zorgverzekering

Dit onderwerp bevat 47 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #197276
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Uit bovenstaande berichten begrijp ik dat de zorgverzekering -als je in Frankrijk gaat wonen- een complex geheel vormt. Ik zal nog vaak het internet raadplegen en uiteraard ook deze site. Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de info en stapje voor stapje zal ik er wel komen.

    Ik ga nu samen met mijn vrouw voor een lang weekend naar mijn woning in de Dordogne, het gras maaien 🙂 en ja, we hebben een goede doorlopende reisverzekering.

    Bastien.

    #197277
     bosbess
    Deelnemer

    Veel plezier in de Dordogne! Heb je ook een regenverzekering? Hopelijk is het gras maaibaar, want veel zon hebben we hier (Cevennen) de laatste weken niet gezien, alles is kletsnat. Maar volgens de weerdeskundigen moet het de komende tijd weer iets beter worden, maar wel koud. Dan kan je je lekker warm lopen maaien, tenzij je natuurlijk zo’n zitmaaier hebt. Goede reis en tot een volgende keer.

    #197258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is iets ongelofelijks gebeurd: vanmorgen bracht de post zómaar een brief van de Assurance Maladie! Jawel, HET formulier! Dus toch een formulier dat binnen 15 dagen terug moet waarvan er al 10 verstreken zijn. Het ding is gedateerd 15-11 en werd vandaag 25-11 in mijn brievenbus gedeponeerd. Dus nog precies 4/5 dagen om het terug te sturen, zo lust ik er nog wel een. Maar goed, alles wat ze willen hebben was in voorraad (niet twee foto’s maar één foto, een handtekening in zwarte inkt en een kopie ID) dus de bestelling gaat morgen meteen de deur uit. ’t Lijkt hier Overtoom wel! 😉

    Ben benieuwd of ze nu ook heel snel een carte vitale maken, in ieder geval hoeft mijn buurman nu niets meer naar NL door te sturen. Voor NL heb ik een EHIC kaart en als me onderweg iets gebeurt heb ik mijn papieren ‘attestation’ bij me.

    Zijn de wonderen toch nog niet de wereld uit?

    #197244
     bosbess
    Deelnemer

    Gefeliciteerd Banjoiste! Wie weet ligt de kaart in de bus als je terugkomt uit Nederland (met je dieselcamper). Dat het nog veel erger kan, kan je hier lezen. Veel plezier in de lage landen!

    #197243
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou, Bosbess, de camper gaat niet mee naar Nederland, want de bestelbus krijgt een nieuwe koppelingskabel. Daarvoor ben ik een weekje langer gebleven, want de camper kán helemaal niet meer naar NL. De Tweede Kamer is namelijk zo stom geweest om dat hele slechte oldtimercompromis aan te nemen, zie hier: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/ Dat betekent dat ik per 1 januari 2014 een berg geld aan wegenbelasting kwijt ben, dat gun ik Fransje Weekers niet. De wagen blijft hier op privéterrein staan en wordt per 1 januari 2014 geschorst, tot zover mijn zijsprong.

    Het formulier is inmiddels al op de terugweg naar de CPAM en ik ben blij dat mijn buurman nu geen post hoeft door te sturen naar NL. Ik ben al heel blij dat hij mijn post wil bewaren, die krijgt hij direct van de factrice, een heerlijk behulpzaam mens is dat, met de buurman en haar heb ik het erg getroffen hier.

    Ik ga wel met frisse tegenzin naar NL, want ik heb daar geen eigen woonruimte meer. Afgelopen zomer is namelijk mijn vriend onverwacht overleden en het huurflatje dat we daar hadden stond op zijn naam en is inmiddels ontruimd. Ik moet nu dus maar hier en daar logeren, ik kan bij mijn beste vriendin terecht. Hier blijven kan ook niet omdat mijn huisje nog niet geschikt is om in de winter te bewonen. Dat is het eerste wat ik bij terugkeer ga doen: isoleren! Ik hoop dus op een heel korte, slappe winter, zodat ik gauw kan terugkomen. Ik heb in Nederland niet veel meer te zoeken, mijn kinderen en kleinkinderen zijn hier van harte welkom, ze hebben allemaal auto’s, dus de poort staat altijd open.

    #197245
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het hele verhaal gelezen maar ik ben onderweg het spoor bijster geraakt, heeft iemand er ervaring mee om een postadres in nederland aan te houden en zodoenede gewoon aan deze warpoel te ontkomen??

    #197246
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat heb ik dus tot begin van dit jaar gedaan, maar gezien de verslechterende bejegening van senioren door de Nederlandse beleidsmakers (koopkrachtverlies tot en met) en de iets vriendelijker behandeling van onze groep burgers door de Franse fisc, heb ik de stap gezet om mezelf uit Nederland uit te schrijven. Hoe het gaat uitpakken weet ik nog niet, want ik moet nog een aantal zaken regelen die achterop zijn gekomen. Misschien heb ik het gewoon een jaar te vroeg gedaan, dat weet ik niet. Ergens anders op dit forum wordt het in Frankrijk wonen en in Nederland ingeschreven blijven staan als frauduleus bestempeld, daar heb ik geen mening over. Ik denk dat je, zolang je nog redelijk wat tijd in Nederland doorbrengt, gerust daar ingeschreven kunt blijven. Het er op na houden van een briefadres (dat is de officiële benaming van wat wij meestal postadres noemen) wordt overigens door de Nederlandse overheid zeer actief ontmoedigd. Je moet een goed sluitend verhaal hebben om het te krijgen, ze gaan je zelfs doorzagen over waar je overnacht, want als je ergens wat langer achtereen overnacht (ik ben de exacte termijnen/periodes even kwijt) dan word je onder druk gezet om je daar dan metterwoon in te schrijven. Mensen kunnen allerlei redenen (binnen of net buiten de wet) hebben om dat niet te willen, dat is precies waarom de overheid er zo bovenop zit. Bezint dus eer ge begint!

