BYE BYE Brussel for the Brits….

Dit onderwerp bevat 35 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195618
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja het is zo ver.
    De Britten hebben hun land terug….
    De vergelijking met de instorting van de USSR ligt voor de hand.

    David Cameron heeft gelijk Gorbatschev het spel op de wagen gezet met glasnost en perestroika.
    En nu is het ontmantelingsproces in gang gezet. Het zal even rommelig zijn en de beurzen reageren natuurlijk nerveus. Maar dat trekt weer snel weg.

    Boris moet puin ruimen. Net als de Russische Boris destijds.

    En de Fransen en de Nederlanders en de Spanjaarden roepen nu ook al om HUN referendum.
    Want die peuken net zo hard van de EU als de Britten.

    En het is te hopen dat lidstaten zich niet gek laten maken door de EU Kommissars en op een soort achterlijke strafexpeditie gaan tegen het Britse volk. Want als ze dat proberen zal ze dat opbreken. Net als het “the leadership” van de USSR destijds opgebroken is.

    De kiezer heeft gesproken ! Leve de democratie !

    #195619
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hun land terug?- De instorting van wat ooit een Brits imperium was gaat nu juist een stuk sneller:

    De UK verliest z’n laatste AAA rating
    Het Britse pond daalt naar het laagste niveau in 30 jaar
    Noord-Ierland wil een referendum over aansluiting bij Ierland
    Schotland wil opnieuw een referendum over onafhankelijkheid
    Spanje heeft gedeelde soevereiniteit ‘aangeboden’ voor Gibraltar.

    Goodbeye and good riddance.

    #195620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De teleurgestelden of wel de foute profetiekraaiers reageren overal zuur en bitter: ze kiezen hun eigen weg, hoe durven ze!
    Van ierland en Schotland kan ik dat nog hebben, maar van outsiders vind ik het onbetamelijk. Aan het einde van de vorige eeuw werkte ik een paar jaar inde city van London, ja in de financiele sector, en er waren maar weinig mensen om mij heen die positief over de toetreding tot de EU waren. Ze hebben het geprobeerd, maar het is ze niet bevallen. Ik heb groot respect voor het britse volk en de regering die op hun schreden durven terug te keren. In Nederland heeft het volk en de regering daartoe niet de moed. Ookal leeft een Nexit overduidelijk in de NL.
    Ik wens GB alle goeds toe, en hun kracht kennende, zullen ze snel de tegenwerking van jan en alleman verwerken en overwinnen.
    Succes Britain, Ik ben jaloers op U

    #195621
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De City, en Londen als geheel, heeft anders massaal voor ‘Remain’ gestemd.

    De Brexiteers zitten vooral bij de laag opgeleide 50 plussers. Er is bijna een 1:1 correlatie tussen het gemiddelde opleidingsniveau van een regio en het stemgedrag.

    Ik ben benieuwd wat die laag opgeleide 50 plussers gaan doen als de Britse regering een noodbudget moet presenteren met extra bezuinigingen.

    Frankrijk is vanaf vandaag weer de 5e economie van de wereld, het VK is nu al een plaats gezakt.

    #195622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sjonge jonge,

    Ik heb de beurzen hier op een ander scherm

    de FTSE is down 4 %
    de DAX is down 6 %
    de CAC is down 8 %

    Who needs who ?

    Nu de Britten ons de weg hebben gewezen is de beurt aan ons.

    Nederland, Frankrijk en Spanje willen ook een referendum.

    In Nederland is dat nu een recht – de 40.000 stemmen voor een referendum over de EU hebben we binnen een dag binnen.

    Boris has arrived ! De champers gaat open….

    #195623
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gut, Jako. Heb jij een direct lijntje met het verkiezingsbureau, zodat jij de uitkomst detail al zo vroeg kan weten.
    Ik herinner mij niets van de gevoelens van de ‘lagere’ 50%, want die kwam in mijn werk en in mijn privé leven juist net niet tegen. Daarom ben ik wellicht wat biassed richting het leave-kamp.
    Ik ben voor een Nexit

    #195624
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @HP: allemaal al gepubliceerd door de Britse media, geen kort lijntje nodig.

    @Neeltje: Een dergelijk referendum kan in Nederland helemaal niet.
    De huidige wet voor een raadgevend referendum heeft uitsluitend betrekking op een wetswijziging. Voor welke voorgenomen wetswijziging wil jij 40.000 stemmen ophalen?

    #195625
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Nu ja, uiteindelijk is er dan toch gebeurd wat ik zo half-en-half aan zag komen. Cameron heeft zijn hand overspeeld en niet “met de vingers in de neus gewonnen”. Dat krijg je ervan als je als politicus troebel water creëert om er dan lekker in te gaan zitten vissen. We hebben in voormalig Joegoslavië gezien hoe dat kan aflopen. De Britten oftewel Engelsen, Schotten en Ieren zijn daar ook nog niet klaar mee.

