Scheuren in kelder / buitenmuur

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201177
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mag ik uw commentaar vragen op deze foto van naar mijn idee toch wel fikse scheuren in de natuurstenen buitenmuur en kelderplafond?

    Scheuren in buitenmuur en kelderplafond

    Het lijkt erop dat deze scheuren met elkaar te maken hebben, ze zitten alle ca. een meter vanaf de kop-muur van het huis. En, beide zijden van het gebouw hebben hetzelfde euvel. De kamer op de eerste verdieping heeft aan de binnenkant gepleisterde muren, ca 25 jaar oud, en daar is alles keurig.

    Hoe zou je kunnen uitvinden of dit ernstig is? (Nee, ik heb nog niks gekocht.)

    dank, JS

    #201185
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In feite is het niet goed mogelijk om, aan de hand van enkel een paar foto’s, te zeggen wat er aan de hand is.
    Het scheurpatroon geeft wel een indicatie: het verzakken van de blinde gevel, althans meer dan de andere gevels.
    De bogen boven de raam/deuropeningen geven dezelfde indicatie, maar hier een voorbehoud: er kan sprake zijn van vertekening op de foto (groothoeklens).

    Ik zou me als koper ook concentreren op de kwaliteit van de mortel. Vermoedelijk weinig samenhang.

    Wilm

    #201186
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hetzelfde vermoeden als Wilm:
    De gevels (rechts op foto 3, links op foto 4) zijn meer verzakt dan de muren met de ramen.
    Is erachter te komen hoe lang dit al zo is? Als het al honderd jaar zo is dan is het gebouw zo tot ruste gekomen, opnieuw voegen zou voldoende zijn.
    Overigens deel ik het vermoeden van Wilm over groothoeklens-vertekeningen niet; verticale lijnen van de muren rechts en links zijn nagenoeg recht weergegeven.

    #201187
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is nog een indicatie die erop duidt (of laat ik wat voorzichtiger zijn: kan duiden) dat de blinde muur meer verzakt is dan de andere; op de bovenste foto is de vloer langs de blinde gevel donkerder. Dit komt omdat hij natter is, hetgeen te maken kan hebben met verzakking.

    #201188
     Noë
    Sleutelbeheerder

    er kan sprake zijn van vertekening op de foto (groothoeklens).

    Geen groothoek, 5.8-34.8mm

    Hetzelfde vermoeden als Wilm:
    Is erachter te komen hoe lang dit al zo is? Als het al honderd jaar zo is dan is het gebouw zo tot ruste gekomen, opnieuw voegen zou voldoende zijn.

    Dat zou geruststellend zijn! Ik ga proberen oude foto’s te krijgen. Als de scheuren daar ook al zo op staan dan kan het wellicht weinig kwaad. Het interieur is 30 jaar oud, daar is geen barstje te zien.

    Mijn vermoeden is dat het ligt aan de aangebouwde schoorsteen. Dit is een oud-industrieel gebouw, eerste helft 19e eeuw, waar later een schoorsteen is aangezet. Je kan op de foto boven de ijzeren banden zien waarmee die is verankerd aan de gevel. Als de schoorsteen niet goed is gefundeerd kan de kop van het gebouw wel verzakken als zichtbaar.

    Kopgevel met schoorsteen

    Het hele gebouw heeft metselwerk met het euvel “coups de sabre”, de stenen overlappen niet overal even mooi, en er zijn plekken waar een aantal verticale voegen boven elkaar liggen. Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar van restaurationregardsreflexions.wordpress.com.

    Er zijn ook wat plekken als deze, waar een stuk metselwerk is “ingezet”, lijkt het:

    Inzet

    Ook hier is in het interieur niks lelijks zichtbaar.

    op de bovenste foto is de vloer langs de blinde gevel donkerder. Dit komt omdat hij natter is, hetgeen te maken kan hebben met verzakking.

    Kan! Dit gebouw ligt vlakbij een rivier, er is dus wel vocht, hoewel deze kelder absoluut niet vochtig ruikt o.i.d. Er heeft een half jaar terug wel flink water gestaan.

