entreprise individuelle of auto-entrepreneur?

Dit onderwerp bevat 87 reacties, 18 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe we denken over organisaties en hun functioneren is een andere discussie. En wat mij betreft mag dat wel wat terughoudender qua toon en wat minder persoonlijk gekleurd. Het gaat hier tenslotte om de toekomst van ondernemers. Die kunnen goed zelf die afweging maken.
    Het MDA nadert overigens het einde van zijn huidige structuur en zal op een nieuwe leest worden geschoeid. Over het algemeen is men er niet rouwig om. Maar niets is nog definitief, dus daar loop ik niet op vooruit.

    Cijfers, daar gaat het om. Ondernemen is winst maken en kansen creëren voor jezelf.
    Voorbeeld voor afdracht van sociale lasten bij een bruto bedrijfsresultaat van 25000 euro, minus bedrijfskosten 10000 euro en een netto resultaat van 15000 euro (entreprise individuel régime fiscal benefice réel simplifié) berekent MdA een afdracht van 2735 euro op jaarbasis voor CSG/CRDS/CFPC/ass.maladie/ass.vieilesse.
    Bijzonderheden: inclusief arbeidsongeschiktheidsverzekering, m.u.v beroepsziekten en arbeidsongevallen.
    Geldend TVA-tarief op recettes 10%.
    Vrijstelling voor taxe CFE = belasting huurwaarde bedrijfsruimte.
    Oprichtingskosten: geen.
    Kan iemand daar, met dezelfde factoren een berekening tegenover zetten in het geval van de artisan/entreprise individuel en van de autoentrepreneur? Alvast bedankt.

    RIOUVERT.

    #189650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk:
    Voorbeeld voor afdracht van sociale lasten en belasting bij een omzet van €25.000, minus bedrijfskosten van €10.000, dus BRRUTO resultaat van €15.000 (dat is niet netto zoals Riouvert schrijft) bij ene inschrijving als entreprise individuelle in het microrégime en/of als auto-entrepreneur, berekent de RSI een afdracht van €6.575 op jaarbasis voor alle sociale lasten, ziektekostenverzekering en pensioenopbouw.
    Bijzonderheden: inclusief arbeidsongeschiktheidsverzekering en arbeidsongevallen, het risico van omzetverlies door ziekte na 1 jaar, meewerkend echtgenote GRATIS meeverzekerd.
    Geldend TVA-tarief op de omzet 0% (in geval van de MDA is dus 10% van de omzet TVA = €2500, die in feite als kosten bij bovenstaande sociale lasten moet worden geteld)
    Vrijstelling voor taxe CFE alleen in het eerste jaar.
    Oprichtingskosten: gratis tot enkele tientjes, afhankelijk van de oprichtingsorganisatie. Maar: IEDEREEN kan worden ingeschreven, geen ballotage van de MDA en dus geen bescherming van bestaande ‘gevestigde’ kunstenaars t.o.v. van nieuwkomers.

    Je betaalt dus ongeveer €100/maand meer als je kiest voor een vrije niet-kunstenaar inschrijving in het microrégime, maar je krijgt er een betere sociale dekking voor terug, maar vooral: vrijheid en GEEN inmenging van de MDA in je bedrijfsvoering en ambtelijke bemoeizucht in waar je je kunst wel en niet mag verkopen. Ik heb me nog niet verdiept in een eventuele nieuw MDA, maar voor wat betreft de bestaande: het is een duur misbaksel dat de elite beschermt, de overheid klauwen met geld kost met een leger aan overbodige ambtenaren waar we zo snel mogelijk vanaf zouden moeten willen (dus ik voel me niet aangesproken om terughoudend te zijn van toon). Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat kunst niet gesubsidieerd moet zijn, maar dan graag op een manier die niet de bestaande kunstenaarselite beschermt, maar een die de markt de kans geeft om de merites van een kunstenaar te beoordelen. Bijvoorbeeld €100/maand inkomstensubsidie via de IR, dan komt het financiële plaatje precies hetzelfde uit als bij een inschrijving via de MDA, kunnen al die MDA ambtenaren wat nuttigs gaan doen en houdt de kunstenaar zijn volledige vrijheid.

