Dit onderwerp bevat 132 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2017 om 15:20 #205994NoëSleutelbeheerder
Wie glasvezel heeft kan bij Red by SFR ook 100Mb/s down en 50 Mb/s up krijgen voor diezelfde €15,-/maand inclusief onbeperkt bellen naar vaste nummers in Europa. Qua prijs ongeëvenaard. Als een goede helpdesk €15,- per maand extra moet kosten, doe dan maar niet. Ook Sosh van Orange is overigens alleen per chat bereikbaar en kost nog steeds het dubbele van Red.
27 juni 2017 om 16:29 #205996NoëSleutelbeheerder@Jako, duidelijk dus een push vanuit SFR om de box te configureren. Voor mij is de inlogcode het macadres enz. Aangezien de communicatie met sfr minimaal is lijkt het me dat mijn telefoonnummer er bij eerste aansluiting wel ingezet zal worden. Voorlopig nog even wachten. Configuratie van de box is vrij simpel, helaas zie ik geen mogelijkheid een dns server in te geven, alleen local dns. Ik weet dat ik dat kan omzeilen door in ieder apparaat afzonderlijk de dns aan te passen of m’n eigen modem blijven gebruiken.
Wat me nu nog interesseert is je download snelheid, zie je hierin een verschil te de Fritzbox en de sfr box?27 juni 2017 om 17:01 #205997NoëSleutelbeheerderOmdat ik m’n Fritzbox toch moet gebruiken om mijn NL telefoonnummer in de lucht te houden gebruik ik de SFR box alleen voor de dsl verbinding en firewall. De Fritzbox is mijn dhcp server en daar kan ik ook andere dns servers instellen. Dan hoef ik ook mijn ip nummerplan niet om te zetten naar 192.168.1.x , want de SFR box kun je niet in een andere range zetten.
De sfr box traint inderdaad met een hogere snelheid in dan de behoudende Fritzbox. Waar m’n Fritzbox al met ruim 14 Mbps tevreden was doet de SFR box dat op ruim 18 Mbps, en dat op de stand ‘auto’. Je kunt hem forceren een hogere snelheid te proberen, uiteraard ten koste van de stabiliteit.
De SFR box kan de kwaliteit van de lijn ook in een grafiekje laten zien:
Je mag dus een verbetering verwachten ten opzichte van je huidige verbinding.
Pas in de laatste SMS van SFR waarin bevestigd werd dat de lijn was overgezet bevestigde SFR ook m’n telefoonnummer, die ik uiteraard al wist.
Vanmiddag een zwaar onweer hier, dus de box er uit getrokken. Na de herstart kwam hij weer snel online, alleen de heractivering van de telefoonlijn laat ca. 5 minuten op zich wachten.
28 juni 2017 om 11:01 #206001NoëSleutelbeheerder@Jako, beetje technisch misschien maar wat is je reden om de sfr box’ firewall te gebruiken. Het lijkt me dat de Fritzbox op dat punt meerwaarde heeft. Dus de dmz van de sfr box activeren en vervolgens de wan van de Fritzbox een static IP geven naar de dmz.
Enig probleem als ik de dhcp van de sfr box uitzet er wel de waarschuwing komt geen tv box te kunnen gebruiken. Voor de zekerheid laat ik die dus maar aan staan hoewel ik geen tv box ga gebruiken. De hotspot heb ik uitgezet, dat FON gebeuren hoef ik ook niet. Het is ook de reden dat 192.168.2.xxx onbruikbaar is.
Tussen morgen en overmorgen gaat de lijn over. In eerste instantie sluit ik de sfr box aan en laat hem rustig doen wat hij doen moet (mogelijke update etc). Mijn huidige router zet ik vervolgens in wan mode en klik in een lan poort. Zover ik kan testen lijkt dat te werken en hoef ik in mijn thuissituatie het minimale te wijzigen (IP adressen ed).28 juni 2017 om 12:51 #206002NoëSleutelbeheerderDe Fritzbox heeft ook geen configureerbare firewall, al kun je wel de logging bekijken. Fritzbox staat op het standpunt dat hun instelling goed is en dat de gebruiker er af moet blijven. Overigens blijft die firewall met de door mij gekozen instelling ook gewoon intact, hij beschouwd de SFR box als ‘internet’. Ik was van plan om de door jou geschetste configuratie te gebruiken als mijn NL telefoonnummer niet zou werken achter de NAT en als dat ook niet zou werken de SFR box in bridge mode proberen, als ie dat kan.
