Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken

Dit onderwerp bevat 32 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim, bedankt voor je uitnodiging eens op je site te komen kijken. Ik wil best graag nog iets kwijt over de paspoortenaffaire. Het eerste is als je Nederlander bent en dat ook wilt blijven, dan heb je al een geldig paspoort nodig om één van je belangrijkste rechten te kunnen uitoefenen en dat is je stemrecht. Je moet je dan laten registreren in Den Haag en verder loopt het dan wel keurig – je krijgt bij de verkiezingen van te voren keurig netjes een emailtje van “verkiezingen” met de instructies en de registratie. Je hebt wel een geldig Nederlands paspoort nodig.
    Ik denk dat het best belangrijk is om van je stemrecht gebruik te maken. Maar helaas is er een groot aantal Nederlanders in het buitenland die dat niet doen. En dit is mede een reden waarom deze groep Nederlanders voor de Haagse politiek niet erg interessant is – electoraal verwaarloosbaar. En mede waarom er wetgeving doorgedrukt kan worden die voor deze groep Nederlanders zeer nadelig is zoals b.v. de ZVW 2006 ( met als resultaat problemen met CVZ en torenhoge AWBZ premies ) en de onrechtmatige wet MKOB die ook reeds uitvoerig ter sprake is gekomen op dit forum.
    Het tweede aspect van de paspoorten affaire is het feit dat er nu voor het eerst hogere tarieven worden vastgesteld voor het afgeven van paspoorten en id-kaarten aan Nederlanders in het buitenland.
    Aan het feit dat er consulaten gesloten worden en dat deze Nederlanders maar naar Parijs moeten komen is juridisch niets te doen. En daarom was slechts een appèl aan de goede wil mogelijk zoals dat ook is verwoord door de FANF. Het antwoord is een beetje een zoethoudertje.
    Maar aan de discriminerende tarieven is wel degelijk iets te doen. Het is namelijk een ongeoorloofd onderscheid naar woonplaats hetgeen volgens de Europese Verordening 883/2004 verboden is. En als je de zaak goed bekijkt dan is de discriminatie wel heel erg duidelijk – het is zelfs zo dat als een in Frankrijk wonende Nederlander naar een door Nederland aangewezen grensgemeente zou gaan hij if zij TOCH de hogere tarieven moet betalen. Daarmee heeft men wel het discriminerende karakter van deze tariefstructuur overtuigend bewezen.
    Wel het gaat slechts -nu om mee te beginnen – over een tientje of 3. Dus moeten we dan maar niet zeuren en muggeziften ? Naar mijn mening niet – het staat niet op zichzelf – het is weer een aspect van de discriminatie van Nederlanders in het buitenland die zo langzaam maar zeker wel het etiket “second class citizen” op hun borst hebben gekregen.
    Omdat dat mij – en met mij velen – niet zint heb ik over de discriminerende tarieven een bezwaarchrift ingediend bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ik heb er een niet ontvankelijkheids beslissing van 3 kantjes op gekregen van het MinBuZa. Daarop heb ik de mogelijkheid aangegrepen om bij de Rechtbank in Den Haag in beroep te gaan.
    Tevens loopt er nog een zaak bij Solvit – de “problem solving unit” van de Europese commissie die ook van mening zijn dat de nieuwe tariefstructuur strijdig is met de Europese regelgeving.

    Is de sop de kool niet waard ? Ik denk van wel – ofwel we zijn alert op alle aspecten van discriminatie en doen er wat aan waar we kunnen – ofwel we hebben alleen nog maar het topje van de ijsberg gezien.
    Ik houd het forum t.z.t. eens op de hoogte over de uitkomst.
    Wereldschokkend is het niet maar soms gaat het om het principe….

    Groetjes
    OEVVD

    #198067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OEVVD.
    Ik ben blij dat je nog niets van je strijdvaardigheid verloren bent. Bedankt en ga zo door.
    Jos

    #198068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja OEVVD, als mij de keuze zou worden voorgelegd tussen ’n “second class citizen” naar NL-maatstaven of ’n cent pour cent citoyen in F, dan wist ik ’t wel.
    Maar als je ’t Nederlanderschap niet wil opgeven, dan heb je er toch iets voor over ? Moet dan alles ‘gratis’ zijn, zoals in F ? Bovendien is ook hier – in F – ’n paspoort niet ‘gratis’, de kosten zijn vergelijkbaar met die in NL.

    Gediscrimineerd voel ik me overigens niet, heb immers zelf en bij volle verstand m’n keuzen gemaakt. Dat daardoor soms ’n tientje plezier over de balk wordt gegooid, het zij zo.

    En principes ? Ach, die heb ik ook maar op ’n ander terrein.

    Peter.

3 berichten aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?