    Overigens: Beste Riouvert, zou u iets over uw achtergrond willen vertellen, ik wil graag weten met wie ik discussieer. Ik sta hier met mijn eigen naam en de naam en ervaring van ons bedrijf is heel gemakkelijk via google te vinden.

    Wim

    #189651
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is nu een duidelijk statement, typisch Wim v.T.!
    Ik ken (in een andere branche) ook zo een bemoeizuchtige organisatie als de MdA, het lijkt wel op de Engelse vakbonden in de tijd vóór Thatcher. Vreselijk, afschaffen!

    #189652
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn berekening is de omzet natuurlijk zonder BTW. Dus 3840 euro is de artisan/kunstenaar duurder uit dan de kunstenaar bij MdA. Daar kun je je o.a. aardig voor bijverzekeren als dat nodig is.
    De artisan/kunstenaar hanteert een 20% tarief, tenzij hij toch bij u thuis dat hek komt lassen. De vrijstelling van de belasting op de huurwaarde kan overigens voor een atelier/smederij aan huis aardig wat schelen.
    Eerder heb ik al de beperkingen aangegeven die de kunstenaar zich oplegt met het kiezen van de status van artisan. En voor een groot deel van de kunstenaars is die keuze geen optie, denk aan de illustrator en de toneelschrijver. Mijn mening over het door WvT geschetste beeld van MdA is bekend. Arrogantie en regelzucht van dit soort organisaties is vrij algemeen in Frankrijk en beslist geen voorrecht van MdA of Agessa.

    RIOUVERT.

    #189653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het micro-régime is de TVA 0%, niet 20%. Dat scheelt een stuk.
    Een beeldhouwer kan ook als artisan worden ingeschreven, een illustrator als graficus en een toneelschrijver als consultant. Als je een beetje creatief omgaat met het APE-systeem van bedrijfsactiviteiten is er voor elk door de MDA en aanverwante clubs beschermde kunstenaarselite een alternatieve niet-gereglementeerde code te vinden. Veel kunstenaars willen wel, veel kunstkopers kiezen liever ook in vrijheid dan binnen de gedwongen winkelnering.
    Ik was gisteren bij het festival OFF d’Avignon, het alternatieve en vaak veel leukere festival dat parallel draait met het officiele festival met door ambtenaren goedgekeurde artiesten. Ik heb hier en daar met wat artiesten gesproken, die in het algemeen mijn afkeer van de MDA deelden…Waarmee mijn mening zeker geen waarheid is, maar in elk geval een tegengeluid voor de MDA propaganda hierboven. Zou Riouvert één van die ambtenaren zijn van de MDA? Bang voor haar eigen baan? 😉

    Wim

    #189654
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Riouvert U meldt dat ‘Als zijn werk ongevraagd gebruikt wordt voor illustraties hij geen auteursrecht kan claimen.’ Dit zou dan zo zijn als iemand geen lid is van een organisatie.

    Dit is niet juist, auteursrecht ontstaat automatisch, -ik chargeer- bij publicatie in een of andere vorm. Je bent vrij om naar de rechter te stappen als je meent dat er inbreuk is gemaakt op dat recht. Je kan daar ook een claim neer leggen bij ongeoorloofde verspreiding of gebruik van je werk. Of je wel of niet aangesloten bent bij een belangenvereniging doet niet ter zake. Wellicht helpen ze wel met advies.

