Dit onderwerp bevat 46 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200397
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Interessant verhaal. Doet me denken aan iets dat ik ooit hoorde van mijn oom die als bouwkundige ingenieur gespecialiseerd was in verzekeringsexpertises over mislukte betonconstructies.
    Iemand wilde bouwen op leemgrond. Om die horizontaal te maken liet hij die door een aardverschuiver egaliseren. Toen mijn oom de bouw- en terreintekeningen ter beoordeling kreeg zei hij:
    ‘Hierop kun je niet bouwen, of alleen met een uiterst sterk beweerde betonplaat. De grond is deels geroerd, het andere gedeelte is door de schuifbewegingen onder spanning gezet, dat gaat werken.’
    De bouw ging toch door. Na een aantal jaren trad schade op. De funderingsplaat was gescheurd. De verzekering van de aannemer (of was het de architect?) betaalde niet omdat een gegrond advies genegeerd was.
    Dat was in Duitsland, 25 of 30 jaar geleden, maar lijkt het niet een beetje op de situatie van LaSource?
    Googelen met de termen geroerd en ongeroerd levert een schat aan informatie op.

    #200396
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste La Source, ik wil je adviseren toch naar een andere oplossing uit te kijken.
    Zware klei, liggend op een helling, – ook al heeft deze b.v. een jaar of half jaar ingeklonken – is niet voldoende stabiel en zal nog een tijd nazetten. Een muurtje eromheen zal dit niet noemenswaardig tegenhouden.
    Is verder uitgraven, en vervolgens aanvullen met puin + verdichten + draineren geen oplossing?

    Wilm

    #200434
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour LaSource,

    Helaas voel ik me genoodzaakt mij bij de waarschuwingen van Wilm, Christian en René aan te sluiten. U loopt naar mijn mening echt een aanzienlijk risico.

    Ik mag mijzelf als bewoner van de Gers (dept 32) zo langzamerhand wel deskundig op het gebied van kleigrond noemen. In de zomer is het beton waar je met een kango nog niet doorheen komt, in de winter is het een brei waar je een hele 4×4 in kunt laten verzinken.

    Ter illustratie, toen ik mijn object kocht in 2003 heb ik een aannemer ingeschakeld om een hoog deel van het terrein af te graven en met die grond (klei dus) een laag deel op te hogen. Dat is met groot materieel zoals graafmachine en bulldozer gedaan.

    Nu 10 jaar later is die nieuwe ophoging nog steeds niet helemaal tot rust gekomen. Elk jaar zakt ie nog wel een paar centimeter. Geen punt in mijn geval, het is gewoon grasveld, maar als ik daar bouwsels op had gezet was dat niet goed gegaan. De FR aannemer had mij daar destijds al voor gewaarschuwd en heeft daarom ook de fosses toutes eaux zodanig geplaatst dat ze op ongeroerde grond rusten. Een half jaar inklinken is voor zware klei echt helemaal niets!

    U zou eens kunnen kijken of de rol van dat muurtje van 30cm waar u het over heeft aangepast zou kunnen worden zodat het de plaat aan de kant van de geroerde grond kan ondersteunen. Bijvoorbeeld een 50cm brede sleuf graven tot ruimschoots in de ongeroerde grond, en daarin een gewapende steunmuur storten tot de hoogte correspondeert met de onderkant van de zwembadplaat. Stekken uit de steunmuur verbinden met de wapening van de plaat en dan de plaat zelf storten.

    De plaat rust dan aan 1 kant direct op ongeroerde grond, aan de andere kant via de steunmuur op ongeroerde grond. Als u de plaat nu voldoende dik dimensioneert om eigen gewicht plus zwembad te dragen (onder de veronderstelling dat de geroerde grond helemaal niets draagt) krijgt u geen problemen met scheuren of verzakken.

    Ik vrees dat een los muurtje zoals u voorstelt die grond echt niet op zijn plaats gaat houden. De ongeroerde grond zal onder de zware zakkende plaat worden weggeperst en het muurtje gewoon opzij duwen.

