Dit onderwerp bevat 45 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #212058
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedereen heeft het erover, en op internet vliegen de oproepen en posters je om de oren.
    Vanmorgen was ik al vroeg op pad en stond opeens in het mistige ochtendgloren voor twee verassingen, een koe midden op de straat voor het Chateau de Boisy, en een enorm spandoek of ook U meedoet aan 17.
    De boer opgezocht en samen de koe weer achter het hek, en ja dat spandoek….
    Ik moet zeggen, gisteren getankt, 1.52 per liter, daar wordt je niet vrolijk van.
    Maar als ik de organisatoren en de media zo hoor dan gaat het over veel meer dan alleen de dieselprijs.
    De Fransen zijn ontevreden, en ja, dat zijn ze altijd volgens mij.
    Ik heb Sarkozy meegemaakt, Hollande, en ook toen waren ze ontevreden.
    Als ik al de landen om ons heen zie dan vind ik dat de Fransen best wel een beetje harder hun best mogen doen eigenlijk.

    Of het land plat gaat, ik denk dat het wel meevalt.
    Eerst moeten ze de kinderen naar de voetbal brengen, dan moeten er boodschappen worden gedaan bij Carrefour, en waarschijnlijk in de middag als het geen slecht weer is zal een grote groep mensen onderweg zijn naar de vele wegen waar ze elkaar tegehouden niet wetende dat ze allemaal opweg zijn om naar een blokkade te gaan.
    Ik heb gelukkig de markt en alle buurtwinkels op loopafstand, en de bar is open.

    Cees.

    #212061
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Cees,

    Maar als ik de organisatoren en de media zo hoor dan gaat het over veel meer dan alleen de dieselprijs.

    Jazeker gaat het over meer. Het lijkt erop dat de regering Macron de oorlog heeft verklaard aan de Franse automobilist:
    – Verhoging belasting op brandstoffen
    – 80km op secundaire wegen
    – Strengere en duurdere Controle Technique
    – Kafkaeske procedure voor verlengen rijbewijs
    – Lagere CO2 drempels voor berekenen bonus/malus
    – Meer stationaire radars
    – Geprivatiseerde mobiele radars
    – …en waarschijnlijk ben ik nog wat vergeten.

    Aangezien je in Frankrijk buiten de grote steden gewoon niet zonder auto kunt, raak je met dit soort maatregelen dus een hele grote groep mensen. Niet zo vreemd dat daar een reactie op komt.

    Als deze regering zichzelf zou hebben voorgenomen opzettelijk zo snel mogelijk zoveel mogelijk Fransen tegen zich in het harnas te jagen, hadden ze het niet beter kunnen aanpakken. Nu hebben ze al zoveel krediet verspeeld dat elke volgende maatregel, ongeacht de strekking, bij voorbaat al op weerstand zal stuiten. Een psychologische blunder van de eerste orde.

    Salutations, Jos

    #212075
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het probleme is dat fransen een drama zijn in rekenen.
    De figaro heeft al een keer een artikel geplaatst waarin ze uitleggen dat een gemiddeld gezin met een smic er 200 euro per maand bij moet leggen voor de diesel verhoging.

    Nou ik weet niet wie van de smic zoveel rijd maar ik denk dat ze ergens een foutje maken.
    Uitgerekend betaalt een gemiddeld gezin met een smic, overigens net als een dikke directeur met een dik salaris, 0.012 centimes meer per gereden kilometer.
    Dat komt neer op ongeveer de prijs van een pakje sigaretten per maand.

    Om daar nou zo’n heisa over te maken?

    Wat een rekenwonders 🙂

    #212076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    In januari is de gazole in een klap ongeveer 15 cent duurder geworden. Vergeleken met een jaar geleden is de stijging op dit moment zelfs bijna 25 cent per liter gazole.

    Nemen we nu een diesel die 1 op 20 loopt en we betalen 25 cent per liter extra, dan is dat volgens mij 25/20 oftewel 1,25 centime per kilometer extra.

    Ben ik nu een rekenwonder?