    Verder is er niet veel aan de hand. De meeste beurzen hebben dit jaar al lager gestaan dan nu. Door Draghi’s valsemunterij daalde de EURUSD recent van 1,30 naar 1,10 en dat vond niemand een probleem, want “beleid”. Nu valt de GBP vergelijkbaar tegen de USD en is dat een “crash”. Natuurlijk rommelt het nu wat in de financiele markten maar over een paar weken is dit buitje weer overgedreven.

    Een land stapt niet uit een EU alsof je het licht uitdraait. Er komt nu een eindeloze periode van onnavolgbare onderhandelingen. Ik heb VK en EU hotemetoten al het jaar 2020 horen noemen. Alles wat er gaat gebeuren wordt dus hoe dan ook een slepend proces met ups en downs. Kortom, business as usual. Voorspellingen van economen en vergelijkbare talking heads zijn tot dusverre voor het merendeel gelogenstraft, dus ik zie niet in waarom ik me daar voor de toekomst wél zorgen over zou moeten maken.

    We zien weer eens veel sensatie en weinig feiten. What else is new.

    Salutations, Jos

    #195626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Een dergelijk referendum kan in Nederland helemaal niet.
    De huidige wet voor een raadgevend referendum heeft uitsluitend betrekking op een wetswijziging. Voor welke voorgenomen wetswijziging wil jij 40.000 stemmen ophalen?”

    Nou heel simpel. In 2005 was er nog helemaal geen wet voor een raadgevend referendum.
    Desondanks is er toen een referendum gehouden over de EU grondwet.
    Waar 2/3 e van de Nederlanders TEGEN stemde.
    Desondanks is het allemaal toch ingevoerd alleen wat symboolpuntjes zijn er uitgehaald.
    En nu zal er massale druk ontstaan omdat heel veel Nederlanders het totaal oneens zijn met de manier waarop de EU zich ontwikkelt.
    Het parlement kan daarvoor een wetje aannemen dat op een a 4 tje te schrijven is – net als in 2005. En het initiatief kan genomen worden door een lid van de 2 e Kamer.

    Als je denkt dat het allemaal gewoon business as usual is in de EU na dit Brexit referendum heb je het totaal niet begrepen.
    Ja er beginnen nu EU hotemetoten de juiste geluiden te maken.
    Luisteren naar wat er onder de Europese burgers leeft. Ja HOOOOG tijd.
    Job creation in plaats van het afwurgen van de economie.
    But it is all too little too late.

    En anders maken we toch van de verkiezingen volgend jaar een wetgevend referendum over de koers die Nederland nu vaart in de EU. Het roer moet om. En wel voor de wal het schip keert. Maar veel tijd is er niet meer.

    #195627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De helft van de Britten, Marine le Pen, Greet Wilders en Donald Trump hebben gesproken. Lang leve ’t populisme, lang leve ’t nationalisme.

    Brrr brrrr.

    Peter.

    #195628
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een hele kleine correctie als ik mag.
    52 % van de Britse stemgerechtigden hebben gesproken.
    En dat is 4 % meer dan die Britten die er in wilden blijven en/of die zich bang hebben laten maken. Ja en in een democratie is 1 kiezer meer nu eenmaal een meerderheid.
    De andere door genoemde kandidaten moeten het nog waar maken.
    Wat is ‘populisme’ ? De wil van het volk uitvoeren ? Is dat zo fout ? Waarom zou het de wil van een kleine ‘elite’ moeten zijn ?
    En nationalisme ? Is het fout dat souvereine staten zelf middels hun gekozen volksvertegenwoordigers hun eigen beleid bepalen ? Willen zij met andere landen samenwerken en is dat in hun wederzijds belang dan kunnen zij dat doen. En waarom zou dat dan beperkt moeten blijven tot fort Europa ?
    De Britten waren in meerderheid de bemoeizucht en het geknoei en gekonkel van de EU en van een kleine elite die de dienst uitmaakt en die zich zelf verrijkt zat.
    En die hebben daar BRRRR BRRRR tegen geroepen. En iets met OFF.
    En andere ‘lidstaten’ zullen dat voorbeeld gaan volgen.
    Smaken verschillen.

    #195629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Lang leve ’t populisme, lang leve ’t nationalisme.

    Waarom nu meteen weer de “populisme” kaart getrokken?

    Er zijn een heleboel goede argumenten om niet blij te zijn met de EU. Boekhoudkundig is het een volslagen ondoorzichtige monstruositeit. Er is nog nooit een begroting goedgekeurd. Enorme verspilling door een zinloos verhuiscircus en onafzienbare legers bureaucraten. Het democratisch oncontroleerbare warnet waarin slechts het EP dat alleen maar regeltjes mag afstempelen direct wordt gekozen. Een gigantische regeltjesjungle waarin iedereen de weg kwijt is en men desondanks geen halt weet toe te roepen aan fraude zoals BTW-carrousels. Gevaarlijke expansiedrift naar betwiste gebieden en landen in oorlog zoals Oekraïne waardoor verhoudingen tussen grootmachten nodeloos op scherp worden gezet. De hielen likken van een megalomane despoot als Erdogan om een migratiestroom in te perken waar men zélf na jaren nog niet toe in staat is. Smerig, geniepig, achterbaks gelobby en achterkamertjesgekuip over TTIP. Begrotingsregels en verdragen die door landen zoals Frankrijk ongestraft met voeten worden getreden waardoor meten met twee maten wordt geïnstitutionaliseerd. Er is écht een heleboel mis met de EU, en het is wat mij betreft heel begrijpelijk dat mensen hiertegen in het geweer komen.

