Dit onderwerp bevat 30 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Rob van der Meulen.
-
AuteurBerichten
-
30 oktober 2017 om 20:12 #207960NoëSleutelbeheerder
Bonsoir allen,
De wellicht wat raadselachtige titel van dit onderwerp haakt aan bij een zeer populaire draad uit het recente verleden, namelijk de overstap naar SFR RED ADSL na een forse prijsverhoging van Orange.
Inmiddels is de toenmalige RED box aanbieding van 10 euro per maand in zone dégroupé en 15 euro in zone non-degroupé, welke laatste voor mij van toepassing is, weer actueel tot 13 november aanstaande. Dat is natuurlijk véél goedkoper dan de vaste analoge RTC lijn plus Internet Découverte die ik nu nog bij Orange heb.
De hoofdreden dat ik tot op heden niet ben overgestapt ligt in het feit dat ik aan het eind van een lange telefoonlijn zit met veel bomen erbij in de buurt. Minstens éénmaal per jaar valt ergens een boom om of een tak af die de lijn beschadigt, met in het ergste geval een intermitterende storing die zorgt voor een slechte doch niet helemáál uitvallende verbinding. Op de analoge lijn hoor je dan gekraak in de telefoonverbinding, door de Franse monteurs populair “friture” genoemd. Elk kraakje is natuurlijk een evenzolange dodelijke wurggreep op het ADSL signaal. Dat er in die omstandigheden van je Internet connectiviteit niet veel overblijft is maar al te duidelijk.
Omdat ik in een zone non-dégroupé zit is Orange nog de partij die verantwoordelijk is voor de koperdraden. Als ik nu weer eens zo’n intermitterende storing heb hoef ik dus alleen maar Orange te bellen als aangewezen partij voor zowel telefonie als Internet. Het boeit niet waar het probleem zit, Orange is voor mij de aan te spreken partij, en die moeten het oplossen. Vaak hoort de Orange helpdeskmedewerker aan de andere kant al zélf het gekraak op de lijn en dan komt de hulpverlening snel op gang.
Zou ik nu overstappen naar SFR RED (of willekeurig welke andere Internet aanbieder anders dan Orange) dan komt aan die eenvoudige situatie een einde. Van hoorbaar gekraak op de lijn zal geen sprake meer zijn, er kan slechts worden gemeld dat de ADSL niet- of slecht functioneert. Bij akelige intermitterende storingen zoals ik die veelvuldig heb ondervonden zal al snel de Internet provider de schuld geven aan Orange (“réseau a ligne cuivre de merde”) en Orange de schuld geven aan de provider (“service a prix de trois fois rien sur équipement inférieur”). Ik heb dat hier in de buurt bij andere gebruikers meermalen zien gebeuren, met never-ending horrorstories als gevolg.
Echter, om drie redenen begin ik nu toch een overstap te overwegen. Ten eerste begint het prijsverschil tussen Orange en andere aanbieders steeds absurdere vormen aan te nemen. Ten tweede komt het einde van de traditionele analoge RTC telefooninfrastructuur so wie so steeds dichterbij. En ten derde heb ik inmiddels een GSM mast in de buurt met uitstekende 4G mogelijkheden zodat ik een uitval van de vaste Internet verbinding enige tijd kan overleven. Dus overstappen wordt een steeds reëlere optie, en SFR RED lijkt dan een zeer aantrekkelijk alternatief.
Nu lees ik in allerlei Franse fora in hoofdzaak twee soorten ervaringen met SFR RED. Óf men is spinnend tevreden met een snelle Internetverbinding die betrouwbaar werkt. Óf men kookt van woede omdat men om wat voor reden dan ook te maken heeft gehad met de Service Client. Die schijnt nogal abominabel te zijn, en dat is gezien de bovenbeschreven ervaringen voor mij natuurlijk nogal verontrustend.
Ik ben daarom zeer geïnteresseerd in de ervaringen van de medeforumleden die de overstap van Orange naar SFR RED reeds eerder hebben gemaakt. Ik hoop dan ook dat u uw bevindingen hier wilt delen, zodat ik (en hopelijk ook anderen) daar mijn voordeel mee kan doen. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reacties!