    #197247
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dat zal ik zeker doen , ik woon momenteel nog gewoon in nederland en sta hier ook ingeschreven maar ik ben me wel aan het orienteren.
    ik zal zeker je laatste opmerking ter harte nemen en ik wil hem nog ff aanvullen : en doende denk dan nog 🙂

    #197248
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit tommie1951 op 30/11/2013 11:13
    dat zal ik zeker doen , ik woon momenteel nog gewoon in nederland en sta hier ook ingeschreven maar ik ben me wel aan het orienteren.
    ik zal zeker je laatste opmerking ter harte nemen en ik wil hem nog ff aanvullen : en doende denk dan nog 🙂

    Dat zou ik zeker doen, want er komt heel wat bij kijken, zo blijkt wel. Als je een inkomen hebt dat niet (veel) meer wijzigt (ge-pre-pensioneerd, definitief toegekende WAO/WIA uitkering of andere vorm) dan zou je kunnen proberen om met de informatie die hier

    https://infofrankrijk.com/leven-2/geldzaken/ziektekosten

    staat een proefberekening te maken. Even flink doorscrollen tot je de voorbeeldberekening vindt.

    Voor de webmaster: ik vond hem makkelijker te vinden met de tabelkaders er omheen!

    Verder kun je proberen een simulatie van de inkomstenbelasting te doen, lees hier verder:

    https://infofrankrijk.com/leven-2/geldzaken/belastingen#anker3

    Met behulp van deze tabellen moet je een aardige indruk kunnen krijgen van wat je hier aan belasting gaat betalen.

    Maar als je niet te erg wordt getroffen door de koopkrachtmaatregelen van Rutte II en je blijft nog in NL wonen dan zou ik geloof ik niet in de pot roeren.

    Wat wel een belangrijk voordeel kan zijn, hoewel hier buiten de orde: als je uit NL uitgeschreven bent en je wilt een auto op Frans kenteken gaan rijden (geen wegenbelasting!) dan kun je als inwoner van Frankrijk daar gewoon mee naar NL rijden. Zie ook hier:

    https://infofrankrijk.com/leven-2/de-auto-vervoer/kenteken-invoeren#anker2

    onder het kopje ‘Niet met je Franse auto in Nederland’

    #197249
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De woonlandfactor voor de bijdrage aan CvZ wordt 0,7198 in 2014 blijkens een recente publikatie in de Staatscourant

    #197250
     Noë
    Sleutelbeheerder

    2014 0,7198
    2013 0,7241
    2012 0,7685
    2011 0,7747
    2010 0,7747
    2009 0,6790
    2008 0,6935
    2007 0,6935
    2006 0,6633

    #197251
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jan de Voogd

    Dank voor je melding van de woonlandfactor 2014 voor Frankrijk.
    Is overigens het rekenmodel verdragsbijdrage 2013 al gepubliceerd?

    #197252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jaap
    neen , het rekenmodel voor 2013 is er niet. Hans Berg maakte het model jaarlijks, maar is er mee gestopt. Dus ik vermoed dat het er ook niet zal komen. Tenzij er iemand is die in Excell kan programmeren en Hans Berg goedkeurt dat zijn werk wordt voortgezet. Dan ben ik (opnieuw) bereid te ondersteunen met de regelgeving van het jaar 2013.
    Wel is in de Verzekerdenmonitor toegezegd dat CvZ met een online rekentool komt voor de bijdrage. Niet duidelijk is voor welk jaar dat zal zijn.

    #197253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jammer jammer jammer. Hans is niet te bewegen nog even door te gaan met jouw hulp? Tot CVZ loskomt?

    #197254
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil mijn persoonlijke gegevens hier niet en plein public op het forum zetten, kan ik dit ook via raad en daad doen middels een persoonlijke mail aan deze of gene?

    #197255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tommie1951:
    Naast ieders bijdrage staat in de linkerkolom “Stuur Bericht”. Dat is m.i. te gebruiken om iemand te mailen.

    #197256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    CHAMPAGNE! Vandaag heb ik mijn Carte Vitale ontvangen, hij lag zómaar in de brievenbus! Wonderen gebeuren dus nog, ik hoef die Attestation nu niet meer te plastificeren. Sterker nog: die mag in de kachel nu ik eindelijk (in juni deed ik mijn eerste poging om hem te krijgen) het felbegeerde groene kaartje heb. Nu nog een mutuelle zoeken, maar dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Heb je hier ook van die vergelijkingssites of is het zelfs daarvoor te ingewikkeld? Sta open voor suggesties bij het efficiënt zoeken naar zoiets. Nu eerst dat glas, à la vôtre!

    #197257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    CHAMPAGNE!
    Wij wachten al sinds eind april. Krijgen altijd weer een “Attestation” van de CPAM.
    Hiermee kon wel een “mutuelle” afgesloten worden!
    Wij vonden een bescheiden “mutuelle” pakket prima.
    Nu eerst dat glas!
    Daarna nadenken of je de eigen verzekeringsagent voor huis-haard-eigendom-aansprakelijkheid niet eens zou vragen naar een slimme mutuelle. En dan online vergelijken.
    Succes.
    Peter

18 berichten aan het bekijken - 31 tot 48 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?