    Het staat iedereen vrij om het met deze opsomming oneens te zijn, maar laat die discussie dan wél gevoerd worden op basis van argumenten. Simpelweg gooien met kreten als “populisme” en “nationalisme” is té goedkoop en té gemakkelijk.

    Salutations, Jos

    #195630
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Is nog erger dan je denkt, Jos. Want met jouw opsomming ben ik ’t zó eens, je hebt geen idee.
    Maar ik ben – vrees ik – van ’n andere school. Ik vind ’t nogal gemakkelijk om te denken dat je ’n probleem kunt oplossen door dat probleem te mijden. Dan maar liever even ’n harde sjanker om op langere termijn gezonder te zijn. Maar samenleven doe je nu eenmaal samen. Met je buren, met je buurlanden. En daar moet je soms wat inspanningen voor leveren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om niet samen te willen leven.

    En als dan zekere dames & heren politici zich bedienen van ’n hoop verbaal geweld en daarmee inspelen op zo genoemd gesundenes Volksempfinden – anderen zeggen ‘onderbuikgevoel’ – vind ik dat ik die populisme- en nationalisme-kaart mag trekken. Onze Ouwe Neel-trol heeft hier ook ’n handje van, overigens. En dan wil-ie nog blond en aantrekkelijk lijken bovendien. Wat ’n façade.

    Is ’t waar dat vooral lager opgeleiden ouderen van dagen vóór die Brexit hebben gestemd ? Dank hen maar hartelijk, namens de jeugd.
    Wellicht gaat diezelfde statistiek op voor de deelnemers aan dit forum.

    Tot slot : ik moet de laatste tijd vaak denken aan die arme Engelsen en hun opmerking wanneer Het Kanaal potdicht zit vanwege de mist : “The continent is isolated.”

    Neen, dit komt nooit meer goed. En als die Brukselse jongens & meisjes iets begrepen hebben van de huidige situatie, volgt er binnenkort ’n openbare boetedoening op de Grote Markt aldaar.

    Peter.

    #195631
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja deze situatie wordt tegenwoordig vaak omschreven als ‘een verwarde man’.
    Een rammelend verhaal met een “harde sjanker”.
    Waarvan de tirade niets meer met het onderwerp te maken heeft.

    #195632
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel goed, Ouwe Neel-trol, u hebt me weer op ’t padje gebracht. Gaat u lekker verder met ’t verzuren van andermans levens, ik ben wijzer.

    Dank voor ’t inzicht,
    Teerp (zo verward, ik kan m’n eigen naam niet eens meer typen).

    #195633
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn drie generaties:
    De eerbare oude die de oorlogsjaren hebben meegemaakt en daarna de opbouw.
    De oudere die nu van hun oude dag genieten of daar bijna zijn.
    De jongere.
    De eerste groep heeft hard gewerkt en de dagen meegemaakt dat het wat minder was, zij zijn diegene die het minst klagen of zelfs nooit klagen.
    De tweede groep is de rampzalige groep die geprofiteerd hebben van de opbouw van de eerste, en nu menen dat ze dat allemaal verdiende hebben en er dus recht op hebben.
    Ze zijn egoïstisch, verhard, en samen delen hebben ze nog nooit van gehoord.
    De laatste groep is de groep die wel inziet dat het zo niet verder kan, we zullen ergens moeten opereren en dan rustig herstellen.
    Ze zijn draagzamer, strijdlustiger, ze durven avontuur aan, en ze zien toekomst.
    De eerste groep ziet Europa als een goede zaak.
    De laatste groep ziet Europa als een uitdaging.
    Het is juist die middelste egoïstische groep die tegen Europa.
    Jammer voor die 300000 fransen die in Engeland hun salaris zien verdampen.
    Ook jammer voor die vele Engelsen die nu wel een keer achter hun oren krabben voor ze naar hun vakantiehuisje in Frankrijk komen.
    De tijd zal het leren, maar geloof mij, een eiland blijft een eiland, daar zullen ze nog heel vaak aan herinnerd worden.

    Cees.

    #195634
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sjonge jonge,

    Een potje generaliseren en demoniseren.
    En een voorbeeld van de hokjesgeest die er onder een bepaalde groep Nederlanders heerst.
    En de vooroordelen.

    Franse artisans zijn maar klunzen.
    “De Fransen” zijn arrogant.
    Franse boeren zijn lui of dom.
    Franse toeristen zijn vreselijk.
    “De Engelsen zijn maar lastig in de EU dus fijn dat ze opgerot zijn”.
    En de leukste :
    “De tweede groep is de rampzalige groep die geprofiteerd hebben van de opbouw van de eerste, en nu menen dat ze dat allemaal verdiende hebben en er dus recht op hebben.”

