Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderIs in NL ook al niet anders, met oudjes die de euromuntjes nog steeds niet kennen, en lijden aan een nog onbehandelde staar, of gewoon wat leeftijdgerelateerde traagheid. Het hoort er bij, en over een tijdje zijn wij zelf net zo. Ik zie het aan mijn ouders. Die waren vroegâh gewoon vlotte lui, en nu een tikje narrige en tragere oudjes.
JS
Admin
SleutelbeheerderBram,
zoutzuur, moet dat?
Op het juiste ogenblik afvegen (met wortelborstel of staalborstel) ging bij mij prima.
Maar ik heb alleen de ervaring van één muur.
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Ik denk eerlijk gezegd dat ongeduldige mensen beter helemaal niet in FR kunnen gaan wonen, chèques of niet. 🙂
In de supermarkt blijft de afhandeling bij de kassa toch als volgt:
(1) Om te beginnen heeft de klant vóór u in de rij altijd wel een artikel dat niet of onjuist is geprijsd, zodat de caissière twintig verschillende nummers moet proberen te bellen om een helper te laten opdraven, die er een eeuwigheid over doet om de prijs van het artikel ergens in de enorme supermarkt te gaan opzoeken.
(2) De klant gaat éérst op z’n elfendertigst alle artikelen die door de caissière zijn doorgeschoven, in liefst meerdere onhandige boodschappentassen stoppen. De caissière zit daarbij rustig met haar armen over elkaar te wachten.
(3) Onder het inpakken nemen klant en caissière nog even de plaatselijke roddels, het nieuws, het weer en alle familie-omstandigheden in uitputtend detail door. Bij de meest saillante details vallen de inpakwerkzaamheden natuurlijk even stil.
(4) Als de artikelen eindelijk zijn ingepakt is het tijd om zo langzaam en onhandig mogelijk een betaalmiddel op te zoeken, bijvoorbeeld een pinpas die uiteindelijk onderin één van de hiervoor genoemde boodschappentassen blijkt te zitten.
(5) De pincode moet zo langzaam en aarzelend mogelijk worden ingetoetst, liefst meerdere keren. Als de pincode eindelijk is geaccepteerd duurt de verificatie van de transactie zó lang dat je je afvraagt of dat per postduif gebeurt.
(6) Natuurlijk dient uitgebreid de kassabon te worden gecontroleerd, liefst in combinatie met een onduidelijke transactie die een stempeltje op de kassabon vereist en waarover nog in detail met de caissière gediscussieerd moet worden.
(7) Het wegrijden van het winkelwagentje om plaats voor u te maken is pas mogelijk nadat de handtas zorgvuldig is gesloten, de jas is dichtgeknoopt, de sjaal is rechtgetrokken en het kapsel is betast om zeker te stellen dat het er nog is.
(8) Alle bovenstaande activiteiten worden nog extra gecompliceerd en derhalve langdurig als er kinderen bij zijn, aan wier opvoeding natuurlijk óók de nodige tijd moet worden besteed.
In de totaal met de bovenstaande procedure gemoeide wachttijd is de chèque naar mijn ervaring van redelijk ondergeschikt belang. Dus ik juich niet dat deze wordt afgeschaft. Integendeel, in sommige transacties is de chèque best handig. Zo kon ik bij de aankoop van een auto met een chèque betalen. Probeer zo’n bedrag maar eens te pinnen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderLekker ruige muur Rata ! Hoe lang geleden is die gevoegd ? Bij mij zijn de gesmette stenen na 1 tot 2 jaar schoon door de regen. Overigens stoort die kalksmet me niet, maar er zijn voegers die daar met verdund zoutzuur over heen gaan om de kleur van de stenen te maximaliseren.
