Reageer op: Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

#212981
 Noë
Sleutelbeheerder

Beste allemaal,

Weer terug op dit forum, met helaas, nog steeds hetzelfde probleem.

A. Na mijn euforie omtrent het ontvangen, zo maar ineens, van de attestation de depot de permis de conduire in juli (aanvraag 30 januari), wordt ik nu toch weer ernstig bezorgd, aangezien de attestation verloopt op 9 maart, ik nog steeds geen frans rijbewijs heb ontvangen  en net als voorheen het niet lukt om bij CERT EPE informatie te krijgen. Inmiddels betwisten de prefecturen van departement Loire-Atlantique en Dordogne elkaar op het terrein van competentie om een attestation de depot af te geven. Loire Atlantique beweert dat Dordogne dat nog steeds mag als wij kunnen overleggen dat we de aanvraag hebben ingediend en dat het is ontvangen (de AR).  Dordogne houdt vol dat zij niets meer te maken hebben met rijbewijzen.

B. gewaarschuwd door mijn ervaring hebben we op 29 mei 2018 een aanvraag ingediend voor mijn man. Zijn Nederlandse rijbewijs zou… pas…. 10 januari 2019 verlopen. Ruim op tijd dachten we dus. Maar nee. Tot heden – 8 maanden! – hebben we geen attestation de depot voor zijn aanvraag mogen ontvangen. Hij mag dus niet meer rijden en ik alleen met een voorlopig attestation tot 9 maart. Niemand kan ons vertellen hoe of waar we mijn attestation zouden kunnen laten verlengen, de prefecturen bestrijden elkaar.  Het ziet er dus naar uit dat we na 9 maart helemaal niet meer mogen rijden. Inmiddels heeft onze burgemeester zich er al mee bemoeid, maar die krijgt ook geen antwoord, de Nederlandse Ambassade in Parijs zwijgt in alle talen… Ik weet het niet meer.   Moeten we nu terug naar Nederland omdat iets simpels als een rijbewijs  verkrijgen  in Frankrijk niet lukt? Onze rijvaardigheid staat nog steeds, het gaat alleen om het document! Om een rijbewijs van binnen de EU, we hebben geen bekeuringen o.i.d. in Frankrijk opgelopen.  Op Internet is makkelijk te vinden dat er veel meer mensen, niet alleen Nederlanders,  met dit probleem kampen. Zelfs de fransen spreken schande van deze incompetentie van hun regering tav verstrekken van rijbewijs, maar met name het gebrek aan mogelijkheid tot communicatie. Er is een petitie gestart richting de Ministre de l’Interieur, de eindverantwoordelijke. Ik vraag me af of er genoeg nederlanders zijn om samen iets te ondernemen. b.v. (toch maar) via de NL ambassade, denk ik dan eerst of via een advocaat. De kosten van het laatste zijn voor 1 persoon erg hoog, maar samen kunnen we het misschien wel. Interesse? Ik ben in voor alle goede ideeën.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?