Aangezien mijn Nederlandse nummer achter de NAT tegen mijn verwachting in gewoon volledig functioneel is heb ik besloten om deze configuratie te behouden. Dan blijft de sfr box volledig default ingesteld en doet m’n fritzbox de trucjes.
De SFR hotspot service is uit mijn WiFi opties verdwenen en vervangen door: “Le service hotspot n’est pas disponible.”
Vermoedelijk wordt gastgebruik uitgeschakeld in non-dégroupage gebied.Volgens de laatste posting in het inmiddels twee pagina’s lange draadje over de ontoegankelijkheid van de opties in de ‘espace client’ is dit probleem generiek en wordt het komende week opgelost. Dan moet het toch erg rustig zijn bij de klantenservice chat van Red als helemaal niemand contact kan opnemen…
1 juli 2017 om 16:39 #206051NoëSleutelbeheerderInmiddels wat minder enthousiast over de overstap actie. Woensdagmorgen een sms ontvangen dat we donderdag of vrijdag geactiveerd zouden worden. Woensdagmiddag om 16:00 uur viel de verbinding weg en sindsdien is het wel erg stil geworden en zijn we nog niet terug aangesloten door sfr. Onze telefoonlijn doet het ook niet meer, dat was te verwachten. Bij Orange is alles afgesloten hoewel de mail nog wel werkt. De status van de aanvraag staat stil op de espace client. Maar hopen dat het goed gaat komen. Gelukkig hebben we een ruim dataplan op de mobiel maar ik hoor het eerste gemor al op de achtergrond..! Stuurt sfr een bericht, sms of email, als de verbinding door hun is geactiveerd of moet je dat zelf ontdekken?
2 juli 2017 om 11:03 #206063NoëSleutelbeheerderHeb je geen ADSL verbinding of geen authenticatie?
Bij mij is ADSL zelfs nooit weggeweest, de lijn is alleen gereset waarna mijn Fritzbox direct weer synchroniseerde. Alleen werd de verbinding niet meer geauthenticeerd omdat de box vanaf dat moment de inloggegevens van Orange aanbood bij SFR. Ik had dus wel direct ADSL, maar geen internet. Aangezien jij in dezelfde situatie zit zou ik verwachten dat ook bij jou het ADSL signaal niet verdwijnt. In principe moet elke box (met de juiste instellingen) dan gewoon z’n ADSL verbinding synchroniseren, ook als hij geen toegang krijgt tot internet. Je oude instellingen zijn uiteraard goed want daarmee had je internet van Orange, dus ook die box moet nog steeds synchroniseren. Te controleren in de webinterface.
Als je helemaal geen adsl hebt kijk dan even je aansluiting na, wellicht heb je een vergelijkbare situatie als Bosbess met haar lamellen.
Ik gebruik bijvoorbeeld nog steeds m’n oude adsl filter (want die werkt) waarin ook nog steeds de verloopstekker zit voor de analoge telefoon. Die is nu nutteloos, maar als ik hem er uit trek valt m’n ADSL weg…
SFR stuurt een sms als de verbinding geactiveerd is. Ik krijg de indruk dat het administratief wat uit de hand loopt, want ik kreeg 4 dagen nadat m’n lijn actief was een mail met een nieuwe periode waarin m’n lijn actief zou worden. Die nieuwe periode was correct, maar dus al verstreken toen de mail werd verstuurd…
2 juli 2017 om 15:07 #206069NoëSleutelbeheerderJako, dank voor je antwoord. Het is zoals je in de 1e alinea beschrijft. dsl is niet van de lijn geweest en mijn eigen box als de sfr box synchroniseert. Niet beide boxen gelijktijdig maar afzonderlijk van elkaar. Ik krijg alleen geen ip adres van sfr binnen. Ook ik gebruik mijn eigen filter en hoef dus enkel het Rj11 blokje om te zetten van het ene naar het andere modem. Ik heb een vast filter wat vast aan het abonnee overnamepunt zit, dus geen gammele contacten.
