Huis klasse E stoken met warmtepomp, hout, in de Cevennen?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag,

    Na een tijdje buiten Frankrijk te hebben gekeken heb ik nu toch weer een huis in Frankrijk op het oog, met een meewerkende makelaar, nota bene. Uiteraard is het weer een beetje “moeilijk” pand, het ligt aan een rivier, en jawel, in een zone rouge qua inondation. Het huis is gebouwd op een fraaie kelder waarvan de vloer een meter of twee boven de rivier ligt. Maar, eens in de 3-5 jaar bereikt het water gedurende één dag de kelder, “un peu”, en eens in de ca. 20-30 jaar is er een grote crue, waarbij het water hoger komt, doch nooit de woonverdieping heeft bereikt (zegt men). Verleden jaar was het raak, en stond er anderhalve meter water, waardoor de 30 jaar oude cv-chaudiere kapot is, en de fosse septique is gaan drijven. De vorige bewoners zijn zo onhandig geweest een muurtje weg te halen dat beschermde tegen “gewone” crues, al had dat deze grote overstroming niet tegengehouden.

    De chaudiere staat op een sokkel van een meter, met het oog op de kleine crues schat ik, maar voor deze grote overstroming was ie toch te laag.

    De kapotte fosse septique is verder geen probleem, er is ondertussen gemeente-riool aangelegd, waarop makkelijk kan worden aangesloten. De put ligt al vlakbij het huis.

    Voor stoken echter, had ik een eau-eau warmtepomp in gedachten, in de kelder, elektrisch gevoed met zonnepanelen. Nu ik weet van de zone rouge voel ik daar een stuk minder voor, een apparaat van 10.000+ euro heb ik liever gegarandeerd boven de waterlijn. Ik zou het buiten het huis kunnen plaatsen, op een wat hoger plekje, maar warm water over langere afstand naar je huis transporteren is ook weer gedoe. Een warmtepomp binnenshuis op het niveau van het woongedeelte lijkt me ook niet fijn, die apparaten maken flink herrie. Dus wat te doen? Dat wilde ik tegen U aan houden.

    Dit een klasse E huis, dus 231-300 kWh/m2 per jaar, het heeft dus wel een flinke warmtebehoefte. (Dikke stenen muren, een 75 m2 woonverdieping met daarboven een 75 m2 slaap/werkkamer-verdieping, geen zolder, en een dak met onbekende isolatie, 30 jaar oud.) De “SLCF” cv-ketel in de kelder is dan ook niet klein uitgevallen. Een typeplaatje heb ik echter niet kunnen ontdekken.

    Ik weet niet goed hoe je klasse E moet interpreteren, is dat 231-300 kWh/m2 per jaar, gemiddeld, al rekening houdend met seizoen, dag en nacht en alles? Dus nul in de zomer, en meer in de winter? Daar ga ik dan maar van uit. Om de capaciteit van je kachel uit te rekenen moet je weten wat de verdeling over het jaar is. Stel dat je de warmte moet genereren gedurende een half jaar, gedurende de helft van de dag dan reken ik als volgt:

    jaarbehoefte = 300 kWh * 150 m2 = 45.000 kWh per jaar
    half jaar stoken, halve dagen: 365 : 2 * 12 = 2190 uur per jaar
    capaciteit = 45.000 kWh : 2190 uur = 20.5 kW

    (doe ik dat goed?) Dat is wel de orde van capaciteit van fikse cv ketels, en grotere pompes chaleur..

    Het huis heeft radiatoren van de oude cv-installatie, geen vloerverwarming. Er zijn wel flink wat (dikke) radiatoren, niet van die platte moderne, maar die ouderwetse, met “ribben”. De leidingen zijn echter wel de gewone diameter als in conventionele cv-installaties. Voor een warmtepomp-installatie is het cv-water minder heet en zou je wellicht dikkere leidingen willen om toch voldoende warmte te transporteren. Helaas, die liggen al keurig in een betonvloer met fraaie tegels erop.

    Nu ligt dit huis in de Cevennen, er lijkt daar een hoop hout te zijn. In ieder geval staan er een hoop bomen. Wat vindt u, is het verantwoord een huis als dit te stoken met hout uit de omgeving? (Iemand in de Gard/Cevennen met een mening?)

    Er zijn fraaie speksteenkachels die claimen 6-11 kW te leveren met 2-3 kilo hout per uur (Attika Geo, ART-10). Maar ik voel me ook wel een tikje schuldig om een bos dat niet van mij is op te stoken. Of vindt u dat onzin?