Salutations, Jos
31 oktober 2017 om 11:14 #207962NoëSleutelbeheerderRED by SFR is de (spot-) goedkope versie van SFR. Afgezien van een 2 maandelijkse periode direct na het activeren van de lijn is de Service Client dan ook niet telefonisch bereikbaar. De Service Client van RED is uitsluitend per chat, social media of de app bereikbaar en niet in het weekend. Ook Orange biedt deze goedkopere mogelijkheid van hun dienst zonder telefonische helpdesk via Sosh, maar is dan nog steeds veel duurder.
Door de beschikbaarheid van een goede 4G verbinding zou dat voor jou geen probleem moeten zijn. Ik heb de service client nog niet nodig gehad en ook voor mij is een kapotte kabel de meest waarschijnlijke reden om contact te zoeken. Dat lijkt me een simpele melding die SFR direct naar Orange kan doorsluizen, dus ik hoop dat dat tzt goed gaat. Zoals in het betreffende draadje gemeld ging bij mij de overgang van Orange naar SFR prima en sindsdien betaal ik nog slechts €14,98/maand inclusief onbeperkt bellen naar vaste lijnen.
Als je wilt kun je wel je analoge lijn behouden, dan wordt die doorgezet naar SFR. Je krijgt bij het aanmelden de optie of je de telefoon volledig wilt “dégrouperen” of niet. Dan kun je de analoge lijnkwaliteit nog ‘bewaken’.
Ik heb de afgelopen 4 maanden in totaal enkele uren zonder internet gezeten zonder dat er iets defect was. ADSL blijft dan gewoon staan, maar geen internet verbinding. Dat is beduidend meer dan bij Orange (enkele minuten/jaar), maar het kan een incident zijn. Aangezien ADSL bleef staan heb ik ook geen contact gezocht met de helpdesk.
1 november 2017 om 08:34 #207967bosbessDeelnemerDag Jos, ik heb wél problemen met mijn internetverbinding. Die heb ik in dit forum ook vermeld, zie hier. Mijn dochter heeft via de app contact gezocht met SFR en het contact verliep prima. Snelle dienstverlening, maar het probleem bestaat nog steeds. Ze zeggen dat de snelheid goed is en daarmee is de kous af.
Iedere keer wanneer ik de klep van mijn laptop heb gesloten en weer wil beginnen, krijg ik de melding dat er geen internetverbinding is hoewel wifi aangeeft: Verbonden, beveiligd. Welk kanaal ik ook kies, het probleem blijft. Dan zet ik de wifi uit en weer aan en vervolgens doet alles het weer normaal. Met ethernet geen probleem. Het vreemde is dat het enkele maanden lang goed heeft gefunctioneerd. Maar ja, ik wen eraan en ik hoop dat het ooit weer net zo plotseling overgaat als het is begonnen. Voor € 9,98 per maand beklaag ik me maar niet.
1 november 2017 om 10:05 #207968Bosbess, er zijn (wifi) chipsets aan boord van laptops die soms problemen geven na ontwaken uit de slaapstand. En soms treedt die wifi winterslaap pas op na een update door de dienaren van Bill Gates. Dus na de cursus wifi-spotting zou je misschien eens onder de motorkap van je laptop moeten kijken. Niet zoals ik de afgelopen dagen gedaan heb bij de reparatie van een Kubota tractortje van een kennis hier, maar schone handen werk met alweer een utility. Met de klassieker CPU-Z krijg je een hoop te zien van wat er allemaal onder je toetsenbord is vastgesoldeerd op de printplaat. Intel heeft een aparte pagina voor updaten en identificatie van hun wifi chipsets. Er zijn nog vele andere inspectie tools. Daarna maar eens googelen of er meer mensen zijn die over slaperige wifi problemen hun vinger opsteken op internet. Merk, type laptop + chipset + operating system. Je kunt het probleem van twee kanten benaderen: je SFR wifi box is wat éénkennig wanneer tijdens de les iemand in de klas in slaap valt, of je laptop zelf heeft een probleem bij wakker worden. Misschien dat een update van de driver voor de wifi chipset helpt, je weet maar nooit.