    Dank!

    JS

    #201189
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik denk niet dat de schoorsteen de oorzaak is, daarvoor staat deze te ver van de gevels met de ramen.

    #201190
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik denk niet dat de schoorsteen de oorzaak is, daarvoor staat deze te ver van de gevels met de ramen.

    Die kopgevel is wat meer dan 6 meter, de schoorsteen staat dus een meter of 3 van de zijkant. De muren zijn ca. een halve meter dik.. Voor mijn gevoel (als leek) is de schoorsteen wel een substantieel ding in het verhaal. Kunt u zeggen waarom de schoorsteen naar uw idee niet de oorzaak is?

    Dank! JS

    #201191
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste JS,
    Even een opmerking vooraf. Ik ben niet zo enthousiast over het in plakjes serveren van relevante informatie. Graag alles wat relevant is in één keer uitserveren, dat maakt het beoordelen van vragen een stuk makkelijker.
    Ik wil best een poging wagen om een zinvol antwoord te geven op vragen, maar vindt het zonde van mijn tijd om dat te doen in een quizvorm.

    Schoorsteen wel of niet gefundeerd: ik kan me niet voorstellen dat de schoorsteen niet gefundeerd zou zijn. Logica: niet gefundeerd zijn zou inhouden dat het stuk onder de onderste metalen band zou zijn afgescheurd en weggezakt.

    Hoe substantieel is de bijdrage van de schoorsteen:
    Vooraf een paar aannames als indicatie: muurdite 60 cm, schoorsteendiameter wanddikte minder dan 30 cm. Het gaat dan om, bezien in relatie tot de wand, een relatief kleine schoorsteen, Neem de kopgevel van 6 mtr en dik 60 cm, en een schoorsteen met wanden van minder dan 30 cm. De schoorsteen zou dan minder dan 10% aan gewicht toevoegen, niet echt noemenswaardig. Neem ik nadere belastingen mee (dak, vloeren etc) dan kom ik nog lager uit.
    (In theorie kan mét de schoorsteen zeer toevallig ineens door het evenwichtsdraagvermogen heen gestoten zijn, maar dat is niet aannemelijk).

    Tweede argument: een wand met kalkmortel gedraagt zich flexibel. De blinde muur kan over een lengte van 3 mtr (naar links en naar rechts) veel vervorming vervorming verdragen.

    Natuurlijk is ook makkelijk na te meten en te interpreteren wat de invloed van de schoorteen is: een waterpassing over de verdiepingsvloer geeft meteen duidelijkheid.

    #201192
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil best een poging wagen om een zinvol antwoord te geven op vragen, maar vindt het zonde van mijn tijd om dat te doen in een quizvorm.

    Sorry Wilm, het is voor mij als leek niet altijd vantevoren helder hoeveel te vertellen voor een deskundige iets zinnigs kan zeggen.. Ik probeer ook maar (te) lange verhalen te voorkomen, want daar ben ik best goed in 😉

    Dank voor uw inzichten!

    Of een waterpassing over de verdiepingsvloer iets zal leveren weet ik niet, die vloer is recent, tegels op beton, een jaar of 30 oud. In ieder geval heeft zich in die 30 jaar niks héél ernstigs voorgedaan, er zijn binnen nergens barsten.

    Ik heb de eigenaar gevraagd of er oude foto’s zijn.

    JS

    #201178
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wel, er zijn geen oude foto’s, zegt de eigenaar, en de scheuren zijn er altijd geweest, volgens hem.

    Wij gaan dit huis niet doen. Het is bepaald niet goedkoop, het is een klasse E huis qua verwarmen, zonder geschikte kelder voor de apparatuur. Daarmee wordt het ingewikkeld, en ons onduidelijk of het budget dit huis nog aan kan.

    Ook de lopende kosten zullen behoorlijk zijn. De benodigde capaciteit voor verwarming heb ik uitgerekend op 20 kW (draad https://infofrankrijk.com/forums/topic/huis-klasse-e-stoken-met-warmtepomp-hout-in-de-cevennen/). Dat is een behoorlijk grote warmtepomp, maar of de bestaande radiatoren daarmee gebruikt kunnen is nog steeds de vraag.

