Taxe foncieres met meer dan 100% omhoog

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211229
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onlangs kregen wij een brief dat de Taxe fonciere met meer dan 100% omhoog gaat. Ook vermeld de brief: de hieraan gekoppelde taxe habition zal ook omhoog gaan.
    Zijn er forumleden die ook een dergelijke brief hebben ontvangen?

    Er is in het afgelopen jaar niets aan ons huis veranderd waardoor de waarde zou gestegen zijn.
    We moeten voor de taxe de fonciere nu 840 euro gaan betalen voor een huis met 1 slaapkamer en minder dan in totaal 60 m2 woonruimte.
    Dat lijkt mij wel erg fors.

    De brief vermeld niet of protest aantekenen mogelijk is.

    #211231
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @marhout, ik neem aan dat u refereert aan de ontvangen Avis d’impot taxes foncieres, wat het enige officiele document is waar de tax berekend is en wordt uitgelegd welke percentages gebruikt zijn voor de verschillende catogerien (see pagina3 van dit document).Tevens staat op pagina 2 onderaan Quand et comment reclamer, en uitgelegd hoe protest aantekenen mogelijk is.

    Voor de berekening/uitleg van de kosten kunt u bij de Marie ook te raden gaan als eerste kontakt in dit geval.

    Vraag ook eens aan de buren of die een dergelijke verhoging hebben ontvagen…
    Succes

    #211232
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Pierro,
    Nee niet de standaard nota.
    Al nagevraagd bij de buren, maar die hebben een brief als die van ons nog niet ontvangen.

    Het enige dat ik mij kan voorstellen, dat ze, onterecht, ons hoger aangeslagen hebben wegens het plaatsen van dakramen in de inpandige schuur (zonder dat er kamers gemaakt zijn, of als woonruimte in gebruik is genomen).
    Maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan is de tax fonciere nog extreem hoog in vergelijking met andere huizen bij ons in de straat, die ook nog eens veel meer woonoppervlak kennen.
    De buren met hun 120 m2 woonoppervlak en 4 slaapkamers, betalen 400 euro. Wij zouden met 1 slaapkamer en 60m2 dus 840 euro moeten betalen (voorheen ong. 360 euro).

    #211234
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Door boosheid in de prullenbak terechtgekomen en nadien er toch maar weer uitgehaald…..(sorry).

    Zoals u het verduidelijkt en in vergelijk met de buren, lijkt mij dat er iets niet correct is in de berekening van de taxe, maar de update (mise a jour) is gedaan, waarschijnlijk als gevolg van de verbouwing en denk ik dat het moment nu daar is om het een en ander uit te leggen aan de autoriteiten met betrekking tot de dakramen en wel of niet meer kamers zijn gemaakt.
    Dus een RDV met Marianne

    #211240

    Het zou me niet verbazen wanneer wat voorheen een gesloten grenier of grange was na de plaatsing van Velux ramen de “surface habitable” omhoog laat gaan in de fiscale berekeningen. Ook al is die ruimte verder niet verbouwd of in gebruik als een wat kale logeerkamer. Leesvoer ter voorbereiding van het gesprek met Marianne: berekeningen en de bouwvergunning.

    #211241
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit zijn typische voorbeelden van de Franse bureaucratie.
    Waarschijnlijk hebben jullie voor de dakramen een vergunning aangevraagd bij de gemeente, en dan geeft de gemeente dit door aan “des impôts”.

    Of jullie hebben helemaal niets aangevraagd en zonder iemand in te lichten de dakramen in de schuur gezet en is de gemeente ‘not amused” en hebben ze dat doorgegeven aan “des impôts”, want je mag niet zomaar dakramen plaatsen.

    De normale gang van zaken is dat de gemeente de informatie doorgeeft aan de betreffende instantie, en die sturen dan op hun beurt een waslijst om in te vullen wat er door die aanvraag veranderd is aan het huis.
    In die brief kun je dan namelijk uitleggen dat die dakramen er zijn zodat je je fiets kunt vinden, en veranderd er niets aan de aanslag.
    Hun gaan er nu vanuit dat het een overdekt zwembad is met een privé-cocktailbar.