Of sfr loopt achter met eea of ik heb niet de juiste login lijkt me.In de ontvangen box staat macadres@neufpnp, het wachtwoord kan ik natuurlijk niet lezen maar begrijp dat dit waarschijnlijk sfrpnp is. Ik begrijp dat het bij jou telnummer@sfr de inlog is. Ik heb inmiddels wat variaties geprobeerd maar ik krijg nog geen response. Nu spreek je een pagina terug van een 3e optie nl de ontvangen inloggegevens. Nu heb ik niets ontvangen. Wat bedoel je daar precies mee?
Nu ging vanochtend ineens de analoge lijn af, een franse dame op zoek naar Julien! Die ken ik dus niet… heel vreemd want als ik zelf mijn afgesloten nummer mobiel bel krijg ik de melding dat de lijn niet actief is. Als ik met de analoge lijn (er is nog een kiestoon) mijn mobiel wil bellen krijg ik de mededeling een telefoonkaart te moeten gebruiken. Hoe die mevrouw nu op mijn lijn terecht is gekomen? Ik kan het niet volgen.
2 juli 2017 om 15:43 #206071NoëSleutelbeheerderAangezien je wel adsl hebt worden je aanmeldgegevens dus afgewezen door de authenticatieserver van SFR.
Mijn sfr box logt ook in met macadres@neufpnp, dus dat is goed, mits het opgeslagen mac adres en wachtwoord correct zijn. Je kunt de box resetten door iets duns in het gaatje te duwen (paperclip, speld) waarna de box en de inloggegevens teruggezet wordt naar de default setting die per definitie goed moet zijn. Controleer ook even of het mac adres op de sticker aan de buitenkant van de doos wel overeenkomt met de werkelijke waarde van je box. Ze zullen de doos hebben ingescand bij het verzenden waarna het mac adres automatisch in de database gezet wordt. Je weet nooit of een slimpie niet een SFR box in een verkeerde doos heeft geschoven. Het wachtwoord is overigens neufpnp of sfrpnp, dus dat is te overzien.
De inlog methode met telnr@neufpnp werkt ook, maar is dus een tweede methode naast de ‘normale’ manier via mac adres. Aanmelden via de inloggegevens voor toegang tot je account werkte bij mij niet, dus er lijkt geen 3e methode te zijn.
Mijn analoge lijn geeft alleen nog congestietoon, die is volautomatisch overgezet nadat mijn SFR box actief is geworden, maar ik heb mijn nummer behouden.
Helaas weet je jouw nieuwe nummer nog niet, anders had je je modem via dat nummer aan kunnen melden.
5 juli 2017 om 17:35 #206082NoëSleutelbeheerderOm positief te beginnen: De aansluiting is gelukt!
Maar het is wel een stress dingetje geweest. Zoals ik eerder meldde was Orange op woensdag afgesloten en op donderdag of vrijdag zou de SFR aansluiting actief worden volgens de sms. Niet dus en op zaterdag, zondag en maandag nog steeds geen verbinding. Maar eens wat proberen, eerst de chat functie op sfr site, op mijn vraag kwam een vrolijk antwoord en verwijzing verpakt in een link. Daarop klikkend kwam ik gewoon in mijn eigen espace client, dank u. Twitter dan maar, ook niet eenvoudig, moest eerst zorgen dat sfr mij ging volgen, dat lukte en uiteindelijk kwam het antwoord dat de hele procedure 3 weken mocht duren dus moest ik maar even wachten! Bellen dus. Voordat ik alle keuze menu’s begreep was de verbinding al weer verbroken. Kafka begon al mee te kijken ik mocht immers maar 3 keer bellen!
Op naar de buurvrouw, heel enthousiast, was zelf ook al overgestapt en de gamende zoon had slechts 5 minuutjes zonder gezeten. In slechts enkele heftige woorden was ze doorgedrongen tot een technisch figuur, een wachtstand van 15 minuten trotseren maar dan heb je ook wat. Ik moest alle stekkers verwijderen, ook eventuele filters en vervolgens zo laten. Na een paar uur proberen of het werkt. En ja dus!
Al met al een week zonder internet gezeten! Moraal, niet iedere overstap gaat even soepel, houdt daar dus rekening mee.5 juli 2017 om 17:46 #206083bosbessDeelnemerDe aanbieding is zo succesvol dat zij is verlengd tot 10 juli. Maar ook zo succesvol dat de prijs inmiddels met 5 euro per maand is gestegen. Daar kwam mijn vriendin achter toen ze op 1 juli een beetje laat alsnog op de aanbieding wilde ingaan. Tja, jammer dan. En omdat ze ook gedegroepeerd moet worden gaat ze dus 20 euro per maand betalen.