    Ik heb ook geen idee hoe het uitpakt om een huis met één zo’n kachel te stoken. Is het op de bovenverdieping dan nog “lekker” te krijgen? Ik kan me iets voorstellen met verstelbare roosters in het plafond van de woonkamer/vloer van de kamers boven die de warmte min of meer naar boven laten. Die vloeren zijn simpele houten planken op balken. Heeft één van u een vergelijkbare situatie?

    Ik kan me ook een combinatie voorstellen van warmtepomp en houtstook. De warmtepomp voor een basis-verwarming, en de houtkachel voor de extra warmte op dagen dat je dat nodig vindt.

    Dank voor ideeen/opmerkingen!

    JS

    #201174
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste JSwaal,

    Dat is wél een project!

    Ik wil niet op alle vragen ingaan, alleen een paar opmerkingen met betrekking tot het verwarmingssysteem maken.
    1. Een verwarmingshok (warmtepomp of CV-ketel) buiten het huis, en hoger gelegen dan het normale hoogwater, is een goed idee. Maar de warmwaterleidingen naar het huis moeten ruim gedimensioneerd en goed geïsoleerd zijn.
    2. Het omrekenen van klasse E naar ‘warmtebehoefte op een koude dag’ is niet de goede methode. Een professioneel uitgevoerde berekening van de benodigde warmte volgens EN 12831, zoals hier beschreven, is dringend aan te raden.
    3. Radiatoren vragen een hogere watertemperatuur dan vloerverwarming. En omdat het rendement van warmtepompen hoger wordt naarmate het te overbruggen temperatuurverschil kleiner wordt, is de combinatie warmtepomp+vloerverwarming beter. Maar ik begrijp dat u de vloeren beter niet aan wilt raken.
    4. Dan is een houtkachel die op de bestaande radiatoren werkt misschien een attractieve oplossing. Dus een hout-CV. Ik houd niet van heteluchtverwarmingen (roosters in het plafond die warme lucht naar andere vertrekken moeten brengen): Tocht, geluidsoverdracht, haast niet te regelen, en vooral stoftransport.

    #201175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    2. Het omrekenen van klasse E naar ‘warmtebehoefte op een koude dag’ is niet de goede methode. Een professioneel uitgevoerde berekening van de benodigde warmte volgens EN 12831, zoals hier beschreven, is dringend aan te raden.

    Geweldig! Dank! Hoe kòn ik uw website over het hoofd zien! Ik ga fijn rekenen.

    JS

    #201173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met de buitenschilmethode kom ik op een benodigd vermogen van 18 kW, als ik reken met een minimum buitentemperatuur van -10 ºC en een binnentemperatuur van 20 ºC, zonder ventilatieverliezen. Die wel meegerekend kom ik op ca 20 kW.

    De paragraaf “Opwarmtoeslag” in uw pagina “12.1.1 Warmteverliezen” verwijst naar een bestand “extra_info_verwarming.xls” middels een “file://” url, die link werkt dus niet. Maar, ik reken gewoon een kW extra.

    Ik zat er met mijn natte-vinger methode niet ver naast, maar dat kan best toeval zijn.

    Met de vuistregelmethode kom ik op 40 kW, dat is wel veel.

    Nu is dit alles wel gerekend met het héle huis op 20 ºC stoken, maar eigenlijk stook ik in mijn huidige huis de slaapkamers bijvoorbeeld helemaal niet. De grote ramen kunnen een dik gordijn krijgen, of een voorzetraam, en de vloer op de kelder kan een schuimlaag krijgen aan de onderkant. Maar minder dan een 15 kW zal de benodigde capaciteit niet gauw worden, schat ik.

    Een duur huis om te verwarmen, dus…

    JS

    #201172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na wat gereken hebben we besloten dit huis niet te gaan doen, zoals ook in de zusterdraad https://infofrankrijk.com/forums/topic/scheuren-in-kelder-buitenmuur/#post-159202 gezegd.

    De kelder is niet geschikt voor apparatuur. En, voor een huis met deze warmtebehoefte zie ik alleen een warmtepomp als verantwoord systeem. Maar, aangezien deze niet in het huis zelf geplaatst kan worden wordt het complex. En (te) duur.

    Het is ook nog maar de vraag of een warmtepomp wel werkt met de bestaande radiatoren, waarvan de leidingen keurig in de betonnen vloer liggen. Ik zie het niet zitten om de mooie tegelvloer op te breken voor de aanleg van een vloerverwarming…

    Het bijstoken met hout stuit me ook wat tegen de borst. Dat hout moet van elders komen, want het perceel is te klein om zelf verantwoord stookhout te produceren.

    JS (met pijn in het hart)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?