    Salutations, Jos

    EDIT: centime per kilometer natuurlijk.

    #212096
     Noë
    Sleutelbeheerder

    20 km op een liter diesel, dat is dus 20 km rijden op 0.24 centimes.

    Ik ga uit van een dieselprijs van 1.28 in januari
    en een diesleprijs van 1.52 nu.

    verschil is dus iid 0.24 centimes.

    Voor deze 24 centen rijd je dus 20km.
    dat is omgerekend 24/20 = 0.012 cent per kilometer.

    Stel ik rijd van mijn huis naar werk, dat is 600 km per maand.
    600 x 0.012 extra is 7.20€

    of omgerekend, ik tank 47 liter (citroen C3) en betaal 71.44.
    Daar rijd ik een dikke 940km mee en dan is die leeg.
    Voorheen kostte me die tank vol 60.16, verschil 11.28 wat ik vandaag meer betaal dan begin van het jaar.
    940km gedeeld door 11.28 is voor mij nog altijd 0.012 centimes.

    Wie kan hier nou rekenen? 🙂

    #212097
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, dat is 0,012 euro dus 1,2 centime. En dan kom je op hetzelfde bedrag als Jos.

    #212098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor mij zijn Jos en Jako echte rekenwonders. Cees had het bijna goed, moet alleen nog een beetje met de komma schuiven.

    #212099
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik begreep van Jos 1.25 = 1 euro en 25 centimes.
    Maar als je inderdaad de comma goed gebruikt is het dus 1 comma 24 cent.
    Las het dus verkeerd.
    De uitkomst is dus hetzelfde.
    940km keer 1.24 is 11 euro en 65 cent.
    Waar heb je het over.

    Ondertussen vliegen de affiches en oproepen je om de oren.
    Er is zelfs een dame in ons dorp die oproept alles wat geld kost te mijden.
    Geen boodschappen, geen openbaar vervoer, geen markt, geen winkel, niets.
    Het hele land moet plat.
    Op zaterdag zit haar winkeltje (vrac en salon de thé) altijd lekker vol met mensen die van de markt komen.
    Ben benieuwd hoe ze dat gaat doen 🙂

    Cees.

    #212101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe veel dat is hangt uiteraard af van je beroep/reisafstand. Vroeger reed ik dat beroepsmatig ruimschoots per week, dat is een kostenverhoging van 52*€11,65= €605,80 per jaar.

    Wie onderhandelingskracht heeft zal compensatie eisen bij de werkgever en zo komt het toch weer bij de loonkosten, hetgeen juist het argument van Macron is om dit bij de brandstofkosten te doen. Elke vorm van inflatie rolt uiteindelijk terug naar de onderhandelingstafel als looneis en komt dus bij de werkgevers terecht. Logisch, want alleen daar wordt het geld verdiend.

    Elke actie vanuit de overheid om de stijging van de brandstofkosten te compenseren voor laagbetaalden resulteert in meer rondpompen van geld van anderen en een grotere overheid en is strijdig met de belofte van Macron om de overheid juist kleiner te maken.

    #212102
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi verwoord Jako.
    Ik kan dat meenemen in de discussies die we hier voeren in de plaatselijke bar.

    Cees.

    #212167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier in de buurt is er een brug geblokkeerd. Om bij mijn Weldom te komen ben ik dus maar een stuk omgereden.
    Ondertussen is de eerste dode al gevallen en de dag is nog niet voorbij.
    Maar elk land heeft zijn eigen gekte, ik ga dus de intocht van Sinterklaas bekijken.

    wimb

    #212190
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zaterdag gewoon gedaan alsof er niets aan de hand is, maar toch was het anders.

    De markt was druk zoals gewoonlijk, en ook het winkeltje van de mevrouw die opriep om niets maar dan ook niets te kopen de 17de, was lekker druk.

    De rotonde van het dorp was afgesloten, dus omrijden dan maar zoals wannox.

    De telethon een dorp verder was amper wat te doen, en de salon gastronomique was uitgestorven, net als andere zoals de salon de livre, en de salon du ski.

