l'audiovisuel public

Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192558
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik huur een woning in de Dordogne van een Nederlandse. Er was hier geen TV dus heb ik zelf een schotel gekocht en laten installeren. Nu heeft de winkel dit (terecht) door gegeven aan de Franse instantie die het “kijk en luistergeld”int, maar het adres in Ned.van de eigenares van het huis doorgegeven. Hoe dat kan weet ik niet want ik heb dat niet aangegeven. De factuur van schotel en installatie kwam wel bij mij. Audiovisuel is gekoppeld aan de woonbelasting, dat kan misschien de oorzaak zijn. Dus de factuur 1x per jaar gaat naar de eigenaresse in Ned. Verder geen probleem, zij maakt het over en ik weer aan haar. Wij beiden zijn van mening dat het gemakkelijker is dat de factuur( net als van het water en stroom) rechtstreeks naar mij gaat. Vanmorgen naar Excideuil gegaan, maar even een factuur adres wijziging doorgeven blijkt niet zo eenvoudig. Nu moet ik naar Perigueux om een formulier daarvoor te halen?
    Weet een forumlid of ik dat via internet kan aanvragen of eenvoudiger een adreswijziging kan doorgeven. De volgende rekening komt a.s.oktober.
    Mary

    #192559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk Mary, dat het lastig gaat worden, de levering van stroom en water is een dienst , het kijken naar tv in Frankrijk -het hebben van een inrichting daarvoor- is belasting, die is gekoppeld aan de eigenaar van de woning. Dat hebben ze zo geregeld en daar zullen ze niet snel aan tornen. Ik zou het gewoon automatisch tussen jullie laten verrekenen. De prijs van de huur kan misschien omhoog met de kosten van de taxe?

    #192560

    In principe betaalt de bewoner van een pand dat kijk- en luistergeld.

    La taxe d’habitation est due par l’occupant du logement au 1er janvier de l’année. Il peut donc s’agir du propriétaire, du locataire ou bien d’un occupant à titre gratuit. En cas de location, la taxe est établie au nom du locataire, en tenant compte de sa situation familiale et financière

    Wanneer de eigenares – op grond van die titel betaalt ze ook de taxe foncière, van het huis daar nog steeds staat ingeschreven als bewoonster wordt het moeilijk, geen “mission impossible”, dat nu ook weer niet, maar wel een hoop gedoe.

    Ben het met Ratatouille eens: niet moeilijk gaan doen wanneer de fiscus nu tevreden is met de extra inkomsten die met voorspelbare regelmaat pogen het Franse begrotingstekort te verkleinen. Dat is pas een “mission impossible”.

    #192561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    La taxe d’habitation et la contribution à l’audiovisuel public figurent  sur le même avis d’impôt et doivent être payés en même temps, par le même mode de paiement.. C’est celui qui est redevable de la taxe d’habitation qui doit également s’acquitter de cette taxe. Pour en être redevable, vous devez détenir un téléviseur ou un dispositif de réception assimilé permettant la réception de la télévision.

    Toute propriété est soumise à la taxe foncière. Elle est établie au nom du propriétaire, qui en est en principe seul redevable que le bien soit ou non donné en location. Il s’agit donc bien d’un impôt sur la propriété, dû par tout propriétaire d’une habitation principale ou secondaire au 1er janvier de l’année de l’imposition.

    De eigenares betaald tot nu toe die taxe d’habitation, dat blijkt uit de zin :’Dus de factuur 1x per jaar gaat naar de eigenaresse in Ned.’
    De eigenares is ook eindverantwoordelijk voor het betalen van de taxe, althans zo lees ik het. Er zal betaald moeten worden, ben het eens met Rob dat je de problemen ook niet moet opzoeken. Huurverhoging?

    #192562
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Belasting, je ontkomt er niet aan. In 2011 waren de redevance kosten nog maar € 123,- misschien helpt het om te weten waar je zuurverdiende centen aan werden opgemaakt:

    TOTAL : 123 euros
    – France Télévisions : 82 euros
    – Radio France : 23 euros
    – Arte France 10 euros
    – AEF (France 24, RFI) : 5 euros
    – INA : 4 euros

    #192563
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Reken ik dit staatje even door, ontdek ik dat het begrotingstekort weer gaat toenemen, ze geven 1 euro meer uit per televisiekijker dan er binnenkomt! ;>)

    #192564
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel Rob voor je reactie. Niets doen en laten zoals het tot nu toe( naar beiden tevredenheid) gegaan is lijkt mij i.d.d. het verstandigste.
    Ik wens je al het goede toe.
    Mary

    #192565
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Salut Ratatouille,
    Dank je voor je reactie. I.d.d. lijkt mij het beste om de situatie te laten zoals het is. Een huurverhoging van ongeveer €11.50 p/m is nog een optie.
    Ik wens je al het goede toe,
    Mary

    #192566
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rata,

    Die ene Euro is niet het probleem, wel is een probleem, dat ze dat waarschijnlijk zelf nog niet hebben opgemerkt, en zich dus elk jaar op hoofd krabbend afvragen waarom ze dat tekort toch niet omlaag krijgen

    #208217
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ allen,

    als de woning maar 6 weken per jaar gebruikt wordt is er dan een mogelijkheid om onder deze belasting uit te komen?