Admin
SleutelbeheerderToch maar weer een stukje Franse folklore dat verloren gaat.
wimbAdmin
Sleutelbeheerder[quote quote=161903] Overigens heeft Christian daar al een stuk over staan, maar niet goed gerubriceerd. Ik zou daar graag onderscheid willen maken tussen voegen en muur bezetten, alle twee in traditionele techniek.
[/quote]
Ratatouille,
ik heb maar één grotere muur gevoegd (en dan nog hier en daar een paar details), en niet tientallen zoals Bram.
Beter rubriceren? Voorstellen voor verbetering zijn steeds welkom.Admin
SleutelbeheerderIk zag ook dat bij een aantal bedrijven bordjes hingen met teksten dat onder een bepaald bedrag geen cheques meer worden geaccepteerd, en dit bedrag ging ieder jaar omhoog. Bij mijn bouwmarkt was het nu, meen ik me te herinneren, €3.000,-
PS. Mijn vrouw meent dat het om bedragen boven een bepaald bedrag ging.
In ieder geval: de cheques gaan eruit.Admin
SleutelbeheerderHoera!
Admin
SleutelbeheerderRubriek klussen.
Ik heb hier de aanzet gegeven, maar het zou mooi zijn, als Bram in dit draadje artikelen zou bijschrijven, er foto’s bij plaatsen en als het geheel af is, voegen (…) we het toe aan de rubriek klussen. Overigens heeft Christian daar al een stuk over staan, maar niet goed gerubriceerd. Ik zou daar graag onderscheid willen maken tussen voegen en muur bezetten, alle twee in traditionele techniek.Bram, je kunt gewoon knippen in de tekst bovenaan, die verbeteren, en hier als nieuwe reactie plaatsen. Ik hoopte ook dat je toevoegingen zou geven, en verbeterpunten. Specifiek je ervaring vermelden. Kleur onderzoek, etc. dus redigeer het geheel naar smaak, en je hebt vast in de afgelopen 5 jaar nog meer meegemaakt wat je hier kan vertellen. Neem je tijd.
Overigens ziet die muur er nu zo uit:
24 februari 2016 om 14:07 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193137Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161850]Mocht U nog valkuilen hebben ervaren die niet zijn vermeld dan hou ik me aanbevolen[/quote]
Bij huizen vlakbij een rivier: check de PPRI (Plan de prévention des risques d’inondation) om te zien of het huis of het land niet deels in een zone rouge/bleue ligt. Oók als het huis vele meters boven de rivier ligt.
Ik heb zelf over een paar huizen gedacht die in zo’n zone liggen. Eéntje ben ik nog steeds een beetje verliefd op. Het heeft echter een kelder die eens in de paar jaar een beetje water over de vloer krijgt, maar ook eens in de 25 jaar anderhalve meter of meer. Daarmee is die kelder volkomen onbruikbaar voor bijvoorbeeld de verwarmingsapparatuur. De oliestook en fosse septique ter plekke waren dan ook het jaar ervoor verdronken.
Nog een ellende bij huizen vlakbij rivieren: fosses septique en uitvloeivelden zijn er tegenwoordig verboden. Je komt dan uit bij micro-stations en dergelijke.
In een zone rouge/bleue mag je ook niet bouwen of uitbreiden, ook geen zwembaden. Het kan zelfs zijn dat je je huis niet mag herbouwen als het afbrandt of wegspoelt. (Ook ingewikkeld qua verzekeren.)
Advertenties en makelaars zeggen er zelf allemaal niks over, en leuke kleine riviertjes zijn natuurlijk schattig, maar waakzaamheid is geboden, want ook kleine riviertjes worden soms héél groot. En of je je geld moet stoppen in stenen die kunnen wegspoelen is zeer de vraag.
JS
Admin
SleutelbeheerderBram,
dat kan ik ook niet. Zodra de bewerkingstijd afgelopen is, ik meen 20 minuten, dan kan alleen Theo de sleutelbeheerder er iets aan doen.
Zullen wij het hem vragen?