    Nou zijn dat geen noemenswaardige salons, meestal doet het woord meer dan de echte gebeurtenis maar toch…. mensne doen nu eenmaal hun best iets te organiseren en dat is goed.

    Ik vind demonstreren een goed recht, en bij de drie keer dat ik gestopt werd heb ik dat ook uitgelegd, maar je mag niet denken dat anderen hetzelfde moeten denken als jij.

    Daar wringt bij mij altijd de schoen met dat gehannis in Frankrijk, ze gooien een land plat omdat ze het ergen sniet mee eens zijn, en dan moet iedereen maar slikken en meedoen.

    De beelden van demonstranten die over je auto lopen, ik kan me nog niet indenken wat ik zou doen als ze dat bij mij deden maar ik denk dat ik de krik pak.

    Ik rij vandaag ook maar weer om.

    De rotonde is nog altijd dicht.

     

    Cees.

     

    #212285
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De meeste blokkades lijken dan te zijn opgeheven, de situatie wordt er alleen maar zorgwekkender van.

    Hier zijn een aantal rotondes door de CRS op gemoedelijke manier ontruimd, maar andere blokkades worden door extremere gasten met extremere gedachten alleen maar erger.

    In Noord Frankrijk wordt nu zelfs met bommen gegooid en dan moet de grote demonstratie zaterdag nog beginnen.

    Ook de tegenstanders worden grimmiger, je voelt de sfeer in het verkeer veranderen.

    Vrachtwagens die veel te hard door de bebouwde kom rijden om tijd in te halen, auto’s die door woonwijken racen om de blokkades te ontwijken ……

    Als je wilt studeren op ene project hoe ontstaat een oorlog, dan heb je hier een mooi studieproject.

    Het is beangstigend hoe veel kracht een mensenmassa heeft.

     

    Cees.

    #212287
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Zoals ik hierboven al schreef is de Franse overheid op zijn zachtst gezegd niet erg handig bezig. Na de rampzalige periodes Sarko en Hollande en een verkiezingsstrijd gekenmerkt door corruptieschandalen komt er uiteindelijk een regering die zinvolle veranderingen belooft. Die zinvolle veranderingen blijken dan voornamelijk te bestaan uit de op de auto aangewezen bevolking in de province het bloed onder de nagels vandaan te treiteren. In de naam van een tandeloos klimaatakkoord waarin de nodige écht grote vervuilers (luchtvaart, zeevaart) buiten beschouwing worden gelaten. Leuke boodschap voor de Fransmens die aan de keukentafel zijn euro’s zit te tellen om te kijken hoeveel hij kan tanken om genoeg geld over te houden voor de boodschappen.

    Er komen steeds meer ambtenaren, steeds meer regels en steeds meer bureaucratie. De code de travail is complexer dan ooit. Kleine en middelgrote ondernemingen gaan massaal ten onder. De overheid legt een steeds groter beslag op het nationaal inkomen. En Macron? Die leutert over zijn grote Europese en globale vergezichten terwijl de gewone man zijn portemonnaie alleen maar leger ziet worden. Tjonge wat vreemd dat de sfeer steeds explosiever wordt. Deze regering heeft haar krediet nodeloos helemaal verspeeld en het volk beschouwt de overheid steeds meer als haar vijand. In een dergelijk klimaat kun je uiteindelijk geen enkele maatregel meer doorvoeren. Alles wat je voorstelt, of dat nu goed of slecht is, wordt met argwaan bekeken en bij voorbaat afgeschoten. Het voorspelbare resultaat van een arrogante en elitaire houding van een ivoren-toren president die mijlenver van het volk af staat.

    Misschien moet Macron eens een boek openslaan en iets lezen over de opmaat naar de opstanden in mei 1968. Dat zou wel eens bekend voor kunnen komen. Wellicht helpt het. Immers, wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd haar te herhalen.

     

    Salutations, Jos

     

    #212288
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Nadat ik bovenstaande reactie had geschreven kwam ik dit artikel tegen. Het beschrijft precies mijn gevoel bij de protestacties. Het Franse “flyover country” oftewel de province is het zat om door Parijs uitgemergeld te worden. Deze film hebben we eerder gezien. A suivre.

