddels verlopen.
    Ben erg benieuwd naar andere ervaringen.

    #210063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry, ik had niet zo gauw in de gaten dat er nog een 2e pagina was en dat Ruudj inmiddels zijn voorlopig rijbewijs heeft ontvangen: gefeliciteerd. Dat geeft moed, ook al is het bij mij inmiddels meer dan 3 maanden.
    Ik begrijp dat Ruudj ook niets heeft vernomen totdat het tijdelijke rijbewijs arriveerde?

    #210065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de aanvraag 11 december ingediend en 6 maart de attestation ontvangen. Ik heb echter tot 10 april gewacht met het opsturen, omdat ik naar Engeland moest en niet met een in het frans opgesteld certificaat van de omwisseling van een Nederlands rijbewijs. Ik vond dat teveel gevraagd aan de autoverhuur.

    Overigens kwam ik daar weer in de problemen omdat ik wel een visa card had, maar die stond op naam van mijn vrouw, die weer geen rijbewijs heeft. En daar weer van de pin niet wist. Maar dat is een verhaal voor een ander forum.

    Alla, het origineel is twee weken geleden, na behouden thuiskomst op het vasteland van Europa, opgestuurd, aangetekend met bewijs van ontvangst en een kopie van de brief van de prefectuur met daarin het behandel nummer.

    Mijn rijbewijs is tot augustus geldig, en dan moeten we alweer naar Nederland o.m. om het paspoort van mijn vrouw te verlengen (dat nog in Bordeaux was verstrekt net vóór sluiting van het consulaat)

    jeez, en dan leven we in het internettijdperk.

    In afwachting van wat komen gaat,

    Ruud

    #210066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oh ja, ik had inderdaad niets vernomen uit Nantes, tot ik, out of the blue, de attestation ontving.

    #210067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt je paspoort toch in Parijs vervangen?

    Cees.

    #210068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet het Cees, maar we gaan sowieso op familiebezoek naar Nederland.

    #210069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel voor de info Ruudj : ik wacht dan maar geduldig tot mijn attestation in de bus valt.

30 berichten aan het bekijken - 31 tot 60 (van in totaal 75)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?