    Ik denk dat als er iemand zich over u en uw levenswijze zich op die manier zou uitlaten u zou schreeuwen over discriminatie en dan zou nog een punt hebben ook.

    Maar de BREXIT discussie – want daar ging het dus over – kan worden afgesloten want deze slag is gewonnen en nu gaat het nog slechts om de afwikkeling.
    Gaat de EU de kant op van federalisten als Guy Verhofstadt nu ze van die lastige kritische Britten af zijn en gaan we er in sneltreinvaart de EUSSR van maken ?

    Of gaan de lidstaten nu eens heel goed bij zichzelf te rade en gaan zij eens evalueren waarom grote delen van hun eigen bevolking er net zo over denken als de meerderheid van de Britten en proberen daar iets aan te doen.

    Het meest belachelijke aspect in deze discussie is de bewering dat het allemaal ouwe laag opgeleide zeurende bejaarden zouden zijn die het referendum min of meer gekaapt zouden hebben. In een democratie is er geen stelsel waarbij alleen een hoog opgeleide elite mag stemmen of waarbij hun stemmen zwaarder tellen dan die van Jan Met De Pet. En of men jong of oud is, man of vrouw, zwart of wit, hoog- of laagopgeleid is speelt daarbij geen rol want het is OMOV (one man one vote).

    En daar kan men beter aan wennen want ten laatste volgend jaar bij de verkiezingen in Nederland en Frankrijk staan NEXIT en FREXIT mede op de agenda en zullen politici die nog steeds niet begrijpen dat het roer om moet met betrekking tot de EU mede daarop afgerekend worden.

    Tipje voor Petrus Mr. Petrus – de uitdrukking is gesundes – gesundenes bestaat niet.

    #195635
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Petrus,

    — verwijderd door de moderator —

    #195636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het draadje was gesloten om voor de hand liggende redenen. Neeltje is geblokkeerd nadat hij zelf al voelde aankomen dat dit ging gebeuren – er was al een waarschuwing. Zijn berichten werden al letterlijk door Oscar Zwart gepost op andere fora.
    De bijdrage van HP is beneden alle peil. Meningsverschillen geven zeer interessante discussies maar op de man spelen wordt hier niet getolereerd.

    #195637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik had geen meningsverschil en gaf daartoe ook geen aanleiding, alleen vond ik dat Petrus op 24 06 2016 om 23:49 veel te ver ging met het op de man spelen. Maar dat ziet Kenkel kennelijk niet als zodanig.

    #195638
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan Peter goed begrijpen.
    Je hebt figuren die zich kapot vervelen en thuis op d ebank niets anders doen dan mensen in het harnas jagen, geheel anoniem.
    Als je gaat goegelen kom je neeltje her en der tegen met dezelfde campagne, hij geniet dus schijnbaar zo goed van dat Engelse pension dat hij alle tijd heeft om lekker te internetten.
    We kwamen dat al eerder tegen, en het is geen onbekend verschijnsel, mensen die geen raad weten wat te doen en internet brengt een uitkomst.

    Maar goed,het zij zo.
    Een medeforum lid stuurde me een link waarin klip en klaar werd omschreven van wat ik eerder vermelde over wie tegen de EU is.
    Ook kreeg ik gisteren een mail van iemand uit Engeland dat ze (de Engelse regering) druk gaat uitoefenen op de Schotten en Ieren want ze willen ze niet kwijt.
    Honend wordt door de Schotten gelachen om de grap dat de Engelsen zeggen “samen zijn we sterk”.

    We zien de eerste resultaten, we horen de eerste Franse werknemers in Engeland al klagen, en er wordt zelfs al gespeculeerd dat het vaste land nu aantrekkelijker is voor buitenlandse bedrijven dan Londen.

    Bravo voor de onderbuikgevoelens, Engeland staat binnenkort in het rijtje van Griekenland.

    Cees.

    #195639
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Och, HP, als u mijn bijdrage van 2349 al “op de man spelen” vond, wat dan te vinden van die van 1825 ? Daar speelde ik bewust op de afzender van ’n bijdrage, ja. Dat laat u gewoon lopen, terwijl ik in mijn bijdrage van 2349 iets heel anders doe.
    Lezen, “HP”, en willen verstaan. En herlees dan ook al die onzin die aan mijn persoon werd gedebiteerd.

    — verwijderd door de moderator —
    Gelukkig slechts “gedurende enige tijd.” Want ’t zelfreinigend vermogen blijkt sterk.

    Peter.

    P.S. Cees, laten we ons de moed niet laten ontnemen, laten we onze idealen niet verkwanselen voor ’n handjevol dollars of euros. Pounds accepteren we sowieso niet, zeker niet in sterling.
    🙂

    #195641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Tóch moet één ding voor Neeltje gezegd worden. Ze had/heeft een zeer passende avatar gekozen. Zéker als je het grotere plaatje bekijkt:

    The Big Picture

    Ik bedoel, klopt dat of niet? 🙂 🙂

    Salutations, Jos

    #195642

    Another summary of an unfolding drama.

