Dit onderwerp bevat 16 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 11 maanden geleden door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2018 om 11:27 #210872AnoniemInactief
Een paar jaar geleden stelde ik deze vraag: Om in ons tweede huis in Frankrijk indertijd internet (Découverte, Orange) te kunnen krijgen, moesten wij eerst een telefoonabonnement (vaste lijn, France Telecom) nemen. Maar we gebruiken die vaste telefoon al jaren niet meer (zonde dus van de abonnementskosten) en willen dat abonnement opzeggen. Kan dat zonder onze internetverbinding in gevaar te brengen?
Het antwoord was toen niet eenduidig: ja, nee, misschien. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Wie weet de huidige stand van zaken? Kan ik mijn vaste lijn opzeggen en internet behouden?
18 juni 2018 om 11:56 #210873Voor het Orange instap abonnement découverte geldt dat je ook een vaste telefoonlijn moet hebben. Wanneer er geen of nauwelijks mobiel bereik is kan het verstandig zijn zo’n vaste lijn toch maar aan te houden. Maar dan alleen voor de periode dat je in Frankrijk bent. Daar is al decennia een keurige oplossing voor: de ligne résidence secondaire. Wanneer je al een vast abonnement hebt zou je die zonder kosten moeten kunnen omzetten. Dan kun je tot zes maal toe per jaar de vaste telefoon stopzetten (suspendre) en dan weer activeren voor minimaal een maand. Voor de periode dat zo’n telefoonlijn “suspendu” is betaal je geen abonnementskosten, wel een kleine 4 euro voor het stopzetten. Aardige bijkomstigheid: je internet blijft gewoon aangesloten, m.a.w. je kunt door minimaal één maand per jaar je telefoonlijn te activeren (verplicht) je elf maanden abonnementskosten voor de téléphone fixe besparen.
Je kunt dit het beste via de Engelse helpdesk regelen, ook vanuit het buitenland te bellen, niet bij een Orange shop of de Franstalige servicelijn. Die doen soms moeilijk, en roepen je dan toe dat je zo’n “tweede” lijn alleen maar kunt aanvragen wanneer je ook een vaste telefoon in je maison principale in Frankrijk hebt staan. De voorwaarden van Orange vermelden echter dat je moet kunnen aantonen dat je primaire adres inderdaad in het buitenland is.
Zelfs wanneer je de Orange medewerkers in zo’n servicepunt (?) wijst op de volgende passage uit de voorwaarden die al jaren op hun website staan, dan schudden ze nog van nee:
” Le client doit justifier de l’existence d’une résidence secondaire en produisant les documents suivants :
– attestation de l’assurance indiquant la nature de l’habitation et
– document fiscal précisant l’adresse de la résidence principale (1ère page de la déclaration d’impôt sur le revenu n° 2042 ou toute autre pièce de type certificat/attestation de résident dans un pays étranger qui aura été dûment établi par l’autorité fiscale locale)Andere mogelijkheid: de vaste lijn en die adsl aansluiting helemaal laten vervallen indien je daar een goed 4G mobiel signaal ontvangt. Zie wat er de laatste dagen over is geschreven hier op het forum.
19 juni 2018 om 10:17 #210884NoëSleutelbeheerderDe bedoeling is vermoedelijk primair om veel minder te betalen. Tot een jaar geleden had ik ook die analoge telefoonlijn+découverte van Orange. En toen had Orange de euvele moed om een forse tariefsverhoging door te voeren met als argument de ontwikkeling van 4G en glasvezel. Aangezien ik niet wens te betalen voor producten die ik niet afneem ging ik meteen op zoek naar een concurrerend aanbod. Mijn perikelen zijn hier te lezen.
Ik ben uitgekomen bij Red by SFR die destijds een aanbod hadden van €10,-/maand, voor lijnen zonder dégroupage €5,- extra. Voor mij in totaal €15,-/maand, inclusief onbeperkt bellen naar vaste lijnen in het grootste deel van de wereld (ca 100 landen). Dat is zelfs goedkoper dan uitsluitend de analoge telefoonlijn bij Orange kost.Zo te zien kost dat abonnement momenteel €15,-/maand + €5,- extra in geval van non-dégroupage. Maar je weet het pas zeker wanneer je op de website het tarief opvraagt aan de hand van je telefoonnummer.
De overgang naar een andere provider is niet zonder risico, er kan altijd iets mis gaan. Bovendien is Red-BY-SFR een goedkope online-only provider, er is dus geen telefonische helpdesk, met uitzondering van enkele weken na oplevering van de lijn. Alle communicatie geschiedt online middels chat, social media of de app.
