Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  capitaine 1 week, 2 dagen geleden.

• Auteur
     capitaine 
    Bijdrager

Iedereen heeft het erover, en op internet vliegen de oproepen en posters je om de oren.
    Vanmorgen was ik al vroeg op pad en stond opeens in het mistige ochtendgloren voor twee verassingen, een koe midden op de straat voor het Chateau de Boisy, en een enorm spandoek of ook U meedoet aan 17.
    De boer opgezocht en samen de koe weer achter het hek, en ja dat spandoek….
    Ik moet zeggen, gisteren getankt, 1.52 per liter, daar wordt je niet vrolijk van.
    Maar als ik de organisatoren en de media zo hoor dan gaat het over veel meer dan alleen de dieselprijs.
    De Fransen zijn ontevreden, en ja, dat zijn ze altijd volgens mij.
    Ik heb Sarkozy meegemaakt, Hollande, en ook toen waren ze ontevreden.
    Als ik al de landen om ons heen zie dan vind ik dat de Fransen best wel een beetje harder hun best mogen doen eigenlijk.

Of het land plat gaat, ik denk dat het wel meevalt.
    Eerst moeten ze de kinderen naar de voetbal brengen, dan moeten er boodschappen worden gedaan bij Carrefour, en waarschijnlijk in de middag als het geen slecht weer is zal een grote groep mensen onderweg zijn naar de vele wegen waar ze elkaar tegehouden niet wetende dat ze allemaal opweg zijn om naar een blokkade te gaan.
    Ik heb gelukkig de markt en alle buurtwinkels op loopafstand, en de bar is open.

Cees.

Jos le Conseiller 
    Bijdrager

Bonsoir Cees,

Maar als ik de organisatoren en de media zo hoor dan gaat het over veel meer dan alleen de dieselprijs.

Jazeker gaat het over meer. Het lijkt erop dat de regering Macron de oorlog heeft verklaard aan de Franse automobilist:
    – Verhoging belasting op brandstoffen
    – 80km op secundaire wegen
    – Strengere en duurdere Controle Technique
    – Kafkaeske procedure voor verlengen rijbewijs
    – Lagere CO2 drempels voor berekenen bonus/malus
    – Meer stationaire radars
    – Geprivatiseerde mobiele radars
    – …en waarschijnlijk ben ik nog wat vergeten.

Aangezien je in Frankrijk buiten de grote steden gewoon niet zonder auto kunt, raak je met dit soort maatregelen dus een hele grote groep mensen. Niet zo vreemd dat daar een reactie op komt.

Als deze regering zichzelf zou hebben voorgenomen opzettelijk zo snel mogelijk zoveel mogelijk Fransen tegen zich in het harnas te jagen, hadden ze het niet beter kunnen aanpakken. Nu hebben ze al zoveel krediet verspeeld dat elke volgende maatregel, ongeacht de strekking, bij voorbaat al op weerstand zal stuiten. Een psychologische blunder van de eerste orde.

Salutations, Jos

capitaine 
    Bijdrager

Het probleme is dat fransen een drama zijn in rekenen.
    De figaro heeft al een keer een artikel geplaatst waarin ze uitleggen dat een gemiddeld gezin met een smic er 200 euro per maand bij moet leggen voor de diesel verhoging.

Nou ik weet niet wie van de smic zoveel rijd maar ik denk dat ze ergens een foutje maken.
    Uitgerekend betaalt een gemiddeld gezin met een smic, overigens net als een dikke directeur met een dik salaris, 0.012 centimes meer per gereden kilometer.
    Dat komt neer op ongeveer de prijs van een pakje sigaretten per maand.

Om daar nou zo’n heisa over te maken?

Wat een rekenwonders 🙂

Jos le Conseiller 
    Bijdrager

Bonjour Cees,

In januari is de gazole in een klap ongeveer 15 cent duurder geworden. Vergeleken met een jaar geleden is de stijging op dit moment zelfs bijna 25 cent per liter gazole.

Nemen we nu een diesel die 1 op 20 loopt en we betalen 25 cent per liter extra, dan is dat volgens mij 25/20 oftewel 1,25 centime per kilometer extra.

Ben ik nu een rekenwonder?

Salutations, Jos

EDIT: centime per kilometer natuurlijk.

capitaine 
    Bijdrager

20 km op een liter diesel, dat is dus 20 km rijden op 0.24 centimes.

Ik ga uit van een dieselprijs van 1.28 in januari
    en een diesleprijs van 1.52 nu.

verschil is dus iid 0.24 centimes.

Voor deze 24 centen rijd je dus 20km.
    dat is omgerekend 24/20 = 0.012 cent per kilometer.

Stel ik rijd van mijn huis naar werk, dat is 600 km per maand.
    600 x 0.012 extra is 7.20€

of omgerekend, ik tank 47 liter (citroen C3) en betaal 71.44.
    Daar rijd ik een dikke 940km mee en dan is die leeg.
    Voorheen kostte me die tank vol 60.16, verschil 11.28 wat ik vandaag meer betaal dan begin van het jaar.
    940km gedeeld door 11.28 is voor mij nog altijd 0.012 centimes.

Wie kan hier nou rekenen? 🙂

jako 
    Bijdrager

Nee, dat is 0,012 euro dus 1,2 centime. En dan kom je op hetzelfde bedrag als Jos.

Krelis 
    Bijdrager

Voor mij zijn Jos en Jako echte rekenwonders. Cees had het bijna goed, moet alleen nog een beetje met de komma schuiven.

capitaine 
    Bijdrager

Ik begreep van Jos 1.25 = 1 euro en 25 centimes.
    Maar als je inderdaad de comma goed gebruikt is het dus 1 comma 24 cent.
    Las het dus verkeerd.
    De uitkomst is dus hetzelfde.
    940km keer 1.24 is 11 euro en 65 cent.
    Waar heb je het over.

Ondertussen vliegen de affiches en oproepen je om de oren.
    Er is zelfs een dame in ons dorp die oproept alles wat geld kost te mijden.
    Geen boodschappen, geen openbaar vervoer, geen markt, geen winkel, niets.
    Het hele land moet plat.
    Op zaterdag zit haar winkeltje (vrac en salon de thé) altijd lekker vol met mensen die van de markt komen.
    Ben benieuwd hoe ze dat gaat doen 🙂

Cees.

jako 
    Bijdrager

Hoe veel dat is hangt uiteraard af van je beroep/reisafstand. Vroeger reed ik dat beroepsmatig ruimschoots per week, dat is een kostenverhoging van 52*€11,65= €605,80 per jaar.

Wie onderhandelingskracht heeft zal compensatie eisen bij de werkgever en zo komt het toch weer bij de loonkosten, hetgeen juist het argument van Macron is om dit bij de brandstofkosten te doen. Elke vorm van inflatie rolt uiteindelijk terug naar de onderhandelingstafel als looneis en komt dus bij de werkgevers terecht. Logisch, want alleen daar wordt het geld verdiend.

Elke actie vanuit de overheid om de stijging van de brandstofkosten te compenseren voor laagbetaalden resulteert in meer rondpompen van geld van anderen en een grotere overheid en is strijdig met de belofte van Macron om de overheid juist kleiner te maken.

capitaine 
    Bijdrager

Mooi verwoord Jako.
    Ik kan dat meenemen in de discussies die we hier voeren in de plaatselijke bar.

Cees.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account