6 juli 2017 om 08:55 #206085NoëSleutelbeheerderRon had dus de omschakeling waar ik bang voor was: een week zonder internet.
Wel een vreemde ‘oplossing’: alles er uit trekken en na een paar uur werkt het. Ben ik toch benieuwd wat er achter de schermen gedaan is waarvoor de stekker uit de telefoonlijn moest, maar daar kom je nooit meer achter.De chat van SFR mag RED klanten niet helpen, die moeten van hun eigen chat gebruik maken, vandaar de doorverwijzing naar je eigen espace client. ALs jouw espace client werkt, dan kun je daar de juiste chat kiezen.
Helaas werkt mijn espace client nog steeds niet, samen met die van minimaal tientallen andere RED klanten. Zie ook het draadje in forum voor RED klanten hier.
Ik kan dus bijvoorbeeld wel zien dat er inmiddels een rekening klaar staat, maar ik kan die niet inzien. Kan niet bij m’n webmail, antwoordapparaat, chat, etc. Via de app van RED op m’n smartphone kan ik de rekening wel inzien.
Intussen heb ik van Orange per mail de bevestiging binnen dat m’n internetabonnement op 8 juli wordt beëindigd. De mail en espace client van Orange blijven 6 maanden toegankelijk, netjes. En inderdaad, nu kan ik er weer bij. Wel vreemd dat de klant een aangetekende opzegbrief met bevestiging van ontvangst moet sturen en Orange een simpel mailtje terug stuurt.
6 juli 2017 om 09:15 #206086Jako, wat heet vreemd. Enige tijd geleden is hier een ploegje monteurs van Orange – of de bekende onderaannemers – bezig geweest met het aanleggen van een nieuwe aansluiting voor een nieuwbouw huis elders in onze hameau. Ze hebben toen doodleuk onze twee koperdraadjes doorgeknipt constateerde een technicien gister. Zo houden we elkaar wel lekker aan het werk. Vreemd, maar langzamerhand verbaas ik me nergens meer over.
6 juli 2017 om 12:35 #206087NoëSleutelbeheerder@Jako, mijn espace client werkte vanaf de dag van aanmelden. Ik kon emails bekijken, aliassen aanmaken e.d.
Dan begrijp ik dat je Orange zelf hebt opgezegd, is dat echt nodig? Als ik in mijn espace client bij Orange kijk zie ik dat de line fixe en internet op de status: été résilié staat. De brief van SFR is niet heel duidelijk voor mij. Ik begrijp dat je niet zelf moet opzeggen voordat de SFR zaak actief is!
@Theodora, ik had ook al gezien dat de prijs van de aanbieding omhoog is gegaan maar voor 20,- vind ik het nog steeds een mooie aanbieding. Begrijp ik het juist als bij mij de degroupage totale wordt uitgevoerd dat het maandbedrag automatisch met 5,- omlaag gaat?
6 juli 2017 om 13:33 #206096NoëSleutelbeheerderMijn mail van SFR was helder: de telefoon werd door SFR opgezegd en internet moest ik zelf opzeggen, maar pas nadat de lijn van SFR actief was geworden. Voor mij waren dat ook twee aparte abonnementen: één voor de analoge telefoon en één voor internet. Tegenwoordig heeft bijna iedereen één duo-play abonnement: internet+voip.
Ik kreeg ook al na enkele dagen per mail de bevestiging van Orange dat mijn telefoon was opgezegd door “een provider”. De bevestiging van opzegging internet was duidelijk een reactie op mijn brief.Kennelijk zit er bij mij ergens een autorisatie probleem. Na de aanmeldprocedure stuurt sfr een email met een link om het email adres te verifiëren. Die verificatie werkte niet: ‘erreur technique’. Enkele dagen later opnieuw die mail ontvangen en weer “erreur technique”. Ik vermoed dat dat de oorzaak is, de vraag is hoe dat op te lossen. In het betreffende draadje staat inmiddels een reactie van iemand met ditzelfde probleem die 45 minuten lang gebeld heeft zonder tot een oplossing te komen…
6 juli 2017 om 14:22 #206097NoëSleutelbeheerderIk heb dan toch maar even de ‘noodprocedure’ gebruikt via “wachtwoord vergeten”. Inderdaad kun je dan één sessie openen en je instellingen aanpassen. Snel aliassen aangemaakt, tel nr de secours en nieuw email de secours in de hoop dat die dan weer een bevestigingslink toegestuurd krijgt. Helaas worden al deze wijzigingen zonder mankeren geaccepteerd en daarna krijg ik een apache Tomcat/8.0.15 error 500 ” The server encountered an internal error that prevented it from fulfilling this request.”