Sindsdien bespaar ik echter ongeveer €30,-/maand en dat was me het risico ruimschoots waard. Het is nu een jaar later en heb me dus al €360,- bespaard en al die tijd probleemloos vast internet op een hogere snelheid dan Orange bood voor dat exorbitante bedrag.
7 augustus 2018 om 17:15 #211294NoëSleutelbeheerderHoewel de optie ‘ligne résidence secondaire” nog steeds te vinden is op de website van Orange lees ik op een Brits forum dat huidige gebruikers van deze dienst melden dat ze dit jaar voor het laatst van deze mogelijkheid gebruik kunnen maken.
Vermoedelijk gaat dat over de combinatie van vaste telefonie in combinatie met vast internet maar diverse Britse gebruikers melden dat ze te horen hebben gekregen dat ze hun contract moeten omzetten in een jaarcontract of opzeggen.
7 augustus 2018 om 18:02 #211295Orange was al begonnen om het eerder aangekondigde einde van de klassieke telefoon verbinding stapsgewijs ten uitvoer te gaan brengen. Dit is daar klaarblijkelijk onderdeel van. Voor een behoorlijke verstaanbaarheid voor voice over IP heb je wel een redelijk snelle adsl verbinding nodig. Of alle re-adsl aansluitingen het gaan trekken is voor mij nog even de vraag. Er zullen mensen buiten de boot gaan vallen: te ver weg voor een adsl verbinding, geen glasvezel en wanneer het tegenzit ook geen mobiel bereik. De huidige cijfers van de Franse mobiele providers doen stoer over het percentage van de Franse bevolking dat bediend wordt bijvoorbeeld 75 %. Het geografische dekkingsgebied is behoorlijk wat kleiner, vaak in de buurt van de 25 %.
9 januari 2019 om 17:32 #212722NoëSleutelbeheerderWij hebben sinds 2012 een abonnement ‘Ligne Résidance Secondaire’. Wij zijn elk jaar vanaf eind april tot half oktober in LDF. 1 kamer als Chambre d’Hôtes en hiervoor hebben we internet nodig.
Elk jaar konden we het abonnement in oktober stoppen en in april weer activeren. Prima dus.
Tot afgelopen oktober, het telefoon deel kon zonder problemen onderbroken worden, maar het internet deel niet meer. Er was volgens Orange een bericht gestuurd dat het niet meer kon.
Nu zoeken wij een oplossing voor 2019. De fixe hebben we eigenlijk niet nodig, 95% reclame, dus willen we in ieder geval internet voor zeg maar 6-7 maanden per jaar. (Uiteraard voor weinig 😉
Iemand een idee wat te doen?
Groet Joop Steenvoort
9 januari 2019 om 18:43 #212723Joep, het einde van de klassieke telefoon en de daaraan verbonden diensten was al aangekondigd. Vanaf 15 november 2018 werd daar de stekker uit getrokken. Ik heb dat tot nu toe geïnterpreteerd als: we sluiten als Orange geen nieuwe contracten meer af en de bestaande klanten krijgen nader bericht wanneer ze tot digitale heerlijkheid bevorderd worden via een vervangende voip mogelijkheid. Of een apart voice only kastje, of een permanente internet verbinding met telefoon aansluiting. Exit het niet onaardige maison secondaire model voor de téléphone fixe. En de daaraan verbonden internet découverte optie. Wanneer je de vaste lijn opzegt heb je geen “vervoermiddel” meer voor zo’n découverte abonnement. En moet je dus uitwijken naar een vrij duur adsl abonnement waarvan de snelheid nog wel eens stevig kan tegenvallen wanneer de telefooncentrale niet vlak in de buurt staat. Wanneer er daar bij jou een provider doorkomt met een redelijk 4G signaal is het een kwestie van je slag slaan wanneer er weer een leuk offre spéciale op de markt komt. Lees deze discussie, ik ga die niet in een paar regels samenvatten want dat gaat niet lukken.
9 januari 2019 om 21:34 #212724NoëSleutelbeheerderIk denk dat ik het antwoord eerder in dit draadje al heb gegeven. Red-by-SFR biedt vaste telefoon inclusief onbeperkt bellen naar 100 landen+onbeperkt internet voor €15,- of €20,- per maand, afhankelijk of je telefoonlijn dégroupage is of niet. Dat is minder dan de helft van wat je bij Orange betaalde gedurende de tijd dat je aanwezig bent. Dus zelfs 24/7/365 aangesloten betaal je daar minder dan bij Orange met steeds opzeggen en weer aanmelden.
