Frans geklaag

Dit onderwerp bevat 35 reacties, 16 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193948
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is niet mijn bedoeling een discussie over “de problemen van Frankrijk” te starten (die zijn er hier al genoeg)… Maar er is me wel iets opgevallen, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
    (overigens heb ik het hier met nadruk niet over alle Fransen)

    Het valt mij op dat veel Fransen die ik spreek erg klagen over de regering, de pensioenen, belastingen, snelheids-controles, etc. etc.
    Ik krijg het idee dat er eigenlijk niks goed is, niet alleen van regeringszijde.
    Nou zou ik als Fransman ook flink klagen over van alles en nog wat, er valt een hoop te verbeteren naar mijn mening, maar daar gaat het mij hier niet om.

    Wat vooral opvalt is dat het meestal bij klagen blijft, een oplossing hoor ik zelden eigenlijk, ook niet als ik er naar vraag.
    Hebben jullie dezelfde ervaringen of spreek ik gewoon de verkeerde mensen?

    #193967
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het grappige is dat Fransen dat ook van zichzelf zeggen. We klagen altijd. Vreemde talen zijn een ramp voor ons. Wij zijn eigenlijk best smerig. Bij jullie in het noorden is het echt ‘propre’.
    Ingrid

    #193968
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Timo, wij horen ze ook veel klagen en vervolgens verbazen wij ons over de afwachtende houding die wordt aangenomen. Men wacht af tot het beter wordt (wat niet gebeurt) en blijft lekker door klagen. Er lijkt soms wel een tekort aan creativiteit en zelfondernemend vermogen te zijn want er zijn mogelijkheden genoeg. Geldt niet voor iedereen natuurlijk, maar het valt inderdaad wel op.

    #193969
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mja, ik vind het best wel meevallen. En ik woon dan nog in Parijs, waarvan de Fransen zelf zeggen dat de Parisiens raleurs zijn. Ik vermoed dat veel wellicht zal te maken hebben met het Latijnse karakter. Men heeft de gewoonte van l’état providence, waarbij de burger de verantwoordelijkheid voor alles wat misgaat in z’n leven afschuift op de Staat. En dan krijg je dus dat geklaag, waarbij men zelf niks onderneemt.
    Maar nogmaals, ik vind het, de context in acht genomen, best meevallen. Er zijn al andere dingen waar ik me meer aan stoor.

    #193978
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is geen klagen. Het is kritiek. Dat heeft te maken met wat de Fransen terecht verwachten van hun Republiek. Deze Republiek is hun vader en hun moeder en God tegelijk.
    Zij moet hen verzorgen van de wieg tot het graf. Zij moet er voor zorgen dat ze kunnen werken. Daarom zal de gezondheidszorg in Frankrijk nooit geprivatiseerd worden zoals in Nederland. Het is de republiek die voor zijn kinderen zorgt.
    In goede tijden, in slechte tijden, in goede gezondheid en als ze ziek zijn.
    Tot de dood hun scheidt.
    De Fransen zijn ook geen onderdanen van de staat zoals de Nederlanders.
    Zij zijn de citoyens en dat is het hoogste wat er is. Het zijn dus “bovendanen” want zij zijn de Republiek.
    De Fransen hebben hevige kritiek ( wat anders dan klagen ) op hun politieke leiders.
    In het bijzonder de President. Dat zijn ééndagsvliegen – nou ja vijf jaarsvliegen dan.
    Dus die man is kop van jut. Of dat nu Mr. Sarkozy is of Mr. Hollande.
    Het zijn die eikels die er voor verantwoordelijk zijn dat het niet goed gaat.
    Maar het is nooit de schuld van de Republiek want l’état c’est nous – les citoyens.
    En wij mogen daar bij horen als we ons een beetje gedragen.

    #193977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OEVVD schrijft :

    “Het zijn die eikels die er voor verantwoordelijk zijn dat het niet goed gaat.
    Maar het is nooit de schuld van de Republiek want l’état c’est nous – les citoyens.
    En wij mogen daar bij horen als we ons een beetje gedragen.”

    Welke “eikels” krijgen die citoyens dan, OEVVD, welke “eikels” kiezen die citoyens dan ?

    En ik hoor daarbij, ja, kennelijk heb ik me gedragen. Maar om nu die “eikels” verantwoordelijk te stellen voor al wat mis gaat … Misschien moeten we bij die citoyens beginnen, misschien zijn dat wel de grootste “eikels”.
    Ik benijd uw wereldbeeld, ik benijd uw visie op de mens want ’t leven kan dan zo prettig overzichtelijk en georganiseerd zijn.

    OEVVD for president, is dat wat ?

    Peter.

    #193979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze bijdrage is door de moderator verwijderd.

    #193980
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ……een prettig, overzichtelijk en georganiseerd wereldbeeld.
    Probeer het eens.

    ik kan mijn ogen niet geloven, het staat er allemaal echt….