    Verder is er nog een chemin communal vlak langs het huis, waar de commune èrg aan is gehecht, maar wij echt een stùk minder. Een verzoek is in de gemeenteraad besproken, maar: non.

    Dank allen voor het meekijken en meedenken!

    JS

    #201179
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is al weer weg van teruggeweest. Excuus. Na probleempje Backup teruggezet.
    Er is ook een eerder bericht verdwenen:

    le bricoleur schreef:

    JS,

    ik ken weinig mensen die het zoeken (en kiezen!) van een huis in Frankrijk zo grondig aanpakken. Zo kan men een hoop teleurstellingen en verrassingen (en onvoorziene kosten) voorkomen.
    Chapeau!

    Beste Bricoleur, Ik had uw reactie nèt gezien, en toen was ie weer weg, maar dat kwam dus door een forum-bugje. (Er is te veel ongedierte in Frankrijk!) Nu kwam ik ‘m weer tegen.

    Dank voor uw compliment! Het is me echter niet gelukt een huis in LDF te vinden. We hebben nu besloten dat het zuid-Spanje wordt, en daar net een 200 jaar oud huis gekocht. Al heeft LDF qua landschap, cultuur en culinair de voorkeur, één van onze belangrijkste wensen is dat het buiten-seizoen véél langer moet zijn dan in Nederland. De meeste regio’s in Frankrijk zijn ’s winters toch eigenlijk behoorlijk koud en nat. Dat geldt zelfs voor heel erg zuidelijk gelegen streken. Wellicht minder voor bijvoorbeeld de Provence, maar daar is het me te duur en te druk.

    Ik blijf dit forum gewoon lezen, uiteraard. Qua leven in het buitenland verschilt Spanje niet enòrm van Frankrijk. En Nederlanders zijn ook overal hetzelfde. 😉

    JS

    #201180
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig, eerst op het forum de detailvragen over verbouwen, scheurtjes en waterleidingen, type verwarmingstoestel etc. etc. Wat heet: hele huizen zijn virtueel door de ploeg verbouwd, geverfd, en de tuin opgeknapt. Om dan later de vraag aan je zelf te stellen over je wens qua ligging en het klimaat.

    En dan tot de conclusie te komen dat je in Zuid Spanje wil wonen, en ook meteen daar een huis koopt. Het is een weg met kronkels en bochten, maar als je daardoor gelukkig bent, is het alles waard. Maar een grijns kon bij mij niet uitblijven.

    #201181
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank zij de reacties-die handelen over enkele maanden-is JS Waal tot besef gekomen dat dit huis in Frankrijk niet is wat hij zoekt. goed toch? Daarvoor dient dit forum toch?

    #201182
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank zij de reacties-die handelen over enkele maanden-is JS Waal tot besef gekomen dat dit huis in Frankrijk niet is wat hij zoekt. goed toch? Daarvoor dient dit forum toch?

    Ik geloof niet dat dit forum er is om mensen te helpen in hun besluit om NIET in Frankrijk te gaan wonen, het zou zelfs wel eens het tegenovergestelde kunnen zijn.

    Maar als bijdragen hier en onderzoeken van hem zelf tot de conclusie hebben geleid dat Zuid-Spanje voor hem beter is, het zij zo, ik wens hem veel plezier en geluk daar.

    #201183
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even los van het uiteindelijke besluit van JSWaal: de bijdragen over de diverse (ver)bouwprojecten heb ik met grote interesse gevolgd. Voor mij waren ze heel leerzaam. Net als overigens vele andere onderwerpen die over gekke bouwproblemen/vraagstukken gaan.
    En natuurlijk wens ook ik JSWaal veel geluk in Spanje.

    #201184
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het vervolg gaat niet meer over technische dingen, dus ik ben zo vrij het vervolg te verplaatsen naar Bavards: keus-van-de-nieuwe-woonplek-in-frankrijk-of-toch-maar-elders

    JS

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?