    #195643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De politieke chaos in het VK is momenteel compleet.

    Er is feitelijk geen regering, het wachten is op een nieuwe leider
    Er is geen oppositie, het is afwachten of Corbyn vandaag politiek overleefd

    De Brexit aanvoerders BoJO en Farage ontkennen vrijwel elke eerder gedane belofte waarmee de verkiezingen zijn gewonnen en ontkennen de reeds zichtbare gevolgen.

    Waar zagen we dat eerder?- Ach ja, in Griekenland heeft het volk ook voor een populistisch referendum gestemd. En daar dezelfde chaos, het heeft ze ca €60 miljard extra gekost voordat de populist serieus beleid ging maken.

    De economische gevolgen tekenen zich al af:
    Banken zijn reeds begonnen met het verplaatsen van banen weg van Londen.
    Bedrijven komen reeds met winstwaarschuwingen
    Bedrijven stoppen of verplaatsen investeringen (TATA steel investering in Ijmuiden in plaats van het VK, Ryanair verplaatst investeringen naar de EU)

    Het is nu al evident dat het VK een recessie in zal gaan, Osborne heeft vandaag dan ook alsnog bevestigd dat er bezuinigd zal moeten worden. Het wachten is echter op een nieuwe ‘leider’ en die tijd is er eigenlijk niet.

    De reactie op de financiële markten valt me nog mee, je ziet nog slechts het herprijzen van risico’s, geen paniek. Natuurlijk spelen centrale banken in het spel mee en dempen elke grote beweging, het is dan ook moeilijk in te schatten waar de echte (vraag/aanbod) prijs voor het pond en UK gilts ligt.

    Voor mij lijkt me nu wel bewezen dat populistische ideeën leuk zijn, maar zodra je ze aan de macht helpt gaat het fout: er is geen uitvoerend plan mogelijk op basis van populistische onzin.

    De Britten hebben dan ook helemaal geen post-Brexit plan. Cameron niet, Boris Johnson niet en Farage al helemaal niet.

    #195644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Natuurlijk is er nu van alles aan de hand in het VK. En wellicht gaan ze ook een recessie in. En er is een politiek vacuum ontstaan dat opgevuld zal moeten worden. En er zullen bedrijven en organisaties gaan verhuizen. En er zullen investeringen worden uitgesteld en beslissingen aangepast. En nog véél meer narigheid.

    Big deal. Je kunt nu eenmaal geen omelet maken zonder eieren te breken.

    Maar laten we wel even relativeren. Recessies zijn heel normaal, het is de manier waarop de economie ademhaalt, en het met monopolygeld afkopen van recessies door centrale banken is abnormaal. Bedrijven en organisaties verhuizen altijd, go with the flow, sommigen zullen het VK verlaten, anderen zullen er kansen zien. Idem investeringen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. De hele Brexit wordt nu geframed als een grote ramp, met als doel iedereen zó bang te maken dat ze niet eens over een Nexit, Frexit of wat dan ook durven nadenken. Maar het is lang niet het einde van de wereld, zoals ook de relatief gematigde reacties op de financiele markten duidelijk laten zien.

    Ik ben het pertinent oneens met de her en der verkondigde stelling dat de Brexit uitsluitend een domme beslissing van populisten is. Nassim Taleb zegt beter dan ik dat kan over de Intellectual Yet Idiot (IYI):

    Intellectual Yet Idiot: semi-erudite bureaucrat who thinks he is an erudite; pathologizes others for doing things he doesn’t understand not realizing it is his understanding that may be limited; imparts normative ideas to others: thinks people should act according to their best interests *and* he knows their interests, particularly if they are uneducated “red necks” or English non-crisp-vowel class.

    When people vote the way of the IYI elite, it is “democracy”. Otherwise it is misguided, irrational, swayed by populism & lack of education.
    The IYI look down at the great unwashed Plebes who haven’t read Foucault in college and treat them like crap – as if they were inferior forms of life incapable of directing their own affairs.

    Wat mij betreft een perfecte schets van de Junckers, Verhofstads, Schulzen en vergelijkbare antidemocratische EU commissars die nog geen enkele crisis met succes hebben weten aan te pakken maar wel groots zijn in fiddling while Rome burns. Arrogante regenten die het hinderlijke verschijnsel “democratie” het liefst zouden willen afschaffen omdat zij als vertegenwoordigers van de élite wel weten wat goed is voor het gepeupel.

    De bevolking in het VK heeft in een volledig democratisch proces haar stem mogen uitbrengen over de door haar gewenste toekomst van het land. Allerlei gezeur over wie wat heeft gestemd en waarom is slechts ruis op de lijn, het is de uitslag die telt. Iedereen mag mij uitlachen maar ik heb diepe bewondering voor de Britten en de manier waarop zij het democratisch proces in hun land hebben vormgegeven. “Live Free or Die”, wat mij betreft een ideaal waar best wat financieel-economisch en politiek tegenover mag staan.

