Blokkeren carte grise

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191784
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze auto heeft door noodweer enorme deuken opgelopen. Zo’n 40 stuks. Gelukkig en wonderbaarlijk geen glasschade van de ruiten.

    We kunnen de auto door een expert laten keuren voor de schade, maar als blijkt dat de schade hoger is dan de dagwaarde van onze auto, dan wordt de Carte Grise geblokkeerd. Dwz de expert geeft dit officieel door aan de Prefecture en dan kan je nooit meer de auto verkopen aan iemand.

    Heeft iemand hier ervaring mee? De auto is dan tot een “épave” geclassificeerd of te wel total loss.

    Bedankt voor je reactie.

    Fransien

    #191785
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een aanvulling hierop:
    we hebben een auto van 12 jaar oud, met wat oude schade, dus waarschijnlijk is de dagwaarde rond de 1000,- euro. Als de schade groter is dan de dagwaarde wordt de carte grise geblokkeerd en kun je em ook niet meer aan een garage verkopen. Ons eigen risico is 250,- euro dus is het de vraag of het wel de moeite waard is. Als we em niet laten repareren door de verzekering kunnen we altijd nog op eigen kosten zoveel mogelijk deuken er uit laten halen in Nederland en dan kunnen we de auto altijd nog inruilen. Of is dit verkeerd gezien?
    Groet,

    Fransien

    #191786
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad is de leeftijd van de auto wel van belang! En natuurlijk vooral de dagwaarde. Als je een NL kenteken hebt, is die ongeveer te bepalen met de ANWB koerslijst. In FR kan ik niets vergelijkbaars vinden. Wel zijn verspreid over heel Frankrijk bedrijven gevestigd die gespecialiseerd zijn in dit soort schade. Komt namelijk geregeld voor. Googel op “débosselage après grêle”. Hier zie je hoe ze dat doen (kan het filmpje zelf helaas niet bekijken door probleem met Flashplayer).

    Je zou bij zo’n bedrijf bij jullie in de buurt een devis kunnen vragen en dat vergelijken met de dagwaarde. Dan weet je al veel en heb je eventueel iets zwart op wit tegenover de expert. Maar eerlijk gezegd geef ik je niet veel kans nu het om zo’n oude auto gaat. Zelf zou ik de verzekering niet eens aanspreken en gewoon blijven rijden in m’n gebutste oude auto tot hij naar de sloop kan. (Of naar het automuseum als rariteit.) Maar wie weet vallen de kosten van een “débosselage” wel mee. Informeren kost niets. Succes.

    #191787
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hay Fransien,
    In frankrijk is er een website
    L’Argus alwaar de waarde via een formulier en het kenteken in 2 minuten is vast te stellen.

    http://www.largus.fr/cote/#hmpg_nmtn

    Succes Albert

    #191788
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Albert,

    niet gratis !!
    Kost je € 5,90 ….

    paul

    #191789
     bosbess
    Deelnemer

    Heb problemen met Google Chrome. Door de Flash Player opnieuw te downloaden, kon ik in Internet Explorer het filmpje toch nog bekijken. Lijkt me een heidens karwei, zeker voor 40 butsen. Zal dus wel meer kosten dan de auto nog waard is, al ben ik natuurlijk geen expert.

    #191790
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul,
    je hebt gelijk, te snel geconcludeerd.
    Excuus Fransien.

    Albert

    #191791
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Fransien,

    Het verhaal is (gelukkig) iets genuanceerder. Het door jou beschreven risico op ongeldig verklaren van de carte grise speelt hoofdzakelijk als er schade is aan wat men noemt “elements de sécurité”. Dus kapotte koplampen, remmen, wielophangingen en dergelijke, of schade waardoor opnieuw richten van de carrosserie (“marbre”) noodzakelijk is. Kijk in de officiële procedure eens naar het hoofdstuk “véhicule gravement endommagé” (VGE).

    In jouw geval zou ik eens met de auto naar het centre de controle technique gaan waar je de auto altijd laat keuren. Vaak zijn dat heel vriendelijke mensen, zeker als ze je kennen. Dan kun je hun informele mening vragen, ook of de auto met deze schade de volgende keer nog door de controle technique komt. Want als dat niet meer lukt is het so wie so einde verhaal.

    Salutations, Jos

    EDIT: Bij nader onderzoek mijnerzijds blijken inderdaad in FR wel eens auto’s uitsluitend als gevolg van hagelschade tot epave te worden gereduceerd. Voor mij ook verbazingwekkend. Niettemin zou ik toch even langs mijn centre de controle technique gaan.

    #191792
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    N.a.v je laatste opmerking: dat is inderdaad precies wat ik bedoel: de auto is dan niet technisch totall-loss, maar economisch. Ook tot mijn verbazing wordt in Frankrijk je carte grise ook in dat geval geblokkeerd. Dat betekent dat je er zelf in mag blijven rijden maar em nooit meer kan verkopen, ook niet aan de garage. Ik neem aan dat dat betekent dat je geen inruilwaarde meer krijgt. Vandaar dat we nu denken dat het misschien beter is de schade niet te claimen bij de verzekeringsmaatschappij en in Nederland de ergste schade te laten herstellen (bv voor 500,- euro.)Zo houdt de auto tenminste nog een restwaarde…..
    Lastige keuze…

    Groet,

    Fransien

    #191793
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Frankrijk kent wel degelijk een instelling waar je de dagwaarde van je auto kunt vinden. Argus heet deze instelling, te vinden in de rubriek Auto van de website.

    Wim

    #191794
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Persoonlijk zou ik, als de dagwaarde nog zo laag is, gewoon in mijn rijdende golfbal blijven rondtoeren tot-ie ‘op’ is. Dan krijg je misschien nog wat voor het oud ijzer en ga je op zoek naar een vers model.

    Bij ons in de regio heb ik, jaren na zo’n hagelbui, nog bobbelige auto’s zien rondrijden

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?