    #193981
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, diezelfde sondages geven aan dat wanneer de kiezer moet kiezen tussen Marine Bleu of een willekeurige andere politicus, dat ze dan op die andere politicus zullen stemmen.
    Kennelijk is een overgrote meerderheid van de Franse bevolking nog wel geestelijk gezond en weten ze met welke normen en waarden Marine Le Pen is opgevoed.

    #193950
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jako, Wij hebben zeker recentelijk verschillende versies van de verkiezingen voor het Europese parlement gezien.
    Volgens mij is de meerderheid van de Franse bevolking dusdanig geestelijk gezond dat ze iemand beoordelen op zijn of haar daden en niet op haar vader.
    Met wie zij het overigens dusdanig oneens is dat zij al zijn uitspraken van de website van het FN heeft laten verwijderen. Maar ach 85 jaar is hij, lichtelijk seniel, en zo laat hij zich verleiden door uitdagingen van linkse paparazzi om hele domme uitspraken te doen. Marine heeft zich daar uitdrukkelijk van gedistancieerd en zij heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat die ouwe zot nog meer domme dingen roept.
    En met betrekking ot Uw eerste paragraaf was de uitslag
    1 lijst Marine Bleu met dik 25 %, 2 UMP met een procentje of 20 , en 3 PS met een procent of 15. Dit staat dus haaks op Uw stelling want de kiezer heeft net gekozen in de meest belangrijke sondage namelijk de stembus.
    Allez les bleus….

    #193983
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er waren de afgelopen week wel meer FN uitspraken die bij ‘normale’ mensen niet goed zijn gevallen:
    -Oproep herinvoering van de doodstraf door FN
    -Een FN burgemeester die het Nelson Mandelaplein in zijn stad wil opheffen omdat Nelson Mandela een terrorist was die in opstand kwam tegen zijn blanke meesters.

    Maar je luistert toch alleen naar wat je wilt horen, dus je bent nu doof.

    #193982
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Welke “eikels” krijgen die citoyens dan, OEVVD, welke “eikels” kiezen die citoyens dan ?

    Ik weet niet precies wat Franse politici precies beloven aan hun citoyens, maar als de politici, eenmaal gekozen, niet waarmaken wat ze beloofden, of, erger, niet doen wat ze beloofden, dan kan je als citoyen je gekozene best een “eikel” vinden. (Hier in Den Haag is er een heel bòs!)

    #193961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze provocerende reactie is door de moderator verwijderd.

    #193962
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik was al bang dat het hier op uit zou draaien. 😉

    Klagen of kritiek, de term maakt volgens mij niet zo veel uit, het gaat mij er om dat ik geen oplossingen hoor hoe het dan wel moet.
    Een politieke partij is geen oplossing, maar een groepering die je kiest om jou oplossing (of iets in de buurt) uit te voeren. Je kiest de partij die het dichts bij jou standpunten staat. Soms heb ik het idee dat veel Fransen helemaal geen “eigen oplossing” hebben.
    En als ik ze hoor zijn ze niet of realistisch of wereldvreemd (of beiden).

    Inderdaad zoals Rimke zei gebrek aan ondernemingszin?
    Nogmaals dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.

    #193963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ahwel, ik kan beter stoppen anders krijg ik weer last met de moderator.

    Inderdaad. Stoppen alstublieft. Dit forum is geen platform voor dit soort provocerende uitlatingen.

    #193958
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze bijdrage is door de moderator verwijderd.

    #193960
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu ik je laatste paar bijdrages vluchtig inkijk, is mijn zicht op jou geheel gewijzigd. Dat is niet in je voordeel. Maar je voortdurende langdradige bijdrages, waarin je duidelijk conflicten zoekt met je forumgenoten, en je neiging om altijd maar door te gaan, irriteren. Vermoeiend.

    Trek je wat aan van je medemens en van de web eigenaar, of ga even uitrusten op een bankje. In de zon.

    #193972
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Maar Timo hoorde altijd alleen klachten en nooit oplossingen.
    Denk ik – Nou dan probeer het het eens om er een paar aan te dragen.
    Weerniegoed….
    Maar ik zal je raad gedeeltelijk opvolgen. Uitrusten doe ik niet.
    Ik ga een paar keer per dag wandelen met de 3 musketiers en verder werken op het land.
    En opgeven doe ik inderdaad bijna nooit. Zal wel niet veranderen ook.
    En als ik al het zure commentaar lees na die verkiezingen dan zeg ik eens dat die Fransen wat mij betreft wel gelijk hadden. Mag toch ?

    #193959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jammer dat kennelijk iedere thread die meer enigszins in de buurt van politiek komt, wordt gehijacked door OEVVD.
    Ik was er al bang voor dat dat zou gebeuren en twijfelde daarom of ik deze thread wel zou starten.
    Ik zal over soort onderwerpen hier niet threads meer starten in het vervolg.

    Iedereen heeft recht op zijn mening uiteraard, maar in ieder thread aan uittreksel uit het FN partijprogramma wordt op een gegeven moment een beetje vermoeiend.

