Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderEn een lood versie:

In principe is deze fout aangelegd. Het lood vanaf de dakpannen moet omhoog staan en niet ingefreesd zijn. Er moet een aparte loodslab in de schoorsteen worden gemaakt die de opstaande loodrand overlapt. Dan kan het lood uitzakken zonder dat het scheurt.Inderdaad opvallend dat in FR veel meer zink wordt gebruikt en in NL meer lood.
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
In NL heb ik vrijwel uitsluitend afwerking met loodslabben gezien. Pas toen ik mij in FR in deze materie ging verdiepen kwam ik erachter dat zink hier veel vaker wordt toegepast dan me in NL is opgevallen. Sommige constructies met zink vind ik heel fraai, zoals bijvoorbeeld in onderstaand plaatje.

Volgens mij is deze zinkconstructie robuuster dan loodslabben, die ik toch vaak heb zien verouderen en scheuren. Ik ben voornemens de doorvoeren in mijn dak ook op deze manier te realiseren.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderJos, ratatouille en Zeeuw,
waarom lood en geen zink?
Voor zover ik gezien heb wordt voor schoorsteenranden in NL meer lood toegepast en in F meer zink. Heeft misschien iets met de vorm van de dakpannen te doen: oud hollands verbeterd versus tuiles plates en tuiles mécaniques. Want zink is duidelijk moeilijker in vorm te brengen dan lood, meestal is er een zetbank voor nodig.
Maar nu ik lees dat het om tuiles canal gaat is mij alles duidelijk. Zink aan tuiles canal aanpassen lijkt me een moeilijke taak. Inkloppen met een houten loodklopper is dan de oplossing die ik ook in Frankrijk vaak gezien heb.Admin
Sleutelbeheerder‘Uw dak verzorgt tot in de puntjes’, zou een goede slogan zijn.
Mocht mijn dak willen…
Admin
SleutelbeheerderAls je als Duits bedrijf Klöber heet, en je website in NL en BE heet: kloeber.be
en je registreert niet (de ongebruikte!) klober.be , dan ben je niet goed bezig.‘Uw dak verzorgt tot in de puntjes’, zou een goede slogan zijn.
Loodflap met een klopper bewerken van binnen naar buiten. Ik moet ook zo iets doen bij de RVS schoorsteen dakdoorvoer.
Admin
Sleutelbeheerder@zeeuw
Mocht inslijpen van nieuwe loketten niet haalbaar zijn, of is lood en zink simpelweg niet je ding. Ik heb twee jaar geleden de aansluiting van mijn nieuwe schoorsteen op mijn dak gemaakt met http://www.klober.be Een duits product. Op youtube wordt het allemaal net iets gemakkelijker gemonteerd dan ik in realiteit ervaren heb. Tot op heden is het een waterdichte oplossing die ook prima oogt. Wordt ook in de renovatie gebruikt. En nee, geen aandelen 🙂
Jeroen B, 62
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Jos,
lood kan ik beter mee werken, zink vind ik onbuigbaarder ,moeilijker manipuleerbaar.
de fotos zal nog even duren .We wonen niet constant in Fr .Ten vroegste april zijn we er weer, we hopen maar dat het niet teveel regent hahaha…Oja by the way ik heb met interesse de discussie gevolgd over de zinken goten solderen.Veel bijgeleerd en strakjes hier maar eens gaan oefenen …voor het grote werk.
Admin
Sleutelbeheerderdas wel grappig ons huis is ook van 1796
maar goed misschien is die band idd ook wel een oplossing
we zullen eerst maar eens alle tuilles de canals verwijderen en kijken
zal wel iets verhelderen het is alleen moeilijk te bereiken en op die tuilles zit je ook niet lekker,laat staan dat je moet sleuven maken ,enz….Admin
SleutelbeheerderInderdaad! Mijn excuses. Haastige spoed is zelden goed – en voorbarige conclusies al helemaal.
Admin
Sleutelbeheerder@Krelis: Dat lijkt mij ook niet te kloppen. Er is geen 2e ronde als een partij een meerderheid had (> 50%) in de eerste ronde, en dat was toch nergens?