    #189655
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de volledigheid nog dit. Familieleden zijn als “ayant-droit” meeverzekerd voor de ziektekosten. Arbeidsongeschiktheidsverzekering: alleen arbeidsongevallen en beroepsziekte bijverzekeren bij CPAM. Overige oorzaken van arbeidsongeschiktheid zijn gedekt.
    Voor wat betreft de ballotage. Die is er voor veelbelovende beginnend kunstenaars die minder dan 8000 euro (recettes HT minus charges profess. HT) verdienen en, op aanvraag, zonder premies af te dragen in aanmerking willen komen voor het pakket van sociale verzekeringen. MdA neemt die kosten dan voor eigen rekening.
    Voor wat betreft het auteursrecht: beter vooraf goed regelen want het is een deel van je handelswaar en de weg via de Rechter kost je handen vol geld. Auteursrecht is volgens het franse systeem geen handelswaar voor een artisan of handelaar, dus veel kans van slagen bij de rechter is er in zo’n geval niet en je Assurance Protection Juridique PRO dekt de kosten van zo’n procedure niet.

    RIOUVERT

    #189656
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nogmaals, auteursrecht is een onverwringbaar recht dat automatisch ontstaat. Het is inderdaad (vanzelfsprekend) geen handelswaar, maar je kan je recht verkopen, verleasen, weggeven en meer, en het kan niet als handelsvoorraad op de balans worden gezet.

    Het is een recht, dat je bij de rechter kan toetsen waarbij de tegenpartij de kosten betaald als er inderdaad onrechtmatig gebruik is gemaakt van je auteursrecht.

    #189657
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zal het nog even wat duidelijker formuleren:

    Voor wat betreft het auteursrecht: Beter vooraf goed regelen want het is als artiste/auteur een deel van je handelswaar. Auteursrecht is volgens het franse systeem geen handelswaar voor een artisan of handelaar, dus als je als artisan of handelaar auteursrecht gaat claimen, dan heb je bij de Rechter geen kans van slagen. Die zal als eerste vragen naar je immatriculation bij MdA/Agessa. Bovendien dekt je Assurance Protection Juridique PRO de kosten van zo;n procedure niet.

    RIOUVERT.

    #189658
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Riouvert, ik ga me niet herhalen en nog een keer. Recht staat beschreven, daar staat niet bij dat je lid moet zijn van een club. Recht is voor ons allen gelijk.

    #189659
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik betwijfel niet het persoonlijke recht maar de faciliteiten om het binnen je bedrijf het auteursrecht te kunnen exploiteren met alles wat daar bij komt kijken. Het contracteren van klanten, het factureren, documenteren enz. Ook de ongelukkige situaties van misbruik van recht. Betaalt mijn verzekering zo’n procedure enz. Dit in het kader van de keuze voor het statuut van artiste/auteur of artisan danwel handelaar.

    RIOUVERT.

    #189660
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze reactie is door de moderator verwijderd. S.v.p. niet op de persoon spelen.

    #189662
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze reactie is door de moderator verwijderd. S.v.p. niet op de persoon spelen.

    #189661
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik ga me niet herhalen en nog een keer. Recht staat beschreven, daar staat niet bij dat je lid moet zijn van een club. Recht is voor ons allen gelijk.

    In je recht staan en je recht halen zijn soms verschillende dingen.

    #189663
     Noë
    Sleutelbeheerder

    geachte Marietta Kenkel
    indien iemand op dit forum die constant op het forum aanwezig is en dus een reacktie
    kan verwachten meent u dan deze persoon bij voorbaat in bescherming te moeten nemen
    of is het een van uw club en mag men die niet aanvallen in plaats van een reactie afwachten van de andere deelnemers verwijderd u bij voorbaat zeer democratisch

    #189664
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geachte mevrouw Kenkel,

    Ik heb niets tegen het modereren van bepaalde berichten en begrijp dat u de eerste berichten van “ruiter” verwijderd heeft.
    Heb alleen wat twijfels bij uw motivatie “S.v.p. niet op de persoon spelen.” Als dat inderdaad uw criterium is, kan ik dat alleen maar toejuichen, maar moet “ruiter” gelijk geven dat het moment wat willekeurig is.
    Ik heb de laatste weken enkele buitengewoon onaangename discussies hier voorbij zien komen, waar ook duidelijk op de man werd gespeeld, maar dat liet u gewoon voortkabbelen.
    Ik ga er dan ook vanuit dat u vanaf heden de touwtjes kennelijk wat aantrekt en dat ik in het vervolg van dergelijke onaangenaamheden verschoond blijf.

