Fiscus gaat per 01-01-19 vooruit innen bij de bron

Dit onderwerp bevat 34 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #212369
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het kan niet goed gaan.

    Het Franse belastingsysteem is een enorm complexe rommelbak, de stapeling van tientallen jaren fiscaal beleid en reparatiewetten. Dat kun je niet automatiseren. As je rommel automatiseert krijg je automatisch rommel. Ze hadden eerst het systeem moeten versimpelen en dan pas overstappen op inhouding bij de bron. Alleen digibeten (politici) denken dat je dat kunt omdraaien en dat automatiseren van rommel tot een efficiënt systeem leidt. Bijna alle landen in de wereld zijn al overgestapt op inhouding aan de bron en hebben dat op die manier aangepakt. Hoe eerder, hoe eenvoudiger de overgang omdat wetgeving minder complex was, en Frankrijk is zowat het laatste land ter wereld wat overstapt.

    #212374
     bosbess
    Deelnemer

    Cees, bedankt voor de website! Maar geloof maar dat ik al jaren contributions sociaux betaal, omdat ik sinds ik mijn bedrijfje ben begonnen  onder het franse sociale systeem val. En per 1 januari 2019 wordt dat een maandinkomen per jaar! Toch eet ik er geen boterham minder om. Ook sta ik nog steeds volledig achter Macron. Ik vind dat ik niets te klagen heb en dat doe ik dus ook niet.

    Jaap, bedankt voor de tip! Ik heb even ingelogd op de Impôts. En daar staat inderdaad dat je de Prélèvement à la Source kunt regelen. Ik dacht altijd dat die rubriek niet voor mij geldt. Nu zag ik dat je er ook je maandelijkse vooruitbetalingen kunt instellen. Maar dat is inderdaad nog niet toegankelijk. Regelmatig kijken dus.

    #212377
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik geloof je wel Bosbess, ik beweer ook nergens dat ik dat niet doe.

    Wat ik wel zeg is dat het maar de vraag is of je wel moet betalen in de toekomst.

    Les minima sociaux (ASS, RSA, Minimum vieillesses, …) et certaines aides (AAH, APA, ASS, …) ne sont pas assujettis aux cotisations sociales.
    Les aides sociales (aides au logement, allocations familiales et autres prestations familiales) sont exonérés de CSG mais pas de CRDS.

    Nogmaals, ik weet natuurlijk niet wat jouw inkomsten zijn naast die 500 euro.

     

    Cees.

    #212378
     bosbess
    Deelnemer

    Cees, ik zit even boven dat franse minimumbedrag, dus dokken mevrouwtje! Er zijn ergere dingen en geld kan me sowieso niet boeien. Er bestaan veel leukere dingen op de wereld, althans zolang je te eten en drinken hebt, een dak boven je hoofd en een autootje. En natuurlijk gezondheid. Als je dat allemaal hebt (en dat heb ik) ben je al rijker dan driekwart van de wereldbevolking. ’t Letste hemd hèt gèèn tasse, zeggen ze in Limburg. Het laatste hemd heeft geen zakken, oftewel: je kunt ’t toch niet meenemen. Veel laat ik m’n kinderen niet na. Als ik lang genoeg leef om m’n hypotheek af te betalen laat ik een hypotheekvrij huis(je) na. Ze zullen het zelf uit moeten zoeken. Dat is gezond.

    #212567
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste lezers

     

    Op 5 dec j.l. (toch wel grappig voor een Hollander) de herziene aanslag/avis ontvangen, na dat ik dus eind oktober mijn aangifte online had aangepast door de pensioeninkomsten in het juiste vakje in te vullen.

    En inderdaad, men gaat mij dus per 1 januari a.s gewoon via de bankrekening de belasting inhouden gedurende 12 maanden.

    Nu maar afwachten met al die miljoenen Fransen hoe het per 1 jan a.s. in het echt gaat.

5 berichten aan het bekijken - 31 tot 35 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?