    Terzijde nog het volgende. Zelfs als u kunt leven met een gescheurde of scheefzakkende zwembadplaat, als een opzetzwembad niet nauwkeurig waterpas staat wordt het sneller dan u denkt onbruikbaar. Als er 20 kuub water in zit weegt dat 20 ton, bij een hellingshoek van 1 graad staat er al een horizontale resultante kracht van een dikke 300 kg dat zwembad scheef te duwen. Op den duur vervormt dit elk opzetbad en dan ziet het er helemaal niet meer uit.

    Salutations, Jos

    *EDIT* : Na plaatsing zag ik de vergelijkbare reacties van Christian en Wilm. Excuses, ik wilde uw bijdragen niet dubbelen, ik typ gewoon niet snel genoeg. 🙁

    #200395
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Verstandige woorden van Jos, in het bijzonder de laatste linea over gevolgen van scheefstand.

    Toch een kanttekening: het idee van een gewapende steunmuur is in beginsel goed, maar de dimensionering van de voet ervan – voorgesteld is 50 cm – is mogelijk onvoldoende.
    In het gunstigste geval wordt de fundering van het muurtje met een lijnlast van 32 kN/m’ belast, in het ongunstigste geval met 65 kN/m’.
    De toelaatbare grondspanning van de vaste klei is lastig in te schatten. Een gemiddelde voor vaste klei is 100 kN/m2. De voet van het muurtje zou dan minimaal 32 resp. 65 cm breed moeten zijn.

    Maar hier zijn twee kanttekeningen bij te plaatsen:
    1.) uitgegaan is van een gemiddeld toelaatbare grondspanning van 100 kN/m2 maar er zijn ook voorbeelden van vaste klei bekend met een beduidend lager toelaatbare grondspanning. En mocht door welke oorzaak dan ook de vaste klei (tijdelijk) veranderen in zachte klei, dan kan de toelaatbare grondspanning teruglopen tot 20 kN/m2.
    2.) geen rekening is gehouden met zettingen. Men moet zich realiseren dat het muurtje toch zal gaan zetten. En omdat de grondspanning ter plaatse van het muurtje altijd hoger zal zijn dan bij het plaatgedeelte op de ongeroerde grond, zal hier dus méér zetting optreden.

    Geen goed bericht dus, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

    #200433
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Wilm,

    Natuurlijk hebt u gelijk. Ik had die 50cm ook bedoeld als voorbeeld maar dat wat ongelukkig opgeschreven. Afhankelijk van het soort ondergrond zal de voet van die steunmuur mogelijk breder moeten worden.

    Dat probleem van die ongelijke zetting onder de plaat en onder de steunmuur blijf je natuurlijk houden, hoewel het minder ernstig wordt naarmate je de voet van de muur groter dimensioneert.

    Ik realiseer me dat uiteindelijk de énige 100% zekere oplossing is, de gehele oppervlakte van de plaat uit te graven tot op de ongeroerde ondergrond en dan naar de gewenste hoogte op de hogen met steenslag of dergelijke.

    Maar ter relativering, we praten over een zwembadvloer en niet over een voet van een GSM mast of windmolen of iets dergelijks. Een onvolkomenheid in de bouw brengt geen mensenlevens in gevaar. Dus een béétje onzekerheid omwille van de haalbaarheid van het project lijkt me acceptabel. Mits LaSource maar weet waar hij aan begint.

    Salutations, Jos

    #200440
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, we zitten 100% op één lijn!

    Ik heb trouwens ook wel zwembaden gezien waar het water bewust er aan één kant overheen loopt. Erg mooi!

    Wilm

    #200432
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij bovenstaande kan ik mij geheel aansluiten. Wat ik me nog wel afvraag La Source, welk deel van de betonplaat nou werkelijk op die losse klei komt? 1/3 van 5 meter of 1/3 van 10 meter? Ik gok op het eerste en dan is er ongeveer 165 cm betonplaat waar geen dragende ondergrond onder is. Op zich is dat niet zo heel veel maar een deel van het ronde zwembad staat hier ook op en al die m3 water tellen goed mee. Wat wordt de hoogte van het water? En wil dat muurtje van 30 cm waar je het over hebt zeggen dat je hier maximaal 30 cm klei hebt opgebracht?

