Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2016 om 08:42 #192531NoëSleutelbeheerder
Om mijn auto met Frans kenteken te kunnen verzekeren vraagt mijn (Franse) assuradeur me om een verklaring van mijn Nederlandse autoverzekeraar. Het betreft kennelijk niet de bonus-malus verklaring want die heb ik overlegd, maar dat bedoelen ze niet (ze nemen die korting in Frankrijk overigens wel over).
Heeft iemand enig idee wat ze wel zouden kunnen bedoelen? Want mijn Nederlandse verzekeraar heeft ook geen idee.2 november 2016 om 08:59 #192534NoëSleutelbeheerderMisschien de royementsverklaring? Feitelijk is dat de bonus-malus verklaring en die had je al ingeleverd dus wellicht een spraakverwarring? Deze verklaring wordt in NL al 10 jaar niet meer afgegeven maar je kunt nog wel een verklaring opvragen uit het centrale register waar die royementsverklaringen nu in worden geregistreerd. Zie de link hieronder:
https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/2 november 2016 om 09:26 #192535NoëSleutelbeheerderDank voor je reactie H@ns. Er is niets geroyeerd, want ik heb de auto hier in Fra gekocht. Het is dus een eerste autoverzekering, voor een ‘nieuwkomer’.
3 november 2016 om 16:51 #192536NoëSleutelbeheerderMaar je gaat wel gelijk krijgen, want een B/M verklaring is het enige dat de Nederlandse verzekeraar kan ophoesten.
Voor wie verder geînteresseerd is: een Nederlandse verzekeraar geeft alleen zo’n verklaring af op voorwaarde dat er B/M-punten worden ingeleverd. De minst ongunstige manier voor mij is nu om de schadevrije jaren van mijn Nederlandse motorfiets(!) in te zetten voor mijn Franse 2CV.
Dit is de 21 eeuw.
Zucht.3 november 2016 om 17:40 #192537NoëSleutelbeheerderAlternatief voor u is wellicht een andere Franse verzekeraar zoeken, die niet is blijven hangen in de 20e eeuw. Ik heb hier bij aankomst gewoon een auto met Frans kenteken gekocht en de verzekering geregeld met uitsluitend en alleen de bonus/malus verklaring van mijn vorige Nederlandse verzekeraar. En van dat inleveren van punten heb ik nog nooit gehoord. De Nederlandse bonus/malus werd overigens zoals u oorspronkelijk ook aangaf netjes in Frankrijk overgenomen.
3 november 2016 om 23:31 #192538NoëSleutelbeheerderIk wil je feestje niet verder verstoren wat het als Nederlander verzekeren van een Franse auto betreft, maar ik zou toch deze discussie eens nalezen. Je hoeft je natuurlijk niet aan de wet te houden (dat gebeurt namelijk heel vaak niet), maar daar zitten soms -en altijd onverwacht- consequenties aan.
Frans4 november 2016 om 15:24 #192539NoëSleutelbeheerderTja Fransco, je moet je misschien juist wel aan de wet houden waar het verzekeringen betreft, denk ik. Dus ik vind je bijdrage waardevol en ga dat zeker uitzoeken. Beter nu een bedorven feestje dan wanneer ik in de sloot lig en een claim denk te gaan indienen.
Ik heb ze al huiswerk gegeven – benieuwd wat eruit komt. Straks moet ik m’n Franse eend nog gaan importeren naar Nederland om er hier in Frankrijk mee te kunnen rijden . . .
We gaan het zien.
Krelis ook bedankt voor de reactie.4 november 2016 om 15:41 #192540NoëSleutelbeheerderKrelis ook bedankt voor de reactie.
Waar u weinig aan had. Ik ging er in mijn jeugdig enthousiasme ten onrechte van uit dat de domicilie Frankrijk was. Nu ik begrijp dat dit niet het geval is, ligt de zaak als boven aangegeven inderdaad anders.
4 november 2016 om 23:38 #192541NoëSleutelbeheerderEven uit de box; je lopende verzekering voor je huidige auto ergens anders onderbrengen en vervolgens daarvan een royementsverklaring vragen en die indienen?
Beetje drastisch misschien maar ik ben zelf Citrofiel van het eerste uur en zie de 2cv’tjes graag behouden!9 november 2016 om 19:01 #192532NoëSleutelbeheerderAls de woonplaats niet in Fr ligt, wil men eerder zien dat je een EDF rekening o.i.d.(tenminste 6 maanden al op je naam) hebt op een frans adres. Bij ontbreken daarvan heeft de NL verzekeraar wellicht de auto in polis gehad met een frans adres? Denkt men wellicht. Mijn verzekeraar hoefde niets te weten, aan mijn leeftijd en mijn eigen verklaring namen ze direct de maximale bonus.
11 november 2016 om 10:23 #192533NoëSleutelbeheerderDe verzekeraar wil weten hoelang je zonder schade hebt gereden (de laatste 5 jaar); dit is wat anders dan een bonus/malus verklaring.
Als het niet lukt een verklaring uit Nederland te krijgen, kun je met wat plakwerk zelf een fraaie verklaring opstellen.11 november 2016 om 11:11 #192542NoëSleutelbeheerdermet wat plakwerk zelf een fraaie verklaring opstellen
Waarom zo moeilijk doen? Maak dan gewoon de verzekeringspapieren na. Het risico zal niet veel groter zijn dan een valse verklaring insturen.
Frans -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.