Mijn 4G router testervaring is wat minder positief. Met een Huawei E5186s-22a haalde ik slechts een verbetering van ongeveer 10% in bandbreedte tov mijn iPhone in hotspot mode.
De locatie van de GSM masten zijn mij bekend en ik weet welke 3G en/of 4G hebben. In de test had ik het modem en iPhone in het dakraam geplaatst in de richting van de mast. Ik heb geen vrij zicht op de mast en er staan veel bomen tussen. Een website beloofde mij 4G ontvangst bij Bouygues en Orange doch vreemd genoeg kreeg ik op SFR wel en Bouygues juist geen 4G ontvangst. Teleurstellend genoeg om niet verder te gaan met de Huawei en mijn iPhone als backup te blijven gebruiken. Dat gaat overigens heel makkelijk door de iPhone in hotspot mode via usb te verbinden met een Mac. De Mac laat je vervolgens routeren naar het locale netwerk en niemand merkt er wat van. (sorry, na WindowsNT en XP ben ik een leek) Voorlopig werkt dit het beste voor mij.
Wat na het openmaken van de Huawei router opviel zijn de erg kleine interne antennes, 2 stuks aan elke zijkant een in het formaat van ongeveer 25x15mm! Ik heb geen externe antenne getest, die had ik niet tot mijn beschikking.
Dan over Syma waar Jako meende dat de verbinding geknepen zou worden: In de voorwaarden staat dit: Attention, les conditions générales de Syma prévoient que le volume internet maximum quotidien autorisé est de 3.5 Go (débit limité en cas de dépassement). Nu is 3.5Go best veel voor een dag maar mogelijk is wel sprake van overschrijding geweest.
Testervaringen van anderen blijven mij interesseren.