Reageer op: Internet haut débit voor iedereen

#213930

Een kort bericht uit de praktijk na anderhalf jaar 4G internetten via B&YOU, de prijsvechter van Bouygues Télécom.  Tot nu toe werkte het als een zonnetje, maar de laatste paar weken lijkt het er op alsof het mobiele 4G netwerk langzamerhand verzadigd raakt. Met grote regelmaat valt het internet weg. Met name tijdens de spitsuren: ’s morgens  na negen uur, tussen de middag en dan wanneer iedereen weer thuis is gekomen, vanaf half zeven. In het Frans heet dat met een fraaie term: coupures intempestives du réseau 4G. In de Huawei router nog eens naar de instellingen in de set-up gekeken, de “lease time” voor uitgedeelde ip adressen voor de zekerheid van 24 uur naar vier dagen opgeschroefd, verder de standaard instellingen gehandhaafd.  Opvallend is dat de telefoon verbinding meestal wel in de lucht blijft. Signaal sterkte uitstekend, dus daar ligt het niet aan. Ook via een ethernet kabeltje hetzelfde verschijnsel, dus het is niet de Wi-Fi verbinding die storingen veroorzaakt. Anders zou ik ook niet draadloos in het set-up menu van de Huawei router kunnen komen.

Misschien is er ergens bij Bouygues wat aan de hand, misschien is er iets met m’n router en wie weet is de capaciteit van het 4G netwerk niet opgewassen tegen het groeiende data verkeer. Snel internet is leuk, maar wanneer je met meer mensen tegelijk de snelweg op gaat moet dat toch niet meteen leiden tot filevorming of stilstand. En wie weet krijgen de duurdere klanten van Bouygues voorrang en worden de goedkope B&YOU klantjes bij te grote drukte het eerst van de mast gegooid. Ik vrees echter dat we hier niet voor de eerste keer te maken hebben met het aloude probleem van “contention and congestion“.  On verra, maar ook dit is nog steeds stukken beter dan onze altijd kuren vertonende re-adsl verbinding van Orange.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?