Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door bosbess.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2013 om 11:51 #186875NoëSleutelbeheerder
De meeste Nederlanders in Frankrijk bankieren vermoedelijk via internet met hun Nederlandse bank. Met het aanscherpen van de regels in Nederland voor internetbankieren is het nog belangrijker geworden om de eigen computer beter te beveiligen. Het Nederlandse bedrijf Surfright (bekend van HitmanPro) biedt sinds enkele maanden een gratis detectietool tegen ‘man-in-the-browser’ aanvallen en ‘randsomware’. De gijzelingsoftware zullen de meesten kennen, maar ‘het mannetje in de browser’ is vooral gevaarlijk voor internetbankieren. Dit komt omdat we weliswaar een beveiligde verbinding hebben met de bank, maar de gegevens gewoon ongecodeerd in de browser op de eigen computer intikken. Een programma wat zich in de browser verstopt kan dus iets anders naar de bank sturen dan wij intikken en op het scherm zien. Zo kan er in theorie een (groter) bedrag verdwijnen naar een heel andere bankrekening dan ingegeven.
Het programma heet HitmanPro.alert en is als aanvulling te gebruiken op de bestaande anti virus software op de computer. Het programma detecteert de aanwezigheid van ongewenst gedrag in de browser, in principe ook van nog onbekende aanvallers. Eventueel verwijderen ervan dient te gebeuren door de anti-virus software op je PC, maar het belangrijkste is dat je gewaarschuwd wordt.(Surfright wil natuurlijk graag dat je hun betaalde HitmanPro versie koopt, maar dat hoeft niet)
Het programma is klein en ik merk er in de praktijk niks van, het gebruikt vrijwel geen CPU tijd. Meer info op de website:
http://www.surfright.nl/nl/alert
een demo filmpje van een onderschepte aanval via een vertrouwde NL website op youtube:
h**p://www.youtube.com/watch?v=HXD0uY6iqW4p.s.
** in de link gezet omdat de board software anders het filmpje embed.28 november 2013 om 18:00 #186876NoëSleutelbeheerderHallo Jako,
Goede tip, bedankt, ik heb de software geïnstalleerd.
Vriendelijke groet
Paul28 november 2013 om 18:14 #186877NoëSleutelbeheerderJako, prima tip, heb de software ook meteen geïnstalleerd.
Bedankt,
Jan Joost28 november 2013 om 19:11 #186878bosbessDeelnemerQuote Jako: ** in de link gezet omdat de board software anders het filmpje embed.
Wat staat hier in vredesnaam? Kan iemand dit voor mij vertalen?
28 november 2013 om 19:23 #186879NoëSleutelbeheerderHallo Bosbess,
Dit betekent, dat als je volledige url van het filmpje plaats deze dan in het artikel wordt gepubliceerd. Zoals hierna het geval zal zijn om dat ik de volledige url plaats.
Met vriendelijke groet,
Paul29 november 2013 om 06:52 #186880bosbessDeelnemerDankjewel Paul, heb HitmanPro.alert inmiddels ook gedownload, maar ik had ook al Trusteer (speciaal voor bankveiligheid). Is dat dan niet veilig genoeg?
29 november 2013 om 10:30 #186881NoëSleutelbeheerderHet leek mij toch ‘keurig’ Nederlands 😎
Trusteer werkt anders en persoonlijk vind ik de browser dan een stuk trager werken, hetgeen ook door anderen wordt ondervonden. Zie ook dit artikel bij Computable:
Helaas is geen enkele bescherming perfect en vind ik dat de consumentenbond nogal gemakkelijk acoord is met de nieuwe richtlijn voor internetbankieren. Hoe kun je als consument nu bewijzen dat je regelmatig je afschriften controleert?
“Apparatuur voor internetbankieren moet voorzien zijn van beveiligingssoftware. Ook moet de klant bewijzen dat hij zijn afschriften geregeld digitaal controleert en moeten incidenten direct worden gemeld.”