1 november 2017 om 10:23 #207969NoëSleutelbeheerderZo af en toe de computer echt helemaal uit zetten, koffie drinken en dan weer aanzetten wil ook wel eens helpen.
Steeds naar de slaapstand gaat niet altijd goed, af en toe een reïncarnatie is beter.
wimb1 november 2017 om 10:42 #207971Bosbess, en wanneer je smartphone of de laptop van iemand anders tijdens dat teleurstellende ontwaakmoment geen problemen hebben, dan zou ik je eigen laptop maar indelen bij het rijtje usual suspects. Slaapstand en netwerk/wifi problemen zijn al decennia goed voor problemen. En de brute force methode van Wannox werkt uiteraard goed. Subtielere aanpak zou kunnen zijn je laptop niet dicht te doen en het beeldscherm via de instellingen op automatisch uit te zetten na bijvoorbeeld 10 minuten geen aandacht van de bazin.
1 november 2017 om 11:49 #207972NoëSleutelbeheerderJos, in het overstap draadje heb je kunnen lezen dat ik toen ook de stap gewaagd heb. Bij mij ging het allerminst vlekkeloos, dat is terug te lezen. Het duurde vele dagen voor het werkte. Door de iPhone op 4G tethering te zetten wist ik mij binnen het gezin staande te houden. Iedereen toch kunnen blijven interneten met wat ongemakken.
Ik behoor tot beide groepen die je terug hebt gevonden op de fora. Ik was op een bepaald moment zo radeloos dat ik overwoog terug over te stappen naar Orange. Alle communicatie met Red, op welke manier dan ook, is r*k. Hele vriendelijke mensen die steeds met hetzelfde mantra komen, “het op te lossen” of “dat alles normaal werkt”.
Uiteindelijk is het wel gaan werken, eerst na tussenkomst van een native fransman die de juiste toon tijdens een telefoongesprek wist te vinden en in tweede instantie door mijzelf er wat beter in te verdiepen.
Nu na enkele maanden behoor ik tot de zeer tevreden groep. Maaaaar, let op een paar zaken.Ik lees dat het gaat om een lange lijn dus beperkte bandbreedte! Het gratis SFR kastje, de REDBox, heeft niet veel techniek aan boord om je het beste te leveren bij een lange lijn. Dan reserveert Red een deel van de bandbreedte voor het telefoongebruik. Dit is niet dynamisch, dus niet enkel bij gebruik van de telefoon maar altijd ongeacht of je aan het bellen bent of niet. Ook ik zit op een lange lijn van 7050 meter. Wat gebeurde er:
Bij Orange, analoge telefoon en dsl was mijn snelheid (uit het log van het modem) ongeveer 1100kbps down.
Bij Red met de REDBox aanvankelijk 900kbps. Niet slecht, ik was er tevreden mee, echter na 14 dagen trad DLM in werking en zakte het naar minder dan 500kbps. Bij regen geen verbinding en geen telefoon! Alles werkte heel traag en instabiel. Via de helpdesk kwam ik tot niveau 2 doch wederom “alles in orde meneer, geen probleem te zien”Ik kwam er uiteindelijk achter dit dat mijn fysieke telefoonlijn in de centrale was verplaatst. Ik had ook een ander fysiek telefoonnummer gekregen, niet het virtuele SFR voip nummer en ook niet mijn oude analoge nummer maar een NDI nummer. Toen ik dat NDI nummer, wat lijkt op een regulier telefoonnummer, te pakken had kon ik bij Orange verzoeken de DLM te verwijderen.
Omdat ik de vaste telefoon toch nooit meer gebruikte heb ik de REDbox vervangen door een beter modem zonder telefoon en vanaf dat moment is mijn lijn stabiel 1,5mbps en ben ik een gelukkig mens. We kunnen Netflix-en en Prime kijken. Youtube werkt zonder steeds te bufferen. De lijn valt zelden weg, niet meer aankomen dus.Zover mijn ervaring welke zeker niet voor een ieder dezelfde is of zal zijn. Succes.