    Ik zou inderdaad voor Jos zijn oplossing gaan. Brede funderinggeul uitgraven van zo,n 50 cm diep of ten minste tot op een goede ongeroerde laag zo,n 50 cm onder het oude maaiveld, fundering storten met staal erin en stekken voor het muurtje. Vervolgens muurtje opstapelen van “bloc a bancher” met staal erin en deze ook weer vullen met beton en stekken laten uitsteken welke in de betonplaat komen. Op de buitenrand van de muur “parpaing plein” van 5 cm dik en 20 cm hoog metselen, als bekisting voor de vloer. De rest van de bekisting stellen en dan je vloer maken.

    Voor de betonvloer gemaakt wordt is het verstandig om een drainagebuis in grind achter je muurtje te plaatsen, zo laag mogelijk zodat eventueel water niet achter je muurtje gaat ophopen.

    Groet René

    #200439
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oepsssssssssss, bedankt allemaal voor jullie zeer gewaardeerde commentaren. Ik heb er niet bij stil gestaan dat er zulke krachten optreden.
    Ik zal jullie raad bevlogen en er een stevige steun muur onder zetten, maar eerst een aantal kilo betonmix bij bestellen.

    Dan nog een vraag, als ik de geroerde grond afgraaf en daarvoor verdicht puin stort met daarin een drainage dan zou het inklinken afgelopen moeten zijn??????

    #200431
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu zitten jullie op de goede weg!
    Met bouwen op gedeeltelijk ongeroerde grond en gedeeltelijk op verdicht puin hou je nog altijd wat ongelijkmatige zetting, maar deze zal vééél minder zijn dan in het oude plan.
    Maar belangrijker: hoe beter de verdichting (uit te voeren in relatief dunne laagjes dus, van b.v. 10 cm) hoe beter het eindresultaat.

    Succes,
    Wilm

    #200438
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt forum leden voor jullie tips en raad.

    Groet Mariëtte en Rinus

    #200437
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog één tip is dat je de minimaal 10 m3 beton in een dag en in een keer door moet storten voor een goed resultaat. Zomers als het warm weer is heb je dan zelfs geen tijd om met zijn allen te gaan lunchen want dan is het beton van de eerste partij al aan het harden. Maar dat zal in maart nog wel meevallen. Geluk ermee.

    Groet René

    #200436
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan nog mijn raad: bestel het bij een betoncentrale. Goede samenstelling, in een keer storten, en je energie en spiermassa bewaren voor andere zaken.

    #200430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Daar kan ik het natuurlijk volmondig mee eens zijn, maar er wordt aangegeven dat het beton door hen zelf gedraaid gaat worden. Als de uren van de werkers die dit gaan doen betaald moeten worden dan weet ik zeker dat levering via een centrale goedkoper uitkomt bij deze hoeveelheid. Zelfs als het verpompt moet worden omdat de wagen niet precies op de plek kan komen. Hoe lekker kan het zijn als je dan ook gelijk vloeibeton besteld wat zelf nivelerend is en wat je dus alleen licht moet bewegen om het vlak te krijgen. Want zelfs het verwerken van die 10 kuub is nog een hele klus als je het niet gewend bent en er niet het juiste gereedschap voor hebt. En die spiermassa kweken is niet zo erg, maar je rug erop vernaggelen wel. Zijn toch gauw 200 kruiwagens met 50 liter erin met een gewicht van ongeveer 120 kilo zonder de kruiwagen. Je zou er een meter mee omhoog moeten!!!

    #200429
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #200407
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beton storten dat lukt nog wel. Eindelijk heb ik dan ook de weg gevonden om direct een foto hier te plaatsen. 😀

    14187006wl.jpg

    14187007ow.jpg

    #200408
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn complimenten voor de drie trotse werklui!

    #200409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarvan akte en doorgegeven aan de betreffende personen.
    Achteraf bezien, muuhhhhhh, was het misschien toch beter geweest een wagen vol beton te bestellen. Het was wel zwaar om dit klusje met 4 man te klaren. Hoezo 4 man? nou 3 voor de camera en een er achter. Overigens Mariëtte tel ik als man gezien haar werklust en inzet en het aantal scheppen die ze IN de betonmolen heeft gedaan.

17 berichten aan het bekijken - 31 tot 47 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?