Dit onderwerp bevat 10 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 3 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2013 om 02:54 #202156NoëSleutelbeheerder
In NL is het kopen bij internetwinkels heel normaal, maar in Frankrijk moet ik daar nog aan wennen. Ik vraag me ook af wat mijn consumentenbescherming is, is dat Europees geregeld en hier net als in NL?
Natuurlijk moet je oppassen voor frauduleuze websites, net als in Nederland.
Waarbij je door de taalachterstand meer moeite hebt met het ontdekken van kleine spel- en grammatica foutjes, waardoor je ze kunt ontmaskeren. Zelfde voor e-mail berichten die soms erg goed op die van je bank lijken. Kortom, je bent eerder het haasje als je de finesses van de taal niet beheerst.Maar los daarvan, hoe zijn jullie ervaringen? En wat zijn je rechten?
20 juni 2013 om 06:20 #202160NoëSleutelbeheerderIn 14 jaar veel op internet gekocht in Frankrijk. Nooit problemen gehad. Betalen vrijwel altijd met credit card via beveiligde betaalwijze of soms met PayPal.
Naruurlijk regelmatig frauduleuze mails gehad waarin gevraagd wordt om je gegevens “opnieuw” in te voeren of een zogenaamde achterstallige betaling te doen maar die zijn zo doorzichtig dat je wel erg naief moet zijn om daar in te trappen.Steven
20 juni 2013 om 06:38 #202161NoëSleutelbeheerderIdem.
Peter.
20 juni 2013 om 08:30 #202162NoëSleutelbeheerderErvaringen idem als Steven en Peter.
Maar hoe het met de consumentenbescherming zit?Jaap
20 juni 2013 om 09:45 #202163NoëSleutelbeheerderBonjour,
Ik koop al sinds mijn vestiging in Frankrijk (2005) heel veel via Internet. Van kleine verbruiksartikelen zoals zaagkettingen en diamantschijven tot bouwmaterialen die per vrachtwagen geleverd worden. Via websites in Frankrijk, maar ook in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Hongkong, China en de USA. Nooit een probleem gehad (laat ik dit afkloppen).
Sommige dingen koop ik wel in de winkel, zoals witgoed en bruingoed van huismerken met extension de garantie, zodat ik nooit in onzekerheid ben waar ik naartoe moet als zo´n apparaat stuk gaat.
Als u écht bang bent dat de leverancier wél uw centjes accepteert maar het betaalde artikel nimmer levert, kunt u beslissen uitsluitend websites te gebruiken die met een gegarandeerd betalingssysteem werken zoals Paypal of Kwixo.
Voor merkartikelen die via Internet worden geleverd kunt u altijd direct op de leverancier of vertegenwoordiging in Frankrijk een beroep doen voor bijvoorbeeld garantiekwesties. Eventueel informeert u hiernaar vóór aankoop.
Salutations, Jos
20 juni 2013 om 12:49 #202164NoëSleutelbeheerderIk koop ook alles op internet, en ook nooit problemen gehad -tot deze week. Bij een aankoop bij een Franse webwinkel bleek de creditcard ‘refusee’. Een direct binnengelopen email verzocht mij direct contact op te nemen met de credit card maatschappij wegens ‘vermoedelijke diefstal’ van de creditcard.
De aankoop werd dus door het veiligheidssysteem onderschept. Het belletje was zo gedaan en vrijgeven van de creditcard idem, maar een ‘secure password’ aanmaken (veiligheidseis van de webwinkel) bleek onmogelijk, zelfs voor de medewerker van de credit card maatschappij.
Vermoedelijk is het probleem dat het veiligheidssysteem een Franse postcode weigert te koppelen aan een Nederlandse kaart. De kaart maar aan Paypal gekoppeld en zo alsnog betaald met diezelfde kaart.
Mooi hoor al die beveiligingen…
20 juni 2013 om 22:14 #202165NoëSleutelbeheerderMooi te horen dat jullie succesvol gebruik maken van het internet kopen in Frankrijk. En Jos is helemaal een wereldreiziger! Maar die rechten? Is er ook een afkoelingsperiode, dat je kan terugkomen op je aankoop, en is dat ook geldig bij verzekeringen, keuringsaanvragen, tenten..?
24 juni 2013 om 18:11 #202158NoëSleutelbeheerderLeidend beginsel is dat je 7 dagen de gelegenheid hebt om je aankoop te annuleren. Er zijn echter ook uitzonderingen. En uiteraard geldt altijd de vraag: houdt de verkoper zich hier ook aan?
Voor wat betreft de jurische achtergrond: op internet staat een handig (pdf)-foldertje.
(met dank aan Jos voor de technische ondersteuning)
Wilm
24 juni 2013 om 18:23 #202159NoëSleutelbeheerderLeidend beginsel is dat je 7 dagen de gelegenheid hebt om je aankoop te annuleren.
24 juni 2013 om 20:37 #202166NoëSleutelbeheerderBonsoir Wilm,
In de onderstaande tekst heb ik de vierkante haken vervangen door accolades.
Het is heel eenvoudig een URL in te voegen maar je moet het even weten.
Je selecteert in je post de tekst die naar de URL moet verwijzen en klikt op de kettingschakel bovenin. Die tekst komt dan tussen URL markers te staan, als volgt:Code:Gewone tekst {url}naar Kwixo{/url} gewone tekstDan plak je de eigenlijke URL van de webpagina met een “=” teken vóór de vierkante sluithaak in de openingsmarker van de URL, als volgt:
Code:Gewone tekst {url=http://www.kwixo.com/}naar Kwixo{/url} gewone tekstNogmaals, vervang in jouw tekst de accolades hierboven door vierkante haken. Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Salutations, Jos
24 juni 2013 om 21:38 #202157NoëSleutelbeheerderJa, Jos,
zo ingewikkeld gaat het op dit forum. Andere fora en websites doen het makkelijker.
Ik maak mij er niet meer druk om.
Iedere website zijn eigen procedures.
Netzo als bij auto’s in de jaren ’50: op ieder dashboard en rond ieder stuur zijn de schakelaars anders verdeeld! -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.