    #193949
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm, iets te vaak tekst geherstructureerd voor het posten en niet goed gecontroleerd.
    En de edit-tijd is verlopen.. 🙁

    “iedere thread die meer enigszins in de buurt” > “iedere thread die enigszins in de buurt”
    “hier niet threads meer starten in het vervolg” > “hier geen threads meer starten in het vervolg”

    #193970
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo, u kunt rustig dit soort onderwerpen blijven starten. Graag zelfs.
    OEVVD, ik verzoek u voor de laatste keer uw provocaties te staken en uw politieke opvattingen op een ander forum te uiten.

    #193971
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het spijt mij te moeten constateren dat één enkele persoon dit Forum denkt te kunnen gebruiken voor het verspreiden van propaganda voor een – in mijn ogen- abjecte partij. N’importe quel sujet: OEVVD weet raad en gebruikt de draad voor het uitventen van zijn ideeën.

    Ik bezoek dit forum en lever mijn bijdragen sinds vele jaren. Meestal met veel plezier. Dat plezier is het helemaal af. Terecht hebben anderen als Taciturne, Bosbess en anderen dit forum inmiddels de rug toegekeerd.

    Ik heb zojuist een bericht gestuurd aan de moderator, die overigens geen gemakkelijke rol heeft, met het verzoek om mij als forumlid te schrappen.

    Ik wens allen, op één na, alle goeds !

    JP

    #193973
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geachte forumdeelnemers,
    op ieder forum zijn wel mensen actief die menen een groot deel van hun dag te moeten besteden aan het bestoken van anderen met meningen, ongevraagde adviezen, gekonkel of domweg gepest en gezuig. Het is het nadeel van een medium als dit: iemand kan met gesloten vizier ‘strijden’ en op die manier de sfeer bederven en daar alle tijd van de wereld aan besteden. Een merkwaardige hobby.

    Ik verzoek u allen voor de goede sfeer zorg te dragen, geen politiek-provocerende uitspraken te doen en waar u zich ergert, u niet te laten provoceren.
    Het forum is bedoeld voor nuttige en/of leuke informatie en die kan alleen worden uitgewisseld in een goede sfeer.

    Bij het modereren, een inderdaad niet zo simpele taak, is er altijd een grijs gebied: je wilt iemand bij één misstap niet voor het leven verbannen, soms modereert het forum zichzelf, soms zijn er misverstanden omdat geschreven taal nu eenmaal minder genuanceerd kan worden dan in een echt gesprek, en soms moet je iemand waarschuwen en inderdaad wegsturen. De enige oplossing is een strakkere stijl van modereren. Ik haal de teugels aan en wens iedereen een aangenaam en prettig verblijf op dit forum.

    #193974
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bravo die moderator.

    Christian

    #193957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marietta, ik begrijp maar wat goed voor welk dilemma je kunt komen te staan. Je hebt het goed beschreven. Maar ik zal het niet erg vinden als politieke pamfletterij (sterk onderscheidend van de politieke discussie) zeer kort wordt gehouden. Mijn steun heb je.

    Frans

    #193964
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, onder bavards kan toch wel meer dan onder de serieuze onderwerpen?
    Neemt elkaar toch niet zo serieus! Niet in bavards, tenminste. En gekibbel hoort bij online fora. Ik ken geen forum waar de gemoederen altijd maar onverhit blijven.

    Iemand een roseetje?

    #193965
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doe mij maar wit.

    Het jammere is dat vanwege de ergernis over dat gezuig en getreiter, gewaardeerde forumleden stilvallen of zich uitschrijven, dat is verlies, zeker als de groep actieve bijdragers klein is.

    Cin

    #193966
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een week of zes geleden ben ik “op zwart” gegaan, vooral door onderbuiksgebral van diverse forumleden. Uit zelfbescherming want het haalde niet het beste in mij naar boven.
    Daarnaast quasi-afwezige moderatie, gebrek aan actualiteit op de website en minder diepgang in de discussies in de forums.
    Helaas is het niet beter geworden.
    Als ik het “Gesundes Volksempfinden” wil lezen, kan ik beter naar GeenStijl gaan. Daar heb ik dit forum niet voor nodig.
    15 jaar forumlid maar het is mijn forum niet meer.

    Steven

    #193951
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik verzoek u allen voor de goede sfeer zorg te dragen, geen politiek-provocerende uitspraken te doen en waar u zich ergert, u niet te laten provoceren.

    Helemaal mee eens, “provocateurs” gewoon negeren 🙂
    Dank Marietta

    #193952
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een week of zes geleden ben ik “op zwart” gegaan, vooral door onderbuiksgebral van diverse forumleden. Uit zelfbescherming want het haalde niet het beste in mij naar boven.
    Daarnaast quasi-afwezige moderatie, gebrek aan actualiteit op de website en minder diepgang in de discussies in de forums.
    Helaas is het niet beter geworden.
    Als ik het “Gesundes Volksempfinden” wil lezen, kan ik beter naar GeenStijl gaan. Daar heb ik dit forum niet voor nodig.
    15 jaar forumlid maar het is mijn forum niet meer.

    Steven

    Dat vind ik ook bepaald geen positieve, verheffende bijdrage, met nog een sneer naar de moderator ook. Moet dat nou echt?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?