    Salutations, Jos

     

    #212290
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier op het platteland in de 87 niets te zien of te horen van de protesten, het enige gele vestje wat ik gisteren ben tegengekomen onderweg naar de supermarkt was van een wegwerker.

    Maar aangekomen bij de Aldi hangt er een briefje op de deur met de tekst dat sommige artikelen niet bevoorraad zijn vanwege de acties. En inderdaad, een groot deel van de schappen is leeg. Na de Aldi nog even langs bij de naastgelegen Intermarché. Daar geen briefje op de deur en alle schappen helemaal stampvol gevuld, alsof ze een punt willen maken.

    Alle vervoerders zijn gelijk, maar sommige vrachtwagens hebben meer rechten dan andere vrachtwagens?

    #212291
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In principe werkt het zo, althans bij ons in het dorp: Als je een geel hesje op je dashbord hebt liggen laten ze je er langzaam door.

    Als je geen geel hesje op je dashbord hebt liggen laten ze je er liever niet door en doen ze er alles aan je te narren.

    Ben je dus een stronteigenwijze chauffeur (zoals ik) dan kun je omrijden want ze weigeren me erdoor te laten.

    Een vrachtwagen rijd niet zo makkelijk om.

     

    Een kennis van me mailde me hoever ik van Parijs zit, want ze gingen een weekendje naar Parijs en Eurodisney.

    Ik raadde ze dat af, in het noorden gooien ze al met molotovs.

    Ze wilde me niet geloven, totdat ze schijnbaar buitenlandse zaken hebben gebeld, en die adviseert mensen niet naar Parijs te gaan.

    Ik heb voor de zekerheid de prefecture in Parijs nog even gebeld, ze verwachten een hoop rotzooi.

    Het probleem is dat reljongeren zich in het spelletje beginnen te mengen.

    De rotonde hier met gepensioneerde lachende demonstranten is dinsdagavond opgedoekt door de CRS, woensdag stond er een nog groter kamp voor in de plek met alleen maar reltuig.

    Als je geen hesje hebt slopen ze je auto.

     

    Cees.

    #212294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onderdeel van het succes is dat iedereen al zo’n geel hesje had, want die moet verplicht binnen handbereik in de auto aanwezig zijn. Vanwege die verplichting is het ook niet moeilijk om op het laatste moment, als je aansluit in de ‘gele hesjes file’ nog even snel een hesje achter je voorruit te mikken.

    #212295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat weiger ik dus Jako.

    Ik heb principes.

     

    Cees.

    #212296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Cees

    Dat ben ik volledig met je eens.

    Of ze nu geheel of gedeeltelijk gelijk of geheel of gedeeltelijk ongelijk hebben doet er niet toe.

    Niemand verplicht mij iets op mijn dashboard te leggen dat ik daar niet wil.

    #212310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik leg liever een hesje neer, anders ontstaat er een discussie die vermoedelijk niet goed gaat aflopen. Als ik op TV woordvoerders van gele hesjes kreten hoor slaken als ‘ja, Macron is gekozen, maar madame Le Pen had meer stemmen’ en  ‘Macron kan er ook niks aan doen, die krijgt z’n opdrachten uit Brussel’, dan weet ik wel hoe de wind waait.

    Dit is helemaal geen volksprotest, dit is georkestreerd door extreem rechts met de bedoeling om een anti-Macron en anti-EU stemming in Frankrijk te creëren als voorbereiding op de EU verkiezingen volgend jaar. Extreem links ruikt z’n kans en heeft zich inmiddels ook aangesloten.

    #212311
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo had ik het nog niet gezien Jako.

    Dat extreme links en rechts er achter zaten wel, maar niet de aankomende verkiezingen.

    Dat geeft een ander licht op de zaak.

    Ben benieuwd hoe dat in UK gaat aflopen, want als daar de knip getrokken moet worden is het natuurlijk ook maar de vraag of ze dat in het franseland ook willen.