    Ik heb hierboven mijn bezwaren tegen de EU al uitgebreid uiteengezet. Ik heb moeite met globalisatie ten koste van alles, ik heb een afschuw van big government en ik vind de hele EU een ondemocratische moloch die véél te ver afstaat van de mensen die uiteindelijk in de “maak-economie” de welvaart bij elkaar verdienen.

    Vind mij dom, vind mij laagopgeleid, vind mij een economische onbenul, vind mij kortzichtig, maar ik ben in zekere zin jaloers op de Britten en hun referendum, want ik zou óók alle mogelijkheden aangrijpen om paal en perk te stellen aan de steeds verder metastaserende tumor die EU heet.

    Salutations, Jos

    #195645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, ook jij lijkt niet te weten dat de expansiedrift van de EU slechts gedreven werd door de Britten. Ook die expansiedrift is nu voorbij, hetgeen de Balkanstaten al doet vrezen nooit meer lid te mogen worden van de EU.

    De EU is geen perfecte organisatie, in tegendeel. Desondanks is het zeer veel beter, effectiever, efficiënter en dus goedkoper dan al die aparte staten met eigen binnengrenzen en onnozele munteenheden weer in het leven roepen in deze wereld die al lang geglobaliseerd is en gedomineerd wordt door grote staten. Je kunt er beter zelf ook maar toe behoren.

    Wat mij betreft hebben de Britten het ei met de gouden eieren geslacht. Net als het land zal ook de City uiteenvallen waarmee de belangrijkste bron van inkomsten wegvalt.

    Wat resteert van het Verenigd Koninkrijk zal te arm zijn om nog van enige betekenis te kunnen zijn. Wel of geen goede handelsovereenkomst is niet relevant, de Britten hebben straks de middelen niet meer om een grote handelspartner van de EU te zijn. Helaas, want ook de militaire kracht zal bij gebrek aan middelen sterk inboeten en het blijft een bondgenoot.

    Over het democratische gehalte van het proces valt nog wel het e.e.a. aan te merken. Al sinds de bij de Times wegens het publiceren van verzinsels ontslagen journalist Boris Johnson wekelijks in de Telegraph de grootste onzin verkondigd over de EU met als doel om de lezers te plezieren wordt al zeker 15 jaar en vrijwel op dagelijkse basis de grootst mogelijke onzin verkondigd over de EU in de Britse media. Cameron heeft daar fanatiek jarenlang aan meegedaan om de EU onder druk te zetten. Daarmee is in het VK een anti-EU toon gezet die vrijwel geheel is gebaseerd op leugens en fantasieën. Propaganda mede gefinancierd door de staat. Een zo groot deel van de bevolking is die onzin gaan geloven dat het voor Cameron onmogelijk bleek om die teneur in slechts enkele maanden weer om te buigen.

    Is dat democratie? ik vind het een falen van de democratie. Het land is nu gepolariseerd in voor- en tegenstanders en racistische uitlatingen zijn sinds de ‘overwinning’ aan de orde van de dag.

    #195646
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos denkt dat “democratie” betekent dat ’t volk ’n rechtstreekse invloed op ’t te voeren beleid heeft.
    Dat is onwerkbaar, sinds Plato en Socrates weten we dat.
    Dus we vaardigen vertegenwoordigers af, dat werkt ietsjes beter. Niet ideaal, maar beter hebben we niet.

    Wat er komt van regeren via referenda, zien we nu in die UK, ’n koninkrijk dat die U in z’n naam niet waard is. Ze kwamen al met vier nationale teams foebelle in die Euro 2016, do I need to say more ?

    Rome werd ook verscheurd door interne twisten, dit slechts ter adstructie.

    Kortom, hoe eens ik ’t ook ben met Jos’ bezwaren tegen Bruksels, hoe zeer ik zal betrachten dat die oorspronkelijk Europese gedachte werkelijkheid wordt. Strasbourg kunnen we sluiten, wat mij betreft. Maar ik geloof niet dat m’n F broeders hiermee in zullen stemmen.
    Goed, dan sluiten we Bruksels. Dat helpt natuurlijk evenmin.
    Misschien is Luxemburg ’n optie, ter vervanging van Bruksels èn Strasbourg ? Maar dan wel ter vervanging, niet zoals F extra lagen administratie ontwerpt terwijl de onderliggende lagen gewoon blijven bestaan (zoals nu gebeurt met die regio’s en ‘superregio’s’).

    En Jan merkt terecht op dat die zo gewenste democratie ’t einde van z’n rekbaarheid bereikt heeft, zoals we nu zien in dat Grote Brittanië.

    Peter (liever ’n bestuurbare bananenrepubliek met ’n onafhankelijkelijke rechtspraak dan ’n kafkaëske federatie in staat van urgentie).

    P.S. Chapeau bas voor Jos die de originele Neeltje heeft achterhaald. Sommige vrouwen wensen meer hersens dan tieten, sommige mannen denken dat hun verstand in hun onderbuik schuilt en zijn daar nog trots op bovendien.

    #195640
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Jos denkt dat “democratie” betekent dat ’t volk ’n rechtstreekse invloed op ’t te voeren beleid heeft.