19 oktober 2019 om 11:28 #213848AnoniemInactiefIk heb mijn vaste lijn, ligne secundair, al jaren geleden op stop gezet.
Gebruik al die tijd voor internet een SIM van Red-by SFR geplaatst in een Huawei B525 router en kan ook hiermee ook bellen, heb helaas geen 4G maar 3G, het valt soms even uit, maar ik ben tevreden.
Nu dacht ik de Orange vaste lijn op te zeggen, maar durf eigenlijk niet, bang dat ze me van alles willen laten betalen, het is al jaren zo. Ik heb zelfs de telefoonlijn al los gemaakt en daar de Huawei aan gekoppeld.
Wat moet ik nu doet, gewoon niks?
19 oktober 2019 om 11:35 #213849Een ligne secondaire moet je eigenlijk één keer per jaar een maand activeren om ‘m te mogen behouden. Dus theoretisch zou je na een jaar niet gebruik automatisch moeten worden uitgeschreven, lijn exit. De praktijk blijkt anders. Vraag: betaal je maandelijks nog abonnementskosten, of ben je er al jaren geleden mee gestopt? En komen er ook geen maandelijkse rekeningen meer binnen met een bedrag van nul euro? Want zelfs wanneer je lijn “suspendu” is krijg je nog keurig een facture toegestuurd. Valt ook te checken in je Orange “espace client”. Was er ook geen kiestoon meer op de oude lijn? Tot voor een paar jaar geleden stond de “suspendu” mode garant voor het ontbreken van een kiestoon, ook stond de gebruikelijk 48 volt gelijkspanning niet op de twee koperdraadjes. De laatste twee jaar krijg ik ook in de “suspendu” mode bij het opnemen van de telefoonhoorn een kiestoon te horen, bellen of gebeld worden evenwel onmogelijk. Klaarblijkelijk is de techniek wat veranderd.
19 oktober 2019 om 15:17 #213850AnoniemInactiefHallo Rob,
Bedankt voor het meedenken.
Ik ben dus al jaren niet meer actief op Orange vaste lijn, ik heb hem op suspendue laten staan. Zojuist nog voor de zekerheid gekeken naar eventuele maandelijkse afschrijvingen, maar kon zoals ik al had verwacht niets meer vinden van Orange. Inderdaad wat jij al zei, je wordt automatisch uitgeschreven. Dat zou ik zeker willen weten daarom ga ik mezelf even bellen…aha ik hoorde dat hij overging, maar even later het bericht dat de lijn suspendu was, m.a.w. ik ben dus nog niet eruit geknikkerd!
Ik heb nog wel een account via internet…dan moet ik gaan zoeken na al die jaren…oeps! gevonden en het bestaat nog steeds! Ik kan zien dat ik op “Retirer un Contrat”kan drukken. Ik heb het nog niet gedaan en ben uitgelogd, lafbek!
19 oktober 2019 om 15:32 #213851Hans, wie schrijft die blijft was een devies bij de ouderwetse boekhouding. Maak voor de zekerheid even een print van wat er nu allemaal in je espace client staat teneinde zwart op wit te hebben dat je al die tijd aan het winterslapen bent geweest. Op de website van Orange moet vast wel ergens in oud archief een bestand te vinden zijn met de voorwaarden voor de ligne secondaire, doorspitten om te zien wat de regeltjes zijn rond beëindiging. Ik duik nu weer achter de tv, de BBC met het helden epos dan wel drama zonder eind van de Brexit discussies in the House of Commons. Their second finest hour? Ik dacht het niet.
Laf? Laten we het houden op voorzichtig en alert, een gezond demokratisch wantrouwen in de (niet altijd) correcte werking van de vrije markt. Had zelf van de zomer een gelijksoortige ervaring.
Overigens: heb je nog een oude telefoon van France Télécom of Orange staan, een huur geval? Volgens de regeltjes moet je die inleveren bij het opzeggen van je abonnement. Het lijkt me overigens voor Orange goedkoper dat mensen die maar rechtstreeks bij de déchetterie brengen, of gewoon thuis laten staan. En misschien is het maar beter om geen slapende honden wakker te maken, alle analoge verbindingen worden de komende jaren toch een keer opgeheven. En nogmaals de theorie van de regeltjes: probeer na te gaan wanneer je voor de laatste keer een bedrag aan Orange hebt betaald voor je telefoonlijn. In principe zou je dan ná 12 maanden niet activeren van die secondaire lijn tot persona non grata moeten zijn verklaard, zal ongetwijfeld ook via je espace client te traceren zijn. Je hoopt in dit geval natuurlijk dat een organisatie zich aan de letters van de eigen wetten houdt. Nog even opzoeken dus.