    #189665
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jemig Krelis, je afsluitende zin is wel wat streng geformuleerd.

    #189666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat mag je uiteraard vinden Wilm, maar die afsluitende zin was zeker gemeend.

    Ik ben niet al te lang geleden deelnemer aan dit forum geworden om iets te leren en waar mogelijk anderen te helpen. Als dan een deel van de inhoud van dit forum bestaat uit het heen en weer slingeren van onaangenaamheden, ben ik weer net zo snel weg als ik gekomen ben.

    #189667
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even een reactie op WvT. Maakt u zich geen zorgen over een eventuele dubbele agenda. Ik ben voorstander van een open discussie. Ik ken de klachten van de kunstenaars, maar ik maak daar niet zo’n groot punt van, omdat ik vind dat je niet om die reden een andere keuze moet maken. Ik zie het nou eenmaal in een ander perspectief.
    Kunt u toch nog voor de duidelijkheid even vermelden of de 0% TVA betekent dat u rekent met een forfaitaire aftrek voor de bedrijfskosten voor de artisan en geen aftrek van de werkelijke kosten? Dat is voor een goede vergelijking wel van belang. Alvast bedankt.

    RIOUVERT.

    #189668
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over het microrégíme kunt u veel lezen op deze website, beste Riouvert. Dat betekent inderdaad forfetaire aftrek van kosten, in plaats van werkelijke kosten. Dat is altijd gunstiger, immers als aftrek van werkelijke kosten gunstiger zou uitpakken, dan kies je als ondernemer voor het régime réel en niet voor het micro-régime. Ik probeer altijd kunstenaars in te schrijven als verkopers van kunst (dus als commerçant), al moet ik toegeven dat dat niet altijd wordt geaccepteerd door de CFE. In het bovenstaande voorbeeld van €25.000 aan omzet, €10.000 aan bedrijfskosten en dus €15.000 aan bruto winst, ben ik uit gegaan van het minder gunstige tarief van ‘service’. Daarbij mag je 50% van je omzet aftrekken als forfaitaire kosten en dat is al hoger dan de €10.000 uit het voorbeeld. Slaag je er in om als commerçant te worden ingeschreven, dan mag je 71%van je omzet als forfaitaire kosten afschrijven en betaal je bij een omzet van €25.000 nog maar 52% van 29% van €25.000 = €3770. En dat komt aardig in de richting van de MDA afdracht, maar met betere sociale dekking, alle vrijheid van handelen en geen ballotage, ambtelijke bemoeizucht of gedwongen winkelnering.
    Mijn argument naar de ambtenaar van de CFE is altijd dat dit gaat om een persoon die handelt in kunst, waaronder door hemzelf geproduceerde kunst. Met schrijvers en toneelspelers is dat lastig, omdat die nu eenmaal routinematig in de professions liberales worden gestopt (inschrijving via de URSSAF) en met beeldhouwers is dat ook niet gemakkelijk omdat de CFE daarin toch vooral een artisan zien (dus inschrijving bij de CMA), maar bij andere groepen kunstenaars lukt dat prima.

    Ik heb geen enkel probleem met deze discussie. Ik heb de reacties niet gelezen die door de moderator zijn weggehaald, dus ik weet niet tegen wie ze gericht waren. Verder steek ik mijn mening over MDA en vergelijkbare organisaties niet onder stoelen of banken en ik ga die mening ook niet omfloerst opschrijven. Daar heeft niemand wat aan. Ik luister wel degelijk naar argumenten van supporters van de MDA, maar ben van mening dat er veel meer speelt dan kille cijfers van wat je uiteindelijk aan het einde van de maand overhoudt. Ik ben een groot bewonderaar van iedereen die in staat is om originele kunst te maken (eerlijk gezegd ben ik daar stikjaloers op), maar ik associeer het kunstenaarschap vooral met vrijheid. Vrijheid van denken en vrijheid van handelen.