’t zou toch jammer zijn als in zo’n belangrijke discussie fouten blijven staan! 😉Admin
SleutelbeheerderRob,
bekend verhaal. Ook in ons dorp was de ontvangst slecht. Men moest naar een heuvel tussen ons dorp en het volgende rijden om ontvangst te hebben. Die heuvel werd toen bekend onder de naam col téléphonique.
Toen een bedrijf (onderhoudsservice voor industriebedrijven) een afdeling in ons dorp vestigde was het probleem groot: geen mobiel contact meer met de monteurs op locatie.
En toen ook de burgemeester er problemen van ondervond, hij was namelijk infirmier, iemand die ziekenverzorging thuis deed, kon hij door zijn contacten naar de Conseil Général zoveel druk op France Télécom uitoefenen dat zij een nieuwe zendmast plaatsten, u mag raden waar: op de col téléphonique!
Sindsdien: probleem opgelost!Admin
SleutelbeheerderDat corrigeren in citaten uit het oude archief lukt me niet, Christian
Admin
SleutelbeheerderIs dat al bekend? Ik heb het gisteren ontdekt:
De voegkursussen van Bram-le-renovateur worden in 2016 voortgezet door Bert van Straten. Maar zodra ik zijn website hier vermeldt wordt mijn reactie gewist (gisteren 17:20).
Dit is niet leuk!
Dat de cursussen weer bestaan is wél leuk.
Succes gewenst.Googelen met mursenpierre bert van straten, dan vindt u het.
-
Deze reactie is gewijzigd 8 jaren, 6 maanden geleden door
Admin.
Admin
SleutelbeheerderDus was de opgave van 0-0,2 en 0-0,5mm in oudere berichten een vergissing?!
Dan zou ik dat gecorrigeerd willen zien.Admin
SleutelbeheerderJuist is : 0-5 mm. Metselzand in Frankrijk wordt gewoonlijk geleverd in 0-6 mm .Waar dit in de specie het belangrijkste vulmiddel is krijgt men een grove voeg. Gewoonlijk is het aandeel van de 5 mm korrels gering en het grootse deel bestaat uit kleinere doorsnee. Dan is het logisch om een zeef van 5 mm te gebruiken om de kleiaarde van te grote bestanddelen uit te zeven.
Admin
SleutelbeheerderDit onderwerp uit belangstelling meelezend (ons voegwerk zit erop) wil ik Christian bijvallen in zijn opmerking over de korrelgrootte van het zand.
Is een zandkorrel van 5 mm (halve centimeter) niet een beetje grof?Bovendien spreekt Le Renovateur in de Recap van Ratatouille (helemaal bovenaan dit bericht
in 2011-07-11 zelf in zijn receptuur over:Indien men alleen zand ( 0-0,2 of voor een lekker grove voeg 0-0,5 mm) en witte kalk gebruikt wordt de voeg vaak te licht van tint
Dus voor een grove voeg 0-0,5 mm ipv 0-5mm
Wat is juist?
Admin
SleutelbeheerderRata, bedankt voor de update van 2011, bespaart me een hoop ! En ook voor het antwoord mbt de kalibrering aan Christian. Voegsel van 1-2 mm is mij te fijn en het matched niet met het oorspronkelijke voegwerk in verreweg de meeste gevallen. Het lijkt meer op de klant en klare voegspecie van Weber, leuk voor mooi fijn voegwerk, maar niet voor een traditionele voeg. Vooral als je alleen een muur gedeeltelijk wil renoveren kom je bijna altijd uit op een lekker grove voeg.