1 november 2017 om 11:59 #207973bosbessDeelnemerSorry Jos, onbedoeld en mede veroorzaakt door onkunde/-kennis ben ik ingebroken in jouw onderwerp. Ik kan je alleen zeggen dat mijn dochter, mijn zoon en een vriendin van mij ook zijn overgestapt naar SFR-Red. Mijn dochter (grote stad) en mijn vriendin (klein dorp) zijn beiden zeer tevreden. Maar mijn zoon (grote plaats dichtbij dezelfde grote stad) heeft ook wifiproblemen.
Wannox, ik zet m’n laptop iedere avond helemaal uit en moet dan de volgende morgen na opnieuw opstarten de wifi toch weer uit en aan zetten.
Rob,ik zal je links volgen. Wat er uitkomt deel ik mee in het door mij gestarte onderwerp: Wifi valt steeds uit.
Beiden in ieder geval vast bedankt, Jos succes ermee.
1 november 2017 om 12:22 #207974Bosbess, Franse internet providers zijn dol op het updaten van de software aan boord van hun modems/routers, dus wie weet komt er een dezer dagen als een Deus ex Machina nog een automatische oplossing aanrollen via de koperdraadjes die je verbinden met de telefooncentrale. Ach, en wat heet inbraak, Jos is nu in elk geval gewaarschuwd voor mogelijke wifi onhebbelijkheden.
1 november 2017 om 13:32 #207975NoëSleutelbeheerderNu het blijkbaar ook over de WiFi gaat. Omdat ik de REDBox niet gebruik maak ik dus ook geen gebruik van zijn WiFi mogelijkheden.
Aangezien een modem/router/wifi combi meestal in een hoek staat bij de dsl aansluiting zal deze nooit optimaal zijn.
Zelf maak ik gebruik van WiFi Access Points. Twee binnen op ieder verdiep en eentje buiten. Overal goede WiFi nu.2 november 2017 om 00:40 #207982NoëSleutelbeheerderBosbess het lijkt er op dat je laptop als die ontwaakt eerst een programma start dat contact zoekt op internet (bijvoorbeeld je mailprogramma of een browser) en dan pas je wifi-verbinding wakker schudt. Dat betekent dat je dus eerst de melding krijgt dat er geen verbinding is, dat kost wat opstarttijd, en dat dan pas aan die verbinding wordt gewerkt. Je kunt proberen om de volgorde van wakker worden te veranderen. Daar zijn enkele programmaatjes voor.
Groet,
Frans2 november 2017 om 13:15 #207987NoëSleutelbeheerderToen ik dat NDI nummer, wat lijkt op een regulier telefoonnummer, te pakken had kon ik bij Orange verzoeken de DLM te verwijderen
Het NDI nummer is normaliter gelijk aan het oorspronkelijke telefoonnummer van de fysieke analoge telefoonlijn.
Hoe kun je bij Orange verzoeken om DLM te verwijderen als je geen klant bent bij Orange? En hoe haalt Orange het in z’n hoofd om DLM te activeren op een lijn die SFR huurt zonder dat de klant (=SFR) daar om vraagt?3 november 2017 om 12:23 #207996NoëSleutelbeheerderTja Jako nu overvraag je me. Hoe het kan weet ik ook niet maar ik ben in ieder geval niet de enige.
Bij mij is het NDI niet gelijk aan mijn vorige analoge nummer. Met die NDI vul je het on-line formulier in en na enkele uren krijg je een mail met bevestiging dat aan het verzoek is voldaan.
Om kort te gaan lijkt het er in mijn geval op dat mijn lijn binnen de centrale is omgestoken op een andere poort waar dan standaard de DLM op zit. Mogelijk hebben ze een kast voor orange klanten en een kast voor de degroupage klanten om eea uit elkaar te kunnen houden. wie weet.
3 november 2017 om 14:55 #207997NoëSleutelbeheerderAha, dat is grappig. Je kon dat dus gewoon via dit formulier van Thomas doen zonder dat je een klant bent van Orange.
Ik heb jaren geleden als Orange klant DLM al uit laten zetten via dat formulier, maar de kans bestaat dus dat DLM nu weer aan staat en dat je dat als niet-klant toch gewoon weer uit kan zetten. Goed om te weten, bedankt.