De consument kan dat nooit bewijzen, die heeft geen logfiles van de banksessies, hooguit een print van de status. Elke 2 weken een print maken is terug naar vroeger, laat de bank dan maar afschriften sturen. Het is bovendien de omgekeerde wereld: de bank moet het bewijs leveren dat de consument iets fout heeft gedaan.
Het is in het belang van de banken dat de consument vertrouwen houdt in internetbankieren, dan moeten zij daar voor zorgen. Het alternatief: bitcoins of loonzakjes betekent het einde van de banken.
29 november 2013 om 12:48 #186883bosbessDeelnemerBedankt voor de info, Jako. Ik hou Trusteer Rappppport er toch maar bij. Op mijn leeftijd is snelheid niet meer zó belangrijk…
29 november 2013 om 21:19 #186882NoëSleutelbeheerderAls je echt veilig wilt internetbankkieren, neem dan een account bij de Credit Agricole.
Ik heb dat een paar maanden laten omzetten naar internet bankieren omdat dit handiger is vanuit Nederland. Blijkt echter achteraf dat, om bedragen over te maken, er een “begunstigde” aangemaakt moet worden, waarbij de gegevens geaccordeerd worden per sms. Alleen kan ik mijn Nederlandse mobiele nummer niet invoeren én in Frankrijk heb ik geen bereik.
Bij navraag geeft de CA aan dat ik per FAX of BRIEF de gegevens van de begunstigde kan opsturen, dan zetten zij hem wel in de lijst.
Prehistorische malloten!Weet iemand een wat betere bank voor eenvoudig geld storten, via internet overmaken en een paar automatische afschrijvingen? Dat zal toch niet zo heel moeilijk zijn?
30 november 2013 om 09:54 #186884NoëSleutelbeheerderBNP Parisbas werkt ook zo, dus die wordt het niet.
Ik heb wel een (bijna gratis) Frans fax nummer en een FREE abonnement, maar het is en blijft maar niks. Bij de Zwitserse Postbank gaat het als vanzelf, geen frustraties.
Ik ben ook wel benieuwd of er een andere (betere) bank is.
wimb30 november 2013 om 10:58 #186885NoëSleutelbeheerderBij mijn weten moet het bij La Banque Postale en Credit Mutuel ‘gewoon’ werken. Bij CA schijnt het per kantoor te verschillen, elk kantoor is een eigen bank en geen vestiging. (net als Rabo in NL , maar die gaat ‘om’)
1 december 2013 om 01:26 #186886NoëSleutelbeheerderBij Togglemobile.nl kost een frans mobiel nummer je 5 € per jaar, misschien een oplossing ?
Joost Kubbe
1 december 2013 om 02:50 #186887NoëSleutelbeheerderZo lastig en duur is het toch niet om een (extra) Frans mobiel nummer te hebben? Er is al veel over geschreven.
Alleen is het bij mij lastig: als ik nieuwe begunstigden aanmaak of via websites betaal, krijg ik de SMS vaak niet binnen want slecht bereik……
Geef mij de e-dentifier maar van de Abn-Amro, dat zou een mooi idee voor Frankrijk zijn.Steven
13 januari 2014 om 09:11 #186889bosbessDeelnemerZoals ik hierboven schreef heb ik als beveiliging Trusteer geïnstalleerd. Dat geeft eens in de zoveel tijd een rapport van de bedreigingen die zijn onderschept. Dat waren er altijd wel een of twee. Maar sinds ik HitmanPro Aktiv heb geïnstalleerd rapporteert Trusteer geen enkele bedreiging meer!
14 januari 2014 om 16:24 #186888NoëSleutelbeheerderIk ben een half uur bezig geweest me bij Togglemobile te abonneren, (net de input van Joost Kubbe gelezen te hebben). Echter het lukt me tot nog toe niet, want ze vragen aan het einde om mijn postcode, maar geven er geen veld voor…
Morgen nog eens proberen.
Alice -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.