N.B. de nabewerking is bepalend voor het uiterlijk van de voeg. Van oudsher kende men 3 methodes: borstelen, sponzen en frapperen. Nadat het voegwerk enigszins is uitgehard ( niet te vroeg, anders smetten de stenen) kan men gaan borstelen. De professionele voeger doet dit vaak met een staalborstel. Nadeel hiervan is dat men vaak de borstelsporen blijft zien. Sponzen luister nauwer, als de voeg te droog geworden is kan het niet meer en indien te nat dan wordt het een smeerboel die alleen met heel veel schoonmaak te herstellen is. Frapperen komt bijna nooit meer voor. dat is het slaan van een bijna uitgeharde voeg met een bos bremtakken. Je krijgt een mooie voeg, maar pas op voor de teken in de bremplant ( de tekenstruik bij uitstek!)
De 4e methode van nabewerking, het grateren of krabben heeft mijn voorkeur. Eigenlijk is het een kunstmatige veroudering van het voegwerk. Met een krabber of voegspijker/kattetong/pannenstrijker krab je de bovenste 2 tot 3 mm van het voegwerk binnen 24 uur na het voegen af. Dan komen alle kleuren uit de receptuur naar voren en komt bij de juiste receptuur het uiterlijk van het voegwerk vaak heel dicht in de buurt van het voegwerk dat 150 jaar geleden al is opgebracht. Grateren is ook de enige manier waardoor de zg “hand van de Voeger”wordt gemaskeerd. Indien je 4 voegers op een muur loslaat krijg je bijna altijd vier verschillende soorten voegwerk, vooral in diepte. Bij mijn cursussen gaf ik altijd opdracht tot het zetten van een (over-) volle voeg. Dan nog krijg je verschillende signaturen van de voegers. Door te grateren krijgt de muur een eenduidig uiterlijk en verdwijnt de “hand van de Voeger”
@Rata Een gevoegde muur hoeft helemaal niet vlak te zijn, maar voor voegwerk in een omgeving met strenge winters is het raadzaam om zodanig te voegen dat regenwater of sneeuw nergens in de muur kan blijven “hangen”. Dat kan leiden tot zware vorstschade in de muur. voor mij een reden om in de Morvan altijd te kiezen voor een volle voeg en nooit voor een diepe. Die diepe voeg is historisch gezien aldaar nooit toegepast, jammer dat het tegenwoordig wel vaak gebeurt.
Admin
SleutelbeheerderIk kan u mededelen dat de cursussen van Bram van Zanten 2016 voortgezet worden door Bert van Straten, zie zijn website http://mursenpierres.jimdo.com/ .Net ontdekt.
Dat is goed nieuws!Admin
SleutelbeheerderBij de maten van zand nemen ze de maximale grote van de zeef, dus 0-2 mm bevat zand waarbij de grootste korrel 2mm is, de rest is kleiner. Dat is fijn zand, goed geschikt voor de laatste gang bij het bezetten van de gevel, of voor fijn voegwerk.
Bij mijn muren zijn er weinig stenen met de platte kant naar buiten gericht, de stenen zijn niet bekapt, maar pierre uit de bergrivier, hebben dus ook soms ronde vormen. Als je alleen gaat voegen,dan krijg je een zeer onregelmatige muur, oorspronkelijk (zie bovenstaande foto’s) is de muur dan ook gedeeltelijk bezet, waardoor hij weer vlak is geworden. Hier heb ik nog wel vragen over.
Ik heb nu een gevel en de steunberen gevoegd, resultaat is een mooi wild uiterlijk, maar verre van vlak.
23 februari 2016 om 11:42 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193136Admin
SleutelbeheerderDag Christian,
Er is een nieuw samengesteld draadje gemaakt over dit onderwerp. Daar kunnen we puntjes op de i zetten.23 februari 2016 om 10:29 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193135Admin
SleutelbeheerderBram-le-renovateur,
zand met een korrelgrotte 5-6mm?
Ik vind 1mm al vrij groot.Admin
SleutelbeheerderBeste Ratatouille,
bedankt voor het herplaatsen van deze oude discussie.