3 november 2017 om 17:03 #207998NoëSleutelbeheerderJa, met dat formulier. Nou ben ik in jouw situatie wel benieuwd hoe dat afloopt immers ik herinner me dat je jouw analoge nummer hebt geporteerd naar een virtueel SFR (Voip) nummer dus dat nummer zal niet ook je NDI nummer zijn lijkt me. Een NDI (Numéro de Désignation d’Installation) is altijd een fysieke lijn gekoppeld aan een huisadres.
Nu kan je dat b.v. verifiëren door net te doen of je wilt overstappen naar een andere ISP. De procedure vraagt dan direct in het begin je telefoonnummer. In dat geval geef je het huidige SFR nummer. Als het nummer niet word herkend tijdens de procedure dan is het geen NDI nummer en kan Orange er uiteindelijk ook niks mee.
3 november 2017 om 21:42 #208004NoëSleutelbeheerderMijn nummer wordt nog herkend, ik heb ook gewoon mijn oude analoge nummer behouden en dan is dat gebruikelijk. Bij jou bleek nummerbehoud bij de omschakeling naar SFR ook al niet mogelijk, kennelijk was er toen al iets met dat nummer.
5 november 2017 om 09:55 #208009NoëSleutelbeheerder@Jos le Conseiller: Als 4G ontvangst van SFR goed is en je zit ver van de telefooncentrale kun je ook overwegen om de telefoonkabel vaarwel te zeggen en over te stappen op een 4G aanbod van RED: 30 Gb voor slechts €10,-/maand. Stop de simkaart van SFR in een 4G modem en je hebt snel internet.
6 november 2017 om 20:54 #208018NoëSleutelbeheerderBonsoir allen,
Hartelijk dank voor alle uitgebreide reacties. En nee, ik zit er niet mee dat de discussies af en toe wat in de vrije figuren gaan. Ik erger mij niet aan “draad kapen”, over het algemeen leer ik van alles wat ik lees. Zo ook hier.
Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik het nu aandurf mijn huidige aansluiting van Orange naar Red te laten verkleuren. Ik zag een paar dagen geleden alweer een boomtak op de telefoonkabel rusten.Te hoog en te ver weg om er zelf met de zaag bij te kunnen, maar wel een probleem in wording. Het idee om niets anders dan een chatfunctie te hebben om een probleem te doen oplossen, in plaats van een medewerker in de nabije Orange shop over de toonbank te kunnen trekken 🙂 , maakt me nog steeds wat bang. Heel diep van binnen.
Ik ben wél geïnspireerd door de suggestie van Jako aangaande het RED 4G aanbod van 10 euri per maand. Ik heb dan ook als eerste de actie gestart om het Reglo Mobile abonnement van madame met nummerbehoud hiernaar over te zetten. Als dat naar wens verloopt heb ik alvast twee dingen bereikt. Ten eerste heb ik dan een oppervlakkige indruk van de efficiëntie en klantbehandeling van RED. Ten tweede kan ik dan een backup Internet verbinding realiseren, in eerste instantie door WiFi/4G tethering via het mobieltje van madame, uiteindelijk eventueel met een toegewijde 4G modem/router. In het ergste geval kan ik dan 30GB per maand opstoken tijdens het wachten op herstel van mijn internetverbinding. Het klinkt wellicht wat paranoide maar een dergelijke fallbackmogelijkheid geeft mijn techneutenziel rust.
Als de overgang naar RED 4G binnen de beloofde 24 uur haar beslag krijgt heb ik nog ruimschoots de tijd om te testen hoe de tethering bevalt vóórdat de termijn van het huidige RED ADSL aanbod afloopt.
Helemáál mijn vaste lijn laten vallen wil ik op dit moment nog niet, omdat 30GB per maand niet genoeg is om mijn andere voornemen, namelijk het overgaan op internet TV streaming in plaats van Canal Digitaal, mogelijk te maken. Dus of ie nu rood of oranje gekleurd is, die vaste lijn moet nog maar even blijven. Wordt vervolgd.
