Goedemiddag,
In de afgelopen periode maar eerst eens de situatie in kaart gebracht en ik heb nu helder welk aansluitpunt of lichtpunt op welke groep zit. Niettemin zit ik nog steeds met de vraag waarom de DB de stroom uitschakelt, met name omdat het niet bij één apparaat of aansluiting gebeurt. Ik heb de volgende feiten:
de installatie is van 2000 (dus iets ouder dan ik eerst heb gezegd) en is aangelegd door een erkend elektricijn; In het rapport diagnostique bij de overdracht in 2016 wordt vermeld dat in de elektrische installatie geen “anomalie” is geconstateerd, maar dit zal niet veel waarde hebben.
in de kast zitten: 20 groepen, waarvan er 11 beveiligd zijn via één aardlekschakelaar, en 2 telerupteurs. De aardlekschakelaar waakt over de wandcontactdozen.
Uit de onderbrekingen kan ik niet direct een patroon herkennen. Ook begrijp ik niet waarom als er een stofzuiger gebruikt wordt en de wasmachine staat aan , de hoofdschakelaar zich afsluit. Beide apparaten zitten op een verschillende groep en de kleine aardlek doet dan niets. Als ik op de testknop druk, dan schakelt de spanning wel af. Linky geeft aan dat het maximale vermogen die dag circa 3800 VA tot 4200 VA is, terwijl het contract 9000 VA zou moeten kunnen hebben. De DB staat afgeregeld op 45A, maar ik begin steeds meer te geloven dat dit apparaat toch niet goed is afgesteld. DB is alleen wel verzegeld. De Linky zelf geeft dus niet aan dat hij de stroomtoevoer heeft onderbroken, de DB slaat gewoon af. Het is dus niet zo dat het probleem zich alleen voordoet als de oven aan is. Ook wasmachine en stofzuiger wil niet. Een stofzuiger in de gîte en in het huis blijkt ook een trigger te zijn. Kan Enedis op afstand zien dat de DB verkeerd is afgesteld?
Ik voeg twee foto’s bij, maar ik heb de draden (nog) niet gecontroleerd. Ik ben bereid om te investeren in een nieuwe groepenkast, conform de laatste norm (meer groepen en meer aardlek en voorbereiden op pv-panelen), maar zou het toch zeer jammer vinden als het probleem dan niet weg is.