    Wim

    #189672
     Noë
    Sleutelbeheerder

    meent u dan deze persoon bij voorbaat in bescherming te moeten nemen
    of is het een van uw club en mag men die niet aanvallen in plaats van een reactie afwachten van de andere deelnemers verwijderd u bij voorbaat zeer democratisch

    Beste Ruiter, of men het met een reactie eens is of niet, op de persoon spelen is nooit toegestaan. Het gaat om informatie en visie op die informatie. Zie ook de forumregels. U mag tegen een mening van een ander ingaan, maar niet tegen de persoon.
    Ik neem de goede sfeer in dit huis in bescherming en hoop dat mijn gasten eraan bijdragen.

    #189673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga er dan ook vanuit dat u vanaf heden de touwtjes kennelijk wat aantrekt en dat ik in het vervolg van dergelijke onaangenaamheden verschoond blijf.

    Dat hebt u goed opgemerkt. Ik hoop met u dat we allen van onaangenaamheden verschoond blijven, zie ook de forumregels.
    Ik kan echter alleen ingrijpen nadat een posting geplaatst is – niet ervoor. Om chronologische redenen.

    #189700
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan echter alleen ingrijpen nadat een posting geplaatst is – niet ervoor. Om chronologische redenen.

    Ook hier heeft de Techniek in voorzien: een “moderated” forum. Dan krijgt u eerst alle bijdragen te zien ter goedkeuring 🙂

    PS: we mogen toch wel lelijke dingen blijven zeggen over, bijvoorbeeld, makelaars, hè?

    #189701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook hier heeft de Techniek in voorzien: een “moderated” forum. Dan krijgt u eerst alle bijdragen te zien ter goedkeuring 🙂

    Volgens mij doen ze dat in China… 😉

    PS: we mogen toch wel lelijke dingen blijven zeggen over, bijvoorbeeld, makelaars, hè?

    Alleen als het hele nare makelaars zijn en dan zonder namen te noemen.

    #189624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even dat praktijkvoorbeeld van het auteursrecht:
    Bij het als artiste/auteur (status artisan zie WvT) claimen van auteursrecht bij een rechter zal je moeten aantonen dat het werk is waar auteursrecht op rust, uniek en origineel is en jij de eigenaar bent van dat auteursrecht en eigenaar bent van het recht om het auteursrecht te exploiteren.
    De franse wet schrijft voor dat over de omzet uit het verhandelen van uniek artistiek werk en de daarmee samenhangende rechten sociale rechten dienen te worden afgedragen aan MdA/Agessa.
    Dus voordat je toekomt aan het overleggen van het bewijs van je rechten kan de tegenpartij al aantonen dat het werk of het auteursrecht door jou is verkocht als artisan en dat de sociale lasten niet in de kas zijn terechtgekomen van MdA/Agessa dus het kennelijk niet gaat om een uniek werk waar auteursrecht op rust. Einde oefening dus. Zelf veroorzaakt. Niet goed nagedacht vooraf. Kosten juridische procedure op niemand te verhalen. Verlies dus.
    Dat is dan maar één voorbeeld van situaties waarin de artiste/auteur terecht kan komen als hij de verkeerde status kiest voor zijn toko. Door eigen toedoen vergooi je zo je kansen.
    Ondernemen is vooral je eigen kansen creëren.
    Ik heb zelf 15 jaar gewerkt in het management van een bedrijf in de artistieke sector (125 personeelsleden waarvan gemiddeld zo’n 20 freelance of in opdracht), heb jarenlang ervaring met een eigen bedrijf en werk momenteel als uitvoerend kunstenaar in Frankrijk. Ik heb, jammer genoeg, al verschillende hardwerkende creatievelingen zien struikelen over dit soort zaken.