    Overigens volg ik een beetje wobke met zijn “Hanzegroep” en dan vraag ik me ook wel af wat Frankrijk zoekt met deze stelling.

    Is Macron opweg  de Trump van Frankrijk te worden?

     

    Cees.

    #212313
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wobke met de zeven dwergen zijn irrelevant, want Frankrijk en Duitsland volgen gezamenlijk een andere koers.

    Vooralsnog lijkt het er op dat het VK de EU uitsluitend in naam verlaat, als het al doorgaat, en dus ook gewoon financieel blijft bijdragen, alle EU regels moet volgen, geen eigen handelsbeleid kan volgen, en na de overgangsperiode zelfs vrij verkeer van personen gaat accepteren in ruil voor vrij verkeer van goederen terwijl financiële dienstverlening wel wordt uitgesloten zodat de EU de City banken onder controle krijgt. De politieke verklaring biedt in ieder geval deze mogelijkheid na de waarschijnlijk naar 4-jaar verlengde overgangsperiode waarin sowieso helemaal niets verandert, behalve dat de Britten dan formeel al geen recht meer hebben op alle EU handelsverdragen met de rest van de wereld.

    Castaner heeft Le Pen inmiddels publiekelijk genoemd als aanjager van het geweld vanwege haar tweets. Hij had eerder natuurlijk geen publiekelijk bekend bewijs. Maar dat had hij beter niet kunnen doen, want ze springt als altijd in de slachtofferrol en speelt de vermoorde onschuld.

     

    #212314
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Voor de goede orde, ik heb niets met “extreem” of dat nu van links of rechts komt, en ik realiseer me dat onder de gilets jaunes zich zo langzamerhand een niet onaanzienlijk aantal hooligans heeft geschaard. Het is dan ook allerminst mijn bedoeling hier als verdediger van allerlei randfiguren op te treden.

    Echter, simpelweg de zwarte piet (oeps, mag dat nog?  🙂  ) voor alle acties neerleggen bij extreemrechts en relschoppers is naar mijn mening te gemakkelijk. Er is wel degelijk het nodige mis in Frankrijk en er zit wel erg veel daglicht tussen de verkiezingsbeloften van Macron en de realiteit van dit moment, zeker in de province. Hoewel allerlei partijen en groeperingen zich nu de protestacties pogen toe te eigenen, is deze opstand mijns inziens in eerste instantie ontstaan als een spontane reactie van doodgewone mensen op een politiek systeem dat hen voor de zoveelste keer bij de neus heeft genomen.

    Castaner klinkt als Hillary Clinton: ik heb niets fout gedaan maar het is allemaal de schuld van de Russen, Wikileaks en het domme volk. Mes excuses, maar ik ben niet overtuigd.

    Salutations, Jos

     

    #212318
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb voor verschillende mensen de “boekhouding” gedaan en overal blijkt dat we er “wat” bijkrijgen, en ik zet het expres tussen haakjes want het is niet noemenswaardig.

    De uitlatingen dat ze allemaal zovéél moeten betalen veeg ik dus resoluut de prullenbak in.

    Macron heeft het systeem op de schop genomen, en zoals gewoonlijk, als je wat verander in Frankrijk zijn ze opeens allemaal de weg kwijt.

    Je hoeft maar de treintijden te veranderen of ze gaan al staken (is me een wonder dat ze niet gaan staken als de klok wordt verzet)

     

    Cees.

    #212319
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is niets spontaans aan deze acties. Het is allemaal begonnen met een oproep van Marine Le Pen voor burgerlijke ongehoorzaamheid tegen de belastingverhogingen eind september. Daaruit is een datum van 17 november geborreld en vervolgens werden de gele hesjes als symbool toegevoegd. Daarnaast lijkt het er op dat de lokale woordvoerders/leiders van de zogenaamde spontane acties ook tot de partij van Le Pen behoren.

    Het is heel slim om de politiek officieel uit de organisatie te houden, of het is gewoon uit de hand gelopen door de massale steun, maar Le Pen is de aanstichter.

