BYE BYE Brussel for the Brits….

Dit onderwerp bevat 35 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195648
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik acht de kans groot dat de Britten over 10 jaar een nieuw referendum houden en weer willen toetreden tot de EU.

    Over tien jaar?
    Ik denk vroeger.

    #195649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Ik acht de kans groot dat de Britten over 10 jaar een nieuw referendum houden en weer willen toetreden tot de EU.

    Over tien jaar?
    Ik denk vroeger.

    Het zal mij verbazen als er over 10 jaar überhaupt nog een EU is.

    Complete instorting van het Zuid-Europese bankensysteem te beginnen met Italië, monetaire krankzinnigheid van de ECB, volslagen uit de hand lopende immigrantenproblematiek, opkomst van anti-EU partijen overal in Europa, escalerend conflict met Rusland over Oekraïne en EU/NATO grenspolitiek, terroristische aanslagen, toegeven aan chantage door Turkije/Erdogan, et cetera, ad infinitum. Als ik dat vergelijk met de uitdagingen waar het VK voor staat weet ik nog niet wie er beter of slechter aan toe is.

    Misschien maken we in die 10 jaar wel weer een invasie mee. 🙂

    Salutations, Jos

    #195650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zal mij verbazen als er over 10 jaar überhaupt nog een EU is.

    Jos,
    misschien een EU die uit de Brexit geleerd heeft, een andere, meer sobere EU. Ooit gehoord wat de Duitse oppositie-politica Sarah Wagenknecht gezegd heeft? Ze is van een partij die ik niet steun, maar zij is bijzonder slim.

    #195651
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat ik ’n beetje mis in dit draadje waarin ‘democratie’ zo wordt geëerd en geprezen : wat kunnen wij – u en ik – doen om al die rampspoed voor te zijn ?
    Stemmen, natuurlijk. Maar dat vind ik te gemakkelijk. Want dan is er altijd ’n halve bevolking ontevreden.

    Neen, wat kunnen wij – u en ik dus – doen ?

    In alle bescheidenheid meen ik dat ik op mijn manier denk bij te dragen aan ’n leefbaardere samenleving. Te beginnen in m’n hameau’tje, en wat verder daaromheen. Vervolgens wat verder, waar nodig. Of nog wat verder, indien gewenst en noodzakelijk.
    Maar om me nu te kwalificeren als ’n Atlas, neen, hier past bescheidenheid.
    Aan Obama en Poetin en aan Rutte, Hollande, Cameron en Merkel, aan links en aan rechts : u zit daar ook maar tijdelijk. ’t Leven elders gaat gewoon verder, marktgericht gedreven. Leer daar nu eens van.

    Peter.

    #195652
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Britten hebben dan ook helemaal geen post-Brexit plan. Cameron niet, Boris Johnson niet en Farage al helemaal niet.

    In mijn ogen is met name de Euro nog altijd een groot succes. Ik moet er niet aan denken om weer door Europa te gaan reizen met 5-6 portomonaies. Hier in Azie heb ik nog wel altijd die ellende.

    De Engelsen doen dus niet mee aan de Euro en dat kost ze geld! Nigel Farage is daar gewoon jaloers om. En zijn missie is nog altijd om de Euro naar de klote te helpen zelfs als dat ook Engeland geld gaat kosten.

    #195653
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos heeft natuurlijk wel een punt, maar in mijn ogen zijn de geschetste uitdagingen zonder EU nog moeilijker op te lossen en worden ze niet minder groot door de EU op te heffen. Voor de Britten wordt het veiligheids- en immigratieprobleem post-Brexit ook juist groter.

    De Italianen hebben veel te lang gewacht met het oplossen van hun probleembanken, maar die gaan echt de Euro niet verlaten. In tegenstelling tot de Britten, die gemiddeld meer schuld hebben dan bezit, zijn de Italianen juist relatief rijk, in Euro’s. De Engelsen noemen dat store-of-weath, je kunt je opgebouwde vermogen omzetten in valuta en dat behoudt zijn waarde. Dat kon niet met de Italiaanse lire, de waardevermindering van de lire ging sneller dan de regering geld kon drukken waardoor er met postzegels werd betaald (zelf nog meegemaakt). De Italiaanse regering zou de financiële probleem zelfs gemakkelijk op kunnen lossen door éénmalig een ‘rijkdombelasting ‘ te heffen. Dat gaat de oplossing van de Italiaanse banken ook worden: een bail-in, pech: uw geld is niet meer van U.

    Het door mij geschetste ‘euro clearing’ probleem van de City wordt inmiddels publiekelijk ge/misbruikt door Francois Hollande. Volgens dit artikel in The Telegraph gaat het maar liefst om 100.000 banen, die Hollande natuurlijk naar Parijs wil verplaatsen.

6 berichten aan het bekijken - 31 tot 36 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?