Klinkt goed, heb ik nu hun database stuk gemaakt? 🙂
6 juli 2017 om 14:56 #206100NoëSleutelbeheerderIk heb tot nu toe van sfr ontvangen 1 mail op de dag van aanmelden met als kop: Creation de votre compte RED.
Vervolgens een sms dat er aan gewerkt gaat worden en een sms dat er geactiveerd gaat worden en een brief gemaakt op de dag van aanmelding met de inlog gegevens. Ook ik had analoge telefoon en internet decouverte apart.Nu over die error, die heb ik ook gekregen, de “erreur technique”. Die melding kwam nadat ik mijn mail aan het organiseren was t.w. wachtwoord aanpassen en 3 aliassen maken. Ik kreeg kort na elkaar 3x een mail met bevestigingslink ter accordering van de gemaakte aliassen en bijhorende inloggegevens. de eerste link gaf een okay maar de volgende 2 gaven de omschreven error. Ik heb er niets meer aan gedaan omdat ik dacht dat de eerste mail wel een okay voor alles was en de error de herhaling betrof. Alle mailboxen werken overigens vanaf de dag van aanmelden en alle gewenste aliassen waren ook nog een vrij!
De chat functie via RED werkte niet, teveel verwijzingen waarop de browser een error gaf, zowel op Chrome, Firefox als Safari. Ik heb geen geduld meer om dat uit te zoeken. Zal je wel ergens kunnen instellen.
Ik wacht maar even af op eventuele brieven en mails ter bevestiging. Als die niet komen doe ik voor de zekerheid een opzegbrief naar Orange.
Mooie avatar overigens..
6 juli 2017 om 16:33 #206104bosbessDeelnemerHet is een goede gewoonte om elkaar in een forum aan te spreken met de gekozen forumnaam. Mijn forumnaam is hier, al jaren, bosbess.
Overigens is het niet bepaald verstandig om mij vragen te stellen over technische kwesties of over (de prijs van) een abonnement. Zoals ik meermalen heb verkondigd en zoals regelmatig is gebleken ben ik een nul op het gebied van deze rubriek.
6 juli 2017 om 17:00 #206105NoëSleutelbeheerderDe factuur lijkt expres opgeklopt met onnodige en ondoorzichtige onderdelen die in prijs verhoogd kunnen worden terwijl de korting intact blijft:
Abonnement RED Box DSL en zone non dégroupée 26/06/2017 – 25/07/2017 (1 mois) 34,99 20,00 % 34,99
Remise SFR Presse 26/06/2017 – 25/07/2017 (1 mois) – 8,00 2,10 % – 8,00
Remise abonnement 26/06/2017 – 25/07/2017 (1 mois) – 11,99 20,00 % – 11,99
SFR Presse 26/06/2017 – 25/07/2017 (1 mois) 19,99 2,10 % 19,99
Remise abonnement RED box, dont 12,00€ (TVA 20%), 8,00€ (TVA 2,1%) – 20,00Als je deze bedragen optelt en aftrekt krijg je netto de beloofde €14,99 abonnementsgeld.
Maar €19,99 opvoeren voor SFR presse waar niemand in is geïnteresseerd en die door de provider ongevraagd gratis wordt toegevoegd roept vraagtekens op.6 juli 2017 om 17:38 #206107NoëSleutelbeheerderHet dunkt mij dat zelfs als het niet naar behoren werkt je er toch uren puzzle plezier aan hebt….
6 juli 2017 om 18:50 #206116NoëSleutelbeheerderIk denk dat ik het snap: SFR doet aan belastingontduiking/ontwijking.