    Wij hebben “toen” een vergunning aangevraagd voor het opnieuw dekken van ons rieten dak.
    Dat deed ik alleen maar omdat ik de gemeente (lees verkeersregelaar/politie) er bij wilde betrekken dat die enorme vrachtwagens en hoogwerkers met hun hinder in het straatje geen aanzet zouden zijn voor een hooglopende burenooorlog.
    Je weet immers maar nooit.
    Tegelijk vulde ik in dat we de muren gaan schilderen (voor de kleur heb je namelijk goedkeuring nodig) en ik zet twee kleine velux op de “geen-hand-voor-je-ogen-zolder” voor ventilatie wat erg belangrijk is voor een rieten dak.
    (gel…l natuurlijk, ik wil gewoon een zolder met een beetje daglicht)
    Automatisch kreeg ik dus een brief (en die zou jij ook gehad moet hebben) om de vernieuwingen betreffende de woning aan te geven en dan komt er een nieuwe berekening.
    Ik ben met deze brief naar “des impôts” gegaan en heb ze gezegd dat er niets is veranderd, maar dat de aanvraag er was voor het vernieuwen van het rieten dak met alle rompslomp er omheen.

    Geen enkele probleem, alles opgelost.

    Ga naar Marianne toe en vertel ze dat je dacht dat je geen vergunning nodig had want er zaten glazen pannen in dus het was gewoon beter deze te vervangen bla bla bla……. (als je dus geen vergunning hebt aangevraagd)
    Of leg haar uit dat er niets is veranderd kom maar kijken, sorry voor het ongemak.

    Nogmaals, zonder opnieuw te berekenen kunnen ze je niet zomaar een nieuwe aanslag opleggen.
    Dat kan wel als ze dat bij iedereen doen, maar ik begrijp dat de buren geen verhoging hebben gekregen.

    Cees.

    #211242
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor dakramen plaatsen geldt een meldingsplicht.
    Die procedure heb ik ook netjes gevolgd.
    Daarbij heb ik telkens aangegeven dat het alleen om licht in de schuur/zolder gaat. Tot die tijd was het stikdonker in de schuur en zolder.
    Ik kreeg toen een formulier terug waarop ik alle maten van het huis moest weergeven met hun functie. Ook dat heb ik opgestuurd met uiteraard de vermelding dat er aan de bewoonbare oppervlaktes niets veranderde.
    De zolders zijn zelfs niet eens normaal bereikbaar, aangezien er geen trap is (ik gebruik nu een ladder).

    Ik dacht daarmee dat daarmee alles netjes afgerond was, totdat ik bovenstaande brief kreeg….

    #211243

    Interessant is nu wat de berekeningsgrondslag vóór en ná de plaatsing van de Veluxramen aan cijfers opvoert. In de tussentijd met de rolmaat of laser afstandsmeter zelf de afmetingen nauwkeurig in kaart brengen. Dan weet je tenminste waarover je het precies heb. Tekening maken van de indeling van het huis kan ook geen kwaad. Je hoeft daar geen gecertificeerd persoon voor te zijn, we streven immers geen precisie na in de orde van grootte van vierkante centimeters. Dat maakt het vergelijken van berekeningen en de onderliggende aannames en praten met het bevoegd gezag wat makkelijker.

    #211244
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb inderdaad het hele huis opgemeten en doorgegeven op het formulier.
    Strikt genomen zou ik zelfs minder moeten gaan betalen, want de huidige (!) kadastergegevens laten nog een flinke aanbouw zien, die er echter sinds de jaren 60 al niet meer is….

    #211249
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan kan het natuurlijk zijn dat iedereen die verhoging gaat krijgen.
    Macron heeft flink het snoeimes in de budgetten gezet dus gemeenten gaan zelluf wel een melkkoe zoeken.

