tip veiliger internetbankieren

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #186875
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De meeste Nederlanders in Frankrijk bankieren vermoedelijk via internet met hun Nederlandse bank. Met het aanscherpen van de regels in Nederland voor internetbankieren is het nog belangrijker geworden om de eigen computer beter te beveiligen. Het Nederlandse bedrijf Surfright (bekend van HitmanPro) biedt sinds enkele maanden een gratis detectietool tegen ‘man-in-the-browser’ aanvallen en ‘randsomware’. De gijzelingsoftware zullen de meesten kennen, maar ‘het mannetje in de browser’ is vooral gevaarlijk voor internetbankieren. Dit komt omdat we weliswaar een beveiligde verbinding hebben met de bank, maar de gegevens gewoon ongecodeerd in de browser op de eigen computer intikken. Een programma wat zich in de browser verstopt kan dus iets anders naar de bank sturen dan wij intikken en op het scherm zien. Zo kan er in theorie een (groter) bedrag verdwijnen naar een heel andere bankrekening dan ingegeven.

    Het programma heet HitmanPro.alert en is als aanvulling te gebruiken op de bestaande anti virus software op de computer. Het programma detecteert de aanwezigheid van ongewenst gedrag in de browser, in principe ook van nog onbekende aanvallers. Eventueel verwijderen ervan dient te gebeuren door de anti-virus software op je PC, maar het belangrijkste is dat je gewaarschuwd wordt.(Surfright wil natuurlijk graag dat je hun betaalde HitmanPro versie koopt, maar dat hoeft niet)

    Het programma is klein en ik merk er in de praktijk niks van, het gebruikt vrijwel geen CPU tijd. Meer info op de website:

    http://www.surfright.nl/nl/alert

    een demo filmpje van een onderschepte aanval via een vertrouwde NL website op youtube:
    h**p://www.youtube.com/watch?v=HXD0uY6iqW4

    p.s.
    ** in de link gezet omdat de board software anders het filmpje embed.

    #186876
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,
    Goede tip, bedankt, ik heb de software geïnstalleerd.
    Vriendelijke groet
    Paul

    #186877
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako, prima tip, heb de software ook meteen geïnstalleerd.
    Bedankt,
    Jan Joost

    #186878
     bosbess
    Deelnemer

    Quote Jako: ** in de link gezet omdat de board software anders het filmpje embed.

    Wat staat hier in vredesnaam? Kan iemand dit voor mij vertalen?

    #186879
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Bosbess,

    Dit betekent, dat als je volledige url van het filmpje plaats deze dan in het artikel wordt gepubliceerd. Zoals hierna het geval zal zijn om dat ik de volledige url plaats.

    Met vriendelijke groet,
    Paul

    #186880
     bosbess
    Deelnemer

    Dankjewel Paul, heb HitmanPro.alert inmiddels ook gedownload, maar ik had ook al Trusteer (speciaal voor bankveiligheid). Is dat dan niet veilig genoeg?

    #186881
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het leek mij toch ‘keurig’ Nederlands 😎

    Trusteer werkt anders en persoonlijk vind ik de browser dan een stuk trager werken, hetgeen ook door anderen wordt ondervonden. Zie ook dit artikel bij Computable:

    http://www.computable.nl/artikel/achtergrond/cloud_computing/4709207/2333364/trusteer-rapport-biedt-schijnveiligheid.html

    Helaas is geen enkele bescherming perfect en vind ik dat de consumentenbond nogal gemakkelijk acoord is met de nieuwe richtlijn voor internetbankieren. Hoe kun je als consument nu bewijzen dat je regelmatig je afschriften controleert?

    “Apparatuur voor internetbankieren moet voorzien zijn van beveiligingssoftware. Ook moet de klant bewijzen dat hij zijn afschriften geregeld digitaal controleert en moeten incidenten direct worden gemeld.”

    De consument kan dat nooit bewijzen, die heeft geen logfiles van de banksessies, hooguit een print van de status. Elke 2 weken een print maken is terug naar vroeger, laat de bank dan maar afschriften sturen. Het is bovendien de omgekeerde wereld: de bank moet het bewijs leveren dat de consument iets fout heeft gedaan.

    Het is in het belang van de banken dat de consument vertrouwen houdt in internetbankieren, dan moeten zij daar voor zorgen. Het alternatief: bitcoins of loonzakjes betekent het einde van de banken.

    #186883
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt voor de info, Jako. Ik hou Trusteer Rappppport er toch maar bij. Op mijn leeftijd is snelheid niet meer zó belangrijk…

    #186882
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je echt veilig wilt internetbankkieren, neem dan een account bij de Credit Agricole.
    Ik heb dat een paar maanden laten omzetten naar internet bankieren omdat dit handiger is vanuit Nederland. Blijkt echter achteraf dat, om bedragen over te maken, er een “begunstigde” aangemaakt moet worden, waarbij de gegevens geaccordeerd worden per sms. Alleen kan ik mijn Nederlandse mobiele nummer niet invoeren én in Frankrijk heb ik geen bereik.
    Bij navraag geeft de CA aan dat ik per FAX of BRIEF de gegevens van de begunstigde kan opsturen, dan zetten zij hem wel in de lijst.
    Prehistorische malloten!

    Weet iemand een wat betere bank voor eenvoudig geld storten, via internet overmaken en een paar automatische afschrijvingen? Dat zal toch niet zo heel moeilijk zijn?

    #186884
     Noë
    Sleutelbeheerder

    BNP Parisbas werkt ook zo, dus die wordt het niet.
    Ik heb wel een (bijna gratis) Frans fax nummer en een FREE abonnement, maar het is en blijft maar niks. Bij de Zwitserse Postbank gaat het als vanzelf, geen frustraties.
    Ik ben ook wel benieuwd of er een andere (betere) bank is.
    wimb

    #186885
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mijn weten moet het bij La Banque Postale en Credit Mutuel ‘gewoon’ werken. Bij CA schijnt het per kantoor te verschillen, elk kantoor is een eigen bank en geen vestiging. (net als Rabo in NL , maar die gaat ‘om’)

    #186886
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij Togglemobile.nl kost een frans mobiel nummer je 5 € per jaar, misschien een oplossing ?

    Joost Kubbe

    #186887
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo lastig en duur is het toch niet om een (extra) Frans mobiel nummer te hebben? Er is al veel over geschreven.
    Alleen is het bij mij lastig: als ik nieuwe begunstigden aanmaak of via websites betaal, krijg ik de SMS vaak niet binnen want slecht bereik……
    Geef mij de e-dentifier maar van de Abn-Amro, dat zou een mooi idee voor Frankrijk zijn.

    Steven

    #186889
     bosbess
    Deelnemer

    Zoals ik hierboven schreef heb ik als beveiliging Trusteer geïnstalleerd. Dat geeft eens in de zoveel tijd een rapport van de bedreigingen die zijn onderschept. Dat waren er altijd wel een of twee. Maar sinds ik HitmanPro Aktiv heb geïnstalleerd rapporteert Trusteer geen enkele bedreiging meer!

    #186888
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben een half uur bezig geweest me bij Togglemobile te abonneren, (net de input van Joost Kubbe gelezen te hebben). Echter het lukt me tot nog toe niet, want ze vragen aan het einde om mijn postcode, maar geven er geen veld voor…
    Morgen nog eens proberen.
    Alice

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?