    Helder verhaal van WvT. Ik heb een andere visie in deze discussie. Ik ben iemand van de praktijk. Mijn motto is kansen creëren voor jezelf, verantwoordelijkheid nemen voor je keuzes en je niet laten afschrikken door de bureaucratie. En als je het ergens niet mee eens bent actief inzetten op verandering, niet uitwijken. Zit in de aard van het beestje.

    RIOUVERT.

    #189625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Riouvert je stelt dat:
    ‘Dus voordat je toekomt aan het overleggen van het bewijs van je rechten kan de tegenpartij al aantonen dat het werk of het auteursrecht door jou is verkocht als artisan en dat de sociale lasten niet in de kas zijn terechtgekomen van MdA/Agessa dus het kennelijk niet gaat om een uniek werk waar auteursrecht op rust.’

    Bij het dus gaat het mijns inziens fout , dat het kennnelijk niet gaat om uniek werk omdat er geen afdracht is geweest bij MdA/Agessa.
    Deze premisse klopt niet, ja de bewijslast is zoals je hebt gesteld, er zijn diverse manieren om die bewijslast op te bouwen, zo kan je je werk in depot geven bij de belastingdienst ( met datumstempel) , je kunt het als verzegeld aangetekend stuk met ontvangsbevestiging naar jezelf toe sturen, je kunt het delen in een kring van trouwe vrienden.

    Het kan makkelijk zijn om lid te zijn van een club/vakbond maar het is niet noodzakelijk. Het gaat om aan te tonen dat je uniek werk hebt geproduceerd ( auteursrecht ontstaat al voor de verkoop waarover sociale lasten betaald moeten worden, namelijk op het moment van publicatie ) en je omstandigheden en de bewijslast helpen je dat aan te tonen.

    Dat het vaak mis gaat is al te duidelijk, zowel bij onafhankelijke kunstenaars/auteurs als bij gebonden. Dat recht hebben -en recht krijgen- niet gelijk staat, is ook een waarheid als een koe.
    Dat heeft vaak te maken met die bewijslast. Hoeveel tv series lijken op die van de concurrent maar zijn net iets anders?

    #189639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voordat de zaak bij de Rechter is, heeft de “overtreder” je als ondernemer al in het vizier met je siret en APE nummers.
    Maar, excuseer me. Ik heb niet veel tijd. Mijn visie is helder. Kort gezegd: de keuze voor een andere status lijkt misschien aardig in eerste instantie, maar heeft vaak grote financiële gevolgen achteraf. Ik wens Arjen en alle creatief ondernemers veel succes en geniet vooral van het franse leven. Laat je niet afleiden en pak je kansen! Die zijn er zeker.

    Met dank aan de gastvrouw Marietta Kenkel.

    RIOUVERT.

    #189681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste WvT. Helaas is ook de handelaar in kunst (oeuvres originales graphiques et plastiques telles que celles définies par les alinéas 1° à 6° du II de l’article 98 A de l’annexe III du code général des impôts) wettelijk verplicht zich te melden bij MdA/AGESSA. Hij riskeert dus een ambtelijke aanslag van URSSAF met alle gevolgen van dien. En wat is de verklaring van de handelaar als hij na jaren een naheffing krijgt van de belastingdienst omdat die van mening is dat kostenposten als bij voorbeeld kostbare grondstoffen als bladgoud, afschrijvingen op de investering in een etspers, een studiereis naar Mozambique niet te verantwoorden zijn als handelaar, enz enz
    Dan heeft de ondernemer toch een probleem met zijn keuze op basis van de vage stelling van meer vrijheid in denken en handelen.
    Dat gaat mij aan nu ’t hart, vandaar dat ik er nog even op terugkom.

    RIOUVERT.

28 berichten aan het bekijken - 61 tot 88 (van in totaal 88)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?