Dit onderwerp bevat 66 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 6 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
30 april 2018 om 21:53 #210230
Aan goede raadgevingen geen gebrek, dus ik dacht toch eens kijken wat ze op SystèmeD te melden hebben, alweer een cursus Frans, maar met plaatjes. Het redactieteam aldaar behoort tot de rekkelijken want ze schrijven over de kalkmortel voor het voegen:
“Ajoutez 5 % du poids global de ciment blanc. Dans ces proportions, il accélère la prise, sans pour autant dénaturer les qualités de la chaux.”
Ze spreken dus niet de banvloek uit over een zo geringe toevoeging van ciment blanc. Wanneer je de tijd hebt en het niet op een dag meer of minder steekt met het langzaam hard worden van een kalkmortel kun je natuurlijk gaan voor de rechte weg, geen dwalingen, alles op 100% chaux basis.
1 mei 2018 om 07:01 #210231NoëSleutelbeheerder@Rob,
je citaat uit SystèmeD komt overeen met hetgeen ik op mijn website zeg:“Ik heb vaklui gezien die er nog wat cement bijgooien, zo’n tien procent. Die zullen toch wel weten wat ze doen? Hun antwoord was dat het een beetje makkelijker werkt, de mortel hardt wat sneller uit en is sneller bestaand tegen weersinvloeden (uitspoelen door regen). Iemand anders zei: Die vaklieden zijn inderdaad niet gek, die werken tegen de klok, hoe eerder het werk af is hoe beter. Of het op de langere duur de kwaliteit van het pleisterwerk ten goede komt kan hun een worst wezen.”
@ Emil:
Verwijzingen naar relevante websites/facebookpagina’s zijn steeds welkom, en verhalen over jullie project zijn zeer welkom (ik ben hier niet de webmaster, maar …).1 mei 2018 om 18:53 #210233NoëSleutelbeheerderAls het zonder cement kan, dan wordt het ook zonder wat mij betreft. Uitspoelen is binnen sowieso geen risico en de volgende dag uitborstelen lijkt me prima. Geen directe reden om risico te nemen.
Ik zal kijken of we zo nu en dan iets kunnen plaatsen, voor nu zou hier een onderschrift met FB link moeten staan van de voorbereidingen…. toch?
10 mei 2018 om 22:26 #210332NoëSleutelbeheerderNog even voor de zekerheid, want morgen en overmorgen gaan we inslaan, het gebruik van luchtkalk vs hydraulische kalk heeft vnl te maken met verwerkingstijd?
Metselwerk doe je dan met nhl 3,5, want dan hard het sneller door/trekt het sneller aan. Dan kun je dus vlotter doorwerken?
Verhouding zand:kalk 1:3-4Voegen doe je met luchtkalk binnen, want langer plastisch, of als je haast heb/buiten werkt(gevaar uitspoelen) dan meng je nhl 3 5 bij, regulier 1:3, meer is neller.
Verhouding zand:kalk 1:3-4
Verhouding zand:kalk:leem/aarde(kleuring) 1:3:1Is dit correct samengevat uit bovenstaande links?
We hebben iig al een afgravingplek in de buurt gevonden voor de kleuring van de voegen, de rest is bouwmarkt…
10 mei 2018 om 22:29 #210333NoëSleutelbeheerderOw! Voor ik het vergeet er staat een kleine update online:
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=208360239781977&id=17505109977955811 mei 2018 om 07:50 #210334Emiel, hoe kort en bondig mag een samenvatting van enkele duizenden jaren ervaring met kalkmortels zijn? Ik denk dat je goed op koers ligt, op een gegeven moment merk je wel waar je nog iets kunt finetunen. De NHL heb ik gebruikt voor herstel van een deel van de fundering hier, waar wortels van een paar bomen diep waren ingedrongen. Voor blijvend vochtige omgevingen dus. Zie nogmaals deze uitleg. Bijtend spul dit soort mortels, handschoenen s.v.p. Succes met de klus!
11 mei 2018 om 08:25 #210335NoëSleutelbeheerderRob, dank voor je vlotte respons.
Een langdurig proces hoeft geen ingewikkelde conclusie te kennen.
Dat stuk en anderen heb ik gelezen en volgens mij is het zo dat nhl vnl wordt gebruikt bij toepassingen waar snellere uitharding is gewenst, maar dat er verder weinig voors en tegens zijn voor gebruik van beide soorten in het uiteindelijke doorgeharde resultaat.
Daarnaast lees ik dat luchtkalk smeuiiger is en vooral voor voegen prettiger aanbrengt en daarnaast dus rustig werken faciliteert door langzame harding.Bij metselwerk is snelle harding wenselijk, vandaar de keuze voor nhl, mocht het niet lekker werken (te weinig plastisch) of te snel zetten dan zal ik wat cl toevoegen.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.