Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2013 om 15:19 #191784NoëSleutelbeheerder
Onze auto heeft door noodweer enorme deuken opgelopen. Zo’n 40 stuks. Gelukkig en wonderbaarlijk geen glasschade van de ruiten.
We kunnen de auto door een expert laten keuren voor de schade, maar als blijkt dat de schade hoger is dan de dagwaarde van onze auto, dan wordt de Carte Grise geblokkeerd. Dwz de expert geeft dit officieel door aan de Prefecture en dan kan je nooit meer de auto verkopen aan iemand.
Heeft iemand hier ervaring mee? De auto is dan tot een “épave” geclassificeerd of te wel total loss.
Bedankt voor je reactie.
Fransien
23 september 2013 om 21:43 #191785NoëSleutelbeheerderNog een aanvulling hierop:
we hebben een auto van 12 jaar oud, met wat oude schade, dus waarschijnlijk is de dagwaarde rond de 1000,- euro. Als de schade groter is dan de dagwaarde wordt de carte grise geblokkeerd en kun je em ook niet meer aan een garage verkopen. Ons eigen risico is 250,- euro dus is het de vraag of het wel de moeite waard is. Als we em niet laten repareren door de verzekering kunnen we altijd nog op eigen kosten zoveel mogelijk deuken er uit laten halen in Nederland en dan kunnen we de auto altijd nog inruilen. Of is dit verkeerd gezien?
Groet,Fransien
24 september 2013 om 06:35 #191786bosbessDeelnemerInderdaad is de leeftijd van de auto wel van belang! En natuurlijk vooral de dagwaarde. Als je een NL kenteken hebt, is die ongeveer te bepalen met de ANWB koerslijst. In FR kan ik niets vergelijkbaars vinden. Wel zijn verspreid over heel Frankrijk bedrijven gevestigd die gespecialiseerd zijn in dit soort schade. Komt namelijk geregeld voor. Googel op “débosselage après grêle”. Hier zie je hoe ze dat doen (kan het filmpje zelf helaas niet bekijken door probleem met Flashplayer).
Je zou bij zo’n bedrijf bij jullie in de buurt een devis kunnen vragen en dat vergelijken met de dagwaarde. Dan weet je al veel en heb je eventueel iets zwart op wit tegenover de expert. Maar eerlijk gezegd geef ik je niet veel kans nu het om zo’n oude auto gaat. Zelf zou ik de verzekering niet eens aanspreken en gewoon blijven rijden in m’n gebutste oude auto tot hij naar de sloop kan. (Of naar het automuseum als rariteit.) Maar wie weet vallen de kosten van een “débosselage” wel mee. Informeren kost niets. Succes.
24 september 2013 om 07:44 #191787NoëSleutelbeheerderHay Fransien,
In frankrijk is er een website
L’Argus alwaar de waarde via een formulier en het kenteken in 2 minuten is vast te stellen.http://www.largus.fr/cote/#hmpg_nmtn
Succes Albert
24 september 2013 om 11:05 #191788NoëSleutelbeheerderAlbert,
niet gratis !!
Kost je € 5,90 ….paul
24 september 2013 om 13:32 #191789bosbessDeelnemerHeb problemen met Google Chrome. Door de Flash Player opnieuw te downloaden, kon ik in Internet Explorer het filmpje toch nog bekijken. Lijkt me een heidens karwei, zeker voor 40 butsen. Zal dus wel meer kosten dan de auto nog waard is, al ben ik natuurlijk geen expert.
24 september 2013 om 14:51 #191790NoëSleutelbeheerderPaul,
je hebt gelijk, te snel geconcludeerd.
Excuus Fransien.Albert
25 september 2013 om 09:53 #191791NoëSleutelbeheerderBonjour Fransien,
Het verhaal is (gelukkig) iets genuanceerder. Het door jou beschreven risico op ongeldig verklaren van de carte grise speelt hoofdzakelijk als er schade is aan wat men noemt “elements de sécurité”. Dus kapotte koplampen, remmen, wielophangingen en dergelijke, of schade waardoor opnieuw richten van de carrosserie (“marbre”) noodzakelijk is. Kijk in de officiële procedure eens naar het hoofdstuk “véhicule gravement endommagé” (VGE).
In jouw geval zou ik eens met de auto naar het centre de controle technique gaan waar je de auto altijd laat keuren. Vaak zijn dat heel vriendelijke mensen, zeker als ze je kennen. Dan kun je hun informele mening vragen, ook of de auto met deze schade de volgende keer nog door de controle technique komt. Want als dat niet meer lukt is het so wie so einde verhaal.
Salutations, Jos
EDIT: Bij nader onderzoek mijnerzijds blijken inderdaad in FR wel eens auto’s uitsluitend als gevolg van hagelschade tot epave te worden gereduceerd. Voor mij ook verbazingwekkend. Niettemin zou ik toch even langs mijn centre de controle technique gaan.
25 september 2013 om 13:20 #191792NoëSleutelbeheerderBonjour Jos,
N.a.v je laatste opmerking: dat is inderdaad precies wat ik bedoel: de auto is dan niet technisch totall-loss, maar economisch. Ook tot mijn verbazing wordt in Frankrijk je carte grise ook in dat geval geblokkeerd. Dat betekent dat je er zelf in mag blijven rijden maar em nooit meer kan verkopen, ook niet aan de garage. Ik neem aan dat dat betekent dat je geen inruilwaarde meer krijgt. Vandaar dat we nu denken dat het misschien beter is de schade niet te claimen bij de verzekeringsmaatschappij en in Nederland de ergste schade te laten herstellen (bv voor 500,- euro.)Zo houdt de auto tenminste nog een restwaarde…..
Lastige keuze…Groet,
Fransien
25 september 2013 om 18:02 #191793Wim BavelaarToeschouwerFrankrijk kent wel degelijk een instelling waar je de dagwaarde van je auto kunt vinden. Argus heet deze instelling, te vinden in de rubriek Auto van de website.
Wim
26 september 2013 om 01:44 #191794NoëSleutelbeheerderPersoonlijk zou ik, als de dagwaarde nog zo laag is, gewoon in mijn rijdende golfbal blijven rondtoeren tot-ie ‘op’ is. Dan krijg je misschien nog wat voor het oud ijzer en ga je op zoek naar een vers model.
Bij ons in de regio heb ik, jaren na zo’n hagelbui, nog bobbelige auto’s zien rondrijden
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.