Salutations, Jos
7 november 2017 om 13:53 #208025NoëSleutelbeheerderTethering werkt nooit zo goed als een los modem/router domweg omdat de antenne minimaal is. Op een Brits forum heeft iemand een SFR RED 4G 100G/maand in gebruik genomen met een Tp-Link TL-MR6400 modem/router. Sim er in, aanzetten en direct ruim 60 MB/s down zelfs met een matig 4G signaal ter plaatse. Hij heeft z’n Orange abonnement inmiddels de deur uitgegooid…
11 november 2017 om 15:46 #208070NoëSleutelbeheerderIk kan mij vergissen (omdat mijn Frans niet van top kwaliteit is), maar https://www.bouyguestelecom.fr/offres-internet/4g-box lijkt mij DE oplossing. Ongelimiteerd 4G + “modem” voor EUR 29,95 + EUR 3,- (voor de box).
Zie ik wat over het hoofd of is dit een goed alternatief voor internet via orange (als je niet geeft om je vaste lijn).
Grt,
Robert11 november 2017 om 16:01 #208072NoëSleutelbeheerderHet is niet heel goedkoop en alleen beschikbaar voor wie in aanmerking komt: “La 4G box est réservée à ceux qui habitent dans des zones faiblement peuplées, rurales et qui bénéficient d’une bonne couverture 4G à l’intérieur des bâtiments. ”
Dus alleen beschikbaar voor wie goede 4G dekking van Bouygues heeft en woont in een rurale omgeving waar bijna niemand woont. Die eisen zijn nogal strijdig met elkaar, want plekken met een lage bevolkingsdichtheid krijgen pas als laatste 4G dekking. De kans is dan ook niet heel groot dat je gebruik kunt maken van deze aanbieding.
Heb je al getest of je er gebruik van kunt maken?
11 november 2017 om 16:04 #208073De eenvoudigste invuloefening weet de webstie van Bouygues al niet te volbrengen: mijn telephone fixe wordt niet herkend, idem “tester avec mon adresse” : Oups….Un problème est survenu. Terwijl de telefoon het gewoon doet en ons huis er al sinds 1837 staat. Het kost klaarblijkelijk wat tijd om papieren archieven te digitaliseren, zelfs voor een high-tech telecom bedrijf. Omdat het 2G/3G netwerk van Bouygues hier een paar jaar geleden helemaal door z’n hoeven zakte vanwege overbelasting, geen doorkomen aan, heb ik bij dit aanbod toch het gevoel: eerst zien, dan geloven. Verkopen van al dan niet fraai gestyleerde plastic doosjes met elektronische inhoud is één ding, ze allemaal tegelijk de ruimte geven op de internet snelweg is iets anders.
11 november 2017 om 16:05 #208074NoëSleutelbeheerderJako,
Nee nog niet kunnen testen omdat ik nu niet in Frankrijk ben. Ons huis is inderdaad op het platte land, maar ik kan met mijn mobiel testen of we 4G van Bouygues kunnen ontvangen. Je moet je adresgegevens invullen bij het afsluiten, daar geven ze niet aan dat het niet kan.
Zijn er nog alternatieven voor ongelimiteerde 4G? Ik kon alleen deze vinden en enkelen die max 100GB aanbieden, maar ik denk als ik daar met een stel jeugd zit dat ik daar zo aan zit…
Grt,
Robert11 november 2017 om 16:29 #208075NoëSleutelbeheerderTsja, dan is het simpel: je komt niet in aanmerking. Of dat komt omdat je niet binnen 4G bereik zit of omdat je niet ruraal genoeg woont is niet interessant. 100Gb/maand is behoorlijk wat, ik kom de afgelopen maand niet eens aan 30 Gb over ADSL. Zonder jeugd, dat wel, maar inclusief downloaden van een serie en de windows 10 fall creators update van 4Gb.
28 november 2017 om 18:19 #208255NoëSleutelbeheerderAls ik ook ff mag “inbreken”, is er iemand die voor RED betaald vanaf een niet FR bankrekening?