Veel weet Google overigens niet te vinden over het opzeggen (résilier) van een abonnement résidence secondaire, misschien kun je hier nog iets mee.
20 oktober 2019 om 13:20 #213852Hans, ik kwam dit bericht nog tegen: On m’a résilié d’office ma ligne résidence secondaire. Iemand die er over klaagt dat zijn abonnement voor z’n tweede huis na zes maanden niet gebruikt te zijn (niet geactiveerd) werd stopgezet. Een goede nachtrust lijkt nu verzekerd.
20 oktober 2019 om 16:41 #213853AnoniemInactiefWelnu mijn telefoonabonnement is nog niet opgezegd, ik krijg zelfs nog €7,48 in mindering bij de eerstvolgende factuur en dat is nu al een aantal jaren zo, ze maken iedere maand daarvan een factuur met die mindering erop.
Wij hebben een 22 jaar oud telefoon ab0nnement, destijds France Telecom, voor alléén bellen. Internet ging in die tijd nog met een inbelnummer, dat staat ook niet in het abo. Dat was nog eens een tijd! geen Facebook etc, alleen inbellen voor je mail. Of de telef0on fixe hier in dit verre dorp met alleen maar oudjes in de Puy de Dome al vorig jaar is gemoderniseerd, geen idee.
Ik kan dus inloggen en klikken op contrat, dan kan ik résiler klikken, maar krijg de mededeling dat ik moet bellen op werkdagen. Maar inbellen kan ik alleen met mijn SFR mobiel abonnement (de lijn is doorgeknipt en ik ga hem echt niet aanzetten), kennelijk is het nummer 3900. Een beetje klein nummer, ik ga het maandag (morgen dus) even proberen. Anders loop ik naar het dorp en probeer daar bij iemand die wel nog een vaste tel. heeft. Altijd leuk even buurten!
Tja ik kan natuurlijk ook helemaal niets doen, maar ik wil van Orange definitief af zijn.
groet, Hans Alberda
20 oktober 2019 om 17:42 #213854Hans, Orange heeft ook een Engelstalige helpdesk die z’n naam meer eer aandoet dat de Franstalige. Is vanuit LDF en het buitenland benaderbaar, wel rekening houden met wachttijden. Nummer even niet bij de hand, ligt als aandenken bij een telefoon die 750 kilometer verwijderd is van de laptop waar ik nu achter zit. Succes met de laatste loodjes….
23 oktober 2019 om 09:36 #213860Hans, omdat ik wat verbaasd was dat er nog nieuwe vragen konden worden gesteld op dit forum ná de mededeling dat voortaan het forum van Nederlanders.fr daar de aangewezen plaats voor is meende ik in de flow van het beantwoorden van de vraag aldaar: “ik zie, ik zie wat jij niet ziet” er geen kwaad aan te doen de bovenstaande (te?) eenvoudige, voor sommigen niet interessante vraag, te beantwoorden. Pas nadat bleek dat de link naar een in principe openbare forum discussie niet werkte heb ik misschien iets te snel alles maar met copy/paste geëxporteerd naar Nederlanders.fr. Wanneer dat niet je bedoeling zou zijn geweest, bij deze mijn excuses daarvoor.
Wat het opzeggen van een Orange abonnement betreft: toen ik naar het postkantoor ging met m’n brief om mijn abonnement internet découverte op te zeggen vroeg ik als zuinige Hollander of het nu per se nodig was dat aangetekend te doen. Het antwoord was duidelijk, mij met een iets meewarige glimlach aankijkend: Monsieur, wanneer er één organisatie in Frankrijk is waar je dat altijd bij moet doen dan is het Orange…….Laten we het er maar op houden dat ze daar door de jaren heen redelijk wat praktijkervaring hebben opgedaan. En om kritiek bij voorbaat te pareren, ja maar ik heb nooit problemen, waar hebben jullie het over, iedere organisatie maakt fouten. Sommige echter iets vaker dan andere.
23 oktober 2019 om 12:54 #213861AnoniemInactief@Rob,
Ik heb het nummer gebeld van Orange 3900 dat werd vermeld bij het kiezen van Résiler.
Kreeg een juffrouw aan de lijn die zag dat ik al zo lang op suspendre stond en heeft om mijn verzoek het abonnement beëindigd. duurt 4 dagen zei ze nog.
bedankt voor het meedenken!!
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.