Ik heb alleen een opmerking/vraag:
In zijn laatste bijdrage (2012-05-25) heeft Bram-le-renovateur het in de eerste alinea over 0-5 mm metselzand, in de tweede over 0-2 mm sable en 0-2 mm gezeefde kleiaarde . Moet dat niet 0 – 0,2 en 0 – 0,5 zijn?Admin
Sleutelbeheerderbeste allemaal, al “spittend” een oplossing zoeken voor het overmatige grasgroeien kwam ik o.a. bij de bricolage een bineuse: of te wel elektrs/motor aangedreven schoffelmachine.
Wie heeft hier ervaring mee???gr Erick
22 februari 2016 om 13:40 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193134Admin
SleutelbeheerderEn ja Rata, belofte maakte schuld. Het theoretisch gedeelte van het voegen is in de loop der jaren zo omvangrijk geworden dat ik er eigenlijk een boek mee zou moeten vullen.Er zijn zoveel recepturen mogelijk als er grond soorten bestaan. De korrelgrootte van het zand en de zandkleuren probeer(de) ik altijd aan te passen aan de bestaande situatie van het oude voegwerk. Je kan voor een fijne voeg 1-2 mm korrelgrootte nemen en de klei/leem ook op 2 mm zeven ( een snel te vergeten klus in de meeste gevallen) voor een lekker ruige voeg ga ik voor 5-6 mm en een zeef van 5 mm. Zullen we er weer een apart draadje aan gaan wijden ? Dan mag elke geïnteresseerde raak schieten en hoef ik dat boek niet te schrijven.
22 februari 2016 om 13:32 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193133Admin
SleutelbeheerderChristian, het niet spreken van de buren staat als een van de 25 valkuilen vermeld.
22 februari 2016 om 13:31 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193132Admin
SleutelbeheerderJa Paul, dat heb ik aan den lijve meegemaakt bij “ons vijfde project”La vache qui rit”in Certiaux. Er kwamen opeens voor de verkoper onbekende erfgenamen te voorschijn, terwijl we la met de groet schoonmaak en de renovatie begonnen waren. Ik zal de 26e valkuil er bij zetten.
Admin
SleutelbeheerderHet was werkelijk verschrikkelijk mooi weer, buiten lekker warm maar binnen nog koud. Wat een verschil met de vorige week. 12 februari was ik in Zwitserland en ik deed 1 uur over 5km.
De krant van die dag : http://www.20min.ch/ro/news/vaud/story/24789342 Een dag later was alle sneeuw verdwenen.
wimbAdmin
Sleutelbeheerder[quote quote=161860]
Ik heb toevallig meer ervaring met gipsplaten, die pasten bij de meeste van mijn toepassingen beter.
[/quote]Vandaar mijn constatering.
Gelukkig is het werken met gasbeton al uitstekend beschreven door Xella in een flinke PDF. Ook zijn er diverse andere specifieke leaflets.Omdat je met YTONG ook dragend kan bouwen (in tegenstelling tot gipsplaat) kan het de lezer overkomen dat cellenbeton toepassingen technischer zijn, maar voor binnenwanden en omkokeringen zijn er maar een paar regels waar je je aan moet houden. Staat allemaal goed beschreven.
In verband met de verschillen in de uitzetting van inderdaad plafond, maar ook de vloer, moet je de aansluiting met plafond vullen met PUR schuim, en zet je de stenen op de vloer op een plastic profiel of op een DPC folie.
22 februari 2016 om 12:34 In reactie op: 25 Valkuilen bij het kopen van een huis in Frankrijk #193131Admin
SleutelbeheerderKleine aanvulling op de lijst van Mimi (veel herkenbare punten):
Praat vóór je een huis koopt ook met de buren. Stel je voor onder het mom van gewoon kennismaken, omdat jullie geïnteresseerd zijn in het huis. Al pratende hoor je zo het een en ander over de vroegere eigenaar, over andere buren, over het dorp en de streek. -
Deze reactie is gewijzigd 8 jaren, 6 maanden geleden door
-
AuteurBerichten