Als ik dit lees, dan lijkt het mogelijk, maar ik zou dat graag bevestigd zien. 🙂28 november 2017 om 18:26 #208257NoëSleutelbeheerderNee, kan niet. Althans, niet bij de eerste aanmelding, want daarbij zijn de eerste twee karakters van het IBAN nummer alvast ingevuld en niet te veranderen: FR
Nadat je abonnee bent geworden kun je de betaalmethode wijzigen, maar of dan wel een buitenlandse IBAN kan worden gebruikt weet ik niet.28 november 2017 om 18:31 #208258NoëSleutelbeheerderNee, kan niet. Althans, niet bij de eerste aanmelding, want daarbij zijn de eerste twee karakters van het IBAN nummer alvast ingevuld en niet te veranderen: FR
Nadat je abonnee bent geworden kun je de betaalmethode wijzigen, maar of dan wel een buitenlandse IBAN kan worden gebruikt weet ik niet.OK dank je Jako.
25 december 2017 om 10:15 #208522NoëSleutelbeheerderBonjour,
Weer even terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Ja hoor, de afgelopen week was het weer raak. Om de 10 minuten een hersynchronisatie van de livebox, hoorbaar gekraak op de ouderwetse analoge telefoonlijn, er was weer eens iets uit de haak. Het probleem werd minder als het buiten droog was, maar zodra zich vocht aankondigde in de vorm van regen of mist was het raak. Zelfs als de ADSL wél even gesynchroniseerd was kwam het down debiet niet boven de 1 Mbit/sec uit, waar dat normaal toch 8 a 9 Mbit/sec was.
Omdat ik als aarzelende eeuwige afweger de definitieve overstap naar RED ADSL nog steeds niet heb durven maken was dit een uitgelezen gelegenheid om het actuele serviceniveau van France Telecom/Orange eens te testen. Gelukkig hoefde ik nu bij een storing niet meer naar de telefooncel in het dorp om te gaan bellen naar een onbereikbare helpdesk, dankzij de nabijheid van een GSM mast bracht de hotspot via het SFR RED mobieltje van madame uitkomst.
Ingelogd op mijn Espace Client begon ik de procedure om een storing verholpen te krijgen. Na enige stappen stelde het systeem voor de lijn te testen. Dat testen duurde enige minuten waarna de conclusie was dat er een storing op de lijn was waarvan de oorzaak in mijn woning leek te zitten en waar een technicien aan te pas moest komen. Mét de waarschuwing dat zo’n intervention in het privégedeelte van de installatie tegen 69 euri gefactureerd zou worden. Vervolgens kon ik een dagdeel kiezen, ik koos voor het eerst mogelijke tijdstip, direct de volgende ochtend. Na nogmaals bevestigd te hebben was de procedure ten einde en kreeg ik vrijwel direct een SMS met de bevestiging van de afspraak. Daarop volgde nog een SMS met een nummer dat ik indien gewenst kon presenteren bij de dichtstbijzijnde Orange winkel om gratis een leen-Domino op te halen om te gebruiken gedurende de periode dat ik geen Internet had. Het zag er allemaal veelbelovend uit.
De volgende ochtend tegen 11:00 begon ik toch wat te twijfelen. De ADSL indicator op de Livebox stond al de hele ochtend rood te knipperen ten teken dat synchronisatie niet mogelijk was. En geen technicien te zien. Maar, rond 11:30 reed een hoogwerker van het reparatiebedrijf het erf op. De technicien meldde dat hij reeds 200 meter kabel langs de weg naar mijn huis had vervangen omdat daar storingen in zaten, en dat hij nu alleen nog even vanuit mijn huis kwam testen of alles nu echt in orde was. De man had professionele apparatuur bij zich waaronder een TDR, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. De Livebox opnieuw opgestart, bleek na synchronisatie dat ik nu over een down debiet van zo’n 12 Mbit/sec beschik! De technicien gaf me een kaartje met een nummer dat ik kon bellen voor een snelle interventie als het probleem zich binnen 2 weken weer zou voordoen en nam afscheid. Even later kreeg ik een SMS die bevestigde dat een interventie buiten mijn huis had plaatsgevonden en dat er niets gefactureerd zou worden.
Al met al een pijnloze ervaring, zeer in tegenstelling tot de vorige keren dat ik een lijnprobleem aanmeldde. Ik weet natuurlijk niet of ik nu gewoon mazzel heb gehad, of dat Orange daadwerkelijk hard heeft gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening en de controle op haar partenaires die de reparaties uitvoeren. En ik heb ook geen idee hoe deze procedure bij RED ADSL wordt afgewikkeld. In elk geval verliep dit keer bij Orange alles volgens afspraak en zeer professioneel.