    Wellicht heb ik het niet helemaal begrepen, maar volgens de Etymologiebank stamt het Nederlandse woord “democratie” af van de Griekse woorden dèmos, “volk” en krateo, “heersen, regeren” en betekent dus letterlijk “volksheerschappij”. Deze “democratie” kent inmiddels de nodige afgeleiden, waaronder de “directe democratie” zoals het Zwitsers referendum en de “representatieve democratie” oftewel de parlementaire democratie zoals we die in Nederland kennen. Toch?
    Semantische nuances dáárgelaten ben ik een fel voorstander van democratie maar heb geen ingebrande preferentie voor een bepaalde vorm, zolang (1) de burger zijn stem maar kan laten horen en (2) er met die stemming ook daadwerkelijk iets gebeurt.
    De EU tendens is naar mijn mening dat (1) wél plaatsvindt maar (2) niet of nauwelijks. Dat is inherent aan het systeem. Een club van nu nog 28 landen met allemaal hun eigen historie, identiteit en taal onder één paraplu is gewoon een onbestuurbaar wangedrocht. Té veel inspraak van de burgers van al die 28 landen betekent dat er nooit meer iets besloten kan worden. Dat ziet de EU ook, daarom is bijvoorbeeld het vetorecht al ingeperkt, maar de immigratieproblematiek laat zien dat de EU bij serieuze vraagstukken nog steeds gewoon verlamd is. Dan kun je dus óf (1) concluderen dat het op één lijn brengen en houden van die 28 landen niet zinvol mogelijk is en derhalve de strategie wijzigen, óf (2) het democratisch proces kortsluiten, de kritische burger monddood maken, onwelgevallige meningen van individuele landen negeren, lobbyisten de dienst laten uitmaken en gewoon over het hoofd van het volk heen beslissen.
    Sommigen leggen zich bij (2) neer of vinden het zelfs een goed idee. Anderen zoals ik scharen zich achter (1) omdat ze als alternatief een Orwelliaanse 1984-achtige dystopie aan de horizon zien en daar koste was het kost vóór willen gaan liggen.

    De EU is geen perfecte organisatie, in tegendeel. Desondanks is het zeer veel beter, effectiever, efficiënter en dus goedkoper dan al die aparte staten met eigen binnengrenzen en onnozele munteenheden weer in het leven roepen in deze wereld die al lang geglobaliseerd is en gedomineerd wordt door grote staten. Je kunt er beter zelf ook maar toe behoren.

    Tsja, met die stelling ben ik het dus gewoon helemaal en hartgrondig oneens. Hoe lang we inmiddels ook een EU hebben, allerlei buitenlanden kopen nog steeds Duitse degelijkheid, Franse smaak en Italiaans design. Amerikanen kopen steeds meer Duits gereedschap omdat alle grote merken aldaar inmiddels hun waar uit China halen. Zij gaan voor “Made in Germany” en niet “Made in the EU”. Chinezen waren gek op Franse wijn en mode en zijn dat nog steeds. En de hele wereld wil wel een Ferrari of Ducati of gewoon Illy koffiebonen. Dat gaat écht niet veranderen als die zaken onverhoopt weer in marken, francs of lira moeten worden afgerekend.
    Naar mijn mening worden de schaduwzijden van de globalisering steeds duidelijker. Kreten als concurrentie, besparingen en efficiëntie hoort men over het algemeen in juichverhalen van de elite, voor de elite. Maar John the Mason of Pete the Carpenter ziet zijn belastingen stijgen, zijn baan bedreigd door goedkoper werkende buitenlanders, zijn kinderen geen betaalbare woonruimte kunnen vinden en de buurt waar hij woont onherkenbaar veranderen. Bij die mensen krijg je heus de handen niet op elkaar voor een prachtig EU vergezicht. En ongeacht wat ik daar zelf van vind begrijp ik die gevoelens terdege.
    Het is helemaal niet noodzakelijk om zelf groot te worden om met grote staten te kunnen concurreren. Nét zomin als we in Europa niet voor een kom rijst per dag aan het werk hoeven om met China te kunnen wedijveren. Bedrijven hebben dat allang begrepen en spreken over unique selling propositions. Geen enkele reden waarom landen dat niet zouden kunnen. Daar is helemaal geen overkoepelende unie met een miljoenmiljard regeltjes en procedures en een legioen aan bureaucraten voor nodig, integendeel.

    Wat mij betreft hebben de Britten het ei met de gouden eieren geslacht. Net als het land zal ook de City uiteenvallen waarmee de belangrijkste bron van inkomsten wegvalt.

