Regionale verkiezingen (en : Heb ik dat ?)

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191562
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanmorgen op ’t gemeentehuisje geweest om te voldoen aan m’n burgerlijke
    plicht : stemmen voor de nieuwe regio !

    Ik had m’n huiswerk grondig gedaan – er waren immers nogal wat lijsten en kandidaten die me niets zeiden – en ik wilde m’n stem uitbrengen op ’n soort Redelijk Alternatief. Bleken er geen bulletins van deze lijst te zijn. Van alle andere acht lagen er stapels, maar lijst 2 ontbrak.
    Desgevraagd zeiden de drie commissieleden dat er inderdaad geen bulletins waren. Niet aangekomen, niet verzonden, ze wisten ’t niet maar ze waren er niet. “Maar hoe kan ik dan op die lijst stemmen ?” Tja, ze bleven discreet, ze wisten ’t ook niet.
    “Weet u wat ? Geeft u mij ’n velletje papier en ik schrijf die lijst erop, en stop dat velletje in uw enveloppe.” De één vond ’t goed idee en haalde ’n velletje papier, de ander zat met z’n neus in de Code électoral en de protocollen, de derde vond zo’n stem waarschijnlijk niet geldig.

    De burgemeester werd gebeld, we zullen wel zien vanavond wat er met m’n stem is gebeurd. Want ik heb wèl gestemd, op lijst 2.

    Peter.

    #191564
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb dan wel gestemd, maar deze stem is niet geldig verklaard. Over die mankerende bulletins hebben ze ’t niet.

    Plattelandsstalinisme ?

    Peter.

    #191565
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Jammer van uw stem. Doch neen, het is vast geen complot, niet stalinistisch en ook niet des FN’s. Graag wijs ik u op één van de varianten van Hanlon’s Razor:

    Never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence.

    In mijn ervaring heel vaak van toepassing in het Franse leven 🙂

    Salutations, Jos

    #191566
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de opbeurende woorden, Jos.

    Ik heb nog nooit in m’n stemgerechtigd bestaan ’n ongeldige of blanco stem uitgebracht. Nu wel. Ben ik daarvoor Franschmensch geworden ?

    Peter 🙂

    #191567
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik de procedures goed begrijp dan is het de taak van de ‘verkiesbaren’ om er voor te zorgen dat de bulletins ter plaatse zijn op het stembureau. Zijn die er niet, dan kun je er niet op stemmen. Pech, hadden ze hun huiswerk beter moeten doen.

    In tegenstelling tot gebruikelijk lijkt me dit een prima effectieve procedure, wie zich er niet aan houdt delft vanzelf het onderspit en komt niet meer op de kieslijst.

    #191572
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook een leuke: de volmachten ofwel “procurations” moeten van te voren op de Gendarmerie worden aangevraagd. De gendarmerie stuurt die dan aangetekend op naar de betreffende gemeente. Laat nu net de postbode op vakantie te zijn. De ‘remplacant’ wist misschien niet waar de brievenbus van de Mairie zat of had geen zin om te wachten op de openingstijden; of de secretaresse had geen tijd om de procurations op te halen bij het postagentschap waar ze terechtgekomen waren, bref, in 5 gevallen kon er niet bij volmacht gestemd worden.

    #191573
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Jan, ik heb me ook verdiept in de regeltjes en die verkiesbaren hadden inderdaad hun huiswerk moeten doen.

    Heb ik me zo vergist in ’n lijst die zich Honderd Procent Burger noemt ?

    Marietta, sinds die zogenoemde privatisering van La Poste is ’t allemaal tranen met tuiten. Straks komt die juf met haar almanak. Aan haar geef ik met plezier ’n fooi, maar die organisatie van d’r moest maar eens flink op de schop.

    Peter.

    #191568
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik op de site kijk krijg ik sterk de indruk dat het de bedoeling was dat je zelf het bulletin zou uitprinten en meenemen naar het stembureau.

    #191569
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het zeker zoals op de voorpagina staat dat er in 6 regio’s geen tweede ronde plaats vindt? Dat lijkt mij niet te kloppen.

    #191570
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Jan, maar zelfs dat geldt niet. Slechts de verkiesbaren of door hen gemandateerden mogen die bulletins afleveren (zo liet m’n burgemeester weten, hij heeft zondag gebeld met de prefectorale Permanence électorale).

    Van Eric Lafond – de lijsttrekker die van een en ander op de hoogte is – tot op heden geen reactie. Zou-ie zich schamen of gewoon droef zijn ?

    Peter.

    #191571
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Krelis: Dat lijkt mij ook niet te kloppen. Er is geen 2e ronde als een partij een meerderheid had (> 50%) in de eerste ronde, en dat was toch nergens?

    #191563
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad! Mijn excuses. Haastige spoed is zelden goed – en voorbarige conclusies al helemaal.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?