Er wordt een flink bedrag opgevoerd waar slechts 2,1% BTW over verschuldigd is terwijl tegelijk een grote korting wordt gegeven op het abonnement waar 20% BTW op verschuldigd is.Netto rekent SFR RED op deze manier minder btw dan wanneer alleen een internet abonnement opgevoerd zou zijn. Oftewel: SFR houdt netto meer over van het abonnementsgeld.
Het lijkt op de truc die jaren geleden ook door Orange werd gebruikt: een deel van het abonnementsgeld bestond toen uit een bijdrage voor webTV tegen laag btw tarief, maar dat was onzichtbaar voor de klant.
@Jean Laeremans: het verschil in prijs is zo groot dat het ongemak met de espace client niet zo relevant is. Mijn internet is bijna twee keer zo snel geworden en ik bespaar daarbij bijna €30,- per maand.
7 juli 2017 om 11:07 #206136NoëSleutelbeheerder@bosbess, u heeft gelijk, sorry voor het misbruiken van uw voornaam. Het sluipt erin als het gaat om een “bekende forumposter”.
@jean, het plezier aan puzzelen is beperkt in dit geval. Een probleem oplossen als puzzel zien is over het algemeen geen probleem maar het gevoel krijgen er geen enkele controle over te hebben is minder prettig. Goed dat je meeleest en mogelijk sterkt dat in het zelf zetten van deze stap.
Dan om het helemaal af te ronden heb ik inmiddels een tweet en sms ontvangen dat alles moet zijn geactiveerd. Dat wist ik al wel. Er was inderdaad iets niet goed verlopen wat blijkt uit een melding in de app onder de knop “SAV”. Er blijkt een call te zijn aangemaakt en die informatie blijft 7 dagen beschikbaar. Het probleem en de oplossing zijn helaas niet omschreven.
Dan blijkt mijn nieuwe telefoonnummer met een 04 te beginnen waar ik een 09 had verwacht. Het is een mooi en makkelijk nummer geworden. Nu nog even uitzoeken dat dit nummer niet in het telefoonboek komt opdat we verlost zijn en blijven van die telemarketiers.7 juli 2017 om 12:25 #206138NoëSleutelbeheerderBij de aanvraag kon je reeds kiezen of het nummer in het telefoonboek moet worden opgenomen en dit moet aan te passen zijn in de ‘espace client’ Daarnaast had ik alle opties om mijn gegevens te gebruiken voor reklame en te geven aan ‘partners’ uitgevinkt, ook dat moet achteraf aanpasbaar zijn, ‘ergens’.
Na het overschakelen was het eerste telefoontje een telemarketeer die me met mijn beide voornamen aansprak. Nu gebruik ik die helemaal nooit, behalve bij officiële zaken zoals het aanvragen van een internetaansluiting. Ik ben er dan ook zeker van dat deze telemarketeer mijn gegevens van SFR had gekregen…
Jammer dat de SFR box de bellende telefoonnummers wel logt, maar de laatste 4 cijfers weglaat. Dat maakt het lastig om nummers in de SFR box te blacklisten, want die mogelijkheid biedt de box wel.
9 juli 2017 om 06:22 #206170bosbessDeelnemerHet bleek onmogelijk om mijn draadloze HP printer op de nieuwe box aan te sluiten. Op de Freebox was dat een fluitje van een cent (zelfs ik kon de was doen). Wel heb ik het nu voor elkaar gekregen dat ik een document vanaf mijn laptop kan printen, maar het schermpje op de printer blijft “Niet verbonden” weergeven, wat betekent dat hij niet met het netwerk is verbonden. Met alle gevolgen van dien, bv. dat ik het apparaat niet kan toevoegen en dat ik een bepaalde update niet kan downloaden.
Alles tig keer geprobeerd, maar codes die ik invoer worden bestempeld als fout. Met WPS zou het allemaal automatisch gaan, dus me suf gezocht naar de WPS-knop op de box, maar die is er niet. HP help-websites, meegeleverde disk en een speciaal gedownload HP crisisprogramma ten spijt lukte het niet. Nu denk ik het ei van Columbus te hebben gevonden op deze website.