    Ik vond het inderdaad opvallend dat “greater London” een soort eiland van Bremain stemmers was in een zee van Brexit kiezers. Niet zo vreemd natuurlijk als je de rol van de City bekijkt. Een broeinest van lugubere financiele machinaties waar gewetenloze bankiers en hun trawanten in een ongecontroleerde subcultuur zich onbelemmerd verrijken door het op alle mogelijke manieren manipuleren, omleiden, afromen en wegmoffelen van geldstromen uit de reële economie. Deze parasieten voeren, ten koste van de werkende man of vrouw, zeer wél bij de status quo, en voelden dus niets voor een Brexit die in deze geldstromen verandering zou kunnen brengen.
    Het is overigens so wie so al bizar dat de “winst” van banken en dergelijke op dezelfde manier wordt toegerekend aan het GDP als de winst van bouwers, delvers, makers en doeners. Banken maken immers geen winst, ze stelen andermans winst. Ik ben ervan overtuigd dat juist de City een Brexit hoe dan ook wel zal overleven. Helaas, zou ik er bijna aan toe willen voegen.

    En ja, de referendumcampagne in het VK is met belachelijke argumenten gevoerd. Van beide kanten, overigens. En ja, er gaan her en der racistische kreten op. Net als vóór het referendum, en net als elders in Europa. Voor mij geen redenen om het VK nu lager te achten dan welk ander land dan ook dat door een crisisperiode gaat. Sterker nog, als ik de uitlatingen van bekende EU functionarissen hoor krijg ik last van plaatsvervangende schaamte. Een Juncker die zijn toespraak niet meer in het Engels wil houden. Een Schulz die Farage belachelijk probeert te maken. Het zijn nog grotere megalomane windbuilen dan ik al dacht. Het uitslaan van nonsens en het zaaien van tweespalt is dus duidelijk niet aan het VK alléén voorbehouden.

    Het échte gevaar voor de EU is natuurlijk dat alle criticasters en sombermansen straks ongelijk krijgen omdat er voor het VK wel degelijk leven na de EU blijkt te zijn. Natuurlijk zal de EU er alles aan doen om dat te voorkomen, door pesterijen, vertragingstactieken en zelfs pure sabotage. Maar het VK heeft méér buitenland dan uitsluitend de EU. En ik moet nog zien wat er gebeurt als individuele EU landen straks gewoon zaken willen doen met het VK. Duitsland sorteert hier duidelijk al op voor, en gelijk hebben ze.

    Mocht ondanks alle tegenwerking het VK wel degelijk in staat blijken om buiten de EU succesvol te zijn, dan kan de EU in de huidige gedaante zijn biezen wel pakken. Dan zullen andere landen, hierdoor aangemoedigd, ook maar al te graag onder het EU juk uit willen, zéker als ze nu netto betaler zijn.

    Ik zeg slechts: hoop doet leven.

    Salutations, Jos

    #195647
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er van uitgaande dat de Britten ooit daadwerkelijk uit de EU stappen zal de City dit weliswaar overleven, maar slechts als onbeduidend financieel centrum.

    De ECB heeft reeds actie ondernomen om de Britten de handel in Euro’s te ontnemen omdat de Britse clearing houses niet onder ECB gezag vallen hetgeen risico’s geeft voor de financiële stabiliteit. Het EHJ heeft de Britten echter in het gelijk gesteld. Op het moment dat de City buiten de EU valt vervalt direct deze bescherming en zal de ECB de vergunning intrekken. Parijs en Amsterdam lonken al openlijk naar deze handel die de Britten nu jaarlijks naar schatting 70 miljard pond oplevert. Dat geld blijft straks binnen de Eurozone.

    Buiten Londen ligt het gemiddelde inkomen van de Britten slechts op 80% van het Europees gemiddelde, in Londen is dat 150%. ( pre-Brexit koers van het pond) Buiten de City (inderdaad parasieten) is Groot Brittannië zelfs nu al een arm land. Zonder City blijft er niks over.

    Maar het VK heeft méér buitenland dan uitsluitend de EU.

    Het VK is zelf niet eens lid van de WTO, de EU is WTO lid.

    De Britten zullen de vrijhandel met ruim 50 landen kwijtraken zodra ze uit de EU stappen. Lid worden van de WTO kost jaren en zal tegen ongunstiger voorwaarden geschieden dan nu als onderdeel van de EU, daarvoor heeft de WTO reeds gewaarschuwd.

    Vervolgens zullen de Britten met ruim 50 landen handelsgesprekken moeten voeren, iets wat ze al 40 jaar niet gedaan hebben. Die onderhandelaars hebben de Britten dan ook helemaal niet, terwijl de EU er honderden heeft. Als dat allemaal is gelukt hebben ze slechtere handelsovereenkomsten met de rest van de wereld dan nu het geval is en hebben ze 5 tot 10 jaar tijd (=handel) verloren. Daarnaast moeten ze met de EU onderhandelen.

    De EU zal uiteraard hard onderhandelen, dat is standaard , en de Britten zullen wel weer gaan jammeren dat het oneerlijk gaat en niet eens op hun voorwaarden.

    De kans dat het buiten de EU goed gaat met de Britten binnen 10 jaar na uittreden uit de EU is m.i. wegens bovenvermelde redenen nihil. Daar komt inderdaad nog bij dat de EU (in ieder geval Frankrijk) er alles aan zal doen om het de Britten moeilijk te maken.

    Ik acht de kans groot dat de Britten over 10 jaar een nieuw referendum houden en weer willen toetreden tot de EU.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?