    Eric

    #208221

    Die argumentatie valt in de categorie: maar ik kijk bijna nooit tv, dus waarom zou ik het volle pond moeten betalen. Die vlieger gaat niet op. Dit zijn de criteria:

    Vous devez payer la contribution à l’audiovisuel public si vous remplissez les 2 conditions suivantes :

    * Vous êtes redevable de la taxe d’habitation
    * Votre domicile est équipé d’un téléviseur ou dispositif assimilé, qu’il vous appartienne personnellement ou pas

    Er zijn er die er buiten vallen:

    Sont exonérées de redevance TV les personnes déjà exonérées ou totalement dégrevées de la taxe d’habitation.

    En wie de taxe d’habitation niet hoeven te betalen staat hier te lezen.

    #208223
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En binnenkort is zelfs het bezit van een smartphone voldoende reden om deze taxe te moeten betalen…

    #208224
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    En binnenkort is zelfs het bezit van een smartphone voldoende reden om deze taxe te moeten betalen…

    Ja, dan wordt het misschien tijd om gewoon iederéén die taxe à l’audiovisuel te laten betalen. Geen aparte rubrieken meer, geen uitzonderingen, geen specifieke controles, geen speciale ambtenaren, minder- en eenvoudiger formulieren. Dan wordt er misschien zelfs iets bespaard.

    Maar ja, een efficiëntieverbetering in Frankrijk…

    Salutations, Jos

    #208231
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu de taxe d’habitation voor de lage inkomens wordt afgeschaft, vraag ik me af of de “kijkbelasting” voor die inkomensgroep het zelfde lot ondergaat. Op dit moment is daar een koppeling tussen, en in dat geval komen er dus nog meer uitzonderingen bij…

    #208232

    Laten we het bierviltje er eens bij pakken: in 2016 meer dan 2 miljard euro belastingopbrengsten om de publieke omroep mee te financieren, in 2020 ongeveer 80% van de huishoudens die deze taxe dans ontspringen, dus waar halen we 1,6 miljard vandaan? Er zal wel weer een speciale heffing of belasting verzonnen moeten worden.

    #208233
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt natuurlijk een heffing bedenken voor de groep medelanders die dan én geen woonbelasting én geen kijkbelasting betalen. Uit het oogpunt van ‘liberté, égalité, fraternité.‘

    #208239

    @ Ratatouille: op de andere kant van het bierviltje zou ik nog het feit dat nu al 15,5% van de Franse huishoudens tot de taxe d’habitation vrijgestelden behoort moeten verdisconteren. Dat laat ik graag aan de rekenmeesters van Bercy over die ongetwijfeld zo nu en dan wat info aan de journalisten van le Monde aanreiken. Proefbalonnetjes, kijken hoe er op gereageerd wordt en daar dan je voordeel mee doen. Lees: er voor zorgen dat je minister of de president populair blijft. Want ooit komen er nieuwe verkiezingen.

    #208240
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Populair is altijd een belasting waar geen enkele kiezer last van heeft, bijvoorbeeld een ‘buitenlanderbelasting’. Al vaak geprobeerd en steeds weer teruggefloten door EU wetgeving. Maar vanaf 30 maart 2019 vervalt deze bescherming voor de grootste groep 2e huizenbezitters in Frankrijk. Gezien de altijd lege Franse schatkist reken ik na die datum op een algemene belastingmaatregel die in de praktijk uitsluitend Britse (2e-) huizenbezitters treft.

    #208241

    ….en de Britten in Frankrijk rekenen daar ook op wanneer ik zie hoe weinig bezoekers de Britse forums hier nog trekken.

    #208242
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Rob: Normaal staat er reclame aan de andere kant van het viltje, juist om te voorkomen dat je eerste originele idee doorslaat in een berekening. Creativiteit is een idee poneren en je glas leeg drinken. Als een dergelijke grote groep tot de armen behoort, dan zou ik proberen die 15% huishoudens / deels kiezers, voor mij te winnen. Kerstbonus, meer aftrek zoiets. Verlies of winst is steeds vaker een procenten kwestie.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?