Het enige nadeel is natuurlijk dat dit mijn afweging om over te stappen naar RED ADSL er niet makkelijker op maakt. 🙁
Salutations, Jos
25 december 2017 om 11:49 #208523NoëSleutelbeheerderAfgezien van de voorbarige conclusie dat het probleem zich in de bekabeling van de klant bevindt inderdaad een zeer professionele aanpak en onvergelijkbaar met mijn eigen ervaringen in het verleden met Orange bij kabelproblemen. Kennelijk heeft de techneut zelfs DLM gereset, anders zou je internetsnelheid laag zijn gebleven, ondanks de uitstekende verbinding.
Nu de kabel is vervangen is de kans op een nieuw defect op korte termijn klein en dat lijkt me het ideale moment om over te stappen…
25 december 2017 om 14:59 #208524AnoniemInactiefTja hierbij mijn ervaringen met overstappen van Orange naar RED.
Orange installatie was sinds een jaar operationeel, een deel van de kabel tot aan het verzamelpunt op de straat is volledig nieuw inclusief de aansluiting in huis. De snelheid van ADSL was stabiel rond de 4Mb down en 0,7 up, voor Nederlandse begrippen beroerd maar hier ben ik er heel blij mee, ik kan er bijna alles mee doen wat ik wil. Wat mij niet aan stond was de maandelijkse 37 euro die ik aan Orange moest doneren, dus deze maand gebruik gemaakt van de aanbieding van RED van SFR, de aangeboden 10 euro per maand werd uiteindelijk 15 euro (vanwege degroupage). Alle communicatie verliep via internet en de door mij gedownloade app op mijn telefoon. Na een paar dagen ontving ik een mail dat ik de SFR box (modem) kon afhalen bij een tabakswinkel in de buurt en dat de verbinding in 3 weken hierna over zou gaan. Helaas besloot Orange dezelfde dag de stekker er uit te trekken dwz ik “zag” nog een ADSL link maar het Orange modem logde niet meer in en later probeerde ik de SFR box en die logde ook niet in. Wat nu bellen lukte niet geen telefoon nr van SFR en bovendien hier geen GSM bereik. Maar naar Bergereac gereden naar de SFR winkel, probleem uitgelegd, kunnen niet helpen want communiceren met RED gaat alleen via internet en jammer dat u dat niet heeft. Ik had geen zin om 3 weken te wachten want internet heb ik ook nodig voor mijn werkzaamheden. Uiteindelijk viel het mee en ging de Livebox het 2 dagen later gewoon doen alleen de snelheid was niet goed (1,5Mb down en 0,7 up). Zelf wat zitten spelen met settings in de box maar niets hielp en na een paar keer opstarten greep (kennelijk) DLM van orange in (daarmee bepaald de lijnopereator Orange de kwaliteit van de verbinding) en ging de snelheid nog verder omlaag en werd de verbinding stroperig met een zeer hoge “ping” toen geprobeerd om rechtstreeks bij Orange DLM uit te laten schakelen, dat deden ze niet helaas. Toen Incident via de app van RED aangemaakt, waarempel reactie, ik mocht bellen naar een telefoon nummer wat ze doorgaven want hiervan mag je de 1e 2 maanden gebruik van maken.
Probleem uitgelegd en ze vonden eerst dat 1,5 Mb al heel goed was voor mijn verbinding, gelukkig had ik wat logging bewaard van de afgelopen tijd en kon ik ze toch overtuigen dat het beter kon. Het probleem was dat ze zelf het probleem niet konden oplossen maar ze kontact op moesten nemen met Orange, zucht ik legde uit dat ik het volledig begreep en dat het soms lastig is met Orange maar dat het toch moest gebeuren omdat ik dat niet meer kon.
Uiteindelijk 2 dagen later begon de internet snelheid om hoog te gaan en ook de “ping tijden” werden weer normaal.
Nu the week after…. alles werkt prima, snelheid is bijna net zo goed en de prijs is 60% lager. De tijd zal het leren en ben ik toch blij dat ik de overstap gemaakt heb. -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.