Admin
SleutelbeheerderJa, Jan, maar zelfs dat geldt niet. Slechts de verkiesbaren of door hen gemandateerden mogen die bulletins afleveren (zo liet m’n burgemeester weten, hij heeft zondag gebeld met de prefectorale Permanence électorale).
Van Eric Lafond – de lijsttrekker die van een en ander op de hoogte is – tot op heden geen reactie. Zou-ie zich schamen of gewoon droef zijn ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderIs het zeker zoals op de voorpagina staat dat er in 6 regio’s geen tweede ronde plaats vindt? Dat lijkt mij niet te kloppen.
Admin
SleutelbeheerderAls ik op de site kijk krijg ik sterk de indruk dat het de bedoeling was dat je zelf het bulletin zou uitprinten en meenemen naar het stembureau.
Admin
SleutelbeheerderDag Zeeuw, bij mijn oude schoorsteen (1796) was (later ;-)een zinkrand gezet en deze rand was afgesmeerd met cement oid. In dit cement zat rondom een krimpscheur waardoor het flink kon lekken. Heb alles goed schoongemaakt en over de cementrand een bitumen plakband geplakt. Van dat band waar ook dakgoten mee gerepareerd worden. Volgens mij ook van aquaplan. De band nog even voorzichtig verwarmt zodat het lekker vastsmolt. Daarover weer een laagje cement zodat het er weer als vanouds uitziet. Na drogen het cement en de schoorsteen aan de buitenkant twee keer met waterglas ingespoten.
Al jaren lang geen Spatje 😉 last meer.
WillemAdmin
SleutelbeheerderJa, Jan, ik heb me ook verdiept in de regeltjes en die verkiesbaren hadden inderdaad hun huiswerk moeten doen.
Heb ik me zo vergist in ’n lijst die zich Honderd Procent Burger noemt ?
Marietta, sinds die zogenoemde privatisering van La Poste is ’t allemaal tranen met tuiten. Straks komt die juf met haar almanak. Aan haar geef ik met plezier ’n fooi, maar die organisatie van d’r moest maar eens flink op de schop.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderOok een leuke: de volmachten ofwel “procurations” moeten van te voren op de Gendarmerie worden aangevraagd. De gendarmerie stuurt die dan aangetekend op naar de betreffende gemeente. Laat nu net de postbode op vakantie te zijn. De ‘remplacant’ wist misschien niet waar de brievenbus van de Mairie zat of had geen zin om te wachten op de openingstijden; of de secretaresse had geen tijd om de procurations op te halen bij het postagentschap waar ze terechtgekomen waren, bref, in 5 gevallen kon er niet bij volmacht gestemd worden.
Admin
SleutelbeheerderAls ik de procedures goed begrijp dan is het de taak van de ‘verkiesbaren’ om er voor te zorgen dat de bulletins ter plaatse zijn op het stembureau. Zijn die er niet, dan kun je er niet op stemmen. Pech, hadden ze hun huiswerk beter moeten doen.
In tegenstelling tot gebruikelijk lijkt me dit een prima effectieve procedure, wie zich er niet aan houdt delft vanzelf het onderspit en komt niet meer op de kieslijst.
Admin
SleutelbeheerderDank voor de opbeurende woorden, Jos.
Ik heb nog nooit in m’n stemgerechtigd bestaan ’n ongeldige of blanco stem uitgebracht. Nu wel. Ben ik daarvoor Franschmensch geworden ?
Peter 🙂
Admin
SleutelbeheerderBonjour Peter,
Jammer van uw stem. Doch neen, het is vast geen complot, niet stalinistisch en ook niet des FN’s. Graag wijs ik u op één van de varianten van Hanlon’s Razor:
Never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence.
In mijn ervaring heel vaak van toepassing in het Franse leven 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIk heb dan wel gestemd, maar deze stem is niet geldig verklaard. Over die mankerende bulletins hebben ze ’t niet.
Plattelandsstalinisme ?
