Gras te bestrijden

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #188624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste allemaal,
    helaas kon ik geen bestaand antwoord vinden op mijn onderstaande vraag:
    We komen vaak in ons 2e huis in frankrijk,morvan, maar het grindpad wordt telkens overwoekerd door gras. Onkruid kan je met round-up op korte termijn verdelgen en wegharken,trekken . Kan iemand mij vertellen hoe dit kan met de pollen en plaggen van het gras??
    dank alvast erick de bruyn

    #188628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Erick,
    Grind eruit en van dat zwarte plastic eronder, speciaal tegen doorgroei van onkruid en grassen.Let op er staat tekst op welke zijde aan de bovenkant moet. Lokaal gekocht hier 4 of 8 meter breed. Niet erg duur.

    Tis een klus maar dat gedoe met roudup kan niet langer, er bestaan ook gasbranders maar plastic is meer definitief.

    Alors succes
    Albert

    #188627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben bang dat in dit geval plastic niet helpt. De beschrijving lijkt op die van het kweekgras en dat komt niet van onderaf maar groeit over het oppervlak. Vroegah had je daar diverse bestrijdingsmiddelen voor, maar de meeste daarvan durf ik niet meer hardop te noemen. Er voor zorgen dat in de aan het grindpad grenzende oppervlakten het kweekgras wordt vervangen door andere grassoorten (spitten en inzaaien) is de meest milieuvriendelijke oplossing.

    Succes
    Bart

    #188625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij lieten asfalt op oprit, parkeerruimte en paden storten. Aflopend aangelegd, zodat regenwater weg kan lopen. Vocht is vaak de oorzaak van gras op paden. Daarover kwam een dikke laag geel steensplit. Op plaatsen waar het toch wat vochtig is, komt wel eens gras en onkruid. Daar ga ik af en toe langs met de gieter met water aangelengde ordinaire azijn. Na tien jaar liet ik een nieuw laagje split storten en aanstampen. Het oogt natuurlijker dan grind en het wordt een mooie vaste laag. Ook een groot terras werd hiermee bedekt. Eerst de tegels laten verwijderen en drainagekanalen laten hakken uit de betonnen ondergrond en daar drainageslangen laten aanbrengen. Dat split, gravier calcaire, is erg goedkoop. Het oogt prachtig. Erg natuurlijk i.t.t. Grind. Begroeing aan de zijkant doet er een stapje in, waardoor de lijnen niet te nadrukkelijk zijn. Blad is er gemakkelijk vanaf te harken. Het is stroef, dus je glijdt er niet op uit. Het wordt een harde laag, dus zelfs dameshakjes blijven er niet in steken. De kleinkinderen lopen er zelfs op hun blote voeten over. Onkruid en gras moeten hard werken om wortels te laten vertakken. Mos en alg komt er sowieso niet op, door het kalkgehalte. Hethoudt de warmte niet vast, zoals grind, dus slangen komen er niet op af. Rond de plage van ons zwembad legde ik een rand aan van stenen die ik steeds tegenkwam bij het spitten en planten. Die blijven lang warm en vaak zonnen de slangen daar. Ik overweeg ook daar split te laten storten. Wegens die couleuvres. En het onkruid.

    #188626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij lieten asfalt op oprit, parkeerruimte en paden storten. Aflopend aangelegd, zodat regenwater weg kan lopen. Vocht is vaak de oorzaak van gras op paden. Daarover kwam een dikke laag geel steensplit. Op plaatsen waar het toch wat vochtig is, komt wel eens gras en onkruid. Daar ga ik af en toe langs met de gieter met water aangelengde ordinaire azijn. Na tien jaar liet ik een nieuw laagje split storten en aanstampen. Het oogt natuurlijker dan grind en het wordt een mooie vaste laag. Ook een groot terras werd hiermee bedekt. Eerst de tegels laten verwijderen en drainagekanalen laten hakken uit de betonnen ondergrond en daar drainageslangen laten aanbrengen. Dat split, gravier calcaire, is erg goedkoop. Het oogt prachtig. Erg natuurlijk i.t.t. grind. Begroeing aan de zijkant doet er een stapje in, waardoor de lijnen niet te nadrukkelijk zijn. Blad is er gemakkelijk vanaf te harken. Het is stroef, dus je glijdt er niet op uit. Het wordt een harde laag, dus zelfs dameshakjes blijven er niet in steken. De kleinkinderen lopen er zelfs op hun blote voeten over. Onkruid en gras moeten hard werken om wortels te laten vertakken. Mos en alg komt er sowieso niet op, door het kalkgehalte. Het houdt de warmte niet vast, zoals grind, dus slangen komen er niet op af. Rond de plage van ons zwembad legde ik een rand aan van stenen die ik steeds tegenkwam bij het spitten en planten. Die blijven lang warm en vaak zonnen de slangen daar. Ik overweeg ook daar split te laten storten. Wegens die couleuvres. En het onkruid.

    #188629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste allemaal, al “spittend” een oplossing zoeken voor het overmatige grasgroeien kwam ik o.a. bij de bricolage een bineuse: of te wel elektrs/motor aangedreven schoffelmachine.
    Wie heeft hier ervaring mee???

    gr Erick

    #188630

    Spitten: de kleiachtige grond in onze tuin vergt zomer’s wanneer het weinig onderdoet voor beton eerder de inzet van een pneumatische breekhamer dan relatief licht jardinage spul. De tuin is te klein om de inzet van dit soort middelen te rechtvaardigen, dus gebruik ik een lange smalle spade. Een type van Spear & Jackson met opstap om m’n schoenen en voeten enigszins te sparen. En alleen wanneer de grond nog vochtig is. En anders wordt het werk voor de pioche, een door zand- of poldergrond verwende Bataven wel eens onderschat instrument voor het werken in de Franse tuin. Veel zal dus afhangen van de grondsoort of het met één van de bineuses die op de website van Leroymerlin beschreven worden gaat lukken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?