l'audiovisuel public

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Hari Seldon 1 week, 6 dagen geleden.

• Auteur
     MaryLuc 
    Bijdrager

Ik huur een woning in de Dordogne van een Nederlandse. Er was hier geen TV dus heb ik zelf een schotel gekocht en laten installeren. Nu heeft de winkel dit (terecht) door gegeven aan de Franse instantie die het “kijk en luistergeld”int, maar het adres in Ned.van de eigenares van het huis doorgegeven. Hoe dat kan weet ik niet want ik heb dat niet aangegeven. De factuur van schotel en installatie kwam wel bij mij. Audiovisuel is gekoppeld aan de woonbelasting, dat kan misschien de oorzaak zijn. Dus de factuur 1x per jaar gaat naar de eigenaresse in Ned. Verder geen probleem, zij maakt het over en ik weer aan haar. Wij beiden zijn van mening dat het gemakkelijker is dat de factuur( net als van het water en stroom) rechtstreeks naar mij gaat. Vanmorgen naar Excideuil gegaan, maar even een factuur adres wijziging doorgeven blijkt niet zo eenvoudig. Nu moet ik naar Perigueux om een formulier daarvoor te halen?
    Weet een forumlid of ik dat via internet kan aanvragen of eenvoudiger een adreswijziging kan doorgeven. De volgende rekening komt a.s.oktober.
    Mary

ratatouille 
    Bijdrager

Ik denk Mary, dat het lastig gaat worden, de levering van stroom en water is een dienst , het kijken naar tv in Frankrijk -het hebben van een inrichting daarvoor- is belasting, die is gekoppeld aan de eigenaar van de woning. Dat hebben ze zo geregeld en daar zullen ze niet snel aan tornen. Ik zou het gewoon automatisch tussen jullie laten verrekenen. De prijs van de huur kan misschien omhoog met de kosten van de taxe?

Rob van der Meulen 
    Bijdrager

In principe betaalt de bewoner van een pand dat kijk- en luistergeld.

La taxe d’habitation est due par l’occupant du logement au 1er janvier de l’année. Il peut donc s’agir du propriétaire, du locataire ou bien d’un occupant à titre gratuit. En cas de location, la taxe est établie au nom du locataire, en tenant compte de sa situation familiale et financière

Wanneer de eigenares – op grond van die titel betaalt ze ook de taxe foncière, van het huis daar nog steeds staat ingeschreven als bewoonster wordt het moeilijk, geen “mission impossible”, dat nu ook weer niet, maar wel een hoop gedoe.

Ben het met Ratatouille eens: niet moeilijk gaan doen wanneer de fiscus nu tevreden is met de extra inkomsten die met voorspelbare regelmaat pogen het Franse begrotingstekort te verkleinen. Dat is pas een “mission impossible”.

ratatouille 
    Bijdrager

La taxe d’habitation et la contribution à l’audiovisuel public figurent  sur le même avis d’impôt et doivent être payés en même temps, par le même mode de paiement.. C’est celui qui est redevable de la taxe d’habitation qui doit également s’acquitter de cette taxe. Pour en être redevable, vous devez détenir un téléviseur ou un dispositif de réception assimilé permettant la réception de la télévision.

Toute propriété est soumise à la taxe foncière. Elle est établie au nom du propriétaire, qui en est en principe seul redevable que le bien soit ou non donné en location. Il s’agit donc bien d’un impôt sur la propriété, dû par tout propriétaire d’une habitation principale ou secondaire au 1er janvier de l’année de l’imposition.

De eigenares betaald tot nu toe die taxe d’habitation, dat blijkt uit de zin :’Dus de factuur 1x per jaar gaat naar de eigenaresse in Ned.’
    De eigenares is ook eindverantwoordelijk voor het betalen van de taxe, althans zo lees ik het. Er zal betaald moeten worden, ben het eens met Rob dat je de problemen ook niet moet opzoeken. Huurverhoging?

ratatouille 
    Bijdrager

Belasting, je ontkomt er niet aan. In 2011 waren de redevance kosten nog maar € 123,- misschien helpt het om te weten waar je zuurverdiende centen aan werden opgemaakt:

TOTAL : 123 euros
    – France Télévisions : 82 euros
    – Radio France : 23 euros
    – Arte France 10 euros
    – AEF (France 24, RFI) : 5 euros
    – INA : 4 euros

ratatouille 
    Bijdrager

Reken ik dit staatje even door, ontdek ik dat het begrotingstekort weer gaat toenemen, ze geven 1 euro meer uit per televisiekijker dan er binnenkomt! ;>)

MaryLuc 
    Bijdrager

Dank je wel Rob voor je reactie. Niets doen en laten zoals het tot nu toe( naar beiden tevredenheid) gegaan is lijkt mij i.d.d. het verstandigste.
    Ik wens je al het goede toe.
    Mary

MaryLuc 
    Bijdrager

Salut Ratatouille,
    Dank je voor je reactie. I.d.d. lijkt mij het beste om de situatie te laten zoals het is. Een huurverhoging van ongeveer €11.50 p/m is nog een optie.
    Ik wens je al het goede toe,
    Mary

Hari Seldon 
    Bijdrager

@Rata,

Die ene Euro is niet het probleem, wel is een probleem, dat ze dat waarschijnlijk zelf nog niet hebben opgemerkt, en zich dus elk jaar op hoofd krabbend afvragen waarom ze dat tekort toch niet omlaag krijgen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2017Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account