De SFR Redbox bleek na enig zoeken namelijk een nb4. Volgens genoemde website (als ik het goed heb begrepen) is WPS daarin al geactiveerd. Je moet alleen het wifiknopje op de box naar rechts bewegen. Ik wacht nu tot mijn dochter van de week komt, dan kan zij het uitproberen, ik durf niet meer. Maar misschien is genoemde website ook voor anderen handig. Merkwaardig dat er in de box-info zelf niets over WPS wordt gezegd. Ook alle HP-info gaat uit van boxen met een WPS-knop, die je 3 seconden moet indrukken. Maar over boxen zonder WPS-knop wordt niets gemeld.
Enfin, als het is gelukt laat ik het nog weten.
9 juli 2017 om 07:28 #206171NoëSleutelbeheerderHet Wifi knopje naar rechts bewegen is inderdaad het equivalent van de wps knop. Het wifi lampje gaat dan knipperen en vervolgens kun je het wps knopje op je printer indrukken.
Als het lampje niet knippert, dan staat deze optie uitgezet in de setup van je box, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Kijk anders in de setup van je box zoals aangegeven op die website.9 juli 2017 om 11:00 #206177NoëSleutelbeheerder@bosbess, vreemd dat het gaat om een nb4 box waar ik een nb6 heb ontvangen.
Een niet werkende wifi verbinding kan een aantal oorzaken hebben. Je mag best wel wat proberen zonder dat iets fout hoeft te gaan. Als er bij mij bezoek komt duurt het niet lang voordat de vraag komt of men het wifi wachtwoord mag hebben. Het is dus aan te bevelen dat te veranderen in iets begrijpelijks. Log in op de box en ga naar: >home>wifi>security en pas de key in die begrijpelijke tekst aan en druk op apply. (ik heb de box eerst op engelse taal gezet) Pas dus eerst de key (=wifi wachtwoord aan). Log met de pc opnieuw aan met het nieuwe wachtwoord en pas het wifi wachtwoord ook aan in de printer. Kijken of het werkt, indien nog niet probeer dan in de box, weer bij >home>wifi>security het bovenste vakje “system” op disabled te zetten. Je hebt nu geen wifi wachtwoord nodig en ook de beveiliging staat uit. Opnieuw inloggen en kijken of de printer nu wel verbindt. Werkt het nu wel dan is er een conflict in beveiligingstype tussen de printer en box maar dat is weer een stap verder.9 juli 2017 om 13:51 #206184bosbessDeelnemerRon, dankjewel voor de raadgevingen. Wie mijn onbenul kent in dit soort zaken zal het niet verbazen dat ze voor mij abracadabra zijn. Het begint al met: “Log in op de box…”. Hoe log je in vredesnaam in op de box? Misschien dat mijn dochter het snapt?
Wat ik wel begrijp is dat ik eventueel die onmogelijke wifi-veiligheidscode zou kunnen vervangen. Dat zou wel plezierig zijn voor de gasten van mijn sjambredootje. Voor hen heb ik de code opgehangen. Een van hen probeerde het vorige week op zijn smartphone, maar het lukte niet. Maar ach, mijn gasten blijven maar één nacht, dus ze tillen er niet zo zwaar aan.
Vanaf “Log met de pc opnieuw aan met het nieuwe wachtwoord…” begrijp ik er werkelijkhelemaal niets meer van. De link die ik hierboven heb gegeven begrijp ik daarentegen wel. En ik hoop dat mijn dochter dat van de week een keer kan toepassen. Ik heb geen haast, dus voorlopig laat ik alles zo. Toch bedankt.
9 juli 2017 om 14:24 #206188NoëSleutelbeheerderHaha, wachten op de dochter is blijkbaar de beste optie. Ik denk dat je een typefout gemaakt hebt in het wifi wachtwoord in de printer wat inderdaad nogal cryptisch is. Dit wachtwoord is echt eenvoudig aan te passen. Succes later.
9 juli 2017 om 14:33 #206189bosbessDeelnemerIk heb, haha, geen fout gemaakt in het wifi wachtwoord, want het staat achter op de box, haha. Ik ben nou ook weer niet zó stom that “they’re coming to take me away, haha”.
9 juli 2017 om 14:34 #206190NoëSleutelbeheerderInloggen op je box doe je éénvoudig door te klikken op deze link: http://192.168.1.1/ die je uiteraard ook handmatig kunt ingeven.
Vervolgens bij de tab wifi kiezen voor Sécureté en de aanwijzingen op je scherm volgen (5 seconden op de sfr knop drukken etc).
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.