Peter.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Zeeuw,
Ik begrijp dat het hier om een oud huis gaat. Dan mag ik toch aannemen dat de schoorsteen niet altijd gelekt heeft. Daaruit leid ik af dat de zinkconstructie qua dimensionering afdoende is om de waterval vanaf het hoogste punt van het dak zonder overstroming of lekkage weg te leiden. Dat het nu toch lekt betekent mijns inziens dat er in de loop der tijd iets in de zinkafdichting is stukgegaan, en dat het voldoende moet zijn deze schade in de geest van het bestaande werk te herstellen.
Gezien de hoeveelheid water die moet worden weggeleid langs de brede schoorsteen hoeft er maar een klein gaatje, scheurtje of kiertje in of rond het zink te zitten om een flinke lekkage te krijgen. Derhalve lijkt het me gewenst allereerst de bestaande zinkafdichting eens minutieus te onderzoeken. Als u dan wat foto’s maakt van de situatie en die hier plaatst kunnen de deskundigen meekijken en wellicht wat gerichter advies geven.
Als u in het zink zelf niets kunt vinden zou u kunnen overwegen de bestaande zinkslabben eens te besmeren met een dakafdichtingsmiddel zoals Aquaplan. Als de lekkage dan stopt weet u zeker dat het probleem in het zink zit. Dan kunt u bij gunstige weersomstandigheden tot definitieve reparatie of vervanging overgaan. Ik zou een oplossing met Aquaplan overigens niet als definitieve remedie willen aanbevelen.
Overigens is mij niet geheel duidelijk waarom u met loodslabben zou willen werken. Als de bestaande constructie in zink is uitgevoerd, waarom dan niet in dit systeem blijven?
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderKun je eens foto’s plaatsen van jouw situatie? Ik vermoed dat de deskundigen dan nog beter advies kunnen geven.
Admin
Sleutelbeheerderja precies
ze noemen het blijkbaar een verholen goot
ik ben blij dat het bestaat want als ik zelf iets moet uitvinden denk ik altijd ,dit hadden ze voor mij al zeker bedacht moest het goed zijn…Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160753]…misschien moet ik aan het lood op de hoogste kant-dus onder de pannen- ook zo een soort velsrand buigen zodat het water toch ook niet aan de bovenste kant van het lood het dak kan binnensijpelen.
[/quote]
Misschien iets wat op deze additionele waterafvoergoot van het Fakro-dakraam lijkt? Kijk van 7:08 tot 7:31.Zie ook hier de afbeeldingen 40 t/m 47.
Admin
Sleutelbeheerderbedankt Jos,
nu is die schouw bijna 1meter breed en als het hard regent komt er zo een plas water op de hoogste kant van de schouw dat het volgens mij niet op tijd weg kan en dus toch ergens zijn weg vind ,misschien moet ik aan het lood op de hoogste kant-dus onder de pannen- ook zo een soort velsrand buigen zodat het water toch ook niet aan de bovenste kant van het lood het dak kan binnensijpelen.
pffff… kweet niet of het duidelijk is wat ik schrijf maar beter uitleggen lukt mij nietAdmin
SleutelbeheerderBonsoir,
Ik heb hier ervaring mee en kan u melden dat deze beschrijving van de klus vérregaand correct is. Ze lijkt me bovendien voldoende duidelijk. Succes met de klus!
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderVandaar dat ik bericht van m’n lokale krant kreeg : de prijs gaat omhoog en dat komt vooral door al dat papier …
Terwijl ik al die scribenten ook wat gun.Peter.
Admin
SleutelbeheerderAi, dat is nou vervelend. Ik heb nog wel zo mijn best gedaan ook eens een link aan te maken en dan niet zo’n lange naam met http etc te gebruiken. Gaat het(weer?) mis.
Dit is ‘m.
http://www.nvc.nl/news/item/wereld-record-voor-productie-papier-karton-in-2013/
Hopelijk doet deze het wel. Enne…….grapje hè………….
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=160733]Wubbe schreef:
Zie hier voor
[/quote]
Helaas, de hier link doet niets, e, ik ben wel benieuwd wat het is.
wimb -
AuteurBerichten