    #212322
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Jako,

    Vooralsnog lijkt het er op dat het VK de EU uitsluitend in naam verlaat,

    Ja, het lijkt er sinds vanochtend nog meer op dat je gelijk hebt. Ik ben totaal verbijsterd. Als de Britten hiermee instemmen hebben ze de allerslechtste deal die ik me kan voorstellen, ze houden alle nadelen van de EU waar ze zich zo druk over maakten zonder dat er voor zover ik kan zien voordelen tegenover staan. Of het moet de feelgood factor van zogenaamde zelfstandigheid zijn. Voor de EU is het heads I win, tails you lose.

    Als het Britse parlement hiermee instemt en May aanblijft zal ik publiekelijk bekennen dat ik niets van politiek begrijp, daar ook nooit iets van ga begrijpen en waarschijnlijk ook niet meer wil begrijpen. Dan zullen er in elk geval minder commentaren van mij te lezen zijn. 🙂

    Salutations, Jos

     

    #212323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de Britten is het een kwestie van de wal die het schip keert. Zoals de Nederlandse onderhandelaar het verwoordde: de Britten zijn met art 50  in de oceaan gesprongen en vervolgens rondjes gaan zwemmen wachtend tot de EU met een plan kwam om ze te redden.

    Totaal onvoorbereid, slecht- tot helemaal niet geïnformeerde politici, geen idee wat de EU precies is, geen idee van handelsbelangen en -overeenkomsten en zonder de capaciteit bij de ambtenaren om zelfs maar met een white paper te formuleren wat de Britten precies willen. Een bizar voorbeeld is het commentaar van een lid van het Britse parlement vorige week dat het een slechte deal is omdat er na de Brexit helemaal geen Britse afgevaardigden meer in het EU parlement zullen zijn…

    De Britse economie is momenteel totaal afhankelijk van open grenzen met de EU. Sluit de grens en de Britse economie stort in. Dat wist iedereen, maar May probeerde te bluffen. Het draaien van de economie om die minder afhankelijk te maken duurt ergens tussen 10-30 jaar en kost economische groei. Vandaag nog bij Sky news het verhaal dat de Britse centrale bank bij een harde Brexit direct volledig afhankelijk zal zijn van steun van de ECB en de FED en dat die steun niet zeker is en in ieder geval niet onbeperkt. Niet helemaal ’take back control’.

    May heeft eieren voor haar geld moeten kiezen, nu zien of ze het door het parlement krijgt of dat de benodigde 48 brieven voor een motie van wantrouwen tegen May binnen haar eigen partij toch nog wordt gehaald.

    #212368
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ben benieuwd wat Macron vanavond gaat vertellen.

    Ondertussen gaat d ecampagne van de gilets jaunes op hardere manier door, door fakenews te verspreiden waar zelfs Trump van gaat blozen.

    Gisteravond geziend at ze foto’s van andere acties gebruiken met bebloede gezichten om zo de harde acties van de CRS in parijs te veroordelen.

    Een of andere bureaucraat bij het bureau van d erechten van de mens in Geneve heeft een bericht uit doen gaan dat Macron de franse het recht moet geven te demonstreren, en geen geweld.
    Jammer dat ze niet zien hoe de keiën uit de straat worden getrokken door een stel beesten die de manifestation misbruiken.

    Wat ik wel mis, en het is niet de eerste keer dat ik dit zeg, is de duidelijkheid als het gaat om ingewikkelde zaken.

    Met m’n allerbeste vrienden komen we zelfs op een terrein in onze discussies dat iedereen de schouders ophaalt en we het maar moeten geloven.

    Er is totaal geen duidelijkheid wie wat en hoeveel meer of minder moet gaan betalen.

    De voorstanders van Macron geloven op minder of een beetje meer, de tegenstanders geloven in veel meer.

    Waarom komt de regering niet met een eenvoudige film of uitleg wat voor ieder mens te begrijpen is.

    Nogmaals een bewijs dat fransen niet kunnen communiceren.

    Cees.

    #212387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    tekst verwijderd en verplaatst

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?