    Ga maar eens praten met Marianne.

    Cees.

    #211257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een stukje (!) verder.
    Het blijkt dat ze de maximale belasting in rekening gebracht hebben omdat ze formulier H1 niet ontvangen zouden hebben.
    Ik kan echter bewijzen dat ik die wel opgestuurd heb. Maar de instantie zegt dat ze niets ontvangen hebben. Lijkt mij eerder daar zoek geraakt, maar goed.
    Ik moet nu wachten tot oktober, dan de hoge rekening betalen en dan opnieuw het H1 formulier opsturen. Dan mag ik het te veel betaalde bedrag weer terug gaan vorderen.
    Maar intussen is de Taxe d habitation ook veel te hoog geworden, dus ook daar moet ik dan weer een bezwaar gaan indienen….
    Zucht.

    #211267
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar des Impôts toegaan en vragen of je in gedeeltes mag betalen.
    Meestal geven ze je een papiertje waarop de afspraak vastgesteld wordt om bijvoorbeeld in 4 keer te betalen. Tegen die tijd dat je de tweede betaling moet doen is er ene grote kans dat hun de zaakjes weer op een rijtje hebben en gaan ze je een brief sturen dat ze een foute berekening hebben en bla bla bla.
    Dan heb jij iig geen enorme bedrag betaald wat je in maanden niet terug krijgt.
    Aan me hoela dat terug vorderen in Frankrijk.

    Cees.

    #211268
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Cees,

    Dat is een goeie tip!

    Ik heb van de EDF inderdaad ook nog geld te goed, maar na een paar jaar ga ik er maar vanuit dat ik dat nooit meer zal krijgen. Van verrekenen hebben ze nog nooit gehoord.

    Wim

    #212184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een update:

    Ondanks 4x (!) het opsturen van de benodigde formulieren weten ze bij de belastingdienst van niets. Totdat de secretaresse van onze gemeente opmerkte (die voor ons belde met de belastingdienst), dat zij kopieën had van onze formulieren en dat die juist waren geadresseerd. Toen bleken de formulieren ineens wel aangekomen te zijn bij de belastingdienst…..

    Het bedrag werd verlaagd naar het normale bedrag, maar wel met de voorwaarde dat we dat dan meteen moesten betalen die dag. Vreemd, maar vooruit. Echter geen nieuw IBAN-adres te vinden op de site van de belastingdienst. En dat was nodig omdat dit jaar een ander kantoor de inning deed.

    Dus opnieuw naar het gemeentehuis. Weer bellen met de belastingdienst. Eindelijk nu ook het IBAN-nummer.

    Taxe foncieres is dus geregeld. Nu afwachten hoe het met de andere belasting gaat…

    #212432
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waar ik al bang voor was: ook de taxe d’habitation is fors omhoog gegaan. Blijkbaar werken de afdelingen bij de belastingdienst flink langs elkaar heen.

    Een verhoging van 200% !!

    Zucht.

    Dat gaat weer een lang proces worden van bezwaar maken…

    #212441

    ….en misschien eerst nog eens kijken of er in deze discussie iets te vinden valt dat die verhoging kan helpen verklaren. Bezitters van een tweede huis zijn permanent de klos wanneer ze de generieke verhoging voor hun kiezen krijgen (voor hen geen geleidelijke afbouw in drie jaar) en ook nog in een regio wonen waar dit type woningen met een speciale surtaxe d’habitation tot maximaal 60% extra belast mag worden.

    #213402
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na een gelijkaardige ervaring met een zoekgeraakt formulier , stuur ik nu alle officiële papieren als “lettre suivie” op.
    Je moet even naar de post en het kost een paar centen, maar alles komt nu netjes aan.

    #213404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Steenmarter, dat is misschien de beste oplossing, ja.

    De verhoging van mijn taxe d’habitation is gelukkig inmiddels ongedaan gemaakt met een beroep op de fout die ze bij de taxe foncières hebben gemaakt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?